Hop til indhold

Underdagnighed (staves??)


Aslan
 Share

Recommended Posts

Nå, frk mig er jo igang med alle de bøger osm jeg ville ønske jeg vidste jeg burde læse før jeg fik hund.

 

Hvilket ender med en masse spørgsmål!

 

 

Jeg er stadig letter pigefornærmet over hele overtagelse af magt situationen med aslan og folk der påstår blah blah.....

 

Jeg har længe søgt magt symptomer (dyrelægen og adfærdsbehandleren bliver ved med at sige "det kan være så mange ting" nu har jeg jå så i stedet fundet "underkastelses tegn"

 

Og fluks da jeg kom hjem....ørene tilbage når man siger hej tæt på og slikker en i ansigtet...dette skulle være underkastelses tegn........

 

 

Så begynder jeg at tænke, for jeg har også læst at ørene tilbage er glæde for at man kommer hjem, slikken er en hilsen...osv.

 

Men hvor er forskellen?

Og burde ens hund i det hele taget vise underkastelses tegn for en?

Ikke at vores hund bliver menneskelig gjort (tror jeg :mrgreen:)!

 

(jeg vil jo meget gerne agumentere for hvorfor min hund er en engel og ikke lucifer selv)

Link til indlæg
Del på andre sites

underkastelsestegn??????

 

Ja nu vil jeg prøve at fatte mig sådan lidt mere pædagogisk end jeg er kendt for:

 

Smid de bøger ud, og brug fornuften.

 

:mrgreen:

 

Jeg undskylder på forhånd, da det nok bliver nødvendigt, men ærligt talt, tror du ikke du leder efter forklaringer på problemer eller mulige kommende problemstillinger, der slet ikke er tilstede, og finder dem i bøgerne?

 

Lidt som når man diagnosticerer alverdens sygdomem på sig selv, fordi man har læst en bog.

 

Kender hverken hund eller dig, så jeg aner det reelt ikke, men alligevel vil jeg da sige "slap nu af, og lad være med at tænke så meget over hvad hunden gør, konstater istedet at hunden ser glad og tilfreds ud, og tolk dét som et godt tegn"

 

Meget groft forenklet, logisk nok.

Jeg syntes der efterhånden er en tendens til at analysere hundenes mindste hårbevægelse, og lægge en masse ting over på det, som reelt er fuldstændig unødvendige at spekulere ret meget på.

 

Havde hunden nu kommet krybende hen til dig, var der noget at tolke, men dét der............ Jeg ved det ikke, det er din hund, og dit valg om du vil tolke noget udfra det. Umiddelbart ville jeg ikke.

 

;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

underkastelsestegn??????

 

Ja nu vil jeg prøve at fatte mig sådan lidt mere pædagogisk end jeg er kendt for:

 

Smid de bøger ud, og brug fornuften.

 

:mrgreen:

 

Jeg undskylder på forhånd, da det nok bliver nødvendigt, men ærligt talt, tror du ikke du leder efter forklaringer på problemer eller mulige kommende problemstillinger, der slet ikke er tilstede, og finder dem i bøgerne?

 

Lidt som når man diagnosticerer alverdens sygdomem på sig selv, fordi man har læst en bog.

 

Kender hverken hund eller dig, så jeg aner det reelt ikke, men alligevel vil jeg da sige "slap nu af, og lad være med at tænke så meget over hvad hunden gør, konstater istedet at hunden ser glad og tilfreds ud, og tolk dét som et godt tegn"

 

Meget groft forenklet, logisk nok.

Jeg syntes der efterhånden er en tendens til at analysere hundenes mindste hårbevægelse, og lægge en masse ting over på det, som reelt er fuldstændig unødvendige at spekulere ret meget på.

 

Havde hunden nu kommet krybende hen til dig, var der noget at tolke, men dét der............ Jeg ved det ikke, det er din hund, og dit valg om du vil tolke noget udfra det. Umiddelbart ville jeg ikke.

 

;-)

 

Jeg vil et langt stykke af vejen give dig ret (eller nok hele vejen ;-)).

 

Men jeg syntes også det er "forkert" at bede folk om ikke at tilegne sig viden. Klart man skal passe på man ikke overtolker det man ser ud fra det man har læst i en bog :-D

 

Men det at læse i en bog kan måske give folk et fingerpeg om hvad der foregår i bøtten på hunden, samt måske afværge nogle uheldige situationer ved feks. møde med andre hunde.

 

Dog tror jeg man kunne tjener kassen på at skrive en bog der hedder: Lær at tolke hvilken hundeejer du står over for - den skal selvfølgelig være illustreret med tonsvis af billeder :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det der nu bare var i det er at jeg ikke helt forstod hvor forskellen lå.

 

Altså hvordan man kunne se forskel på de to ting :???:

(hvor du så mener at jeg bare skal glemme hvad jeg har læst ;-) )

 

 

Jeg er ikke igang med at sige at min vovse er igang med ditten og datten. Det mener jeg ikke selv han er, ender det med det, ja så er det jo godt jeg kender et HF :blink: hvor jeg kan blive hendvendt til adfærdsbehandlere og psykologer (der er jo trods alt service på herinde)(dette er ment positivt)

 

Med symptomer jeg leder efter er tegn, da ingen kan give mig et "den knurre når du hopper på et ben" eksembel, er det lidt svært at modargumentere folk der påstår at hunden er igang med ditten og datten.

(lige nu er han godt nok igang med at vise legetøjs slangen at han bestemmer, men det er nu også lovligt).

 

Nu fandt jeg jo så noget om underkastelse , det modsatte af magt (??). Men forstod ikke forskellen mellem glæde og underkastelse.

 

Så det var såmænd bare forskellen mellem de to tegn, (evt noget man kunne bruge som modargument for at overtage hus og hjem)

 

 

Og så behøves du ikke at undskylde, jeg spørger jo, så forventer jeg også at dem der svare, svare med hvad deres holdning er - og så må jeg jo vælge at modtage det fornuftigt :blink:

 

 

Lidt som når man diagnosticerer alverdens sygdomem på sig selv, fordi man har læst en bog

 

Dem kender jeg godt.

Jeg ved godt at jeg burde ikke gøre en ven til grin / gøre nr ad.

 

Han har bihulebetændelse fordi det siger nettet, og derfor går han me kasket, for det er ikke alle bihulebetændelser man behøves at få pinicilin (kan ikke stave dette ord) for, og netop i dette til er der IKKE brug for pinicilin :mrgreen: og man skal da SLET IKKE søge læge :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det der nu bare var i det er at jeg ikke helt forstod hvor forskellen lå.

 

Altså hvordan man kunne se forskel på de to ting :???:

(hvor du så mener at jeg bare skal glemme hvad jeg har læst ;-) )

 

Beklager Aslan (jeg kan godt se mit indlæg som sådan er irrelevant:oops:) men jeg har også læst nogle af de bøger og jeg kan vist heller ikke kende forskel/finde rundt i de forskellige begreber.

 

Jeg har derfor valgt at sige: Nu har jeg læst dem, men ikke helt forstået dem. Men hvem ved måske jeg bruger noget af det ubevidst.

 

Fortsat god læsning :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså hvordan man kunne se forskel på de to ting :???:

(hvor du så mener at jeg bare skal glemme hvad jeg har læst ;-) )

Ikke glemme, bare skubbe i baggrunden.

Forskel på underdanighed, og den der "hej, jeg kan lide dig"...

hmm... Svært at svare på, jeg tror dog ikke man er i tvivl, når man ser det.

Jeg er ihvertfald ikke i tvivl om at jeg endnu har tilgode at se en hund der viser tegn på underdanighed. (ud af de hunde jeg har haft med at gøre)

 

 

(lige nu er han godt nok igang med at vise legetøjs slangen at han bestemmer, men det er nu også lovligt).

Eller kunen det tænkes at han bare leger?

 

Så det var såmænd bare forskellen mellem de to tegn, (evt noget man kunne bruge som modargument for at overtage hus og hjem)

Hvorfor modargumentere?

En hund har ikek noget grundlag at bygge en "overtagelse af magt" op på, da den slet ikke ser mennesker som en del af flokken, men derimod som et sjovt kreatur det er givende at arbejde med og for. (har jeg læst, og det er en af de ting jeg rent faktisk vil tro lidt på)

 

Og så behøves du ikke at undskylde, jeg spørger jo, så forventer jeg også at dem der svare, svare med hvad deres holdning er - og så må jeg jo vælge at modtage det fornuftigt :blink:

Bare vent og se... Der skal nok komme en grund på et tidspunkt :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke glemme, bare skubbe i baggrunden.

Forskel på underdanighed, og den der "hej, jeg kan lide dig"...

hmm... Svært at svare på, jeg tror dog ikke man er i tvivl, når man ser det.

Jeg er ihvertfald ikke i tvivl om at jeg endnu har tilgode at se en hund der viser tegn på underdanighed. (ud af de hunde jeg har haft med at gøre)

 

Se, jeg fik jo så ikke svar på selve spørsgmålet :hmm: og så alligevel :blink:

 

Eller kunen det tænkes at han bare leger?

 

Pfffffff nej nej, miss snake skal lige vide hvor hun hører til :-P:engel::rolleyes:

 

Hvorfor modargumentere?

En hund har ikek noget grundlag at bygge en "overtagelse af magt" op på, da den slet ikke ser mennesker som en del af flokken, men derimod som et sjovt kreatur det er givende at arbejde med og for. (har jeg læst, og det er en af de ting jeg rent faktisk vil tro lidt på)

 

Hvorfor mdargumentere, fordi jeg er træt af at hører folk sige "husk nu at vende og behandle og blah blah. Der ville jeg gerne sige - rømmer sig "videnskaben siger............!!!

Og så skulle folk selvfølgelig sige "okay dorte du har ret" :mrgreen:

 

Bare vent og se... Der skal nok komme en grund på et tidspunkt :lol:

 

Har der været :oops:, min siden da er jeg også blevet enig med mig selv om at jeg lader andre være opstoppede mennesker der ikke gider hører svar på det de spørger om (eller noget)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Aslan.

 

Det lyder som om du har snakket med alt for mange mennesker der stadig har den opfattelse at hunden endelig skal holdes nede for ikke at overtage verdensherredømmet.

 

Aslan lyder for mig til at være en hel normal hvalp.

 

Det er godt at læse og på den måde få ny viden. Men man skal også huske at soterer i det man læser og lytte til ens egen sunde fornuft. Lyt til dine mavefornemmelser.

 

Det jeg tror vores hunde har brug for er kærlighed, kontakt, konsekvens, tillid til dig, tryghed, gode oplevelser, opdragelse, træning og der er sikkert meget mere som jeg ikke lige kan komme i tanke om.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Ja.

 

Det irritere mig at de glemmer alle eksemplerne til "os" fatsvage mennesker!!!

 

Det er jo lidt svært at sige "nåååååååååå" når man ikke aner hvad og hvordan.

 

Samt så mangler jeg gevaldigt en facitliste....

 

 

Jeg elsker regning, af den ene grund.......der er en faciliste!

 

 

Aslan ER en ganske næsten almindelig hvalp.

Han er faktisk noget ret specielt :blink:

Men dettte er ikke en prale tråd :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

Med symptomer jeg leder efter er tegn, da ingen kan give mig et "den knurre når du hopper på et ben" eksembel, er det lidt svært at modargumentere folk der påstår at hunden er igang med ditten og datten.

(lige nu er han godt nok igang med at vise legetøjs slangen at han bestemmer, men det er nu også lovligt).

 

Nu fandt jeg jo så noget om underkastelse , det modsatte af magt (??). Men forstod ikke forskellen mellem glæde og underkastelse.

 

Så det var såmænd bare forskellen mellem de to tegn, (evt noget man kunne bruge som modargument for at overtage hus og hjem)

 

 

Underkastelses- eller underdanighedsadfærd er naturlige adfærd for alle hunde , som vil være sikker på at vise sig som underdanig overfor en anden hund/perosn/dyr.

Derfor vil vi hundeejere se masser af disse tegn fra vore hunde. Det er som det skal være når bare vore hunde tør opføre sig med frejdighed og tillid.

 

Der er de underdanighedsudtryk som holder de dominante individer på posten og sikrer ro og balance.

 

Din hund kan sagtens være glad selvom han viser sin underdanige position.

 

Forskellen ses på glæde og underkastelse/underdanighed ses på det øvrige kropssprog.

Den glade hund vil vise sin glæde ved at logre ivrigt, have glade øjne og evt. pibe/kurre samtidig med at den har ørene tilbage, lange mundvige, smalle øjne, sænket hale osv. osv.

 

Underkastelse kan også være magt, idet en sprogkyndig hund med sin underkastelse kan styre en anden hund.

 

Det er nok ikke den slags magt du tænker på, men mere at hunden "bestemmer" for meget, er dominant og kontrollerer andre individers adfærd ved sin egen opførsel.

 

Hvis en hund grundlæggende er lydhør overfor ejers anvisninger og tilbud samt ikke konstant søger konflikter er der intet at bekymre sig om rent magtmæssigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Ja.

 

Det irritere mig at de glemmer alle eksemplerne til "os" fatsvage mennesker!!!

 

Det er jo lidt svært at sige "nåååååååååå" når man ikke aner hvad og hvordan.

 

Samt så mangler jeg gevaldigt en facitliste....

 

 

Jeg elsker regning, af den ene grund.......der er en faciliste!

 

 

Aslan ER en ganske næsten almindelig hvalp.

Han er faktisk noget ret specielt :blink:

Men dettte er ikke en prale tråd :mrgreen:

 

Der FINDES ingen facitliste :lol:

 

Hvad er det du vil have et konkret eksempel på?

Link til indlæg
Del på andre sites

Der FINDES ingen facitliste :lol:

 

Hvad er det du vil have et konkret eksempel på?

 

Nej...pi**e irriterende.........hvem har dog glemt at opfinde den. :roll:

:hmm:lige et job for ninjamor :hmm:

 

 

Jamen du svarede lidt oppe i ovenstående post (tak så kom jeg det nærmere mit svar).

 

Hvor ligger forskellen, og forskellen ligger så i det øvrige kropssprog.

 

Hvilket ikke svare som sådan på HVAD forskellen helt præcis er, men bare hvor den er :blink: (det er en af de linier der vidst ikke giver mening).

 

Forskellen ses på glæde og underkastelse/underdanighed ses på det øvrige kropssprog.

Den glade hund vil vise sin glæde ved at logre ivrigt, have glade øjne og evt. pibe/kurre samtidig med at den har ørene tilbage, lange mundvige, smalle øjne, sænket hale osv. osv.

 

Hvad er så underkastelses tegnene?

 

 

Men, jeg nærmer mig min facitlist :mrgreen: (nu må jeg selv lave den, og godt nok passer den kun på min hund, og ikke den næste vi får, men det må jeg så leve med :mrgreen:)

 

 

Men jeg vender garanteret tilbage med endnu et spørgsmål ang et eller andet temmelig snart (det læsning går bedre og bedre, måske det er fordi eg valgte de tunge børger først)

Redigeret af Aslan
kan absolute ikke skrive eller stave
Link til indlæg
Del på andre sites

Men, jeg nærmer mig min facitlist :mrgreen: (nu må jeg selv lave den, og godt nok passer den kun på min hund, og ikke den næste vi får, men det må jeg så leve med :mrgreen:)

 

Alle lister kan du brænde når hunden ikke er mere, også den der indeholder hvordan du fik lært hunden renlighed, og også den der fortæller hvordan du fik lært hunden at gå pænt i snor osv. :-D

 

Men er det ikke det dejlige, ingen af dem er ens :mrgreen: og dog kan du nok stadig tage noget fra dine gamle lister (som du har gemt i baghovedet) og så ellers tilpasse det til den nye hund :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen

Er det fordi du vil vide, hvad forskellen er på glæde og underdanighed (underkastelse), og ikke hvordan det vises? (Men sådan rent sindsmæssigt, set fra hundens side af).

 

For så er der jo stor forskel på glæde og underkastelse.

 

Jeg tror måske ikke helt jeg forstår, for jeg troede, at det svar Irene gav, var det du søgte :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Nej...pi**e irriterende.........hvem har dog glemt at opfinde den. :roll:

:hmm:lige et job for ninjamor :hmm:

 

 

Jamen du svarede lidt oppe i ovenstående post (tak så kom jeg det nærmere mit svar).

 

Hvor ligger forskellen, og forskellen ligger så i det øvrige kropssprog.

 

Hvilket ikke svare som sådan på HVAD forskellen helt præcis er, men bare hvor den er :blink: (det er en af de linier der vidst ikke giver mening).

 

 

 

Hvad er så underkastelses tegnene?

 

 

Men, jeg nærmer mig min facitlist :mrgreen: (nu må jeg selv lave den, og godt nok passer den kun på min hund, og ikke den næste vi får, men det må jeg så leve med :mrgreen:)

 

 

Men jeg vender garanteret tilbage med endnu et spørgsmål ang et eller andet temmelig snart (det læsning går bedre og bedre, måske det er fordi eg valgte de tunge børger først)

 

Indenfor kynologien (viden om hunde) opererer vi med hhv. aktiv underkastelse (AU) og passiv underkastelse (PU).

 

AU viser hunden ved aktivt at "gå til" det andet individ med lav kropsholdning, lav logren, stærke underdanighedssignaler (beskrevet i andet indlæg), slikken i mundvige, evt løftet forben og ved at "mase" sig ind på den anden.

Denne underkastelse kan blive så anmassende og irriterende for den anden hund at den bliver irriteret og irettesætter den underkastende hund, som dermed virker tilfreds.

Som om det lige præcis var hvad den søgte.

 

PU vises ved at hunden lægger sig ned på siden, evt ruller om på ryggen, blotter sine kønsdele til gennemsnusning og evt tisser lidt.

Den kan vifte med halespidsen samt vise de øvrige underdanighedssignaler.

 

Når gennemsnusningen er ovre rejser hunden sig typisk og overgår til aktiv underkastelse hvis den anden hund ikke har forladt den.

Hvis den underkaster sig pga. en fjentlig hund bliver den ofte liggende til den anden hund er væk.

 

PU ses ofte i ritualiseret form, altså at hunden stort set rutinemæssigt udfører adfærden uden de store følelser involveret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Men er det så bare det modsatte af glæden der så er underkasteksen

 

Nope! For enkelt!

 

En hund kan sagtens underkaste sig uden at være sur, bange eller noget lignende.

En sprogsikker hund underkaster sig for at undgå konflikter og kan gøre dette helt rutinemæssigt. Uden de store følelser involveret!

 

DVS når en glad hund har lange mundvig, har en underkastelse så korte mundvig?? osv osv

 

Nix!

 

Hvilke bøger har du læst om hundesprog i? Ikke flabet ment bare nysgerrighed...

 

Glæde forbindes som sådan ikke med hundesprog etologisk set.

Vi tolker at vore hunde er glade fordi vi kender dem.

 

Lange mundvige = Underdanighed (eller hunden skal til at brække sig :-D )

 

Korte mundvige = Tillid til egen "højere" status...

 

Alle hunde er som regel både og i forskellige relationer.

 

Og her kommer en af årsagerne til at du ikke kan få en facitliste: En selvsikker hund kan sagtens være "glad" - med korte mundvige og en hund som viser underdanigehedssignaler kan også være super "glad" i situationen.

 

Glædens modsætning er ikke underdanighed eller underkastelse...

 

De kropssignaler vi ser på afspejler egentlig "bare" hvem hunden er sammen med i den aktuelle situation - hvad den vil være sikker på at vise overfor den anden.

Link til indlæg
Del på andre sites

:hmm: syntes stadig en facitliste ville være perfekt :hmm:

 

Jeg tror jeg har fat i det.

 

Sådan...........lidt.............

 

 

Men jeg kan godt se, at for at forstå, kan man altså blive nødt til at se maaaaaaaaaaange hunde og ligge mærke til deres "udtryk".

 

 

DVS når en glad hund har lange mundvig, har en underkastelse så korte mundvig?? osv osv

 

Nix!

 

Hvilke bøger har du læst om hundesprog i? Ikke flabet ment bare nysgerrighed...

 

Du skrev den om lange mundvig, så satsede jeg på at underkastelse måske var det modsatte (det var det så ikke)

 

Jeg er igang med "Forstår du din hund?

 

Til dette må jeg sige............kun engang imellem!

Det gode er, at fejler jeg lidt, er det min hund som (håber jeg da) har nok tillid til mig til at tilgive mig mine fejl.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men, jeg er kommet til en konklusion.

 

Jeg skal ikke argumentere for hvorfor Aslan IKKE er ved ditten og datten!

 

Jeg skal da bare ignorere folk der snakker magtovertagelse :roll:

 

Vende mig om og gå min vej :blink: (helt vildt uhøfligt.....men sådan er jeg)

 

 

 

Tak fordi i bæger over med mig herinde :-D

 

I er altså nogle svesker :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen

Jeg tror som jeg læser det, at du måske ønsker en facitliste (dem kan du vidst godt lide :blink:) for hvilke signaler en glad hund sender, og en facitliste for hvilke signaler en underdanig hund sender, er det korrekt forstået?

 

Som Irene skrev, så er der ikke en facitliste for dette. Når man skal tolke en hund, skal man se på helheden.. Ja hvem havde sagt, at det skulle være nemt at have hund :mrgreen:

 

Hvad et signal kan betyde i én situation, kan få en anden betydning i en anden, derfor kan man simpelthen ikke komme med din ønskede liste, hvor meget man end gerne vil gøre det.

 

En underdanig hund, kan både være trykket og glad. Jeg tror der er mange der misfortolker ordet underdanig, lige som der er mange der misfortolker dominant.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Suk ja (nogen burde STADIG ópfinde den liste!!!)

 

Jeg har liiiiiiiiiiiiiiiige et andet spørgsmål......

 

 

 

For nu læste jeg jo lige..................igen..........

 

 

 

Hvad er hovedpine øjne? :???:

 

Øjne som viser at hundern har hovedpine :mrgreen:

Har du en person i din omgangskreds som ind imellem lider af hovedpine?

 

Se på ham/hende når der er hovedpine...

 

Det er typisk ikke helt åbne øjne og så er det UDTRYKKET du skal se efter.

 

Det kan virke som om fugtigheden i øjet er tykkere end normalt, hvilket giver et indtryk af blankere øjne.

 

Hunden med hovedpine vil ofte være lidt duknakket og ja... se ud til at have smerter. Se lidende ud.

 

Det skal ses,jeg kan ikke forklare det

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...