Hop til indhold

Teenagenykker eller ???


Dorte
 Share

Recommended Posts

Jeg oplever noget underligt med Maggie i øjeblikket.

 

Hun har glemt, hvordan man sitter udenfor.

 

Det er et forholdsvist nyt fænomen. Jeg lagde først rigtig mærke til det i lørdags, da vi var til spor.

 

Vi stod og ventede på, at det blev vores tur og jeg beder hende om at sitte. Hun kigger bare på mig med store spørgsmål i øjnene "det ord har jeg da aldrig hørt før". Jeg prøver et par gange - både med ord og håndtegn :confused::confused::confused:

 

Først tænker jeg lidt "dumme hund". Bagefter kommer jeg i tanke om, at hun måske kan have lidt ondt i det ene bagben efter påkørslen (3 uger siden).

 

Men vel hjemme igen og efter en lille lur, er det tid til lidt træning i køkkenet. Og vupti så kan tøsen sitte - ingen problemer overhovedet. Numsen kommer lynhurtigt ned.

 

I går afprøvede jeg hende så, da vi var i hundeskov. Hun gik fint ved siden af mig (tiggede lidt), jeg stopper op "sit" .... igen :confused::confused::confused::confused:

 

Det samme skete på vores morgentur. Men hun kunne sagtens få numsen ned, da de skulle have morgenmad.

 

Jeg håber lidt, at det er bare en fase, hun er inde i, men er tvivl om jeg skal skubbe på for at få hende til at sitte udenfor eller bare lade hende have sit teenageoprør for sig selv????

Link til indlæg
Del på andre sites

Hihi. De eneste teenage-nykker vi så fra Nala var netop også problemer med at sitte udendørs!

Hun kom stadig på indkald, osv., men "gad" det pludselig ikke længere ... For os var det en meget kort periode på måske 2 uger. Da vi fandt ud af hvad der var ved at ske, intensiverede vi træningen både inde og ude, men forlangte kun lette ting hun kunne i forvejen, så vi kunne styrke hende i de ting hun kunne.

Jeg synes ikke i skal trykke numsen ned, men afvent i stedet. Ha' nogle guffer med det næste stykke tid, i ved hun vil gøre alt for og afvent så hun gør det. Jeg sagde ikke sit flere gange, men stod gerne og ventede op til et par minutter. Tilsidst blev hun frustreret over vi ikke bevægede os, og satte sig hvorefter hun fik sin guf .. Perioden kom vi som nævnt hurtigt ud af igen!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hihi. De eneste teenage-nykker vi så fra Nala var netop også problemer med at sitte udendørs!

Hun kom stadig på indkald, osv., men "gad" det pludselig ikke længere ... For os var det en meget kort periode på måske 2 uger. Da vi fandt ud af hvad der var ved at ske, intensiverede vi træningen både inde og ude, men forlangte kun lette ting hun kunne i forvejen, så vi kunne styrke hende i de ting hun kunne.

Jeg synes ikke i skal trykke numsen ned, men afvent i stedet. Ha' nogle guffer med det næste stykke tid, i ved hun vil gøre alt for og afvent så hun gør det. Jeg sagde ikke sit flere gange, men stod gerne og ventede op til et par minutter. Tilsidst blev hun frustreret over vi ikke bevægede os, og satte sig hvorefter hun fik sin guf .. Perioden kom vi som nævnt hurtigt ud af igen!

 

Indkald virker fint nok og hun går fint nok på plads. Det er kun sitten udenfor der svigter. I lørdags stod jeg endda med et stykke frikadelle, men stadig :confused:

 

Jeg kunne aldrig finde på at trykke numsen ned. Det var ikke det, jeg mente med "skubbe på". Det var sådan blive ved med at bede hende om noget, hun så tydeligt ikke kan forstå :-D

 

Jeg harnemlig også tænkt på at træne en masse sit indenfor (har et stor køkken, som bruges som træningsplads) og så langsomt tage det med udenfor igen.

 

Planen er en rallyprøve 1. april, men det bliver lidt svært, hvis hun ikke kommer ud af det inden :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Århaaa, Bella er godt nok også max teenager - og det er specielt gået ud over gå pænt i snor.... Derfor er vi gået tilbage til basic med at stoppe op og vente på slap line og øjenkontakt.

 

Måske skal du prøve den med at føre guffen henover hovedet og "tvinge" en sit frem.

 

Vi træner også masser af sjove ting som hun er dygtig til - netop for at gøre hende træningsivrig igen.

 

Lider med dig og din teenager:mrsgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Århaaa, Bella er godt nok også max teenager - og det er specielt gået ud over gå pænt i snor.... Derfor er vi gået tilbage til basic med at stoppe op og vente på slap line og øjenkontakt.

 

Måske skal du prøve den med at føre guffen henover hovedet og "tvinge" en sit frem.

 

Vi træner også masser af sjove ting som hun er dygtig til - netop for at gøre hende træningsivrig igen.

 

Lider med dig og din teenager:mrsgreen:

 

Hvis jeg laver den med guffen ned over hovedet, bakker hun bare.

Vi har så småt gået i gang med bakke, men det tror jeg, at vi pakker væk igen.

 

Livet med teenagehunde er aldrig kedeligt

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der forskel på ude og inde (som der er i de eksempler du nævner)? Måske hun har haft det koldt om numsen, eller endda har underlivsbetændelse? Altså, bare lige for at brainstorme....

 

Det er jo selvfølgelig koldere udenfor og underlaget er anderledes. Jeg har dog prøvet både på skovbund og fliser - med samme resultat.

 

Den sidste måneds tid har hun slikket sig en del dér, men jeg har nu slået det hen med, at der nok var første løbetid, der lurede lige om hjørnet. Tjekkede lige netdyredoktor og der er ingen af de symptomer, der passer på hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Karla glemte "DÆK" i ca 3 uger, da hun var i samme alder... tror det er meget normalt... jeg tror ikke jeg ville gide "tage kampen" hvis det var mig... medmindre det er meget vigtigt at hun skal sitte i en given situation... men ellers ender du jo bare med en konflikt, som du vil få svært ved at vinde, hvis der ikke er nogen måder at lokke hende i sit udenfor...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg prøvede at teste hende lidt i går eftermiddags.

 

Vi var på tur til plantagen, hvor de render uden snor. Normalt kommer de begge lige hen en gang imellem og får en guffer, laver en hurtig øvelse, får en guffer mere og så afsted igen. I går kom hun hen, fik sin guffer. Små øvelser kunne jeg skyde en lang pil efter. Hun ville have en snuse-hygge-tur i fred. Så det fik hun.

 

Hjemme igen tænkte jeg, at jeg lige ville prøve, om jeg kunne "omvende" hende. :slem:

 

Liva blev lukket ind i huset, og jeg tog tuben med makrelguf med ud. Makrelguf er noget af det ypperste i Maggies verden.

 

Jeg lavede så lidt plads-træning, hvor hun jo skal sætte sig, når jeg stopper. Første gang tænkte hun lidt over det, men fik sat sig og vupti så var der makrelguf. De næste repetitioner gik som smurt; jeg stopper, hunden sitter, makrelguf til hende.

 

Så makrelguf vinder over ungdomsoprør. :banan:

 

Makrelguffen kommer så med til rally-træning i morgen

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter

Hunde fortæller os nogle gange noget på de mest usynlige og bløde måder. Når jeg cykler med min hund (altid langsomt tempo), så kigger hun op på mig hvis vi skal stoppe for, at hun skal tisse. Hvis hun gerne vil have vand, i samme situation, slikker hun sig om munden. Det er et lille forsigtigt sprog hunde har, og som jeg stadig er ved at lære, at fange. Nogle gange beder hunde bare om, at blive hørt, eller om, at blive taget med i konsultation om noget de skal. Jeg ville nok bare, hvis hun nu forsøger at bede dig om noget, glemme øvelsen et par uger. Og så lige så stille samle op på det igen. Det lyder til, at hun gerne vil alle andre ting....og så er man jo ikke helt tvær :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunde fortæller os nogle gange noget på de mest usynlige og bløde måder. Når jeg cykler med min hund (altid langsomt tempo), så kigger hun op på mig hvis vi skal stoppe for, at hun skal tisse. Hvis hun gerne vil have vand, i samme situation, slikker hun sig om munden. Det er et lille forsigtigt sprog hunde har, og som jeg stadig er ved at lære, at fange. Nogle gange beder hunde bare om, at blive hørt, eller om, at blive taget med i konsultation om noget de skal. Jeg ville nok bare, hvis hun nu forsøger at bede dig om noget, glemme øvelsen et par uger. Og så lige så stille samle op på det igen. Det lyder til, at hun gerne vil alle andre ting....og så er man jo ikke helt tvær :)

 

Jeg har også besluttet mig for, at hun får lov til at få sine lufteture i fred. Det går ikke noget af mig ved lade hende have dem.

Hun har nok p.t. behov for, at tingene er lidt mere delt op; træning for sig og hygge-gåtur for sig.

 

yay! :klap: al magt til makrelguffen...

 

en lille advarsel dog! Lad være med at lade låget være af for længe, så størkner det i hullet i tuben, og du kan så risikere, at du skal trykke så hårdt, at du pludselig står med en hund der har fjæset dækket af makrelguf .... har jeg hørt :rolleyes:

 

Maggei spø'r om det er en dårlig ting. Det kan da kun betyde mere makrelguf til hende

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...