Gæst Salka Skrevet Februar 26, 2012 Rapporter Share Skrevet Februar 26, 2012 Min Islandske fårhund på 15 uger, har siden torsdag haft dårlig mave. - Det har ikke været noget jeg har været så urolig for, da hun spiser alt hun kan komme i nærheden af :slem: - Da jeg kom hjem fra arbejde i torsdags, var der diarre´ og rester af grydesvamp , hvad der så kom først, kan man kun gætte på . Fredag have hun meget tynd mave - så efter rådgivning af anden hundeejer, fik hun ris med lidt leverposteg. - Lørdag var det lidt bedre, men jeg blev enig med mig selv om, at hendes mave skulle skånes lidt endnu, så hun fik havresuppe/grød med lidt æble i og tørfoder. - Hendes mave var fin da vi gik i seng i går. Her til morgen fik hun igen sin egen tørfoder til morgenmad ... og meget hurtigt efter kastede hun op (havde næsten ikke spist noget) det var galde og lidt tørfoder der kom op. - Hun har livlige øjne, men er meget stille. Vi tilbyder hende rigeligt vand - hvad ville I gøre?? Hjælp en ny hundeejer Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Beaglepack Besvaret Februar 26, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 26, 2012 Jeg ville faste hende 1 døgn - derefter give lidt havregrød - bliver det i maven på hende kan du prøve med lidt af hendes foder efter et par timer - kommer der opkastning/dårlige mave efter 1-1½ døgn så skal du gå til dyrlægen da det så kan være en infektion. Men der kan også sidde noget fast i maven på hende. Da hun er hvalp må hun ikke komme i underskud for væske. Maden kan de godt undvære et døgns tid. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Februar 26, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 26, 2012 Det er tre dage, din hvalp har været syg. Så er det dyrlægetid. - --Når hun kaster op kort tid efter hun har spist, så er der nok noget galt i maven og den første del af tarmene. Det kan enten være, at der sidder et stykke svamp og blokerer, eller det kan være irritation efter svampen. Hvis det kun er irritation efter svampen, så kan det gå over af sig selv, hvis hun får flydende skånekost, f.eks. havrevælling. Når du starter med tørfoder igen, så sørg for at det er GRUNDIGT opblødt. Foderpillerne skal være nemme at trykke i stykker med to fingre. Hvis der sidder et stykke svamp i maven eller i tarmen, så går det ikke over af sig selv. Og så dør din hvalp hvis hun ikke kommer tidsnok til dyrlægen. Drikker hun? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
JeanetteH Besvaret Februar 26, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 26, 2012 Jeg ville ikke give hende mere mad i dag. Og så ville jeg kontakte dyrlægen i morgen tidlig, hvis det ikke er blevet bedre. Dernæst.. Jeg ville ikke bruge leverpostej som skånekost:genert:. Hvor længe kogte du risene? De skal helst stå og simre i 1-2 timer i masser af vand, så de bliver helt kogt ud. Og så ville jeg bruge kogt kylling eller fisk som køddel. F.eks torskerogn kan bruges. Men ja også havregrød. God bedring til den lille Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret Februar 26, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 26, 2012 Dyrlæge, en "løs" mave kan man til dels acceptere i nogle dage hos voksne hunde men retter det sig ikke skal de behandles. Når det handler om en hvalp bør man ikke have helt den samme tålmodighed. Diarre bør behandles da det ellers ofte resulterer i tarmbetændelse. For en hvalp er det daglige foderindtag langt vigtigere end for en voksen hund og i det hele taget er det ikke en god ide at prøve sig frem med 7 forskellige husråd i håb om at finde noget der virker. Så besøg dyrlægen som så kan vurdere om hvalpen har brug for en penicillinkur og tag så en tube pro-kolin med hjem så du har noget liggende hvis der igen er dårlig mave, så kan du nemlig ganske givet nå at tage det i opløbet. Ud over det bør du nok gennemgå området som hvalpen befinder sig på når den er alene, så ikke den kan få fat i ting den ikke har godt af at få ned i fordøjelsessystemet. God bedring til hvalpen! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret Februar 26, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 26, 2012 Tilslutter mig dyrlæge-koret, medmindre hun har fået rigtig mange godbidder?! Hav altid noget liggende til maven - zoolac, paraghurt eller lign. i fremtiden:-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Helle1985 Besvaret Februar 26, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 26, 2012 Dyrlæge! Islandske fårehunde har ikke den store tolerance i deres mave, desværre Min svigermor opdrætter dem, men er desværre på ferie Ellers ville jeg lige have ringet og spurgt hende til råds for dig Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Februar 26, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 26, 2012 Har svigermor ikke mobilen med på ferie?? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Helle1985 Besvaret Februar 26, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 26, 2012 Har svigermor ikke mobilen med på ferie?? Jo, men der er inen dækning hvor de er MIn kæreste prøvede nemlig at ringe til dem igår Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret Februar 26, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 26, 2012 Trådstarter kunne jo osse prøve at ringe til sin opdrætter for at få et racerelateret råd..... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Birgitta Besvaret Februar 27, 2012 Rapporter Share Besvaret Februar 27, 2012 Hey, hvordan går det med den bette Salka? Er maven i orden nu? Eller har du kontaktet dyrlægen? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts