Hop til indhold

morgenfrisk hund


nr 49
 Share

Recommended Posts

Basso bliver desværre stadig ved med at vågne ved 4-5 tiden - han er nu 8 måneder. Har prøvet med aktiviteter i løbet af aftenen og lufteture lige før sengetid kl 22 men intet hjælper. Ser frem til sommertid starter og håber det hjælper men har nogen et godt råd? Han får mad kl 5 og kl 18 plus søgelege efter mad om aftenen

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror grunden er at han får mad kl. 5 og derfor vågner og er klar til at spise..

 

Min vaps var en syvsover så længe vi havde en hverdag hvor man sov lidt længere og gåtur/mad tidligst kom ved 7-8 tiden.

Nu starter hverdagen kl. 5 og der vågner hun altså også i weekenden nu, hun vil jo nødig gå glip og morgenturen :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror også at du bare skal holde fast i at vi IKKE står op nu. Brug ørepropper eller andet, for det er NU du er nød til at stå fast. Beslut med dig selv at fodertid måske ikke er før kl. 6, og så hold fast i det. Ligegyldig hvor utilfreds vovse er.

Sørg for at vovse forholder sig roligt når du står op, så h'n ikke får den ide at man bare skal være urolig længe nok så kommer der mad.

 

I hverdagen står vi op kl. halv 7 og der får vovse mad. I weekenderne bliver den et sted mellem halv 9 og 11, alt efter hvor sent vi er gået i seng. Jeg har aldrig haft en hund der ikke kunne sove længe - men til gengæld op til flere hunde der var så dovne om morgenen at det altid er gået dårligt i konkurrence fra morgenstunden af :stupid::-P

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja jeg ville også ignorere den. Man ender alligevel tit med at stå op de første mange gange, for nu er man alligevel vågen. Men så vent min. en time efter I er stået op med at give morgenmad, dette hjælper som regel fantastisk ;) Især over for madglade hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunde er jo vane dyr, og min gamle hund var MEGET vanehund. Hvis maden ikke blev serveret kl. 18:00 præcis, begyndte hun at blive urolig, duttede til os, osv. Det har jeg så valgt at bryde ved mine nuværende hunde. JEG bestemmer hvornår det er madtid, og det accepterer de fuldstændigt. Vi kan endda sove til middag en søndag, hvis det er det vi ønsker. Så længe de kommer ud og tisser om morgenen...

Link til indlæg
Del på andre sites

kender det så godt - han har været meget "pivdyrsagtig" kl 17 nul dut men vi har nu rykket maden til ca kl 18 - måske før og måske efter netop for at ødelægge hans indre madur. Jeg foretrækker at bruge hans aftensmad til træning så han dels spiser langsommere og dels får brugt indersiden af hovedet sidst på dagen så vi undgår "ulvetimen".

Link til indlæg
Del på andre sites

ok - plan for lørdag morgen er luftning og mad efter 1 time - normalt er det ikke problem for ham at holde sig så tror han er vågen pga en knurrende mave

 

Tvivler på det er "knurrende mave" - men nok nærmere vane, derfor jeg vil anbefale I venter en time med at give mad. Hvis han ved "at I står op" = jeg får mad. Er det klart at han vækker jer, min gør det samme...

Nogengange får han først morgenmad kl. 9-10-11, bare for at bryde vaner. Det er mig der bestemmer madtid, ikke ham (med morgenvækning eller lignende til følge ;-))

Link til indlæg
Del på andre sites

Min gamle lab præsterede også at vække mig kl bæh, kun for at hun skulle ha mad, tisse og direkte i putkassen igen

Når kl var omkring 17, så satte hun sig til at stirre på mig, så var det tid igen..

Den næste hund blev vænnet ti,l at der ingen faste spisetider er.. Og han har også været budt at jeg rent faktisk har glemt at fodre ham :stupid:

Men det er en befrielse at man kan sove længe om morgenen uden at hunden dikterer hvornår man skal op

Link til indlæg
Del på andre sites

nu ligger tålmodighed ikke naturligt til mig men selvfølgelig har du ret i at det tager lidt tid at vende en supertanker :-D

 

han sover ikke i soveværelset men døren er åben så vi kan høre ham - også meget praktisk fordi han af og til brækker sig om natten (ALT ryger ind i skuffen under gåturene og sommetider når vi ikke at få det fisket ud af gabet før han har slugt det :(). jeg vil i den forbindelse godt advare kraftigt mod sølvpapir- det blev han meget syg af og måtte en tur forbi dyrlægen (inkl røntgenbilleder for at se om der sad noget og kunne rive hul på tarmene)

 

i morges sov han 2 timer efter luftning kl 0428 så det går fremad:klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

godt nyt: nu sover han til kl 6 og får mad ved 7-tiden så han ikke kobler "stå-op-for-at-tisse"-tid sammen med fodring.

 

selv om han selvfølgelig skal lære at sove længere om morgenen og få morgenmad lidt senere (når det er muligt i weekenderne hvor vi ikke skal ud af døren kl 8) så synes jeg at han har været lærenem indtil videre :klap:

 

 

tusind tak for alle jeres gode råd som har været en stor hjælp for os :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg stemmer i med de andre - giv ham en kort morgenlufter hvor han lige kan komme af med det nødvendige, og så ind i seng igen.

 

 

Her står vores hund først op ved en 13-14-tiden, fordi vi trænede alene-hjemme i det tidsrum. Så hun er vant til 0 aktiviteter på den tid af dagen, og så kan man jo ligeså godt sove :blink:

 

Så det er bare et spørgsmål om tilvænning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...