Hop til indhold

Første udstilling, hvilken dag skal man vælge?


Gæst Fischer
 Share

Recommended Posts

Gæst Fischer

Nå selvom der nok er i hvertfald et år eller to til min kæreste og jeg endelig kan få lov til at købe en hund, har vi nu bestemt os for at ville på udstilling for at kigge lidt på de to racer vi er endt med at ville undersøge nærmere. Nu er mit store spørgsmål så, hvad dag skal man tage på udstilling? :???:Vi bor i Roskilde og har derfor bestemt os for at tage på den udstilling der ligger her i starten af maj, men da vi kun vil afsted en enkelt dag, er det jo pludseligt blevet lidt svært, for for mig at se, så sker der præcis det samme begge dag, eller?Så hvad dag vil i foreslå os at tage på udstilling? Om lørdagen eller om søndagen, eller kan det være fuldstændig lige meget? :vedikke:Håber der er nogen af jer lidt mere erfarende udstillere, da kan hjælpe os lidt med dette lille problem så vi kan komme ud og få set en masse dejlige hunde og få tiden til at føles endnu længer til vi kan få vores egen hund :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har meget lange drømt om en samojede, men har bestemt mig til at skulle se den og snakke med opdrættere, før jeg tør vælge denne race imens vi stadigvæk bor i byen, da jeg ikke ønsker at genere naboer i et lejlighedskompleks hvis den nu er en af de meget snakkende :) så vi er nok endt på sådan en hvid schweizisk hyrdehund i stedet for, da jeg har hørt rigtig mange gode ting om denne :) og så er en udstilling jo det perfekte sted at starte når man skal igang med at overveje hvad det skal være for en hund :)

 

Men vi vil da så spændt vente på at se hvad dag, der er meldt flest af de racer til vi er interesseret i, men kunne jo godt være der ellers havde været stor forskel på dagene, og det var mere spændende at komme den ene dag frem for den anden :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan evt kontakte en opdrætter eller to på forhånd, så er det måske lidt lettere at tale med dem, end hvis I bare kommer som totalt fremmede. En udstilling kan være lidt stressende for dem der udstiller og mange går, straks det er overstået, så det kan være ret godt med en aftale, hvis du vil nusse og snakke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er mest for at se hundene sådan i virkeligheden og ikke kun på billeder, så vi er helt sikre på at det er dem vi gerne vil ud og se noget mere på, og så kontakter vi nok opdrættere om et års tid når vi egentlig har mulighed for rigtigt at begynde at kigge :) men det er nu rart nok at vide, så vi ikke forventer at der er en masse tid til at snakke :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Kom til Viby og klap på min og så er du overbevist.. :-D Vi stiller også i Roskilde, håber på at kunne finansiere at stille ham begge dage..

Du vil med GARANTI møde Gitte Morell og Nana Qvist. Gitte har Kennel Cabaka og avler nogle lækre hunde som er toptunet til udstilling fra de bliver født. Så hun løber altid med hele molevitten. Min er fra Kennel Jurak som er mere brugspræget, men ikke desto mindre fik han da excellent og CK på sidste udstilling.

Min drengs forældre blev Danmarksmestre i 2009 tror jeg det var for 2-spand og nu løber flere af hans søskende også med i spandet..

Carlo bærer også præg af brugsgenerne og elsker at komme ud og trække foran cyklen..

 

Du skal være mere end velkommen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er i forvejen helt overbevist om at jeg helst vil have en samojede :) er bare lige det der med om det går i en lejlighed, når der nu står alle steder at de er meget gøende, og så ender man jo med at genere naboerne, men er det bare at de går rundt og småsnakker, ville jeg slet ikke være betænksom ved at sige det bare skulle være den :)

 

Men det er nogle af de kenneler jeg har kigget lidt på, men nu må vi se, der er jo også stadigvæk et stykke tid til, så kan måske godt være vi alligevel tager kontakt til nogen så vi kan få os en snak :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er i forvejen helt overbevist om at jeg helst vil have en samojede :) er bare lige det der med om det går i en lejlighed, når der nu står alle steder at de er meget gøende, og så ender man jo med at genere naboerne, men er det bare at de går rundt og småsnakker, ville jeg slet ikke være betænksom ved at sige det bare skulle være den :)

 

Men det er nogle af de kenneler jeg har kigget lidt på, men nu må vi se, der er jo også stadigvæk et stykke tid til, så kan måske godt være vi alligevel tager kontakt til nogen så vi kan få os en snak :)

 

Du skal ud og se nogle samojeder, for hvad der står i bøgerne og hvad folk siger kan du ikke regne en skid med :-D

Vi fik at vide at de var: agrressive, stak af for et godt ord, gøede af helved til og så var de forresten også krop umulige at træne.

 

Vores hegn er sådan et grønt trådhegn på 90cm, han har aldrig forsøgt at komme ud, han eeeelsker alt og alle - arg hvis de andre knurre så gør han også, men jeg tror ikke selv han helt er klar over hvorfor :lun: Han gør kun når vi skal ud og trække eller han bliver sat i en hundekrog (det kan han ikke li, så det gør vi ikke), og så går han løs på de fleste af vores ture hvor der er et godt udsyn..

Han falder ret meget ved siden af.. Hvilket så også gør at alle skal pille og rode ham i pelsen når vi er ude og han EEEELSKER det.. :-P

Link til indlæg
Del på andre sites

Århh det jo lige præcis sådan en jeg ønsker mig :lun: Kunne jeg ikke måske bare låne din dejlige dreng :slem: men så vil jeg da helt sikkert drømme videre og så ud og kigge ved opdrættere til næste forår og så ellers til udstilling nu her så jeg kan overbevise mig selv om at det virkelig bare er det helt rigtige valg også selvom man bor i lejlighed et par år mere før man kan komme væk fra byen :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det der er svært ved at vurdere hundene på en udstilling er at det jo er et stort show en illusion og en opstilling.

Hundene ser jo ikke altid sådan ud eller står bom-stille (det gør min så ikke alligevel, men det gør Gittes)..

 

Men som sagt skal du da være velkommen til at komme til viby og opleve min på slap line.. Vi er efterhånden nogle samojeder herinde på HF, men de er alle vidt forskellige.. Det er meget sjovt.

Jeg ville godt nok også gerne have flere ind på matriklen, men der siger boligselskabet sgu nej - sådan nogle skiderikke.. :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja dumme dem da :)

 

Hmm ved godt at jeg ikke kan vurdere det helt ud fra udstillingerne, og skal da helt bestemt også ud og hilse på opdrættere hjemme ved dem, men det bliver jo først om et års tid, og til den tid kunne jeg da helt bestemt også godt finde på at sige ja tak til dit tilbud :) men lige nu skal jeg ikke snakke med alt for mange hunde, da det bare gør ventetiden endnu længere :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ene udelukker jo ikke det andet: Tag på udstilling. Og besøg nogle opdrættere.

:-D

Også fordi det er en stor oplevelse at se alle de smukke hunde af forskellige racer. Og det er rigtig godt at have været på udstilling nogle gange inden man står med sin egen umulige hvalp og skal vise den frem:mrgreen:.

 

Om det skal være samojede eller hvid schæfer, det vil tiden vise. Ingen hund er garanteret fri for at gø hvis den er alene i en lejlighed. Samojeden kan være af en "snakkende" familie, og den hvide hyrdehund kan påtage sig et job med at vogte over hjemmet. Begge kan reagere på lyde fra naboerne...

 

En anden sag er, at en hvalp jo skal møde andre hunde. De knytter venskaber, og det kan så være temmelig barsk for en ung hund pludselig at blive omplantet til en helt ny verden, uden kammeraterne.

 

Det KAN gå godt. Men der kan altså også opstå problemer. I skal nok indstille jer på at gå til træning i det nye område, -uanset hvor gammel hunden er til den tid. Det vil også være godt at forsøge at holde kontakten med de venner jeres hund får i den første tid, så I kan besøge hinanden efter flytningen..

 

Allerbedst var det at vente med hvalp til I bor et sted, hvor lidt hundestøj ikke vil være et problem... Så har I rigtig god tid til at forberede jer.

 

Udstilling. (klik på linket):

Dansk kennel klub

 

Læg mærke til, at bedømmelserne starter kl. 9. Men der kan godt blive fremvist flere racer i hver ring, hvis der ikke er så mange hunde tilmeldt.

 

Køb et katalog. Det er sikkert lidt dyrt. Især når man lige har betalt entre (60 kr pr voksen). Det jeg har fra Ballerup 2010 kostede en halvtredser. Når I er hjemme igen, så er det rigtig dejligt at have navne og telefonnumre på en masse ejere af de fremviste hunde. Ved hver hund i kataloget står der nemlig -ud over hundens stambogsnavn og -nummer og fødselsdag, også navn på opdrætter og navn, adresse og telefonnummer på ejeren.

Hvis I tager billeder af nogle hunde, så sørg for at få det nummer, som hundeføreren har foran, med på billedet. Det er katalognummeret. Så kan I let finde lige netop den hund i kataloget.

 

Så har I rigtig meget at gå efter, når I kommer hjem og tænker over tingene.

Uuuh... det er rigtig dejligt at kikke hunde på en udstilling når man tænker på at købe hvalp... :banan:

---------Det gør det bare endnu sværere at vente.. :lol: Heldigvis KAN man ikke købe hvalpe på en udstilling. Kun kikke...

Link til indlæg
Del på andre sites

Når jeg får en hund engang skal den helt bestemt ud og hilse på andre, og da også til noget hundetræning så den får mulighed for at opleve verden :) Men ved godt de selvfølgelig ikke er garanteret gø fri og at man kan risikere at få en der gør meget, er også der min største bekymring ligger, da jeg jo selvfølgelig ikke ønsker at genere mine naboer, men samtidig også brændende ønsker mig en hund, så er nok nået frem til at jeg venter og se hvor vi flytter hen her det næste halve års tid, for kan jo være vi finder et hus i stedet for en lejlighed :) men det forhindre mig heldigvis ikke i at gå og drømme om en hund :)

 

Men rigtig mange tak for rådet, det var da faktisk en rigtig god idé :) jeg har kun været på en udstilling da jeg var 6 år gammel, så har kun en meget svag idé omkring hvordan en udstilling egentlig foregår, lige ud over det man nogen gange lige ser et billede af på en opdrætters hjemmeside :) så er meget spændt på endelig at skulle ud og opleve en :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...