Hop til indhold

Til jer med to hunde..


Gæst Coda
 Share

Recommended Posts

Jeg har i noget tid nu gået og kigget efter en nr. to hund, indtil videre har jeg kun kigget efter tæver der er 1½ år og der efter. Grunden til det har været at jeg har en lille laban af en hanhun på kun 9 måneder i forvejen, og jeg har ofte hørt det er nemmere med en han og en tæve sammen.

 

Men er det nu også sagen?

 

Jeg ved det kommer meget an på hundende selv. Nogen har haft to hanhunde som sagtens ku' sammen, andre har været nød til at skille deres hanner ad. Det samme med tæver.

 

Så hvad er jeres mening og erfaring? Jeg vil jo nødigt give en hund et hjem og så skulle omplacere den igen fordi de med tiden ikke kan sammen. Men samtidig er jeg også bekymret for at tage en tæve ind, hvad så når hun kommer i løbetid? Hvad gør i andre?

 

Åg ja, i kan godt høre jeg har mange bekymringer omkring det her. Jeg vil bare så nødigt give en hund et hjem for så at gøre både dens og Coda's liv til en pinsel. :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kunne jo vælge at neutralisere den ene, eller begge, så var du ude over problemet :vedikke:

 

Han - tæve kombinationen er nok den mest sikre. Men der er nu masser af folk der har samme køn sammen uden de store problemer. I min egen lille rodede hjerne forestiller jeg mig, at noget af det vigtigste er, at der er en stor nok aldersforskel på dem, til at der er et naturligt hieraki. Og at hund nr 1 er voksen og hviler i sig selv før nr 2 kommer til - ihvertfald såfremt der er tale om en hvalp som nr 2.

 

Dette er kun baseret på, at jeg har 2 intakte tæver - hvoraf den yngste absolut er den der er mest fremme i skoene, men hvor der alligevel ikke er tvivl om at den ældste er "førerhund". Karla var 3 år da Johna kom til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg får hanhund nr 2 om nogle uger..

 

Har overvejet en tæve, men orker ikke bøvlet med løbetid og lovesick hanhund..

Min opdrætter har haft 5 hanhunde i huset derhjemme på en gang. Fra hvalpestadie til pensionister.

Der har aldrig været problemer med rangorden hos hende. De kender deres plads. Trods 4 af dem blev brugt i avlen

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har 2 hanhunde, men vi tænkte meget over race og temperament før vi fik hvalpen. Vores boxer (den ældste) vil gerne bestemme og det må han også godt. Derfor blev vores nr. 2 en blød race uden skarphed, der ikke går så meget op i om den er øverst eller nederst i hierarkiet. Og så fik vi hvalpen da boxeren var 5 år og således (formodentlig :mrgreen: ) voksen og fornuftig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg har 3 hanhunde sammen uden problemer de er ikke kastreret - men det skyldes også at der er næsten 3 år i mellem dem. Den første hund skal være voksen mentalt og med en god social status. De fleste hunde er først rigtig voksne når de er omkring 2 år.

Så mit råd er at vente uanset om du vil vælge tæve og eller han. Min erfaring er så at jo ældre den/de første hunde er jo bedre før der kommer en ny hvalp.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...