Hop til indhold

SLE Systemisk Lupus Erythematosus


Gæst Stella
 Share

Recommended Posts

Gæst Stella

En dyrlæge har udtalt at hun kunne mistænke at Teitur led af den sygdom, ud fra hans lange sygdomsforløb. Hun anbefalede jeg jeg fik taget prøver på ham, men der skal en del til før det kan be eller afkræftes.

 

Jeg kender intet til den, men har nu læst lidt om den, og jeg synes ikke jeg kan genkende de symptomer på Teitur.

De artikler jeg har læst om det, hentyder mest til at symptomerne er hævede og ømme led, muskelsmerter eller disideret muskelkramper, samt haltheder.

 

Det er ikke noget jeg kan genkende hos Teitur, som 7-9-13 og massivt egetræsbord, aldrig har haft noget med sine led, eller på nogen måde virker smerteplaget i ledene. Han løber jo altid rundt som en skoldet skid og kan ikke stå stille i 2 minutter af gangen.

 

 

Er der nogen af jer der kender til sygdommen og som kender et evt forløb hos en hund ??

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 582
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Ved heller ikke så meget om det, men dette var hvad jeg fandt ved en søgning - det virker da til at det måske ikke er helt hen i vejret?

Systemisk lupus erythematosus (SLE) hos hundeSystemisk lupus erythematosus (SLE) er en multisystemisk autoimmun sygdom, der er karakteriseret ved dannelse af antistoffer mod en bred vifte af selv-antigener (antistof-genererende stoffer) og cirkulerende immunkomplekser. Med andre ord, det er sygdom, hvor kroppens immunsystem er blevet hyper-defensiv, angribe cellerne, organer, og væv af sin egen krop som om de er sygdomme, der har brug for at blive ødelagt.

Høje niveauer af cirkulerende antigen-antistof-komplekser (type III hypersensitivitet) dannes og deponeres i den glomerulære basalmembran (filtrering del af nyren), ledhinden (det bløde væv at linjer overfladen plads inden for led som håndled, knæ, osv.), og i huden, blodkar, og andre steder i kroppen. Antistoffer, der er rettet mod selv-antigener, der findes på og i celler, såsom erytrocytter, leukocytter, og blodplader (tre slags blodceller med type II-overfølsomhed), kan også fremstilles. I mindre grad, type IV overfølsomhed kan også være involveret, når celle-medieret immunitet er rettet mod en selv-antigen.

SLE er sjælden, men menes at være underdiagnosticeret. Nogle af de racer, der synes at have en forkærlighed for SLE omfatter Shetland Sheepdogs, collies, Tyske hyrder, Old English Sheepdogs, Afghanske hunde, beagler, Irske Settere, og pudler. SLE blev rapporteret som en arvelig sygdom i en koloni af tyske hyrder. Den gennemsnitlige alder på seks år, men det kan forekomme i alle aldre. Køn ikke spiller en rolle.

Symptomer og Typer

Kliniske symptomer afhænger af lokalisering af immunkomplekser, sammen med specificiteten af ​​autoantistoffer. Men, genetiske, Miljømæssige, farmakologiske, og smitsomme faktorer kan spille en rolle i forekomsten af ​​kliniske symptomer såsom letahrgy, tab af appetit (anoreksi), og feber, hvilket især ses i den akutte fase. Andre tegn omfatter:

Muskuloskeletale

Aflejring af immun komplekser i synovial membraner (det bløde væv foring overflader i leddene)

Hævede og / eller ledsmerter – store præsentere tegn hos de fleste patienter

Shifting-ben halthed

Muskelsmerter eller spilde

Hud / eksokrine

Aflejring af immun komplekser i huden

Hudlæsioner

Symmetrisk eller fokale hudlæsioner – rødme, skalering, sår, depigmentering, og / eller hårtab

Ulceration af mucokutan vejkryds og mundslimhinden kan udvikle – et område af huden, der både omfatter mucosa og kutane hud; disse meste optræder nær åbninger i kroppen, hvor den ydre hud stopper, og slimhinden, der dækker indersiden af ​​kroppen begynder (g, munden, anus, Næseborene)

Nyrer / urologiske

Aflejring af immun komplekser i nyrerne

Hepatosplenomegali – udvidelse af nyre og lever

Blod / lymfesystemet / immunforsvaret

Autoantistoffer mod erythrocytter, leukocytter, eller trombocytter (røde og hvide blodlegemer)

Lymfadenopati – hævede lymfeknuder

Andre organsystemer kan blive påvirket, hvis der er aflejring af immunkomplekser eller antistoffer, eller når T-celle-medieret celler (lymfocytter) angreb

Årsager

Den endelige årsager til SLE er ukendt, men udsættelse for ultraviolet lys kan forværre sygdommen.

Diagnose

En komplet blod profil bliver nødt til at blive gennemført, herunder en kemisk blod profil, en komplet blodtælling, og en urinanalyse. Du bliver nødt til at give en grundig historie om din hunds helbred og symptomdebut, og om symptomerne har fundet sted i efterfølgende orden, eller alle på én gang. Smerter i leddene, nyrebetændelse, hudlæsioner, nedbrydning af røde blodlegemer, lavt antal blodplader, og generelle organ svaghed er alle tegn på, at vil advare din læge til sandsynligheden for lupus.

Behandling

Indlæggelse kan være nødvendig for initial behandling af SLE, især hvis din hund er i en tilstand af hæmolytisk (destruktion af røde blodlegemer) krise. Men, ambulant ledelse er ofte muligt, hvis tilstanden ikke er alvorlig. Den form for pleje og niveauet for pleje vil variere afhængigt af, hvilke systemer der påvirkes.

For derhjemme behandling, du bliver nødt til at håndhæve hvile, især under episoder af svære smerter i leddene. Du kan overveje bur hvile for en kort tid, indtil din hund sikkert kan bevæge sig igen uden overanstrengelse. Du kan også være nødvendigt for at undgå stærkt sollys, som kan kræve planlægning af din hunds måltid rutine, således at ture udendørs, kan tages sidst på eftermiddagen / tidlig aften. Hvis nyrerne bliver påvirket, din dyrlæge vil anbefale en nyre bestemt protein diæt.

Der findes en række medikamenter, der kan bruges til behandling af SLE, såsom immunosuppressive lægemidler til nedsættelse af immunsystemet, og kortikosteroider for at reducere betændelse i lymfeknuderne. Din dyrlæge vil ordinere den medicin, der kræves for at behandle specifikke form af sygdommen er ved at tage i din hund.

Forebyggelse

Yngler ikke påvirket dyr, som SLE er kendt for at være arvelig i nogle racer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige skrevet med hende her til formiddag og hun er mere og mere sikker på at det er det han lider af. Hun fortalte at grunden til at der ofte kun var skrevet om ledproblemer på nettet, var at det var den måde folk typisk opdagede det på.

 

Jeg ringer til dyrlægen i morgen og hører hvad det koster at få lavet sådan en undersøgelse. Jo mere jeg tænker over det, jo mere sandsynligt er det måske at han faktisk har den sygdom.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg synes, at det på en eller anden måde lyder logisk, at alle teiturs rigtig alvorlige og forskellige symptomer hænger sammen. og sådan noget autoimmunt kan vist tit give udslag på forskellige måder. jeg synes, at det er en rigtig god idé med testningen, det er jo også svært at "komme videre", før han er ordentligt udredt. jeg håber det bedste for jer :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Dyrlægen har sagt at en hund sagtens kan leve med lidelsen, men at de i den akutte fase, skal behandles med binyrebarkhormon, hvilket jo ikke er særlig sundt pga alle de alvorlige bivirkninger, men det er det eneste som kan tage det.

 

Jeg har nu igen steder læst eller hørt noget om at organerne står af.

 

Men det er også en ret intressant indgangs vinkel.

 

Det er jo noget med at sygdommen angriber vævet, og når jeg tænker tilbage på dengang Teiturs tandkød gik i opløsning, og dengang med ørene og tarmene osv, der er jo ingen der kan udelukke at det i virkeligheden er den her sygdom ?

 

Det samme med den underlige kløe, som kun viser dig på læber og i ørerne men hvor der ingenting er at se.

 

og så det med hans tarme.

 

 

Hmmm, nu har jeg da virkelig fået noget at tænke over og bekymre mig op, glæder mig bare til jeg kan ringe til dyrlægen i morgen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Valishia
Dyrlægen har sagt at en hund sagtens kan leve med lidelsen, men at de i den akutte fase, skal behandles med binyrebarkhormon, hvilket jo ikke er særlig sundt pga alle de alvorlige bivirkninger, men det er det eneste som kan tage det.

 

Jeg har nu igen steder læst eller hørt noget om at organerne står af.

 

Men det er også en ret intressant indgangs vinkel.

 

Det er jo noget med at sygdommen angriber vævet, og når jeg tænker tilbage på dengang Teiturs tandkød gik i opløsning, og dengang med ørene og tarmene osv, der er jo ingen der kan udelukke at det i virkeligheden er den her sygdom ?

 

Det samme med den underlige kløe, som kun viser dig på læber og i ørerne men hvor der ingenting er at se.

 

og så det med hans tarme.

 

 

Hmmm, nu har jeg da virkelig fået noget at tænke over og bekymre mig op, glæder mig bare til jeg kan ringe til dyrlægen i morgen.

Du skal ikke bekymre dig alt for meget søde... Ikke før du har snakket med dyrlægen :ae:

Jeg håber bare, at det ikke er alt for dyrt for dig :cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kunne være SÅ rart at få fastslået en diganose. Men så vidt jeg har forstået kan Teitur fint leve med den, og når der så kommer akutte faser er det binyrebarkhormon der gives. Alt afhæning af hvor alvorlig akutte faserne er, skal man selvfølgelig også tage stilling til om hunden skal igennem det. Hvis han nogensinde skulle få det igen med tandkødet og ørene på en gang, så får han fred, det skal ingen hund opleve 2 gange.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg prøver på ikke at bekymre mig, men det er konstant i baghovedet, har vendt og drejet mig hele natten.

 

Det er desværre rigtig dyrt at få fortaget dem, jeg ved ikke den nøjagtige pris, men fik at vide at det var både dyrt og omfattedene.

 

Desværre :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Valishia
Jeg prøver på ikke at bekymre mig, men det er konstant i baghovedet, har vendt og drejet mig hele natten.

 

Det er desværre rigtig dyrt at få fortaget dem, jeg ved ikke den nøjagtige pris, men fik at vide at det var både dyrt og omfattedene.

 

Desværre :(

 

Okay øv da, hvad med den dyrlæge, som tog sig af hans akutte tilfælde, hvor han var indlagt, er han billigere??

Jeg kører jer gerne derned, hvis det er billigere for dig :genert: Altså herfra og derned, så skal Teitur ikke sidde alt for lang tid i bilen :hmm: For det var han ik så glad for vel?

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay øv da, hvad med den dyrlæge, som tog sig af hans akutte tilfælde, hvor han var indlagt, er han billigere??

Jeg kører jer gerne derned, hvis det er billigere for dig :genert: Altså herfra og derned, så skal Teitur ikke sidde alt for lang tid i bilen :hmm: For det var han ik så glad for vel?

 

 

Årh hvor er du sød Valishia :bighug:Men det er nu ikke kørsel der bliver et problem, jo de tager en time i bus, men det plejer han godt at kunne administere. Men hvis det er nede på selve dyrehospitalet det skal gøre, får jeg svært ved at komme derned.

 

Nej ham der tog sig af Teitur i hans akutte fase, da han sidst var så syg, er ikke billigere, det er også ham jeg ringer til i morgen. Han er bare et rigtig godt menneske, som har hjulpet os rigtig meget, og sidst da det økonimske igen kom til kort hvor jeg var grædefærdig over at skulle af med 8000 kr jeg ikke havde, valgte han at gøre det gratis for mig, fordi han er helt pjattet med Teitur, og synes vi har været så meget igennem og han fortjente endnu en chance fordi han er sådan en god hund.

Så jeg ringer til ham i morgen og fortæller hvad jeg tænker og hvad jeg har fået fortalt og om han ville tage de prøver på Teitur, hvad det koster, om jeg kan afdrage, om min forsikring ville betale osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Valishia
Årh hvor er du sød Valishia :bighug:Men det er nu ikke kørsel der bliver et problem, jo de tager en time i bus, men det plejer han godt at kunne administere. Men hvis det er nede på selve dyrehospitalet det skal gøre, får jeg svært ved at komme derned.

 

Nej ham der tog sig af Teitur i hans akutte fase, da han sidst var så syg, er ikke billigere, det er også ham jeg ringer til i morgen. Han er bare et rigtig godt menneske, som har hjulpet os rigtig meget, og sidst da det økonimske igen kom til kort hvor jeg var grædefærdig over at skulle af med 8000 kr jeg ikke havde, valgte han at gøre det gratis for mig, fordi han er helt pjattet med Teitur, og synes vi har været så meget igennem og han fortjente endnu en chance fordi han er sådan en god hund.

Så jeg ringer til ham i morgen og fortæller hvad jeg tænker og hvad jeg har fået fortalt og om han ville tage de prøver på Teitur, hvad det koster, om jeg kan afdrage, om min forsikring ville betale osv.

 

Men du siger bare til, hvis du vil have køre hjælp derned til, så det ikke skal blive for bøvlet for jer :blink:

Jeg synes helt sikkert, at det er en mulighed der skal afprøves, så vi kan se om det er det han har :genert: Det er jo forsøget værd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå har lige ringet til min søde og dygtige dyrlæge som har hjulpet Teitur så meget. Så siger han gudhjælpemig da jeg forklarer at jeg tror Teitur har SLE " ja det tror jeg da sådan set du har fuldstændig ret i, det er også min mistanke " WHAT, jeg havde forbedret mig på menterlange salgstaler for at få ham overbevist, da det jo er en sjælden sygdom :lol: men næ nej, dygtig og fornuftig som han altid er, så er han slet ikke afvisende over for noget af det jeg kommer med.

 

Han kiggede i Teiturs blodprøver fra december, og der kunne være noget om det, problemet var blot at dengang de blev taget var Teitur jo rigtig syg i sin bugspytkirtel, så de tal han egentlig skulle kigge efter, var ikke helt præcise, eller noget man kunne gå ud fra, så derfor ville han undersøge hvad det koster at få taget de prøver der med sikkerhed kan be eller afkræfte det, så vi kan få det på det rene. Så nu sidder jeg her ved telefonen og venter spændt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå nå nå nu er der helt nye boller på suppen. Tingene ændre sig hurtig her i firmaet. Min dyrlæge ringede tilbage og fortalte at han kunne se i Teiturs papir at han i juni måned 2011 faktisk har fået taget blodprøver for SLE og de var negative. Så allerede dengang var der en anden dyrlæge som havde det som mistanke ( havde dyrlæge et andet sted ) men det er ikke noget jeg kan huske vi snakkede om. Men så kan vi slå fast med syvtommer søm at det er altså ikke det han lider af, så langt så godt. Pyha jeg er lettet.

 

 

Men så er vi tilbage ved start. Hvad er det så ?

 

Planen blev at dyrlægen udskrev noget creme med binyrebarkhormon, som jeg skal smøre på hans læber, inden hver gåtur.

Derudover aftalte vi at han skulle have taget blodprøver for allergi og for at se hvilken allergi der er tale om, evt flere. Men det koster jo også kassen, så jeg aftalte med dyrlægen at jeg ikke havde penge til det før i april, så jeg kontakter ham der, for at få en tid til den prøve.

 

Men men men dyrlægen synes ikke hans syptomper var "normale" for en allergihund. Så han ville ikke udelukke at det var noget helt trejde der var galt. Men for at starte et sted, så skal vi lige omkring først i april måned have taget en prøve på Teitur.

Link til indlæg
Del på andre sites

med hans symptombillede ville jeg nok også tænke samlet diagnose. han kan selvfølgelig bare være uheldig at fejle altmuligt forskelligt, men det virker alligevel næsten for utroligt til at være sandt. jeg håber virkelig, at i kommer tættere på en opklaring. eller/og i hvert fald kan holde ham symptom- og smertefri.

Link til indlæg
Del på andre sites

med hans symptombillede ville jeg nok også tænke samlet diagnose. han kan selvfølgelig bare være uheldig at fejle altmuligt forskelligt, men det virker alligevel næsten for utroligt til at være sandt. jeg håber virkelig, at i kommer tættere på en opklaring. eller/og i hvert fald kan holde ham symptom- og smertefri.

 

 

Jeg giver dig ret. Man ville gerne have en samlet diagnose, fordi man tænker at det simpelthen ikke kan passe at ens hund kan fejle så meget forskelligt. det er lige før man ønsker at der er en samlet rød tråd der i sidste ende binder det hele sammen. Men Teitur kan jo også bare i bund og grund være total uheldig og simpelthen fejle flere forskellige ting.

 

Det skal lige nævnes at han altså er smertefri, han har ikke smerter nogen steder, hans symptomer lige nu er kløe i ørene og på læberne, men heldigvis ingen smerter nogen steder :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

det er godt at høre! der burde findes sådan et internationalt dyrlægeforum, hvor dyrlæger kunne beskrive deres uforklarlige cases, og så ville nogen måske genkende det som et eller andet vildt sjældent. men ja, selvfølgelig kan det også være uheldige sammenfald. jeg kan huske, at jeg mødte en sindssygt syg på tusind måder grand danois hvalp hos min dyrlæge. de havde taget TUSIND prøver uden at finde ud af, hvad der var galt, ejeren var bare helt desperat, det var så synd. jeg tænker tit på at spørge derude, om de nogensinde fandt forklaringen, men vil næsten ikke være bekendt at være så nysgerrig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Sikke en masse ting der sker - håber der snart kommer et resultat, så man ikke skal gætte, regne, gange og dividere ! Det er ikke til at holde alle de tanker ud, og du trænger til at få ro på det område :ae:

 

Allergi - luftbåren allergi er jo en mulighed, når han klør sine ører og mund - det viser sig ofte hvor hunden er tynd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Anede ikke hunde kunne få det - men kender til den på nært hold fra mennesker, og det er en grum undersøgelse.

 

Der er dog kommet en blodprøve der ofte kan påpege om det er den sygdom man har - nu kan jeg se den allerede er taget, så det er jo bare positivt, så behøver du ikke bekymre dig mere om det.

 

Mener det er under en 1% der har SLE, og hvor den nævnte blodprøve for ANA er negativ. Men det er altså en meget sjælden immunforsvarssygdom.

 

Er dog stadig overrasket over at hunde kan få det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...