Hop til indhold

Spor i frost og sne?


Lenschow
 Share

Recommended Posts

Hej

Som nogle ved går jeg spor med Hugo, og han elsker det

 

Dog fornemmer jeg, at han er en smule mindre motiveret i sne og frost.

Nogle bud på hvad det skyldes? Er det sværere/hårdere? for en hund at gå spor i frost/sne?

 

Ellers skal jeg jo lige have fundet ud af, hvad det så er.....

 

MVH

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er langt svære for hundene at følge et spor i frost end ellers. De molekyler de går efter fryser som alt andet og den nedbrydning der normalt foregår bliver bremset og derfor har hundene meget svære ved at gå spor i frost

Nemlig. Det er først, når hunden bliver lidt mere erfaren, at disse spor ikke er "grimme" for den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det jo noget der bør trænes... Man kan jo risikere at få et spor i sne eller på frossen jord til en konkurrence. Jeg ved min far har været afsted og gået sit spor i 10 cm sne... Og så må man jo bare gøre de andre ting på sporet lidt lettere, så det hele ikke bliver for svært for hunden...

 

Begge mine var ude at gå spor i dag. De havde heldigvis ingen problemer. Jo, det gik lidt galt med et knæk på Joys spor, men det skyldes at jeg blev lidt usikker på hvor jeg havde lavet det :damn:

 

Men de er begge to generelt meget motiverede for at gå deres spor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har så den omvendte erfaring. Min hund går bedre spor i frost og sne end på en blød græsmark. Jeg tror grunden er, at andre dufte er dæmpet af sneen, så der kun er fært i sporet. Hvis der er sne, går min hund efter fodsporene. Jeg har endda gået spor i snestorm, hvor fodsporene var væk, og alligevel gik min hund fint spor.

 

Til gengæld går hun ikke altid godt på en græsmark, for hun bliver let distraheret af vildtspor.

 

Så jeg går meget få spor, når der er sne, jeg venter hellere til det bliver tø. Det er nu også sjældent, der er sne til konkurrencer, men det kan selvfølgeligt forekomme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det jo noget der bør trænes... Man kan jo risikere at få et spor i sne eller på frossen jord til en konkurrence. Jeg ved min far har været afsted og gået sit spor i 10 cm sne... Og så må man jo bare gøre de andre ting på sporet lidt lettere, så det hele ikke bliver for svært for hunden...

 

Begge mine var ude at gå spor i dag. De havde heldigvis ingen problemer. Jo, det gik lidt galt med et knæk på Joys spor, men det skyldes at jeg blev lidt usikker på hvor jeg havde lavet det :damn:

 

Men de er begge to generelt meget motiverede for at gå deres spor.

 

Det er da ikke muligt for hundeføre at gøre noget lettere for hunden på et konkurrence spor, hundeføren ligger jo ikke selv sporet.

 

Jeg tror vi alle har været i tvivl på et spor :lol: Efter en del fejl fra mig side havde jeg vænnet mig til at stole 100% på Lexus' næse og der var aldrig fejl på de sidste mange spor vi gik

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er da ikke muligt for hundeføre at gøre noget lettere for hunden på et konkurrence spor, hundeføren ligger jo ikke selv sporet.

Jeg tror, at der menes, at jo mere varieret man træner spor, jo bedre er ens hund i stand til at klare "underlige" spor til konkurrencer.

 

Efter en del fejl fra mig side havde jeg vænnet mig til at stole 100% på Lexus' næse og der var aldrig fejl på de sidste mange spor vi gik

Det gode, gamle "stol på din hund", men hvor kan det være svært, for man kan godt være VIRkelig overbevist om, at hunden må være på vildspor. Men igen-igen er hunden den bedste til spor i forhold til os mennesker. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan jo være rigtig uheldig at der er sne helt ind i april, og så er det jo den første månedskonkurrencer der er på sne... Den min far gik var den første weekend af marts...

Til konkurrencer kan man komme ud for lidt af hvert på sporet. Jeg har prøvet at gå på bar jord og i vand til anklerne, men jeg har tilgode at gå i sne til en konkurrence.

Derfor er det en god ide at træne på så mange forskellige underlag som muligt, hvis man kan det. For mit eget vedkommende har jeg svært ved at skaffe sporarealer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er da ikke muligt for hundeføre at gøre noget lettere for hunden på et konkurrence spor, hundeføren ligger jo ikke selv sporet.

 

Jeg tror vi alle har været i tvivl på et spor :lol: Efter en del fejl fra mig side havde jeg vænnet mig til at stole 100% på Lexus' næse og der var aldrig fejl på de sidste mange spor vi gik

 

Nu taler jeg jo netop om træningssituationen :blink: Og har man en anden til at lægge sporet for en til træning, så er det jo bare at gøre opmærksom på at det måske ikke lige behøver at være et spor med 8 knæk og 5 spidser denne dag *gg*

 

Ja, jeg burde nok stole på Joys næse. Problemet er bare at han til tider lader sig aflede lidt let. Selvom han snart runder de 8 år(og vist snart er B-hund på 5. år), så er han ikke så stabil.

Men det er udelukkende for fornøjelsens skyld at han får lov til at gå spor, for han er nemlig kun aktiv i agilitykonkurrencerne. Men synes nu det er meget sejt at han kan tage et spor med 4 knæk, med vanskelige forhold(heribland en hundefører der mangler lidt hurtigere rotation i den der sidder mellem ørerne) med meget få fejl, når han kun har gået måske 10-15 spor det sidste års tid.

 

Når den lille skal igang med knæk osv. så må jeg nok ser at vågne lidt op, for den slags roderi fungerer bare ikke under indlæring :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg læst alle svarene igennem og synes lige pludselig at det bliver meget spændende. Jeg har nemlig for nylig hørt at man IKKE må gå spor med sin hund i frostvejr...? (og nej ikke fordi næsen "fryser i stykker" som rygtet var for nogle år siden). Men af den grund at hunden er SÅ koncentreret og søger så intenst at den får en stor mængde iskold luft ned i lungerne, hvilket den i værste tilfælde kan dø af. Om det passer ved jeg så ikke, og jeg kan slet ikke give nogen dokumentation eller noget. Jeg har bare selv tænkt meget over det når jeg skulle gå spor med Barney, og været meget omhyggelig med at undgå at gå i frostvejr.

Er der andre der kan be/afkræfte den myte/sandhed? :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...