Hop til indhold

sele

Gæst sidsel
 Share

Recommended Posts

jeg har overvejet at købe en sele til Puma. Da han nogen gange trækker. Har prøvet at stoppe op vente på slap line og øjnkontakt men det hjælper ikke rigtigt. Det er kun hvis han får færden af noget han trækker og ellers går han super i snor. Så måske en sele ville hjælpe lidt, men mest for at skåne hans nakke. Jeg har kigget på nogle forskellige men ved illo rigtig hvilke der er ergonomisk bedst. Men har kigget på Julius k9 power sele og hunter racing norsk sele og hunter norsk sele men ved ikke om der er nogen der er bedre .

Link til indlæg
Del på andre sites

Selen vil sandsynligvis ikke afholde ham fra at trække - nærmest bare gøre det værre.

Hvis det kun er for hans skyld så vil en sele være en god løsning, det er bedre for hunden, men stadig ikke sundt.

Hvis det er for din skyld, så tror jeg du skal ud i andre alternativer.

Jeg er selv tilhænger af Halti, som er en grime hunden får på snuden. Den lukker ikke for luftveje, strammer ikke om næsen (heller ikke når hunden trækker) og den gør ikke ondt på hunden (i hvert fald ikke mere end sele eller hansbånd), men det er fysisk umuligt for hunden at trække. Jeg bruger den KUN med en snor med to kabinhager, hvor den ene er i selen og den anden er i haltien. Jeg kunne ikke drømme om at sætte en flexline i og så gå, for hunden må ikke få et hårdt ryk, da snuden jo er lidt mere fint-følende.

Jeg synes det er en super løsning til de dage man ikke lige har tid til at træne, men skal ud og gå tur, eller til at træne med en meget stærk hund man har svært ved at holde.

Nogen vil være stor modstander af haltien men jeg synes den er fantastisk, og min hund er ikke mere træt af den end af selen...

Jeg har det sådan at min hund skal leve i 12-15 år, mens jeg selv skal holde 70 år endnu, så det er lige så vigtigt at passe på mine egne skuldre og krop, som det er at passe på hunden. DERFOR bruger jeg haltien!

Min hund er kun 11 måneder og vi træner dagligt at gå pænt i snor i halsbåndet, og det skal nok lykkedes os. Men det er endnu for svært for ham at gøre konstant og JEG har brug for at komme ud og gå tur hver dag, og der er haltien fantastisk!

Held og lykke med det :)

Link til indlæg
Del på andre sites

tak for hjælpen. Men Puma trækker ikke så meget kun når der er noget der dufter dejligt så det er jo bare fin pudsning det er måske 2-3 gange på en gå tur og kun på en meters penge per gang. Så det var mest for at skåne hans nakke han er jo også bare en stor hvalp 8 mdr men en lille hund dsg dp mix.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Jeg bruger selv sele til mine beagler - ville ikke undvære sådan en da de bedre kan støve rundt og har hovedet og halsen hel fri.

De trækker så ikke - med mindre de får færten af noget - generelt syntes jeg det er nemmere at lære hunden at gå pænt når den har sele på fra hvalp. Jeg bruger JuliusK9 selen til Charlie og Darwin - Oscar har en Kenjan sele

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen så må Puma og jeg ud og shoppe:) er der noget jeg skal være opmærksom på ved sådan en ? Altså udover at den ikke slider i armhulen. Tak for jeres svar det er dejligt med dette forum så man kan få svar på sine spørgsmål

Link til indlæg
Del på andre sites

tak for hjælpen. Men Puma trækker ikke så meget kun når der er noget der dufter dejligt så det er jo bare fin pudsning det er måske 2-3 gange på en gå tur og kun på en meters penge per gang. Så det var mest for at skåne hans nakke han er jo også bare en stor hvalp 8 mdr men en lille hund dsg dp mix.

Det var lige gået min næste forbi - jeg beklager :) så vil jeg helt sikkert anvende en sele :))

Link til indlæg
Del på andre sites

ja, mange seler med tværrem lægger sig for højt, så tværremmen ikke ligger over brystet men helt oppe ved halsen - så kan man lige så godt bruge halsbånd ;-) jeg har rigtig god erfaring med y-seler, men igen kommer det jo meget an på hundens facon. mon ikke de kan hjælpe dig i butikken? i hvert fald hvis du besøger en lille specialbutik.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er selv tilhænger af Halti, som er en grime hunden får på snuden. Den lukker ikke for luftveje, strammer ikke om næsen (heller ikke når hunden trækker) og den gør ikke ondt på hunden (i hvert fald ikke mere end sele eller hansbånd), men det er fysisk umuligt for hunden at trække.

Jeg ville så aldrig anbefale halti til så lille en hund. Man kan ikke undgå at trække hovedet opad, hvis hunden trækker fremad. Faktisk hader jeg haltier og andre grimer af et godt hjerte, desværre fungerer haltien godt for min ene hund, så jeg må bide i det sure æble, hvis jeg engang imellem vil have kontrol over hende :rolleyes: (det er ikke for trækkeri som sådan).

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er netop blevet sele-fan, og pludselig trækker Bella ikke mere. Jeg har en Hurrta (ikke y-sele), og den er bare læks:lol:

Når han trækker skal du stoppe op og vente på at han tager øjenkontakt. Du må ikke sige en lyd! Og det kan altså godt tage laaaaaang tid..... Når han tager øjenkontakt, træder du et skridt tilbage, og så skulle han gerne komme hen til dig. Derefter ros:-)

Link til indlæg
Del på andre sites