Hop til indhold

Hvornår kommer lømmelalderen?


Shii
 Share

Recommended Posts

Ja i en anden tråd skrev jeg jo at Dexter måske var rimelig sent ude med "lømmelalderen"...

 

Men faktum er vel egentlig at lømmelalderen måske slet ikke kommer, eller først kommer langt senere....

 

Hvad er det der gør at vores hunde kommer i en "lømmelalder" ?

 

Er det egentlig et problem vi selv er med til at skabe, fordi vi høre så meget om at den skal komme, så vi forventer denne periode, og måske projektere vores forventninger over på hunden?

 

Handler det om at vores hunde måske rammer en alder hvor de er usikre på sig selv (teenager), og forsøger at finde ud af hvem de er, og vi måske glemmer at vi skal, ret hurtigt og meget brat, tilpasse vores træning til deres pludselige livsændring?

 

Jeg ved ikke om jeg vil sige at Dexter ikke har eller er i "lømmelalderen", vi har da perioder, og han er absolut nogengange selvvalgt døv, men jeg synes ikke han er det mere end han altid har været og mere end hvad man ville forvente af en husky normalt... Men det virker som om han vælger sine kampe med omhu, og hvor han tog små kampe da han var lille, så virker det som om han i dag tænker over målet med de ting han gør.. Altså f.eks. ville han stjæle en sko for at starte leg som lille.. I dag kan han stjæle en sko, for at slippe skoen og hoppe over og tage den skive brød vi lod stå på bordet da vi ville hente skoen.. Det virker altså som om han er blevet en hel del klogere og derfor også giver det mere udfordring...

 

Heldigvis har de ting han har udfordret os med været ganske nemme at komme igennem... Og vi står stærkt med en dejlig hund, og venter stadig på at han virkelig bliver "helt døv og umulig"... Faktum er vel også at alle hunde til enhver tid kan skabe problemer.. I de fleste tilfælde fordi vi har, ubevidst, tillært dem en uønskelig adfærd... Og det kan jo ske uanset hundens alder...

Link til indlæg
Del på andre sites

Lømmelalder er jo et noget vagt begreb, men ligesom med menneskebørn, så er der tidspunkter i hvalpens liv, hvor den fysiologisk har sværere ved at modtage fornuft end på andre tidspunkter.... Karla havde en periode på omkring 3 uger da hun var ca 8 mdr hvor hun fuldstændigt havde glemt hvad dæk betød og det var så det....

 

Omkring de 18 mdr oplevede vi hendes mentale kønsmodnibg, primært veden hysterisk klæbrighed og seriøs mangel på evnen til at forholde sig i ro når vi var ude... Der skulle ske noget! Heletiden!

 

Om dette skyldes lømmelalder eller blotmangelfuld indlæring, der faldt sammen med aldersvarendeperioder? Who knows... Johna har været lømmel fra hun kom hjem :lol: har ikke oplevet nogen ændringer i sind so far - huner10 mdr

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Lømmelalder kan jo hænge sammen med kønsmodning, som er omkring de 8 måneder. Synes godt jeg kunne mærke ekstra hormoner på mine 2 i den alder. Vist også kaldet spøgelsesalder fordi de kan gå rundt og blive bange/forskrækkede for ting som altså ikke er noget nyt.

 

Så er der psykisk kønsmodning, den kommer vist omkring 2 års alderen, plus minus en del, gætter på det er forskelligt fra hund til hund. TROR Motor har været i den, han havde i hvert fald en periode han ikke kunne nogle signaler: Dæk Motor :-D Motor sidder bamse, slikker sig om mund, gør, kigger meget insisterende....... Nej DÆK. Motor laver playbow, gaber, sidder bamse...... Ok Motor: "Bamse". Motor dækker....... :mrgreen:

 

Nu kan han heldigvis ordene igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...