Petrine Skrevet Februar 18, 2012 Rapporter Share Skrevet Februar 18, 2012 Filosoferer lidt over, om en hanhund kan blive for gammel til avl. Måske falder sædkvaliteten til slet ikke at virke? Måske bliver den defekt og laver dårlige hvalpe? Er det uetisk at lave hvalpe med en på 14 år? Har Zamzam i baghovedet, tror / håber han skal lave hvalpe om 5-7-9 år, men er fuldstændigt blank om det er muligt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret Februar 18, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 18, 2012 Bernerne er ofte infertile ved 5års-alderen, har jeg hørt. Det skulle dog ikke være normalt... Kan ikke se hvorfor det skulle være uetisk at avle på en 14-årig hanhund, tværtimod! Medmindre den fysisk ikke har styrke til det. Men hvis hunden er 14 år, så avler man da i hvert fald ikke på en der dratter død om som alt for ung... Og hvalpene bliver jo ikke svagere, fordi deres far var gammel. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret Februar 18, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 18, 2012 Jeg synes det er et rigtig relevant emne, for netop det at bruge de gamle hanhunde burde være noget enhver opdrætte prioriterede højt af sundhedsmæssige årsager. Selvfølgelig skal man have overvejelser ift. defekter der kan ramme hvalpene grundet "gamle sædceller" og veje for og imod. Men helt grundlæggende ser jeg det som en rigtig god ide at anvende gamle hanhunde, eller frostsæd fra hanhunde der måske levede for 20 år siden, netop fordi det giver en fantastisk mulighed for at se et billede af hvad det er denne hanhund vil bidrage med. Det er sandsynligt at sygdomme hos både hanhund og hans afkom er kommet frem hvis der skulle været nogle, og det er lettere at vurdere hvilke brugs- eller eksteriørmæssige kvaliteter han ofte bidrager med. Det kan samtidig vurderes hvilken type tæver han matcher bedst. Jeg har en race med en maxalder der ligger omkring de 10 år og en gennemsnitsalder på omkring 6 år, specielt for den slags racer synes jeg det er helt afgørende ikke at ligge og parre med unge hanhunde som man intet ved om. Hvis langt flere opdrættere helt bevidst satsede på de gamle hunde tror jeg det ville være realistisk at få hævet gennemsnitslevealderen med et par år inden for få generationer. I øvrigt er det jo for langt de fleste muligt at tappe hanhunden inden parring for at tjekke sædkvaliteten, så ikke man bruger unødig tid og energi på parringer der ikke fører til noget. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
GRAND DANE Besvaret Februar 18, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 18, 2012 Filosoferer lidt over, om en hanhund kan blive for gammel til avl. Måske falder sædkvaliteten til slet ikke at virke? Måske bliver den defekt og laver dårlige hvalpe? Er det uetisk at lave hvalpe med en på 14 år? Har Zamzam i baghovedet, tror / håber han skal lave hvalpe om 5-7-9 år, men er fuldstændigt blank om det er muligt. jeg ved det slet ikke men mon ikke det er meget forskelligt fra hund til hund og at det forholler sig som med alt anen organ funktion alsår jo eldre jo dårligere fungere det, om det er en nyre hjerte lever eller testikler det er nog nogenlunde den samme alring. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lab-lover Besvaret Februar 18, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 18, 2012 Faren til min nye hvalp.. Ja, han runder de 12 år til foråret.. Opdrætter har kuldbror'en (Cody's morfar) derhjemme, og hun har fået tjekket sæd.. Sæden er fin nok nytappet, men der er ikke krudt nok til køl/frost mere.. Dog kan det knibe med kræfterne, hvis tæven har svært ved at stå stille Jeg synes, at det er dejligt med så gammel en far. For jeg har mulighed for at se langt tilbage på afkoms sundhed. Og børnebørn til faders kuld også, som Cody jo er.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret Februar 18, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 18, 2012 Jeg har aldrig hørt om defekter i sædcellerne? Og hvilken slags defekt skulle det være? Dårlige mutationer i generne eller sædceller, der er knap så kraftfulde? Hvis du har noget literatur om emnet, vil jeg meget gerne vide det, for det må jeg indrømme, at jeg er ret interesseret i, ud fra at min race desværre også har en pænt skidt gennemsnitslevealder... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Rams Besvaret Februar 18, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 18, 2012 Da jeg læste denne tråd, kom jeg pludselig til at spekulere over, om hanhunde mon også kan blive impotente?... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
kennel-lowchen Besvaret Februar 18, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 18, 2012 Da jeg læste denne tråd, kom jeg pludselig til at spekulere over, om hanhunde mon også kan blive impotente?...Er der ikke mange måder at være impotent på? fysisk eller psykisk..Elvis mistede hvertfald lysten til at parre nogen som helst efter Bella flippede ud på ham og bed ham... Dumme hund.. Og hun havde ellers været højløbsk et par dage og ville så geren have ham til at parre hende.. men nej han kunne få kunne han..Og så skulle han heller ikke have klinket noget med nogen andre..ærgerligt Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret Februar 19, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 19, 2012 Jeg kan da sagtens forestille mig at mængden af meget levedygtige sædceller kan mindstes med alder. Min venindes ældste bliver 12år til august og hvis han skal parre fremmede hunde, vil hun da lige få taget en sædprøve, så folk ikke kører forgæves til en parring, man på forhånd kan skønne, at kunne være værdiløs. Jeg synes også at der er stor fordel ved at bruge ældre hanhund. Dejligt , fordi man så ofte har mødt ham mange gange til vurdering af ham, og tillige ofte kender flere af hans afkom, der er fuldvoksne. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Rams Besvaret Februar 19, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 19, 2012 Tjae... Elvis er i hvert fald psykisk impotent under akten, hvis han ikke har 'stådreng' på... Ellers er han jo ikke impotent.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Lykken Besvaret Februar 19, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 19, 2012 Jeg har aldrig hørt om defekter i sædcellerne? Og hvilken slags defekt skulle det være? Dårlige mutationer i generne eller sædceller, der er knap så kraftfulde? Hvis du har noget literatur om emnet, vil jeg meget gerne vide det, for det må jeg indrømme, at jeg er ret interesseret i, ud fra at min race desværre også har en pænt skidt gennemsnitslevealder... Det er vel ikke så meget anderledes end med mænd, altså stor spredning, nogle får hurtigt dårlig sædkvalitet, og/eller impotens, andre får barn som 75årig, med en ung sild. hos mennesker er faderens alder og sædkvalitet også afgørende for barnet,, men hunde lever ikke så længe, så den miljø påvirkning de bliver udsat for er ikke så langvarig. men hunde kan jo få kræft, det er jo en følge af arv og miljø. Jeg syntes nu godt om Hopsa´s alders teori, eller det at gemme sæd. jeg forstår heller ikke, at flok absolut VIL have en hel lille hvalp, det kan da være en fordel at de er 1/2-1år, så kan du være så heldig at HVIS der er arvelige tilstande, har de vist sig. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Lykken Besvaret Februar 19, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 19, 2012 Det er vel ikke så meget anderledes end med mænd, altså stor spredning, nogle får hurtigt dårlig sædkvalitet, og/eller impotens, andre får barn som 75årig, med en ung sild.hos mennesker er faderens alder og sædkvalitet også afgørende for barnet,, men hunde lever ikke så længe, så den miljø påvirkning de bliver udsat for er ikke så langvarig. men hunde kan jo få kræft, det er jo en følge af arv og miljø. Jeg syntes nu godt om Hopsa´s alders teori, eller det at gemme sæd. jeg forstår heller ikke, at flok absolut VIL have en hel lille hvalp, det kan da være en fordel at de er 1/2-1år, så kan du være så heldig at HVIS der er arvelige tilstande, har de vist sig. PS et menneske barn er ikke BARE 50% mor 50% far, der omkring 20 mutationer, det kaldes udvikling:slem: naturens forsøg. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst 1stkholm Besvaret Februar 19, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 19, 2012 Vi har faktisk snakket om dette i biologi(c-b-niveau) i 2.g på HTX. Udover som i snakker om at man kan se om hanhunden har nogen gode egenskaber og god sundhed, så vil sæd fra en gammel han være langt mere muteret end fra en ung han. Altså en ung hans sæd, vil ligne ham mere, end en gammel hans sæd. Muteret=forandringer i arvemassen, det sker hele tiden og kan være både godt og skidt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret Februar 19, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 19, 2012 Jeg husker fra hesteverdenen at visse hingste , der f.eks havde haft dårlige oplevelser med en hoppe af en vis farve, ikke altid ville hoppe på en af samme farve. Nej- det turde de ikke. Og lysten var helt væk. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret Februar 19, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 19, 2012 Det er vel ikke så meget anderledes end med mænd, altså stor spredning, nogle får hurtigt dårlig sædkvalitet, og/eller impotens, andre får barn som 75årig, med en ung sild.hos mennesker er faderens alder og sædkvalitet også afgørende for barnet,, men hunde lever ikke så længe, så den miljø påvirkning de bliver udsat for er ikke så langvarig. men hunde kan jo få kræft, det er jo en følge af arv og miljø. Jeg syntes nu godt om Hopsa´s alders teori, eller det at gemme sæd. jeg forstår heller ikke, at flok absolut VIL have en hel lille hvalp, det kan da være en fordel at de er 1/2-1år, så kan du være så heldig at HVIS der er arvelige tilstande, har de vist sig. Er skam enig i Hopsa's tanker om brug af ældre hanhunde Og er godt klar over, at sædkvaliteten desværre falder med tiden i ét eller andet omfang - hos bernerne er den jo som nævnt ofte allerede gal, når de er ca. 5år, har jeg ladet mig høre. Men tænker mere på, om det er noget, der er til skade for de hvalpe, der kan komme ud af det. Og det er det jeg aldrig har har hørt om, at det skulle kunne være, for så skulle det jo skyldes ændringer i selve arvemassen. Vi har faktisk snakket om dette i biologi(c-b-niveau) i 2.g på HTX. Udover som i snakker om at man kan se om hanhunden har nogen gode egenskaber og god sundhed, så vil sæd fra en gammel han være langt mere muteret end fra en ung han. Altså en ung hans sæd, vil ligne ham mere, end en gammel hans sæd. Muteret=forandringer i arvemassen, det sker hele tiden og kan være både godt og skidt. Ok, det synes jeg jo er interessant. Mutationer er jo desværre langt fra altid for det gode, det er jo noget af et lotteri... Har du noget litteratur om emnet du kan henvise til, for vil, som tidligere nævnt, virkelig gerne læse noget nærmere om det? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst 1stkholm Besvaret Februar 19, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 19, 2012 Det var desværre kun kort vi havde om det i biologi som sagt, i bogen "biologi i fokus", eller "biologi til tiden", af forlaget nucleus. Tror i stedet man bør søge i literatur der omhandler mutation i forhold til alder. Mindes kun det står meget kort beskrevet i vores bog, og det meste var noget vores lære fortalte. Har Desværre ikke noget literatur jeg lige kan komme i tanke om hvor i kan læse noget mere detaljeret. Men selv min korte beskrivelse kan udnyttes. Frys sæd ned fra en 1½ år gammel han, og se om han har udviklet sig godt 10 år efter. Det kan så brugeshvis han er i "god form", og ikke har haft skavanker. Mutationerne er 50/50 - god/dårlig. Mutationen kan give kræft, den kan også gøre at en han der er disponeret, mutere væk fra det (for at sætte det på spidsen). Men gener er MEGET indviklet da det altid er flere gener der spiller ind, på forskellige krommorsoner Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
NannaSoko Besvaret Februar 19, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 19, 2012 Altså nu ved jeg ikke lige hvordan det er med hunde, men hos mennesker stiger risikoen for forskellige genetiske defekter hos afkommet ikke kun med moderens alder, men også med faderens. Man kan fx bruge sin søndag eftermiddag på at læse lidt om emner her: Paternal age effect - Wikipedia, the free encyclopedia Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
kennel-lowchen Besvaret Februar 19, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 19, 2012 Jeg ved ikke om der er nogen der allerede har lagt link til canicold? Profil - Canicold International Hvis nogen skulle have fattet interesse for nedfrysning af sæd..Eller bare gerne vil læse noget mere om det Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Lykken Besvaret Februar 19, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 19, 2012 Jeg ved ikke om der er nogen der allerede har lagt link til canicold?Profil - Canicold International Hvis nogen skulle have fattet interesse for nedfrysning af sæd..Eller bare gerne vil læse noget mere om det Det er en god side, menget info Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
bernerazuro Besvaret Februar 19, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 19, 2012 Det var desværre kun kort vi havde om det i biologi som sagt, i bogen "biologi i fokus", eller "biologi til tiden", af forlaget nucleus. Tror i stedet man bør søge i literatur der omhandler mutation i forhold til alder. Mindes kun det står meget kort beskrevet i vores bog, og det meste var noget vores lære fortalte. Har Desværre ikke noget literatur jeg lige kan komme i tanke om hvor i kan læse noget mere detaljeret. Men selv min korte beskrivelse kan udnyttes. Frys sæd ned fra en 1½ år gammel han, og se om han har udviklet sig godt 10 år efter. Det kan så brugeshvis han er i "god form", og ikke har haft skavanker. Mutationerne er 50/50 - god/dårlig. Mutationen kan give kræft, den kan også gøre at en han der er disponeret, mutere væk fra det (for at sætte det på spidsen). Men gener er MEGET indviklet da det altid er flere gener der spiller ind, på forskellige krommorsoner Ok, tænkte det nok, det er netop problemet med gymnasie og sådan noget - de mest interessante oplysninger kommer ALTID fra læreren Altså nu ved jeg ikke lige hvordan det er med hunde, men hos mennesker stiger risikoen for forskellige genetiske defekter hos afkommet ikke kun med moderens alder, men også med faderens.Man kan fx bruge sin søndag eftermiddag på at læse lidt om emner her: Paternal age effect - Wikipedia, the free encyclopedia Super interessant læsning, tak skal du have for linket! :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Februar 19, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 19, 2012 Mødte en der havde brugt 10 år gammel frostsæd i dag, er lidt facineret og det kostede 'kun' 1000 kr om året at opbevare, er lidt gået i tænkeboks, for....så stor mangel er der jo ikke ligefrem på papilloner og jeg finder jo nok en anden, der kan være lige så god, men... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret Februar 19, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 19, 2012 Mødte en der havde brugt 10 år gammel frostsæd i dag, er lidt facineret og det kostede 'kun' 1000 kr om året at opbevare, er lidt gået i tænkeboks, for....så stor mangel er der jo ikke ligefrem på papilloner og jeg finder jo nok en anden, der kan være lige så god, men... Jeg har sæd fra min ældste hanhund liggende i sædbanken i Oslo. Jeg har ikke ladet ham parre ret mange tæver så der er ikke en masse muligheder for at trække hans genetik ind senere. Han er af høj kvalitet rent eksteriørmæssigt, har en masse ch. titler osv og er samtidig af en type og farve som i den grad er en mangelvare allerede nu. Samtidig er temperament og fysisk sundhed rigtig meget i orden og han er pt. 8½ år gammel, så det føles godt at vide at jeg kan hente ham ind hvis jeg en dag kommer for langt væk fra mit udgangspunkt eller kommer til at stå og mangle netop det jeg ved han har bidraget med tidligere. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Februar 19, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret Februar 19, 2012 Hm, så bliver det pludslig aktuelt, for frostsæd skal vel tages i så ung en alder som muligt og Zamzam bliver 6 år til sommer :hmm: (kan forvente at blive 13-15 år) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret Februar 19, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 19, 2012 Jooh altså, sædkvalitet er jo individuel men de vil helst tappe inden hunden blir 6 år. Min egen blev først tappet da han var 6 år, men hans kvalitet var faktisk bedre end hans søns som blev tappet samtidig (2 år gammel). Men han har så osse parret et par tæver i ret sen alder som er blevet drægtige med forholdsvis store kuld, den seneste parring var her i december. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts