Hop til indhold

Erstatning til Hokamix skin & shine olien


Alt4Victor
 Share

Recommended Posts

Hejsa

 

Hokamix skin & shine olie vi bruger på hans barf er i restordre pt., så jeg skal bruge en erstatning. Nogen der har et godt bud? Victor kan jo desværre ikke lide lakseolie (har haft Grizzly-olien og andre slags).

 

Det er pga. hans allergi vi bruger Hokamix olien,for at forebygge kløe. Jeg ved godt man godt kan bruge madolie og lign. ellers. Nogen der har et godt bud?

 

:vuf:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Borago olie - Hjulkroneolie kan købes i de fleste helsekost butikker også online. Det er i kapselform - mine beagler får 3 kapsler om dagen i øjeblikket. Alternativ kan man anvende Kæmpenatlysolie - som kan købes samme sted

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
Vi bruger også Viacutan. Har endnu ikke fundet et billigere alternativ, der fungerer ligeså godt.

 

Har I prøvet Udo's Choice? Med Viaccutan er det, man hovedsageligt betaler for, emballagen. Som gør, at Viaccutan kan holde sig uden at stå i køleskabet. Det finder jeg ret fjollet, jeg vil kun betale for indholdet. Udo's Choice eller dyrlægens Efa-olie er det bedste, jeg har prøvet. Mine hunde og katten kan heller ikke lide lakseolie - og Udo's giver bedre resultat, synes jeg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har I prøvet Udo's Choice? Med Viaccutan er det, man hovedsageligt betaler for, emballagen. Som gør, at Viaccutan kan holde sig uden at stå i køleskabet. Det finder jeg ret fjollet, jeg vil kun betale for indholdet. Udo's Choice eller dyrlægens Efa-olie er det bedste, jeg har prøvet. Mine hunde og katten kan heller ikke lide lakseolie - og Udo's giver bedre resultat, synes jeg.

 

Det vil jeg helt klart prøve! Herhjemme kan det jo lige så godt stå i køleskabet, så kan jeg gemme Viacutan til når vi er på farten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
Det vil jeg helt klart prøve! Herhjemme kan det jo lige så godt stå i køleskabet, så kan jeg gemme Viacutan til når vi er på farten.

 

Ja, det er i hvert fald mange penge man sparer ved lige at huske at holde det i køleskab. Så vidt jeg har forstået, så er indholdet i Viaccutan og Efa-olie identisk, og jeg har altså kunne se og mærke positiv forskel i både Bowie og Charlies pels (Buster har været her så kort, at han har fået Udo's hele tiden, så der kan jeg ikke sammenligne) fra Efa-olien til Udo's Choice, som om der er mere "gods" i den sidste.

Jeg køber Udo's i halvlitersflasker - der er så til længere tid, end den kan holde sig, fra den er åbnet (6 uger). Men det gør ingenting, for man kan fryse mindre portioner af olien, og så holder den sig, det står der på æsken. Så det er fjong, så har vi frisk superolie længe.

Og så er det jo godt for så meget andet også end pels og hud. Udo's har både Omega 3 og 6, flere af de meget billige olier har kun Omega 3.

Link til indlæg
Del på andre sites

bruger også udo's choice, både til mig og zeus ;)

er rigtig glad for det, om det kan bruges til allergi hunde kommer vel an på allergien?

Om det skal hjælpe med at forebygge noget, eller om den "bare" skal kunne tåle det. Men det er et godt og sundt produkt.

 

Smilla får barf, så hun 'skal' jo have olie. Grunden til jeg valgte viacutan, var egentlig at så mange med allergi-hunde bruger det herinde. Måske der er minimalt af 'grumme' tilsætningsstoffer, farvestoffer og lign - og at er påvist 'ingen kendte allergiske reaktioner''. Jeg ved det faktisk ikke...:oops::vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
Joey Salome, ved du om Udo's Choice kan anvendes til allergihunde?

Vi bruger den der viacutan på flaske. Kan bare ikke forstå, hvis der er ofret særlig meget på embalagen - det er jo bare plastic og ser ''billigt'' ud.

 

Viacutan kan holde sig, fordi flasken (den der pumpe-flaske) er lavet sådan, at der ikke kommer luft eller lys ned til resten af olien, når man pumper noget ud. Derfor kan den holde sig. Udo's og Efa-olien er bare i brune glasflasker, der kommer luft til, hver gang man skal hælde olie ud - hvilket ikke gør noget, når de står på køl.

Såvidt jeg ved kan Udo's sagtens bruges til allergihunde - hvis de kan tåle olie, og det kan de jo som regel godt, selvom de har enten kornallergi eller problemer med at omsætte proteiner i kød. Såvidt jeg har forstået, så er olien i f.eks. hørfrø ikke det, allergihunde reagerer på? Don't know.

Vi har i hvert fald flere hunde på dyreklinikken, som fik ordineret Udo's i forbindelse med allergi, hvor de havde hudproblemer.

Men altså - allergi er jo mange ting, så det kommer jo an på, hvilken allergi det er. Jeg kender dog ikke til nogen former for allergi, hvor hundene ikke har kunnet tåle essentielle fedtsyrer. Jeg ved, at har de betændelse i bugspytkirtlen, så kan de ikke tåle fedt, men det er jo også noget andet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
Smilla får barf, så hun 'skal' jo have olie. Grunden til jeg valgte viacutan, var egentlig at så mange med allergi-hunde bruger det herinde. Måske der er minimalt af 'grumme' tilsætningsstoffer, farvestoffer og lign - og at er påvist 'ingen kendte allergiske reaktioner''. Jeg ved det faktisk ikke...:oops::vedikke:

 

Udo's Choice er lavet af økologiske planteolier, som er sammensat for at have optimal koncentration af omega-3 og 6. Det er hørfrøolie, solsikkeolie, sesamolie, kokosolie, kæmpenatlysolie, risklidolie og havreklidolie. Der er ingen tilsætningsstoffer, kun en enkelt emulgator (sojalecithin) og en antioxidant (tocopherolrig ekstrakt). Det er koldpresset uden at være udsat for ilt eller lys. Så der er heller ikke noget skidt i det.

Viacutan (som jeg endelig har lært at stave til) er lavet af plante- og fiskeolier. Og også med emulgator og antioxidant, som jeg forstår det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Udo's Choice er lavet af økologiske planteolier, som er sammensat for at have optimal koncentration af omega-3 og 6. Det er hørfrøolie, solsikkeolie, sesamolie, kokosolie, kæmpenatlysolie, risklidolie og havreklidolie. Der er ingen tilsætningsstoffer, kun en enkelt emulgator (sojalecithin) og en antioxidant (tocopherolrig ekstrakt). Det er koldpresset uden at være udsat for ilt eller lys. Så der er heller ikke noget skidt i det.

Viacutan (som jeg endelig har lært at stave til) er lavet af plante- og fiskeolier. Og også med emulgator og antioxidant, som jeg forstår det.

 

 

Tak for sammenligningen. Det er dejligt, produktet er så ''rent''. Men er det ikke godt, der også er fiskeolier i viacutanen?

Kan huske jeg har læst noget om, at fiskeolie indeholder noget, som planteolie (hørfrøolie ikke gør) og derfor er fiskeolien vigtig.

 

Googlede og fandt det her:

 

Der er forskel på de n-3-fedtsyrer, der findes i hørfrøolie og i fiskeolie.

 

Hørfrøolie indeholder betydelige mængder af n-3-fedtsyren ALA.

Derimod indeholder fed fisk og fiskeolie betydelige mængder af n-3-fedtsyrerne EPA og DHA.

 

Så hvis man skal være på den sikre side, er det bedst ikke kun at få ALA fra hørfrøolie og rapsolie, men også EPA og DHA fra fed fisk eller fiskeolie.

 

Læge Peter Marckmann, der har været med til at skrive en eller flere af Ernæringsrådets rapporter, har en grov tommelfinderregel, der siger, at ca. 10 % af n-3-fedtsyren ALA omdannes til EPA/DHA. Derfor kan mennesket godt selv danne de n-3-fedtsyrer (EPA/DHA), som er kendt fra fiskeolie. Men da det kun er ca. 10 % af ALA, der omdannes, kan man være på den sikre side ved at indtage EPA og DHA fra fed fisk eller fiskeolie.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
Tak for sammenligningen. Det er dejligt, produktet er så ''rent''. Men er det ikke godt, der også er fiskeolier i viacutanen?

Kan huske jeg har læst noget om, at fiskeolie indeholder noget, som planteolie (hørfrøolie ikke gør) og derfor er fiskeolien vigtig.

 

Googlede og fandt det her:

 

Der er forskel på de n-3-fedtsyrer, der findes i hørfrøolie og i fiskeolie.

 

Hørfrøolie indeholder betydelige mængder af n-3-fedtsyren ALA.

Derimod indeholder fed fisk og fiskeolie betydelige mængder af n-3-fedtsyrerne EPA og DHA.

 

Så hvis man skal være på den sikre side, er det bedst ikke kun at få ALA fra hørfrøolie og rapsolie, men også EPA og DHA fra fed fisk eller fiskeolie.

 

Læge Peter Marckmann, der har været med til at skrive en eller flere af Ernæringsrådets rapporter, har en grov tommelfinderregel, der siger, at ca. 10 % af n-3-fedtsyren ALA omdannes til EPA/DHA. Derfor kan mennesket godt selv danne de n-3-fedtsyrer (EPA/DHA), som er kendt fra fiskeolie. Men da det kun er ca. 10 % af ALA, der omdannes, kan man være på den sikre side ved at indtage EPA og DHA fra fed fisk eller fiskeolie.

 

Jeg er ikke olieekspert, så det ved jeg ikke i detaljer. Men det er nok derfor, at der også er andre typer olie end raps og hørfrø i Udo's. Er mit gæt.

Jeg har før prøvet at give mine lakseolie, men de kan ikke lide det, når der er fisk i, selv når det er den meget neutrale Grizzly-olie. Og jeg ser også bedre resultater med Udo's, Charlie har i hvert fald aldrig været så blød og blank som efter de kom over på det.

Jeg har fået at vide fra min dyrlæge, at Udo's og Efa-olien har samme effekt og samme grundlæggende fedtsyreindhold som Viacutan, men om de er ens i en helt neddetaljeret analyse ved jeg ikke. Det er de sikkert ikke, men effekten og sundheden skulle være det samme.

Og så magter jeg i hvert fald ikke at betale så meget mere for Viacutan, når det ikke kan et eller andet mirakuløst som de andre ikke kan.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke olieekspert, så det ved jeg ikke i detaljer. Men det er nok derfor, at der også er andre typer olie end raps og hørfrø i Udo's. Er mit gæt.

Jeg har før prøvet at give mine lakseolie, men de kan ikke lide det, når der er fisk i, selv når det er den meget neutrale Grizzly-olie. Og jeg ser også bedre resultater med Udo's, Charlie har i hvert fald aldrig været så blød og blank som efter de kom over på det.

Jeg har fået at vide fra min dyrlæge, at Udo's og Efa-olien har samme effekt og samme grundlæggende fedtsyreindhold som Viacutan, men om de er ens i en helt neddetaljeret analyse ved jeg ikke. Det er de sikkert ikke, men effekten og sundheden skulle være det samme.

Og så magter jeg i hvert fald ikke at betale så meget mere for Viacutan, når det ikke kan et eller andet mirakuløst som de andre ikke kan.

 

 

Ja, jeg tror ikke dem du nævner er ens i fedtsyrer som viacutanen, fordi de kun indeholder planteolier. Men om det har nogen betydning for hunde, ved jeg ikke. Ellers kan man måske trylle en 'fiskeoliekapsel' i hunden..

 

Har tænkt på at lede efter en god olie som både jeg selv og Smilla kan indtage næste gang evt..

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
Ja, jeg tror ikke dem du nævner er ens i fedtsyrer som viacutanen, fordi de kun indeholder planteolier. Men om det har nogen betydning for hunde, ved jeg ikke. Ellers kan man måske trylle en 'fiskeoliekapsel' i hunden..

 

Har tænkt på at lede efter en god olie som både jeg selv og Smilla kan indtage næste gang evt..

 

Jeg tror ikke det har nogen betydning, faktisk. Det vigtige er, at de får essentielle omega-3 og 6-fedtsyrer, og det gør de fra begge.

Udo's er jo altså egentlig lavet til mennesker - men duer til alle, også hunde og katte. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok, nu må jeg hellere stoppe med at google omkring det...:rolleyes:

 

Udo's choice indeholder planteolie, men der er tilsat 100-120 mg EPA/DHA via en bestemt mikroalge, de hævder indeholder det (og producenterne bag Udo's choice mener i øvrigt godt, at mennesker/ dyr er i stand til at omdanne ALA til det EPA/ DHA de skal bruge)

Efa olierne indeholder planteolier og fiskeolier

viacutan indeholder planteolier og fiskeolier

 

Jeg er vist ikke blevet meget klogere på, hvad der er best... :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...