Hop til indhold

Markering af genstande i spor


AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Bella ELSKER at gå spor, og er virkelig dygtig til det. For at holde hende, er jeg nødt til at have linen bag om ryggen og viklet rundt om armen:-)

 

Nu skal hun til at markere genstande (hun skal markere ved at lægge sig). Men hvordan starter jeg det op?

 

Vi træner på familiehold i DcH, og der er ikke så meget fokus på vores spor, da Bella er så dygtig. Vi træner med en masse forskellige racer, og Bella er eneste schæfer.

 

Vi går med tanker om at skifte hold, da niveauet er lidt for lavt, og Bella derfor bliver meget utålmodig. Tror dog ikke konkurrenceholdet er noget for os, men er ikke sikker.

 

Ud over lydighed træner vi rally, og det synes hun er det sjoveste i verden:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Først vil jeg tillade mig, at være lidt hår ved dig :roll: En hund må aldrig trække så hårdt at du skal have viklet linen om armene. Du skal følge hunden, ikke styre farten. Hvis det er fordi du er stoppet med godbidder i sporet, så må du ligge nogle igen.

Nå så til markeringen af genstanden. Lav selve øvelsen for sig selv, ikke noget med at smide den sporet. Bed din hund om at gå i dæk, læg så genstanden mellem forpoterne. I samme sekund den sætter snuden på belønner du med noget lækkert. Når i når dertil at hunden sætter snuden på så snart du lægger den, prøver du at ligge genstanden på jorden og henter hunden. Stil jeg så tæt på genstanden at du nemt kan se den, lad hunden selv finde den og se om så den lægger sig. Hvis den gør det er i nu klar til at prøve at lægge den på sporet.

Start med et kort spor 20 skridt ca og læg genstanden for enden. Når / hvis hunden ligger sig, samler du pinden op og belønner evt. med fri og leg. Lav gerne 3 korte spor samme dag, så i får en juhu oplevelse flere gange samme dag.

Når dette sidder fast begynder du at ligge flere genstande på et længere spor, øg afstanden lidt efter lidt med tiden.

 

God træning og husk at skynde dig langsomt :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan ville jeg nu ikke indlære det med genstanden. For det første går man ud fra at hunden skal dække. Men spørgsmålet er om det nu er det rette for hunden. Er den meget urolig når den har noget i munden, så ja, helt klart. Giver det hunden ekstra jackpot at bære genstanden tilbage til HF, så er det det man skal vælge. Hunden kan også markere stående eller siddende. Og den kan også sætte sig eller stille sig med genstanden i munden. Det vigtige er at hunden ALTID gør det samme.

 

Jeg starter min indlæring af genstande hjemme i stuen. Ligger genstanden på gulvet og belønner i første omgang for at hun går hen til den og senere for at ligge sig ned og til sidst for at ligge med den mellem forbenene. Når hun kan det, så laver jeg korte genstandsspor, måske en 5 genstande med 10 skridt mellem hver. det vigtige er gentagelse, gentagelse, gentagelse. og så en kæmpe bonus når den. Her vil jeg ikke lege.

Det får den først lov til når den er helt færdig, hvis det altså er belønningen. for det gamle er der både en god gang guffer og bold til den sidste genstand, men den unge får en ekstra god godbid, da jeg ikke vil køre hende yderligere op i drift, men i stedet dæmpe hende en smule. Nu er den unge slet ikke kommet så langt at den skal have genstande på sit spor, men når det kommer, så bliver det primært genstanden der er belønning og ikke længere guffer undervejs.

Desuden gør jeg det når jeg laver genstandsspor at jeg ved den første genstand holder lidt igen i linen og venter på hunden gør det jeg gerne vil have. Eventuelt gør jeg det også ved den næste, og så kører det af sig selv. At have kun en genstand og kun ved afslutning kan efter min mening give hunden et billede af at nu har jeg fundet genstanden, så er det tid til fri leg og det er ikke optimalt.

 

Med hensyn til at hunden har fart på sporet, så er det ikke altid sådan at mange guffer på sporet virker(det er oftest det råd man støder på). Min den unge havde også pokkers travlt, og det hjalp først på tempoet da vi begyndte at lave depoter med noget rigtig lækkert og stort. Så lige pt. får hun en stor skefuld splattermad for hvert 25-30 skridt. Og det har gjort at hun holder sin næse i sporet, er koncentreret og arbejder i et mere moderat tempo. Det er vigtigt at tempoet ikke er for højt, for det vil nærmest uden tvivl ende med noget sjusk i sidste ende.

 

grunden til at din hund går så hurtigt kan jo også skyldes at det er for let det den laver. Men det er ikke til at sige når vi slet ikke ved hvilket niveau din hund er på, og det samme gælder jo alt det andet.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg er helt sikker på at hundens fart skal ned, det vil du få problemer med senere, så det var nok det første jeg ville gå igang med, en af de vigtige ting er ofte at vi belønner for meget ved slutningen, det giver ofte allt for meget fart, dvs mange små belønninger undervejs fx kortere afstand mellem godbidder, eleler små depoter mange gange under vejs, det må ikke være sådan at hunden bare vil styrte igennem sporet for at få sin belønning til sidst.

også flere knæk vil kunne hjælpe hvis der er mange knæk må hunden nødvendigvis konsentrere sig mere og får ofte af sig selv farten ned, en af grundene til høj fart kan også være syn dvs hunde som går på synet, hvis de fx kan se godbidderne eller fodsporene eller hvis man bruger afmærkninger som hunden ser i stedet for at bruge næsen det kan ofte give for stor fart.

Så for mig må det være få farten ned først, arbejd så med genstande min indgang er som Camilse's dvs den markering som ligger bedst for din hund fx dæk meget gerne som frivillig adfærd dvs ikke nogen dæk kommando og så genstands spor når hunden er klar dvs ligeud spor med mange genstande ikke bare en til slut det vil ofte få farten for højt op igen:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...