Siri Skrevet Marts 2, 2012 Rapporter Share Skrevet Marts 2, 2012 Jeg har lige brug for at par input ifm. foder. Spot er alt for tynd - 2 kilo mere vil klæde ham! Jeg har efterhånden prøvet det meste foder, men han spiser ikke fantastisk af noget af det. Jeg har prøvet: Kingsmoor Sport (det var faktisk ok) Acana sport (også ok) Purina pro plan (fy for h..... sagde Spot) RC 4300 (ikke en succes) Eukanuba til arbejdshunde (umiddelbart det, der var bedst) Efter en relativt kort periode bliver han træt af foderet og spiser dårligere. Problemet er, at han jo skal spise ret meget, da han har et meget højt aktivitetsniveau og træner mange gange om ugen. Jeg er næsten villig til at prøve alt - gerne sportsfoder med højt energiindhold. Jeg vil jo super gerne give ham både hokamix og lakseolie i maden, men det har jeg efterhånden helt opgivet.. det passer ikke herren. Hvad har I af gode forslag til en kræsen, aktiv hund? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
skipper-odense Besvaret Marts 2, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 2, 2012 jeg har ikke selv prøvet det men hvad med det her Luposan Sport Sensitive Dog Food: Great Deals on Luposan Dog Food at zooplus det er samme firma der laver markus mühle og det fungerede skipper godt på Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hybrid Besvaret Marts 2, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 2, 2012 Der er nogle som køber fedt og tilsætter foderet, det fåes i supermarkedet, i de samme blokke som margerine, så bare en ordentlig klat i foderet til opfedning og hundene plejer at kunne lide det - måske et forsøg værd? /Carina, Bubben og lille Diesel Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret Marts 2, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret Marts 2, 2012 jeg har ikke selv prøvet det men hvad med det her Luposan Sport Sensitive Dog Food: Great Deals on Luposan Dog Food at zooplus det er samme firma der laver markus mühle og det fungerede skipper godt på Det er helt bestemt et bud! Det ryger på listen! Der er nogle som køber fedt og tilsætter foderet, det fåes i supermarkedet, i de samme blokke som margerine, så bare en ordentlig klat i foderet til opfedning og hundene plejer at kunne lide det - måske et forsøg værd?/Carina, Bubben og lille Diesel Jeg har prøvet og han er ikke sådan super begejstret for fedt. Det kan være jeg skal gøre et forsøg igen! Det er ret typisk for unge BC hanner, hans søn på lidt over 12 mdr. får - udover sin daglige ration af sportsfoder - 50 g. fedt dagligt - og er alt for tynd! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Maria84 Besvaret Marts 2, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 2, 2012 Jeg har samme problem med Kato og så sart mave oveni... Det næste vi prøver bliver enten Luposan Sport (som anbefalet tidligere i tråden) eller James Wellbeloved, som der også er nogle hunde der tager på af. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Riesenfan Besvaret Marts 2, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 2, 2012 Jeg sværger jo til mit Gourmix og vil ikke råde dig på tørkosten - men du kan prøve at give ham piskefløde + hele æg i tilskud. Ikke hver dag og veksl imellem hvilke typer fedt du tilfører. Vores unge riesen får fløde, smør og andet fedt ved siden af. Loke klarer den med en skefuld rapsolie. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Malene Nielsen Besvaret Marts 2, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 2, 2012 Vi har jo snakket lidt om det, men hvis du har mod på det, så vil jeg gerne blande en pose med råt, som I kan prøve. Jeg tror ikke det rå er mere energirigt end tørfoder, men måske hans ædelyst vil blive mere stabil.... Jeg har jo selv haft gode erfaringer med råt til kræsen mager hund, men det er jo ikke alle hunde, der gider det eller som kan æde nok af det - men måske et forsøg værd?! Havde du egentlig prøvet med lidt råt til ham og hvad siger han til det? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret Marts 2, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret Marts 2, 2012 Jeg sværger jo til mit Gourmix og vil ikke råde dig på tørkosten - men du kan prøve at give ham piskefløde + hele æg i tilskud. Ikke hver dag og veksl imellem hvilke typer fedt du tilfører. Vores unge riesen får fløde, smør og andet fedt ved siden af. Loke klarer den med en skefuld rapsolie. Kan du ikke lige prøve at forklare konceptet for mig? Jeg kan ikke helt gennemskue det... er der både pølser, tørfoder og vådfoder? Og hvordan sammensætter man så foderet? Den anden border collie Otto, på næsten samme alder kan også sagtens klare sig med lidt olie, men Spot arbejder altid 110% - uanset hvad han laver - og jeg tror det er derfor hans energibehov er så meget højere... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret Marts 2, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret Marts 2, 2012 Vi har jo snakket lidt om det, men hvis du har mod på det, så vil jeg gerne blande en pose med råt, som I kan prøve. Jeg tror ikke det rå er mere energirigt end tørfoder, men måske hans ædelyst vil blive mere stabil.... Jeg har jo selv haft gode erfaringer med råt til kræsen mager hund, men det er jo ikke alle hunde, der gider det eller som kan æde nok af det - men måske et forsøg værd?! Havde du egentlig prøvet med lidt råt til ham og hvad siger han til det? Altså jeg har givet ham ben og fisk.. han var lidt skeptisk i starten men er nu ret glad for det. Jeg vil super gerne prøve en rå-blanding! Det er et forsøg værd. Han arbejder jo hårdt i hverdagen og jeg vil rigtig gerne at han er i god foderstand, så han kan yde optimalt! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
turpohunden Besvaret Marts 2, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 2, 2012 Tempo havde også en periode for ca. et år siden (da han var ca. 12 måneder) hvor han var lidt tynd og ikke ville spise tørfoder. Jeg gik over til råt/hjemmelavet og siden har han spist alt hvad der bliver serveret (undtagen rå lever) og han er nem at justere op og ned i vægt alt efter hvor meget han laver. Jeg vil dog lige indskyde at det ikke er klassisk råfodring jeg bruger da det kan være meget usikkert om hunden får det den har brug for (også selvom man varierer). Jeg har et specielt foderprogram med alle hundens individuelle behov og så kan jeg taste ind hvad Tempo får at spise og sikre mig at han får ALT hvad han har brug for og justere hvis der skulle mangle noget :5up: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret Marts 2, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret Marts 2, 2012 Tempo havde også en periode for ca. et år siden (da han var ca. 12 måneder) hvor han var lidt tynd og ikke ville spise tørfoder. Jeg gik over til råt/hjemmelavet og siden har han spist alt hvad der bliver serveret (undtagen rå lever) og han er nem at justere op og ned i vægt alt efter hvor meget han laver. Jeg vil dog lige indskyde at det ikke er klassisk råfodring jeg bruger da det kan være meget usikkert om hunden får det den har brug for (også selvom man varierer). Jeg har et specielt foderprogram med alle hundens individuelle behov og så kan jeg taste ind hvad Tempo får at spise og sikre mig at han får ALT hvad han har brug for og justere hvis der skulle mangle noget :5up: Hvis du nu lige keder dig og mangler noget at lave, kan du ikke prøve at skrive hvad Tempo eks. får at spise en dag eller uge? Altså jeg er faktisk i bund og grund ligeglad med, hvad Spot æder - bare han trives og får det an har brug for Og jer er snart villig til at prøve alt! Otto havde også en periode hvor han var meget tynd, men det er ligesom gået over efter han rundede 1½ år. Men hvis Otto er en Mercedes - så er Spot en Ferrari. Og når han kører så højt i træningen, så tror jeg simpelthen bare, at han forbrænder så meget mere... Et andet problem er også, at det skal være relativt let fordøjeligt foder. Han kaster op under træning og motion, hvis ikke han får foder i god nok tid. Simpelthen pga. stressniveauet. Det er ikke ualmindeligt, at han cirka midt i træningen kaster sine godbidder op... så æder han dem igen og er klar på mere træning... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Malene Nielsen Besvaret Marts 2, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 2, 2012 Hvis du nu lige keder dig og mangler noget at lave, kan du ikke prøve at skrive hvad Tempo eks. får at spise en dag eller uge? Altså jeg er faktisk i bund og grund ligeglad med, hvad Spot æder - bare han trives og får det an har brug for Og jer er snart villig til at prøve alt! Otto havde også en periode hvor han var meget tynd, men det er ligesom gået over efter han rundede 1½ år. Men hvis Otto er en Mercedes - så er Spot en Ferrari. Og når han kører så højt i træningen, så tror jeg simpelthen bare, at han forbrænder så meget mere... Et andet problem er også, at det skal være relativt let fordøjeligt foder. Han kaster op under træning og motion, hvis ikke han får foder i god nok tid. Simpelthen pga. stressniveauet. Det er ikke ualmindeligt, at han cirka midt i træningen kaster sine godbidder op... så æder han dem igen og er klar på mere træning... Det gjorde Zacho også - der kunne nemt komme en god håndfuld op igen. Nu har jeg jo kun se Spot på gåture og der ser han jo ikke stresset ud, men Zacho gjorde det pga stress og det var ikke den positive stress. Det hjalp, at jeg lagde belønningspauser ind, hvor han så reelt havde en mulighed for, at æde OG synke godbidderne ordentligt - ofte havde jeg et indtryk af, at han ellers kun fik dem sunket halvt... altså så munden var tom, men ikke så de var kommet helt ned i maven. Mht magerheden - hvis du kan se, at han vil yde bedre med mere huld på, så skal der selvfølgelig gøres noget, men ellers er der jo bare nogle hunde, der er naturligt magre og som trives med det.... nøjagtig som med mennesker Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret Marts 2, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret Marts 2, 2012 Det gjorde Zacho også - der kunne nemt komme en god håndfuld op igen. Nu har jeg jo kun se Spot på gåture og der ser han jo ikke stresset ud, men Zacho gjorde det pga stress og det var ikke den positive stress. Det hjalp, at jeg lagde belønningspauser ind, hvor han så reelt havde en mulighed for, at æde OG synke godbidderne ordentligt - ofte havde jeg et indtryk af, at han ellers kun fik dem sunket halvt... altså så munden var tom, men ikke så de var kommet helt ned i maven. Mht magerheden - hvis du kan se, at han vil yde bedre med mere huld på, så skal der selvfølgelig gøres noget, men ellers er der jo bare nogle hunde, der er naturligt magre og som trives med det.... nøjagtig som med mennesker Han er aldrig stresset på gåture.. det er kun den 'gode' arbejdsstress han har Jeg forsøger at lave pauser, så han lige kan falde lidt ned og undgå at kaste op og det hjælper også lidt. Jeg tror ikke nødvendigvis, at han vil yde bedre med mere huld, men han er så tynd, at jeg er bekymret for om det er usundt. Han har ikke et gram fedt på kroppen og det betyder eks. at han ikke kan svømme mere end 2 minutter, så skal han op. For han bliver meget hurtigt underafkølet, da han ikke har fedt på kroppen. Altså han behøver ikke at være fed.. bare normal. Eller mere normal! Så er jeg glad Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
potil Besvaret Marts 2, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 2, 2012 måske ville Pemmikan være en god løsning sammen med Malenes rå tilbud Kronch Pemmikan 400 g. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Beaglepack Besvaret Marts 2, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 2, 2012 Jeg syntes at Markus Mühle, Luposan og James Wellbeloved er for fedtfattige når det er en hund der skal yde en masse. Hvad med Taste of the wild? Eller den her Pronature Holistc And a la orange? http://www.bmgruppen.dk/holistic/includes/files/dog-3-nograin.pdf Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
turpohunden Besvaret Marts 2, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 2, 2012 Tempos foderplan er pt. sådan her (han er pt. lige som han skal være, men laver ikke så meget): Aften: ca. 4-500 gram kylling (primært kyllinge lår m ryg) + 1 vitaminpille (Livol Multi Total til voksne). Vitaminpillen får han kun 4 dage om ugen. Morgen: 2 "Kong"er med fyld. "Kong"-fyldet til 1 uges forbrug består af: 240 gram tun i olie (for A- og D-vitamin) 400 gram kartofler (for kalium) 80 gram hvedeklid (for magnesium) 15 ml fiskeolie (for essentielle fedtsyrer) 4 gram Seaweed tangmel (for jod) 10 gram dicalciumfosfat (for kalcium og fosfor) 25 gram calciumkarbonat (for kalcium) Han får selvfølgelig også kalcium og fosfor fra kyllingeknoglerne. Denne foderplan er tilpasset specielt til Tempo, men vil nok også passe til Spot (de er jo nogenlunde ens). Du kan sagtens hæve mængden af kød indtil han har taget på. Og du kan også variere kødtyperne, men Tempos mave fungerer pt. bedst hvis vi holder os til kylling. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret Marts 2, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret Marts 2, 2012 Jeg syntes at Markus Mühle, Luposan og James Wellbeloved er for fedtfattige når det er en hund der skal yde en masse. Hvad med Taste of the wild? Eller den her Pronature Holistc And a la orange? http://www.bmgruppen.dk/holistic/includes/files/dog-3-nograin.pdf Dem glemte jeg at skrive på.. ToTW er prøvet og Markus Muhle.. Vil lige kigge på Pronature - tak for link! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret Marts 2, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret Marts 2, 2012 Tempos foderplan er pt. sådan her (han er pt. lige som han skal være, men laver ikke så meget): Aften: ca. 4-500 gram kylling (primært kyllinge lår m ryg) + 1 vitaminpille (Livol Multi Total til voksne). Vitaminpillen får han kun 4 dage om ugen. Morgen: 2 "Kong"er med fyld. "Kong"-fyldet til 1 uges forbrug består af: 240 gram tun i olie (for A- og D-vitamin) 400 gram kartofler (for kalium) 80 gram hvedeklid (for magnesium) 15 ml fiskeolie (for essentielle fedtsyrer) 4 gram Seaweed tangmel (for jod) 10 gram dicalciumfosfat (for kalcium og fosfor) 25 gram calciumkarbonat (for kalcium) Han får selvfølgelig også kalcium og fosfor fra kyllingeknoglerne. Denne foderplan er tilpasset specielt til Tempo, men vil nok også passe til Spot (de er jo nogenlunde ens). Du kan sagtens hæve mængden af kød indtil han har taget på. Og du kan også variere kødtyperne, men Tempos mave fungerer pt. bedst hvis vi holder os til kylling. Tusind tak! Jeg tror dog desværre ikke, at jeg får ham til at hoppe på kong-fyldet. Der er jo både hvedeklid og kartofler i... Spot mener at rigtige hunde kun spiser kød :blink: Hvilket til tider kan være lidt irriterende. Hvorfor giver du vitaminpiller? Er det for at sikre dig, at han får det nødvendige? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
turpohunden Besvaret Marts 2, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 2, 2012 Kong-fyldet bliver blendet sammen, så det hele lugter af tun og er et stort hit her i huset Vitaminpillerne er for lige at lave den sidste perfekte afstemning som ellers kan være svær at få på plads. Det er også derfor han kun får 4 om ugen. Ellers bliver det for meget. Og for meget er lige så slemt som for lidt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret Marts 2, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret Marts 2, 2012 Kong-fyldet bliver blendet sammen, så det hele lugter af tun og er et stort hit her i huset Vitaminpillerne er for lige at lave den sidste perfekte afstemning som ellers kan være svær at få på plads. Det er også derfor han kun får 4 om ugen. Ellers bliver det for meget. Og for meget er lige så slemt som for lidt. Nu spørger jeg måske dumt, men bruger du en helt almindelig blender? eller har du en 'hundeblender'? Altså ikke til at blende hunde.. men deres mad - you know :blink: Det er sgu en ret god idé at blende det... tvivler på at kæresten vil være ligeså begejstret... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
turpohunden Besvaret Marts 2, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 2, 2012 Jeg bruger bare en almindelig stavblender. Der er jo ikke noget ulækker i tun og kogte kartofler :blink: Her er de ingredienser jeg bruger: Og sådan her ser det ud efter en gang med blenderen: Til sidst putter jeg dagsportionerne i fryseposer. Så kan jeg tage en op om dagen og når man klipper et hjørne af posen er det lige til at trykke ned i Kong´erne: 1 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret Marts 2, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret Marts 2, 2012 Jeg bruger bare en almindelig stavblender. Der er jo ikke noget ulækker i tun og kogte kartofler :blink: Her er de ingredienser jeg bruger: [ATTACH=CONFIG]78916[/ATTACH] Og sådan her ser det ud efter en gang med blenderen: [ATTACH=CONFIG]78917[/ATTACH] Til sidst putter jeg dagsportionerne i fryseposer. Så kan jeg tage en op om dagen og når man klipper et hjørne af posen er det lige til at trykke ned i Kong´erne: [ATTACH=CONFIG]78918[/ATTACH] Det er altså bare smart! Idéen er hermed stjålet og da jeg alligevel skal handle i dag, vil jeg kaste mig ud i projektet Tak for det gode tip! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
turpohunden Besvaret Marts 2, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 2, 2012 Det er altså bare smart! Idéen er hermed stjålet og da jeg alligevel skal handle i dag, vil jeg kaste mig ud i projektet Tak for det gode tip! Velbekomme. Du stjæler bare løs. Jeg synes selv det virker ret godt og bruger Kongerne til når jeg skal på arbejde om morgenen og skal gå fra hunden. Jeg kan næsten se ham tænke "skrup så ud af døren så jeg kan få mine Kong´er" :blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret Marts 2, 2012 Rapporter Share Besvaret Marts 2, 2012 Siri, hvis du har mulighed for at skaffe ørred eller laks, så kunne du måske prøve at se om han vil spise det. Jeg tænker at hvis du vil over i et forsøg med råt, så gælder det om at bruge noget temmelig kalorieholdigt så ikke han skal spise for stor en mængde. Specielt når du har en hund der er meget aktiv nytter det ikke at han skal bruge for meget tid og energi blot på at fordøje maden. Jeg fodrer i perioder med ørred, hele ørred som nogle af dem spiser fra ende til anden, andre skal have dem skåret over. Ofte synes de i starten at fisk har en underlig konsistens og så hjælper det at give dem mens de stadig er halvfrosne så de er mere faste i kødet. Og så i øvrigt skære dem i så små stykker at hunden ikke selv skal tykke dem i stykker. Men efterhånden vænner de sig til dem og så bliver ens eget arbejde betydeligt mindre. Når mine hunde får fisk får de bare en håndfuld indmad og en knogle 4 gange om ugen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret Marts 2, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret Marts 2, 2012 Siri, hvis du har mulighed for at skaffe ørred eller laks, så kunne du måske prøve at se om han vil spise det.Jeg tænker at hvis du vil over i et forsøg med råt, så gælder det om at bruge noget temmelig kalorieholdigt så ikke han skal spise for stor en mængde. Specielt når du har en hund der er meget aktiv nytter det ikke at han skal bruge for meget tid og energi blot på at fordøje maden. Jeg fodrer i perioder med ørred, hele ørred som nogle af dem spiser fra ende til anden, andre skal have dem skåret over. Ofte synes de i starten at fisk har en underlig konsistens og så hjælper det at give dem mens de stadig er halvfrosne så de er mere faste i kødet. Og så i øvrigt skære dem i så små stykker at hunden ikke selv skal tykke dem i stykker. Men efterhånden vænner de sig til dem og så bliver ens eget arbejde betydeligt mindre. Når mine hunde får fisk får de bare en håndfuld indmad og en knogle 4 gange om ugen. Han har fået laks før og med lidt opmuntring har han lært at spise det råt. Det er en god idé at give fed fisk! Så skal jeg bare lige arbejde på, at finde et sted, hvor det er til at komme til for penge! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts