Hop til indhold

SLE Systemisk Lupus Erythematosus


Gæst Stella
 Share

Recommended Posts

  • Svar 582
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Puha, det var dejligt at høre. Så starter jagten på hvad det så kan være... Håber virkelig ikke at det re noget alvorligt.

 

 

Jeg håber på at det i sommers var en engangsforstilling, samt at det med bugspytkirtlen er et overstået kapitael, dog skal den stadig passes på, med fedtfattig foder. Så håber jeg på en måde at det ikke har nogen sammenhæng, for i så fald er det jo overstået, og tilbage er blot det her mystiske kødallergi og kløe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad lever jeres hunde af, når de slet ikke kan tåle kød? :vedikke:

 

Jeg troede, at Silke var vanskelig, når jeg ikke kan finde andet kød end gris, som hun kan tåle....... :???:

 

Kartofler, gulerødder og lidt tørfoder. Teitur kan i den forstand godt tåle fisk, han kaster ikke op af det, problemet er bare at fisk er så fed at hans bugspytkirtel ikke kan tåle det.

 

Så er der RC hypo, med hydroaliseret kylling, det kan Teitur godt tåle, men igen er det for fed, da der er olie i foderet.

 

Så er der R/D fra dyrlægen, som er med lav indhold af fedt, men med kyllingkød. Han kan ikke tåle rent kyllingkød, bare et lille bitte stykke resultere i opkast, men når han får lidt R/D blandet i sine kartofler, så går det an. Jeg har fodret ham kun rent r/d, men det ender i opkast.

 

Så her får han r/d, blandet med fish4dog, som lige går an med sin fedt procent, så han får de to ting blandet sammen med kartofler og gulerødder.

 

Som tyggeben får han vegatariske ben, men kan efterhånden købe en del, og som godbidder får han vegatariske havalger eller vegatariske kiks med vanillie.

 

 

Derudover får han af og til lidt pære/banan yourgt eller A38, nogle gange får han et lille bitte stykke ost ( ost er også fed ) og nogle gange har de tilbud på laksefrikadeller i kvickly, så får han sådan en skåret i små stykker med sin mad. Men han kan ikke tåle mere end en, fordi laks jo er fed.

Link til indlæg
Del på andre sites

og så er det så jeg ville skrige højt længe og inderligt, hvis den blodprøve viser han feks ikke kan tåle korn, for i så fald ved jeg faktisk ikke hvad jeg skal fodre ham med. Der er jo korn i de vegatariske kiks og tyggeben. Der er korn i r/d og i/d og RC hypo.

 

Så ville han jo skulle leve udelukkende af Fish4dog fodret, med kartofler og gulerødder, men på et tidspunkt ville hans bugspytkirtlen protestere over fish4dog fodret pga fedtindholdet og så kan jeg ikke komme på noget jeg ellers kan give ham. Har gransket markedet for fedtfattig foder uden kød, det findes ikke. Det findes kun med fisk, men igen som tidligere skrevet, fisk er for fed.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, for det er mystisk... Men jeg har jo, efter du har skrevet at Teitur ikke kan tåle kød, tænkt meget over det og faktisk tror jeg heller ikke at Sille kan tåle kød. Hun bliver rød i ørerne hver gang og klør sig mere...

 

Det kan jo meget vel være at hun ikke kan tåle kød desværre :vedikke: er det så alt slags kød, også fisk ??

 

Men min dyrlæge har set og hørt det før, det med at hunde ikke kan tåle kød, så han var ikke synderlig overrasket da vi fandt ud af det med Teitur. Så det er altså ikke kun Teitur og mig der er mærkelige.

Der var engang en dyrlæge assistent der forslog at barfe Teitur, hvortil min dyrlæge nærmeste råbte NEJ, at Barfe en hund som Teitur er indirekte mordforsøg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Det er da godt noget af et dilemma du er havnet i :megaked:

Hvor meget fedt må han få i % ?

 

Mine beagler får jo James Wellbeloved - der er en kornfri variant med hvid havfisk - fedt % ligger på 10 - hvilket det gør i de fleste af deres fodertyper.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg tænkte også... Jeg har lige fået af vide af dyrlægen at man kan få hypo i fedtreduceret udgave, men jeg ved ikke hvor meget fedt der er i det, det meldte historien ikke noget om...

Ja Sille får 50 gram dødkogt ris/fisk/gulerødder/broccoli om dagen sammen med sine 90 gram hypo. Det er de tørrede fisk jeg tror er problemet, eller også får hun så lidt fisk i hverdagen, at hun ikke slår ud af det :vedikke:

Vi har prøvet to gange at give tørret fisk som godbidder i et par dage af gangen, men så begynder hendes øre at blive røde... Jeg har flere forskellige slags tørret fisk hun fik i julegave, så jeg tænker at prøve én af de andre. Den her hun har prøvet er Olivers tørret små fisk.

 

Hov, har du prøvet Gastro intestinal fra RC? Den er jo til følsomme maver og den er også i en fedtreduceret udgave...

 

Selv om Sille har haft bugspytkirtelbetændelse, så fungere hun på hypo fra RC (ikke den fedtreduceret).

Link til indlæg
Del på andre sites

" Hov, har du prøvet Gastro intestinal fra RC "

Ja vi ha er en lille pose stående herhjemme, men ikke om han ville æde det.

 

 

Nå ups så lige at det var den fra hiils jeg har, som jo egentlig hedder i/d men med samme princip, men har har også snart spist sig igennem 12 kilo og han ville ikke have det mere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kartofler, gulerødder og lidt tørfoder. Teitur kan i den forstand godt tåle fisk, han kaster ikke op af det, problemet er bare at fisk er så fed at hans bugspytkirtel ikke kan tåle det.

 

Så er der RC hypo, med hydroaliseret kylling, det kan Teitur godt tåle, men igen er det for fed, da der er olie i foderet.

 

Så er der R/D fra dyrlægen, som er med lav indhold af fedt, men med kyllingkød. Han kan ikke tåle rent kyllingkød, bare et lille bitte stykke resultere i opkast, men når han får lidt R/D blandet i sine kartofler, så går det an. Jeg har fodret ham kun rent r/d, men det ender i opkast.

 

Så her får han r/d, blandet med fish4dog, som lige går an med sin fedt procent, så han får de to ting blandet sammen med kartofler og gulerødder.

 

Som tyggeben får han vegatariske ben, men kan efterhånden købe en del, og som godbidder får han vegatariske havalger eller vegatariske kiks med vanillie.

 

 

Derudover får han af og til lidt pære/banan yourgt eller A38, nogle gange får han et lille bitte stykke ost ( ost er også fed ) og nogle gange har de tilbud på laksefrikadeller i kvickly, så får han sådan en skåret i små stykker med sin mad. Men han kan ikke tåle mere end en, fordi laks jo er fed.

 

 

Du kan fodre ham med kartofler, gulerødder og hvidfisk. Altså sådan noget som torsk, pangasius, sej, skrubber, rødspætter eller hvad der ellers lige er til at finde i supermarkedernes frostdiske.. De hvide fisk er alle fedtfattige, men stadig proteinrige.

Link til indlæg
Del på andre sites

og så er det så jeg ville skrige højt længe og inderligt, hvis den blodprøve viser han feks ikke kan tåle korn, for i så fald ved jeg faktisk ikke hvad jeg skal fodre ham med. Der er jo korn i de vegatariske kiks og tyggeben. Der er korn i r/d og i/d og RC hypo.

 

Så ville han jo skulle leve udelukkende af Fish4dog fodret, med kartofler og gulerødder, men på et tidspunkt ville hans bugspytkirtlen protestere over fish4dog fodret pga fedtindholdet og så kan jeg ikke komme på noget jeg ellers kan give ham. Har gransket markedet for fedtfattig foder uden kød, det findes ikke. Det findes kun med fisk, men igen som tidligere skrevet, fisk er for fed.

 

 

Mange, mange allergihunde kan ikke tåle kornprodukter. Og jeg tror ikke, at det kan ses i en blodprøve. I blodprøven kan man kun finde sådan noget som pollenallergi eller mideallergi. Ikke foderallergi.

 

Men hvis Teitur viser sig at have græspollen-allergi, som Silke har, så ER der stor risiko for at han reagerer på korn også. Især hvede.

 

Det er godt, at du ved at Teitur kan tåle kartofler. Og han kan sikkert også tåle de hvide fisketyper. Så er han da i stand til at "overleve" fodermæssigt. Der er ingen der siger, at han SKAL have tørkost. Spørg evt. dyrlægen om, hvormeget fisk han skal have i forhold til kartoffel. Altså skal han have halvt af hver eller mere/mindre af fisk.. Det kommer jo an på hvad lige netop Teitur kan tåle..

 

Så er det bare alt "det sjove" du skal finde løsninger på: Rå gulerødder er Silke glad for som snack. Jeg er bare ikke 100% sikker på at hun kan tåle dem.. Men det kan Teitur jo.

 

Men det kan da også være, at det slet ikke er mel, der er et problem for Teitur... Få ham testet først. Så ved du bedre, hvad han måske reagerer på..

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange, mange allergihunde kan ikke tåle kornprodukter. Og jeg tror ikke, at det kan ses i en blodprøve. I blodprøven kan man kun finde sådan noget som pollenallergi eller mideallergi. Ikke foderallergi.

 

Men hvis Teitur viser sig at have græspollen-allergi, som Silke har, så ER der stor risiko for at han reagerer på korn også. Især hvede.

 

Det er godt, at du ved at Teitur kan tåle kartofler. Og han kan sikkert også tåle de hvide fisketyper. Så er han da i stand til at "overleve" fodermæssigt. Der er ingen der siger, at han SKAL have tørkost. Spørg evt. dyrlægen om, hvormeget fisk han skal have i forhold til kartoffel. Altså skal han have halvt af hver eller mere/mindre af fisk.. Det kommer jo an på hvad lige netop Teitur kan tåle..

 

Så er det bare alt "det sjove" du skal finde løsninger på: Rå gulerødder er Silke glad for som snack. Jeg er bare ikke 100% sikker på at hun kan tåle dem.. Men det kan Teitur jo.

 

Men det kan da også være, at det slet ikke er mel, der er et problem for Teitur... Få ham testet først. Så ved du bedre, hvad han måske reagerer på..

 

Så snart det bliver den 1 april ringer jeg og får en tid, det er bare så forbandet dyrt. Men det skal gøres. Ved du hvad du gav for at Silke testet, og skulle der flere test til ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg ikke fået læst alle de sidste nye indlæg.

 

Men så, at en nævnte Hypo fedtreduceret, den har jeg stående. Der er 12% fedt i.

 

Stella, WolfsBlut har en kornfri fiske-udgave med kun 9% fedt - kunne det være en mulighed? Der er laks, sød kartoffel og så en masse vegetabilske ting, men jeg har ikke lige fundet noget korn. De fleste af deres varianter er også kornfri, men der er et par enkelte med.

 

Wolfsblut Cold River - Fragtfri levering lige til dren

Link til indlæg
Del på andre sites

Så snart det bliver den 1 april ringer jeg og får en tid, det er bare så forbandet dyrt. Men det skal gøres. Ved du hvad du gav for at Silke testet, og skulle der flere test til ?

 

Silke blev terstet for pollen kaldet "Skandinavisk panel". ca 25 ting. 1650kr

Og "indendørs panel" bestående af mider, svampesporer, katte, loppespyt og kakerlakker...12 ting. 974 kr

Og derudover Malezzia, der er en svamp, der tit giver øreinfektion. Silke har haft den mange gange. Men hun er ikke allergisk. 483 kr.

--Så regningen til laboratoriet var på ialt 3107.

Men det var uden moms.

med moms bliver det 3883kr. til laboratoriet.

 

Derudover er der dyrlægens honorar for konsultation, blodprøveudtagning, -og medicin for ca 500 kr.

--Den samlede regning lød på 5261,45 kr.

Deraf regner jeg med at få omkring 4000 tilbage fra forsikringen.....

 

Jeg havde givet dyrlægen frie hænder til at teste for alt hvad der var relevant og hvad de kunne teste for. Jeg har brug for at vide så meget som muligt om, hvad Silke ikke kan tåle.

 

Men der er altså intet om foderallergi.....

 

Der må jeg kikke på allergisider for mennesker. Om krydsreaktioner: hvilke fødevarer nogle mennesker ikke kan tåle, når de har allergi overfor visse pollen eller mider.

Silke har stadig de fineste ører, på antihistamin og meget restriktiv (men god) mad. KUN kogte kartofler og råt svinekød...

Teitur kunne måske leve godt på kartofler og hvide fisk. Plus kosttilskud efter hvad din dyrlæge mener at Teitur specielt har brug for.

 

Silke får INTET! ud over kartofler og gris, uden der er en helbredsmæssig grund til det.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Gæst Stella

Årh det er nervepirrende. Var ved dyrlægen med Teitur i går og det var med blandede følelser.

Teitur fik taget en blodprøve som aftalt, en blodprøve der kan vise om til 40 forskellige slags allergier.

 

Samtidig fik han taget prøve fra sit ene øje, for anden gang, men der var intet i det, selvom det løber med grønt tyk snask hver eneste dag, og selvom vi lige havde afsluttet en uge med øjendråber fik han en ny omgang, nu bare med øjendråber med antibiotika.

 

 

Dyrlægen snakkede lidt med mig og ville igen have en lang samtale når svarene kom afhængig af hvad de viste.

 

Det var med ret alvorlig mine og lidt bekymrende udtalelser. :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

Jeg har bare de væreste skræk tanker inde i hovedet.

 

Noget andet underligt som jeg ikke rigtig fik svar på, var at jeg synes jeg kan mærke at Teitur måske har ondt i maven igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Årh det er nervepirrende. Var ved dyrlægen med Teitur i går og det var med blandede følelser.

Teitur fik taget en blodprøve som aftalt, en blodprøve der kan vise om til 40 forskellige slags allergier.

 

Samtidig fik han taget prøve fra sit ene øje, for anden gang, men der var intet i det, selvom det løber med grønt tyk snask hver eneste dag, og selvom vi lige havde afsluttet en uge med øjendråber fik han en ny omgang, nu bare med øjendråber med antibiotika.

 

 

Dyrlægen snakkede lidt med mig og ville igen have en lang samtale når svarene kom afhængig af hvad de viste.

 

Det var med ret alvorlig mine og lidt bekymrende udtalelser. :(

 

Når svarene på blodprøven kommer, så bed om at få en kopi af allergiresultaterne med hjem. Det er en masse tal ud for en masse latinske betegnelser.

 

Men når man sidder hjemme i fred og ro, så kan det give mere mening end når man er hos dyrlægen.

Latinske betegnelser skal ikke skræmme dig. Du kan google dem. Eller du kan spørge her i tråden.

Det skal nok gå. Hvis Teitur HAR allergi, så er det jo fint at vide hvilke ting han ikke kan tåle. Det er altså umuligt at overskue før man har resultaterne.

Jeg har rigtig stor hjælp af Silkes resultater. Silke har stadig de fineste lyserøde ører.....

 

Det lyder som om det er den samme test, som Teitur får lavet...

 

Det er næsten værre, hvis Teitur IKKE er allergisk overfor nogen af alle de ting...

Men selv det er et skridt på vejen. For så kan dyrlægen koncentrere sig om andre muligheder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

Det der skræmmer mig lidt er for det første at tænke på hvor meget sådan en hund kan have allergi over for. Dyrlægen viste mig nogle eksempler på nogle andre hunde ( fik selvfølgelig ikke nogen oplysninger eller andet, da det jo er tavshedspligt ) man han viste mig blot hvordan nogle resultater kunne se ud og hvad man kunne forvente at se i prøven.

 

Det næste der skræmte mig er min dyrlægens tvivl på at det overhovedet er allergi. Han siger han sjælden faktisk aldrig har mødt en hund som Teitur og hans symptomer er meget atypiske for en allergi hund og hvad man normalt ser hos en allergi hund.

 

Derudover forbedredte dyrlægen mig på at uanset hvad resultatet var, så var behandlingen svær, fordi der jo også skal tages hensyn til hans bugspytkirtel, derfor må der feks ikke behandles med binyrebarkhormon. Man kan vaccinere mod det, men han kunne blive i tvivl om Teiturs bugspytkirtlen kunne tåle det. Ligesom han sagde at hvis det ikke var allergi, så var han efterhånden på helt bar bund.

 

Vi snakkede også om foder og jeg skal forsætte med r/d indtil vi får svar, nu er problemet jo blot at r/d indeholder kyllingkød, og dyrlægen mente det kunne forsage hans mulige mavepine pt. Men intet er til at sige, men vi snakkede en del frem og tilbage.

 

 

Så nu venter jeg bare med ondt i maven til torsdag i næste uge, hvor der gerne skulle komme svar.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Lykken
Det der skræmmer mig lidt er for det første at tænke på hvor meget sådan en hund kan have allergi over for. Dyrlægen viste mig nogle eksempler på nogle andre hunde ( fik selvfølgelig ikke nogen oplysninger eller andet, da det jo er tavshedspligt ) man han viste mig blot hvordan nogle resultater kunne se ud og hvad man kunne forvente at se i prøven.

 

Det næste der skræmte mig er min dyrlægens tvivl på at det overhovedet er allergi. Han siger han sjælden faktisk aldrig har mødt en hund som Teitur og hans symptomer er meget atypiske for en allergi hund og hvad man normalt ser hos en allergi hund.

 

Derudover forbedredte dyrlægen mig på at uanset hvad resultatet var, så var behandlingen svær, fordi der jo også skal tages hensyn til hans bugspytkirtel, derfor må der feks ikke behandles med binyrebarkhormon. Man kan vaccinere mod det, men han kunne blive i tvivl om Teiturs bugspytkirtlen kunne tåle det. Ligesom han sagde at hvis det ikke var allergi, så var han efterhånden på helt bar bund.

 

Vi snakkede også om foder og jeg skal forsætte med r/d indtil vi får svar, nu er problemet jo blot at r/d indeholder kyllingkød, og dyrlægen mente det kunne forsage hans mulige mavepine pt. Men intet er til at sige, men vi snakkede en del frem og tilbage.

 

 

Så nu venter jeg bare med ondt i maven til torsdag i næste uge, hvor der gerne skulle komme svar.

Jeg håber du får et svar du kan arbejde med, du er et menneske som går langt for din hund, jeg håber ikke du, på noget tidspunkt, bliver nød til at tage den sværeste beslutning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...