Hop til indhold

Hundeadfær og min adfær :-)


Gæst B_Jessen
 Share

Recommended Posts

Gæst B_Jessen

Hej alle.

Jeg har lige et par spørgsmål jeg håber at i kan hjælpe med. Vi har en hundeskov i nærheden, som vi har brugt flittigt, vores hund elsker det og har rigtig mange gode lege kammerater der ude og vi har kun positive oplevelser derude.... lige indtil i dag:cry: Det handler om en noget større hvalp der væltede vores, "bed" vores i halsen og til sidst havde hele halsen inde i dens mund. Jeg tror egentlig ikke at den som sådan ville bide vores, den var bare større og mere legesyg. Vores "underkaster" sig med det samme og bliver liggende på ryggen under det her. Det sker 3 gange i alt. Jeg går så ind og stopper den anden hvalp og og får vores op igen. Vores vil rigtig gerne op og bæres, men det får han ikke lov til. Nu er det så at ejeren af den anden hvalp bliver tosset på mig, for hendes hund gør jo ingenting.

Ejeren af den anden hvalp går hjem i vrede!

Da vi så er på vej ud af skoven, kommer der en anden lille hanhund. Man kan se at han straks for øje på vores og hopper med det samme op for at parre ham. Jeg skubber ham ned og siger nej og vi går videre ud af. Nu løber hanhunden så efter vores og hopper på ham igen, nu er det så at vores vender sig om og bider efter hanhunden! Jeg jager hunden væk og vi kommer ud til vores bil. Ejeren af denne hund reagere så slet ikke.

Efter hele denne smøre er, om det er ok at jeg har stoppet de andre hunde? Eller vil det være bedre at lade dem ordne det selv? Jeg hælder helt klart mest til det jeg gjorde og stoppede dem, da jeg synes vores hund virkede lidt skræmt og jeg synes det er synd hvis han bliver bange for at komme ud i skoven for fremtiden.

 

Giv endelig jeres mening til kende, så jeg kan blive klogere :rolleyes:

 

Hilsen Bente

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde helt klart også stoppet det!

Jeg lader som udgangspunkt Nala hilse på alle hunde, og er selv en flittig bruger af hundeskove, men jeg holder mig ALTID tæt på hende, netop for at jeg kan stoppe situationer som disse!

 

Huskede du at rose din egen hund da han sage fra overfor den der prøvede at humpe ham? :-)

Ellers må du huske det en anden gang. Det var flot han selv sagde fra!

 

Dum dag i skoven - dem er der heldigvis meget få af!

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig skal du hjælpe din hvalp når den er trykket, og selvfølgelig må du jage en anden hund væk hvis dens ejer er for ligegyldig til at gøre noget ved det.

Det gør mig så lang i masken, hvad folk mener de og deres hunde kan tillade sig bare fordi de er på et fritløbsområde :evil:

 

Held og lykke med den lille og hvis det er den på billedet er den bedårende :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores vil rigtig gerne op og bæres, men det får han ikke lov til.

 

Af bitter erfaring, tag ham op, gerne før han beder om det og ikke kun i 'krisesituationer' så bliver op et godt sted, ikke et sted der forbindes med krise, men bare et trygt og godt sted. Et sted, hvor du ved, han ikke bliver udsat for noget. Du kan lige så godt vænne dig til at møde folk med anden opfattelse af tingene end dig ;-)

 

Jeg tager altid mine op, hvis jeg ser en stor hund komme løbende, orker ikke endnu en, der 'ikke gør noget' men i stedet danser stepdans ovenpå mine.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror dog at det kunne lyde som om du måske har taget derfra på et dårlig tidspunkt... Det er super vigtigt at du næste gang sørger for en succesoplevelse derude, så han forbinder stedet med noget godt igen....

 

Vi var i hundeskov juleaften og da vi skulle til at hjem var der en hund der løb lige ind i siden på Dexter og ramte ham i hovedet og gav ham næseblod... Dexter har altid elsket hunde men han rendte og gemte sig bag mine ben, og ville slet ikke snakke med de andre hunde... Så vi blev der til han var "normal igen"... Det tog nok en halv time...

 

Det er vigtigt at han ikke får en masse dårlige oplevelser med andre hunde; Og du må sige fra!

 

Som Petrine skriver, så løft ham op! Uden at ynke ham, eller gøre det til noget specielt, løft ham op hvis du ser en anden ("ustyrlig") hund kommer løbende... Så har du sikret at din hund ikke får en dårlig oplevelse, du kan sætte ham ned hvis hunden virker rolig og bare vil snakke...

 

Jeg sagde tit fra da Dexter var lille, og jeg tror at det er derfor at han i dag har en rigtig fin opførsel overfor andre små hunde.. Han tromler dem ikke, selvom han når de leger jo selvfølgelig nogen gange kan være voldsommere i kraft af sin størrelse.. I dag får han selv lov at ordne evt. problemer, med måde altså.. Hvis der er en hund som ligger poten på ryggen af ham, kan han selv signalere at han synes det ikke er sjovt til den anden hund, jeg træder først ind hvis jeg kan se den anden hund ikke læser Dexters signaler godt nok... (Vi vil jo undgå et slagssmål, eller evt. skader)...

 

Så jeg synes du gjorde det rigtige at sige fra, sørg for måske næste gang at sige fra hurtigere! Ikke noget råben eller jagen, bare tag din hund op og gå, men gør det så snart du ser at din hund har sendt sit "signal", og at dette ikke bliver respekteret af den anden hund (F.eks. underkaster han sig, og den anden hund fortsætter=Du går imellem og hvis hunden stadig ikke forstår, fjerne du din hund helt)...

 

Jeg tror man kan risikere at ens hund får en kortere lunte hvis man ikke hjælper den med at sige fra engang imellem.. Hvis hunden tilstrækkelig mange gange oplever at dens signaler bliver overhørt, risikere man måske hunden en dag ikke sender disse signaler, men skrider direkte til at sige fra ved at snappe f.eks...

Link til indlæg
Del på andre sites

Årh hvor er det synd din lille hund havde så mange dårlige oplevelser på en gang.

 

Som de andre siger - så er det selvfølgelig okay at fjerne hvalpen fra situationen. Min egen blev flere gange angrebet af en mindre fransk bulldog (min er engelsk) - og den bed ham. Jeg blev RASENDE da ejeren ikke tog affære - så jeg flåede fat i den og brølede den ind i hovedet fordi den var helt arrig og respektløs.

 

Vær fuldstændig ligeglad med de andre - der er virkelig nogle fjolser indimellem. Det vigtigste er at din lille hund får ro i sindet og får lov at færdes uden ubehagelig adfærd fra andre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...