Hop til indhold

Hvordan reagerer din hund på smerte?


Tine1
 Share

Recommended Posts

Otto bliver mere og mere til en sur gammel hund... Når han sover skal man kun snitte ham, før han knurrer helt vildt.. Og gud nåde at trøste den, som prøver at klippe hans negle..!!

 

Han har længe været lidt gnaven, når han sover - men ikke så udtalt som nu.

 

Han er 1½ år gammel og opereret for patellalux i det ene ben. Han aflaster begge bagben (mest det han er opereret i), men ved faktisk ikke om han gør det mere nu end tidligere.

 

Hvordan reagerer jeres hunde, når de har ondt? Lyder Ottos adfærd, som noget I kan genkende fra andre hunde med kroniske smerter?

Link til indlæg
Del på andre sites

ja, sådan lyder han på mig. Det er i hvert fald ikke en adfærd, som jeg kan kende fra min egen, og han er jo jævnaldrende og samme race. og det er ikke fordi, at vi går på listefødder eller er overdrevent pædagogiske med ham altid. har du overvejet at tage otto til en kiropraktor? hun kan selvfølgelig ikke gøre noget ved hans PL, men hun vil kunne mærke, om han har spændinger og ømhed andre steder (f.eks. pg.a. aflastningen) og vil kunne løsne det op. en anden mulighed er at forsøge at give ham smertestillende i en periode for at se, om det får ham til at ændre adfærd.

 

men altså - hunde er jo også forskellige, og nogle hunde har større privatsfære og sådan end andre. det er jo bare raceatypisk og kombineret med, at du ved han har smerter, så jeg synes, at det er nærliggende med en sammenhæng.

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske kunne en kiropraktor være en god ide - sådan en er jeg jo selv afhængig af.. Er nemlig bange for at dyrelægen bare vil tage på skiferie for alle mine penge uden at finde en løsning på Ottos problem udover at fylde ham med smertestillende.

 

Det med privatsfæren tror jeg nemlig ikke det er - han lægger sig jo gerne ovenpå os. Det virker helt tosset at have en hund på skødet, som man ikke må røre uden at han bliver rasende.

 

Det skal så lige siges, at han altså får lov til at ligge på skødet og knurrer - så ryger han altså ned..

Link til indlæg
Del på andre sites

Er han ikke på smertestillende hvis han har ondt? Det lyder da i hvert fald sådan på hans reaktion...

 

Hov fik kun skrevet et halvt indlæg... Tænker bare at jeg at give ham smertestillende en periode måske kan få et indtryk af om han ondt, hvis adfærden stopper når han kommer på smertestillende...

 

Og ja en kiropraktor tror jeg også vil være godt...

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg ville helt sikkert tage forbi en kiropraktor. de udfører jo ikke mirakler, men med den slags smerter ville jeg gå til sådan en før en dyrlæge. de kan nok også "genkende" smerteadfærd. vi har været hos lone fabricius (hendes virksomhed hedder "the touch"), hende kan jeg varmt anbefale. og det kostede "kun" 500 kroner, hvilket trods alt er nogenlunde overskueligt i forhold til den helt store tur hos dyrlægen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er han ikke på smertestillende hvis han har ondt? Det lyder da i hvert fald sådan på hans reaktion...

 

Nej han har ikke fået smertestillende endnu. Snakkede med dyrlægen i sommer, der mente der ikke var nogen grund til det, så længe han trivedes som han gjorde. Men det kan godt være, at vi skal i gang med det nu.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg ville helt sikkert tage forbi en kiropraktor. de udfører jo ikke mirakler, men med den slags smerter ville jeg gå til sådan en før en dyrlæge. de kan nok også "genkende" smerteadfærd. vi har været hos lone fabricius (hendes virksomhed hedder "the touch"), hende kan jeg varmt anbefale. og det kostede "kun" 500 kroner, hvilket trods alt er nogenlunde overskueligt i forhold til den helt store tur hos dyrlægen.

 

Tak - mit næste spørgsmål var, om nogen kunne anbefale en...:-D Prøver at ringe til dem med det samme og få en tid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak - mit næste spørgsmål var, om nogen kunne anbefale en...:-D Prøver at ringe til dem med det samme og få en tid.

 

hun er i hvert fald bare rigtig sød og tager sig god tid og sådan. der er en del herinde som bruger hende. vær lige obs på, hvis det er vigtigt for dig, at hun ikke er "rigtig" kiropraktor, det kræver nemlig en dyrlægeuddannelse. hun har en uddannelse i "ledmanipulation" og massage. hvis du foretrækker det, har dyrehospitalet ude ved ny ellebjerg en kiropraktor ansat, charlotte frigast, hende har jeg også hørt godt om.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg hopper gerne med på en anbefaling af Charlotte Frigast. Vi har en gigthund, som efter besøg hos hende og efterleven af hendes motionsråd har kunnet komme af smertestillende.

 

Min hund har knurret af mig en gang - da havde han smerter i en negl som var revet halvt af, og det skulle jeg fanme ikke pille ved!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ringede til dyrlægen i fredags og fik fat i den sygeplejerske, der stod for Ottos genoptræning efter operationen. Hun var meget åben overfor kiropraktik, men hun fik mig selvføglelig overtalt til at lægen skulle kigge på ham først... Måske også meget godt... Så nu skal vi til doktoren på tirsdag:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

En lille update...

 

Vi har i dag været til dyrlægen. Otto var bare den dygtigste hund i verden og virkede næsten til at nyde den udelte opmærksomhed. Hoppede selv om på bordet. Var rolig og glad hele vejen igennem.

 

Knæene var fine Patella grad 0 på det uopererede ben..:banan:!! Muskulaturen var stærk og ens på begge ben og uanset hvor meget dyrlægen hev i ham, kom der ingen smertereaktion fra ham. Så måske er smerte ikke hans problem.

 

Så den første halvdel af undersøgelsen var kun positiv - indtil der skulle lyttes på hans hjerte, hvor dyrlægen hørte en tydelig mislyd, som han ikke havde hørt før på Otto. Så måske skyldes hans adfærd træthed pga. noget hjertehalløj.

 

Øv - kan ikke lade være med at være lidt bekymret... og efter han sagde det husker man pludselig episoder, hvor han har virket forpustet uden at have bevæget sig. men måske er det bare indbildning.

 

Vi prøver med smertestillende i en uge og ser om der er en ændring på hans bitre adfærd og så skal vi til kontrol om 1 uge hvor vi skal snakke mere om hans lille hjerte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Han er faktisk blevet meget gladere af at få smertestillende - så han må jo næsten have ondt et eller andet sted.

 

Synes han er begyndt at hoste - så nu går jeg rundt og er helt vildt bange for, at han har fanget sig en hjerte-lungeorm, der kravler rundt i hans lille hjerte og giver mislyde. (aner ikke hvordan sådan noget foregår)

 

Har ringet til dyrlægen omkring min bekymring og sidder og venter på, at han ringer tilbage. :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Han er faktisk blevet meget gladere af at få smertestillende - så han må jo næsten have ondt et eller andet sted.

 

Synes han er begyndt at hoste - så nu går jeg rundt og er helt vildt bange for, at han har fanget sig en hjerte-lungeorm, der kravler rundt i hans lille hjerte og giver mislyde. (aner ikke hvordan sådan noget foregår)

 

Har ringet til dyrlægen omkring min bekymring og sidder og venter på, at han ringer tilbage. :shock:

 

Godt du kom til dyrlægen, Ellers kunne det med hjertet være blevet overset:5up: håber der er en god løsning på det:bighug:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tine, jeg tænker at hjerte/lungeorm desværre ikke er en umulighed.. Charlie har jo lige haft det og vi lufter begge på engen (hvor charlie formentligt samlede det op og nok desværre også selv har skidt nogle gange med det)..

 

At aflevere nogle lorteposer er nok ikke helt hen i vejret - har han ringet tilbage endnu?

 

Jeg har også tænkt på Charlies orm... Har han egentlig fået det bedre?

 

Han har lige ringet tilbage og syntes også, at min teori lød fornuftig nok til at vi skal tjekke ham for orm. Som han sagde, så kan det være nogle lumske nogle sådanne orm.

 

Hvis jeg skal være helt ærlig, så håber jeg lidt at det er orm - så vidt jeg kan forstås, så er det nemt at behandle. Og hvis det er orm, så er det bare fordi han er uheldig og ikke fordi han er en mandagsmodel, at hans lille hjerte pludselig driller...:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også tænkt på Charlies orm... Har han egentlig fået det bedre?

 

Han har lige ringet tilbage og syntes også, at min teori lød fornuftig nok til at vi skal tjekke ham for orm. Som han sagde, så kan det være nogle lumske nogle sådanne orm.

 

Hvis jeg skal være helt ærlig, så håber jeg lidt at det er orm - så vidt jeg kan forstås, så er det nemt at behandle. Og hvis det er orm, så er det bare fordi han er uheldig og ikke fordi han er en mandagsmodel, at hans lille hjerte pludselig driller...:genert:

 

Kan man forebygge de der lungeorm:confused: det ville da være rart når det er i området:engel: håber det bedste:pray:

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan man forebygge de der lungeorm:confused: det ville da være rart når det er i området:engel: håber det bedste:pray:

 

nej, men man kan sørge for at teste jævnligt. jeg har afleveret lorteprøver ca. hvert halve år hos min dyrlæge. jo længere hundene går med det, jo større risiko er der for vævsskader på hjerte og lunge. og de kan tit have dem uden nogle særlige symptomer, så det er en rigtig led sygdom.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også tænkt på Charlies orm... Har han egentlig fået det bedre?

 

Han har lige ringet tilbage og syntes også, at min teori lød fornuftig nok til at vi skal tjekke ham for orm. Som han sagde, så kan det være nogle lumske nogle sådanne orm.

 

Hvis jeg skal være helt ærlig, så håber jeg lidt at det er orm - så vidt jeg kan forstås, så er det nemt at behandle. Og hvis det er orm, så er det bare fordi han er uheldig og ikke fordi han er en mandagsmodel, at hans lille hjerte pludselig driller...:genert:

 

Kan godt forstå du håber på orm - det er da bedre end alternativet

 

Kan man forebygge de der lungeorm:confused: det ville da være rart når det er i området:engel: håber det bedste:pray:

 

Nej, ski' irriterende.. Men som lagkagen afleverer jeg også prøver hvert halve år..

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er hundelorteindsamlingen gået i gang... Og ifølge dyrlægen kan de ikke tåle frost - så de skal opbevares i køleskabet...!!!

 

Fandt i dag i ikea nogle beholder til formålet - læg mærke til navnet:mrgreen:

 

Jeg tror ikke nogen sinde, jeg kan købe dem til mad, jeg ville dø af grin og tænke puha:slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...