Hop til indhold

Mad agression?


adanais
 Share

Recommended Posts

Tjae, jeg ved ikke helt om det er den rigtige betegnelse?:vedikke:

 

Drengene er begge intakte, og vi har ikke før haft problemer med at de slås om maden.

 

De får hver deres skål med foder, på god afstand af hinanden, og plejer ikke at interessere sig for hinandens mad.

 

Som sædvanlig blev den store færdig først i dag, og ligger sig som han plejer på lidt afstand af den bette og kigger på at han spiser.

I dag så prøver han så bare at knurre sig til den bettes mad det øjeblik jeg går hen efter kaffe og altså ikke har øje på dem. Da jeg kommer derhen igen (de spiser højst 3 meter fra kaffemaskinen) så går de på hinanden med snærren og biden, fordi den store vil have den bettes mad...:shock: Jeg får dem vristet fra hinanden, holder den store væk, og den bette spiser hurtigt de sidste par mundfulde, og jeg fjerner skålen.

 

Jeg slipper den store, som jeg egentlig bare har sidet og aet mens den bette spiste det sidste, og de snuser til hinanden hvorefter den store gør underdanige bevægelser til den bette, som stadigvæk er irriteret.

De virker så til at tilgive hinanden og begynder deres sædvanlige leg, og den bette viser som sædvanligt at han bestemmer ved at være den "store", og den store ligger sig som sædvanligt på ryggen eller siden mens de leger.

 

Nu render de glade rundt i haven som om intet var hændt, og jeg er lidt i vildrede?

Er det fordi den bette er ved at blive kønsmoden, og dette er de famøse dominans kampe som jeg er blevet advaret om? :vedikke:

Det er sket en enkelt gang før pg.a. et tyggeben som var mere lækkert end det andet, for omkring en måned siden, men siden da har der ikke været noget, altså indtil nu:shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg har 3 han hunde - alle intakt. Mine hunde har deres eget fodersted og her får de besked på at gå til når de skal have mad. De kan stadig se hinanden mens de spiser - men ingen af dem får lov at gå på "visit" ved en af de andre - det samme gælder tyggeting.Det kræver lidt træning i starten indtil de lærer at de skal blive på deres eget "spisested" - vi har ingen ballade om maden på den måde -

 

Jeg ved ikke hvor stor alders forskellen er på dine hunde - alder har en del at sige - så måske er respekten mellem dine hunde ikke helt på plads?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan være rigtig svært at sige hvad der er sket, ud fra de sparsomme oplysninger, men nu har du fået to advarsler. Hvis jeg var dig, ville jeg, som minimum, sørge for at situationen ikke opstår igen. Skil dem ad før de skal fodres/ have ben, så har du fred til at overveje om du vil arbejde systematisk med problemet. Hvis du ikke kan få dem til at spise i hver sin ende af lokalet, så luk dem i hver sit rum, det er ikke så besværligt:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Miss_menelli

Vi oplevede det samme da min voksne hanhund liiiige skulle tjekke om han ikke kunne slippe afsted med at få tænderne i Kaias mad.

Tidligere så gik hun ofte fra maden og overlod den til ham, men var begyndt at spise det hele, så der aldrig var rester til ham længere.

Denne gang hakkede hun ham en på tuden og det lød og så voldsomt ud, men det var slet ikke så slemt som det så ud, bare en masse savl og lyd.

Skilte dem af og lod hende spise færdig...

 

Da den bette så blev lidt ældre, så prøvede hun også at stjæle Bamses mand én gang og fik en på tuden og så var det, det!

Ingen af hundene kom nogensinde noget til, det var alene skinangreb.

 

Siden har de ikke prøvet at tage hinandens mad omend de gør helt vildt mange krumspring for at lokke den anden til at gå fra sine tyggeting.

Synes bare det er rart, at tyggeting og mad kan ligge frit i hele huset og hundene uden problemer selv kan styre hvis der er hvis, efter de lige havde fået afprøvet om den nu gik, at stjæle fra den anden.

 

Omvendt, så har jeg også hørt om at den slags kan eskalere og blive til et reelt problem - Især hvis den ene får succes med at stjæle maden på den måde.

Så det er heller ikke noget man bare skal tage let på og sige, at de bare selv finder ud af.

 

Så jeg tror det må bero meget på en vurdering af dine hunde og din oplevelse af episoden, om det er nødvendigt fremadrettet at holde dem adskilt i spise situationer, eller om der bare lige skulle prøves til, den ene gang for at se om den nu ikke lige gik.

Men det skader i hvertfald ikke at stille madskålene længere fra hinanden og holde øjnene på hundene konstant, så du kan holde øje med om det eskalere.

 

Hvor gamle er dine hunde?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Afganskmynde

Jeg vil anbefale at du tager dette tegn alvorligt. Konsmodenhed har noget at sige, og det kan vaere meget aktuelt i dine hundes situation ogsaa.

 

Til og med har du cockere, hvilket er kendt for at have et veludviklet resource forsvar, og dette ville jeg ogsaa tage hensyn til, ligesom jeg gor med min egen.

 

Som hovedregel synes jeg man skal fodre hvert for sig. Man kan forhindre mange daarlige situationer i at udvikle sig samt de fleste hunde synes om at have denne ro (ved ikke at skulle holde oje med andre) naar de spiser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PrimaPet

At hunde beskytter deres mad - er ikke usædvanligt især ikke flokken imellem.

Tænk på at ulven også beskytter sin mad og sjældent vil dele med de andre i flokken. Det handler om at overleve.

 

Det kan selvfølgelig være lidt nemmere for os som ejere, at hundene kan spise sammen eller dele tyggeben, men som udgangspunkt er det ikke noget, der er særlig naturligt for hundene.

Du bør acceptere, at hundene ikke kan spise sammen - i hvert fald ikke lige nu - og skille dem ad, så situationen ikke opstår igen.

 

Jeg ved ikke hvordan de er overfor jer, hvis I vil tage tyggeben eller mad fra dem. Man bør kunne tage tyggebenet fra dem - evt. ved at bytte med noget bedre eller i tilfælde af, at den får noget galt i halsen. Lad være med at overskride hundens grænser, men lær den at acceptere, at det er okay, at du tager maden for den kommer igen ;)

 

 

Venlig hilsen

Suzan Schmidt - PrimaPet.dk

Link til indlæg
Del på andre sites

Lad være med at overskride hundens grænser, men lær den at acceptere, at det er okay, at du tager maden for den kommer igen ;)

 

Nu du snakker om hvad der er naturligt for hundende, så er det absolut heller ikke naturligt at floklederen kommer og tager deres mad imens de er i gang med at spise.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PrimaPet
Nu du snakker om hvad der er naturligt for hundende, så er det absolut heller ikke naturligt at floklederen kommer og tager deres mad imens de er i gang med at spise.

 

Nej, det er også den mening jeg er af. Det er noget man skal lære sine hunde, at sådanne situationer KAN forekomme - altså at man er nødt til at tage hundens mad fra den.

Det er mere praktisk og især noget nemmere, hvis man f.eks. har børn.

Børn skal selvfølgelig lære, at de ikke skal rende og stikke fingrerne ned i hundens madskål, når den spiser, men hunden skal også lære, at de ikke skal flå arme og ben af folk der nærmere sig skålen. Og det kan sagtens lade sig gøre, men som jeg også skrev, så skal man gøre det med måde og i små bidder - især, hvis hunden er meget beskyttende.

 

Man kunne også stå i en situation, hvor hunden har fået en pind galt i halsen - i sådan et tilfælde er det meget praktisk, at man kan åbne hundens mund og tage pinden ud uden at få bidt hånden af.

 

Venlig hilsen

Suzan Schmidt - PrimaPet.dk

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu du snakker om hvad der er naturligt for hundende, så er det absolut heller ikke naturligt at floklederen kommer og tager deres mad imens de er i gang med at spise.

 

Jeg er ret stor tilhænger af, at jeg kan tage ting ud af munden på mine, hvis de finder noget lidt for råddent på stranden etc. Har pt to madaggresive og en der har været, men er kureret, jeg ser det som en defekt, der kan (og skal) rettes op på. Men det er ikke så moderne for tiden :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PrimaPet
Jeg er ret stor tilhænger af, at jeg kan tage ting ud af munden på mine, hvis de finder noget lidt for råddent på stranden etc. Har pt to madaggresive og en der har været, men er kureret, jeg ser det som en defekt, der kan (og skal) rettes op på. Men det er ikke så moderne for tiden :engel:

 

Tråden startede med madaggression flokken imellem og det ser jeg ikke som værende unaturligt. De små hvalpe kæmper jo fra dag 1 om at die ved en vorter. Og i naturen ville kun de stærkeste overleve.

At nogle hunde også har madaggression overfor mennesker kan være ret besværligt at have med at gøre. Jeg er ikke helt enig i, at det er en defekt - jeg ser det nu som værende meget naturligt. Men jeg er helt enig med dig i, at det bør trænes væk, således at man kan tage ting ud af munden på hunden f.eks. eller sagtens passere madskålen uden det giver anledning til problemer af nogen art.

Træningen skal ske på en ordenlig måde så man ikke overskrider hundens grænser, for så bliver man bare rykket endnu mere tilbage.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det heller ikke helt det samme, at tage en pind, eller en halvdød måge ud af hundens mund, som at tage dens mad, det er 2 helt vidt forskellige situationer (hvis ikke at hunden, selvfølgelig har et veludviklet ressourceforsvar), maden holder man snitterne fra uanset om man er voksen eller barn, når hunden spiser, skal den have fred og ro til det.

Jeg har mine delt op 2 og 2 (og en enkelt ude i bryggerset, han fatter ikke, at han ikke skal stikke hovedet i de andre madskål ;) )når de spiser, og hvis der en dag kom problemer, måtte de spise hver for sig.

Hundene her i huset, har altid stået på en række og spist, indtil en dag, hvor det ikke gik mere, så nu har de hver især fred til deres mad.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Man bør kunne tage tyggebenet fra dem - evt. ved at bytte med noget bedre eller i tilfælde af, at den får noget galt i halsen. Lad være med at overskride hundens grænser, men lær den at acceptere, at det er okay, at du tager maden for den kommer igen ;)

 

 

Venlig hilsen

Suzan Schmidt - PrimaPet.dk

 

Jeg er ikke helt enig i at man bare skal kunne tage maden fra hunden. Det er da set med mine øjne meget grænseoverskridende for hunden, hvis man tager maden fra den.

For mig at se handler det om at give hunden et naturligt forhold til maden, og det bør den lære allerede fra hvalp. Hunden har sit faste sted hvor den får mad - her kan den vide den kan spise i fred uden af et familiemedlem eller en af de andre hunde i husstanden vimser forbi den hele tiden. Det må være enormt stressende for hunden, hvis ikke den får roen til at spise. Så vil den sluge sin mad - og det er lig med at den sikkert kaster det op igen eller får dårlig mave. Det samme må gælde for tyggeting.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...