Hop til indhold

Hvalp der hopper op (humper)

Adele
 Share

Recommended Posts

Hallo, hej. mig igen.

Min 10-uger gamle hvalp er begyndt at hoppe op af vores ben, og lave denne parrende bevægelse. Jeg har svært ved at finde info om det på nettet, da jeg ikke helt kan figurere om det er det samme som når den hopper op og hilser? (Han gør det også selvom vi ikke lige er kommet ind af døren) Måske der er nogen der kunne svar emig på hvad der er bedst at gøre her. Hvis jeg skubber ham ned, plejer han bare at springer op igen. Nogle idéer?

Mange tak på forhånd!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter

Hej,

En hvalp der humper - det kan være leg, stress, opkørthed...

Det er bedst at du bare forholder dig roligt, og når du ser at han ligger an til at hoppe op på dit ben, eller når han har hoppet op, så bare drej om og gå væk uden at sige noget og uden at lave postyr over det.

Han finder efterhånden ud af, på en rolig måde, at det ikke dur.

Jeg synes det kan lyde som om, at i har en hvalp der i en del situationer bliver lidt opkørt. Du har nævnt, at når i leger bider han ofte, på gåturen kan han blive vild, han humper, ....

En hvalp skal egentlig have megen ro omkring sig - skal ikke lege for vildt, har ikke brug for hurtige gå ture, osv. Bare stille ture i langsomt tempo, snuse ture, om du vil. Leg med mennesker skal (efter min mening) være minimal, og rolig de gange det sker - at kaste bold er f.eks. ikke godt at bruge ret meget. Leg med andre hunde, skal være med samme aldersgruppe/størrelse. Træning skal være meget korte episoder (et par minutter) og med rolig, blid stemme. osv.

:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

• 1 month later...
Leg med mennesker skal (efter min mening) være minimal, og rolig de gange det sker - at kaste bold er f.eks. ikke godt at bruge ret meget.

:-)

Hvorfor egentlig ikke?

Nu tænker jeg især på det med kaste bold. Det har jeg hørt mange der siger, men jeg forstår ikke helt hvorfor det skulle være dårligt for hvalpen?:???:

:vinken:Krusty

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor egentlig ikke?

Nu tænker jeg især på det med kaste bold. Det har jeg hørt mange der siger, men jeg forstår ikke helt hvorfor det skulle være dårligt for hvalpen?:???:

:vinken:Krusty

Fordi det kan stresse hunden. Der findes mange andre gode lege, som er mere fornuftige end lige boldkast:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Fortæl :-)

Kaste freesbee?

Trække tov?

Nopes. De forslag gør nøjagtigt det samme for hunden som leg med bold. Undlad at pleje den fysiske aktivitet, men brug tid på det mentale. Små træningspas, fodersøg og alt det, der sætter hjernen i svingninger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gælder det så alle hunde? Det er vel ikke alle der bliver stresset af at fange frisbees?

Giver det ikke nærhed at lege med sin hund - slåslege eller trækkelege? Og har hunden ikke brug for at udfolde sig fysisk også????

Det var mange spørgsmål, men jeg forstår det altså ikke helt. Hvad så når hunde leger med andre hunde?

Og er legen egentlig ikke fra naturens side også en måde at vise hvem der er øverst i hierakiet på?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nopes. De forslag gør nøjagtigt det samme for hunden som leg med bold. Undlad at pleje den fysiske aktivitet, men brug tid på det mentale. Små træningspas, fodersøg og alt det, der sætter hjernen i svingninger.

Ja, eller hvad med at komme ned på alle fire og leg med hunden. Jeg leger tit kildeleg med Thailo og det synes han er sjovt. Jeg kilder ham i siderne og skubber lidt til hans numse (enten med hænder eller hoften) eller tager fat i huden omkring hans hals og vrikker ham lidt rundt på gulvet. Jeg synes faktisk også selv at det er sjovere end at gemme godbidder. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gælder det så alle hunde? Det er vel ikke alle der bliver stresset af at fange frisbees?

Giver det ikke nærhed at lege med sin hund - slåslege eller trækkelege? Og har hunden ikke brug for at udfolde sig fysisk også????

Nej, det gælder ikke alle hunde. Jeg synes jagtlege bør begrænses, så hunden ikke når det punkt hvor den forvinder ind i sin egen verden hvor der kun eksisterer det objekt den jagter.

Personligt leger jeg både tummelkamp og trækleg med min hund (og han er ret stabil i apportering). Jeg ser det ikke som en halvkriminel handling.

Og er legen egentlig ikke fra naturens side også en måde at vise hvem der er øverst i hierakiet på?

Leg styrker de sociale bånd men ny forskning sætter jo spørgsmålstegn ved, om vi som mennesker overhovedet er med i hundens opfattelse af en rangorden.

Link til indlæg
Del på andre sites

ItemImage.aspx?ItemID=3917488&Width=180&Style=shadow

Jeg kan kun anbefale denne bog af Christina Sondermann. Man kan sagtens knytte tætte bånd med sin hund, uden at det skal være stressleg:blink:

Jeg synes en tur i skoven, eller hvad man nu kan finde på, dækker den fysiske del (faktisk kan den også sagtens dække den mentale, men det er et andet kapitel).

Link til indlæg
Del på andre sites