Hop til indhold

Valg af hund/race


Gæst Bassemand
 Share

Recommended Posts

Gæst Bassemand

Da jeg er i den lykkelige situation at jeg skal/kan få hund på min nye bopæl, vil jeg gerne have råd til gode kenneler, og samtidigt kunne det være spændende at høre jeres bud på en race, som ville være god til en ny begynder:5up:

 

Har selvfølgelig selv en race(to) i min kikkert, men ved ikke om det er en for stor mundfuld :hmm:

 

Har læst i et par bøger, og i den ene stod der at en schæfer krævede at man var erfaren :brandhane:

 

Men må godt nok indrømme at jeg har svært ved at forstå se at man skal vente et helt hundeliv på at gøre sig dygtig nok til at kunne have den race.

Altså at man skulle købe en anden "nemmere" hund, og så lærer at opdrage den, og så kunne man efter 10-12 år gå ud og købe en Schæfer:snusendehund: Og da vi ikke har haft hund som barn, så er jeg mere eller mindre på bar bund, selv om min far har holdt 7 collier, var det først efter vi flyttede hjemmefra.

Så er jo bange for at en schæfer er en for stor mundfuld ? vil gå til hundetræning(hvalpetræning) så det ville jo hjælpe mig godt fra

 

start:hundifart:..

 

Nu er jeg ikke til helt små hunde, så hvis der skulle en anden race på tale, så skulle den ligge med en vægt som voksen på mindst 15 & max 40 kg.

 

Har i nogen gode råd ?

Redigeret af Bassemand
Link til indlæg
Del på andre sites

Hej og velkommen til! :vinken:

 

At vælge race er en stor ting! Man skal forhåbentlig leve sammen med sin hund i mange år, og racevalget kan ha' stor betydning for hvordan de år forløber, for både hund og ejer. Og der findes jo rigtig mange racer at vælge mellem, og de har alle deres forskellige racepræg. Jeg ville nok starte med at ta' et godt kig på hvordan du forestiller dig at din hverdag med hund kommer at se ud. Hvad kan du tilbyde hunden af træning, gåture og anden stimulering? Hvor meget tid regner du med at bruge på hunden pr. dag? Skal hunden være alene hjemme, og i så fald hvor længe? Hvordan ser bolig- og familiesituationen ud? Og så er der jo økonomi - det koster penge at ha' hund i det hele taget, men bare i foder er der jo f.eks. stor forskel.

 

Så gi' os lidt mere håndgribelige idéer om ovenstående, så skal der nok komme forslag!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har også brug for at vide noget mere om dine forventninger til hunden og den fremtidige hundeliv.

Hvis du er indstillet på at bruge hunden til træning, prøver, konkurrencer o.l. og træne mindst 2 gange om ugen samt en formiddag, så er en brugshund et godt valg.

Hvis du ønsker en klappe/familiehund som kun går til træning i det første års tid så vil jeg anbefale dig at holde dig væk fra brugshunderacer. Der er mange hunderacer (også store) som ikke har det store underholdningsbehov. Fx. Leonberger

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bassemand

Ja der er selvfølgelig mange spørgsmål, der skal gives svar på, når man vælge at få et levende væsen inde for dørene:slem: har end til videre kun haft akvarier fisk, og de kræver jo ikke så mange timers træning pr uge:sjov: så skal jo være sikker på at jeg magter at træne de antal timer, hvis valget falder på en brugshund, er der nogen herinde der kender en god side her på nettet ?? hvor der er en god beskrivelse af de forskellige racer ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja der er selvfølgelig mange spørgsmål, der skal gives svar på, når man vælge at få et levende væsen inde for dørene:slem: har end til videre kun haft akvarier fisk, og de kræver jo ikke så mange timers træning pr uge:sjov: så skal jo være sikker på at jeg magter at træne de antal timer, hvis valget falder på en brugshund, er der nogen herinde der kender en god side her på nettet ?? hvor der er en god beskrivelse af de forskellige racer ?

 

jeg tror du skal tænke anderledes:) hvad er det du vil med en hund? har du et ønske om at træne fx til konkurrence så køb en brugshund, vil du bare have en god kammerat som vil med på nogen gåture og ellers bare vil være sammen med dig og putte i sofaen foran fjernsynet så kik på en af selvskabshunderacerne.

en brugshund kan også putte på sofaaen og være en god kammerat:) men den skal have sine behov opfylt først:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst LadyDay

Schæfere er utroligt dejlige! Men der er heller ikke noget mere frustrerende end en understimuleret schæfer! (jeg er selv vokset op med en - de kan virkelig løbe på væggene, ødelægge alt de kommer i nærheden af osv.) Personligt ville jeg ikke føle jeg havde overskud til en schæfer, og det til trods for at jeg gladeligt bruger to timer om dagen på gåture og træning hjemme, samt et par dage om ugen med holdtræning som eksempelvis agility. Men jeg er nok også lidt "skræmt" af schæfer fordi de er så højenergi, og kræver så meget mental stimulering. Nogle af de dejligste hunde jeg har mødt er schæfere, som bliver brugt som politihunde eller lignende arbejde. Men nogen af de mest frustrerede, "umulige" (ikke deres egen skyld), uharmoniske hunde jeg nogensinde har mødt har også været schæfere. Og det til trods for de har fået en masse motion dagligt, men ikke så meget arbejde hvor de har brugt hjernen, løst opgaver og haft ansvar. I mine øjne er det fantastiske hunde, men en race man virkelig skal være sikker på man har overskud til og brænder for. Det er ihvertfald min opfatelse/erfaring at det ikke bare er en brugshund, men en ekstra krævende brugshund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Bassemand

Jeg er i gang med at kikker og læse om andre racer, syntes bare vældigt godt om schæfer, men det skal ikke være nogen hemmelighed at det er rent udseendet mæssigt, plus at man jo har set en del på tv med denne intelligente hund, men der er jo mange racer, og har lige kikket på en der passer rigtigt godt med det jeg søger hos en hund, og når man køber dyr/hund, skal det være et impuls køb, så giver mig god tid til at læse og se rundt om hvad muligheder der er for hunde i den størrelse jeg søger:vuf:

Og er godt klar over den kræver en del, skal jeg jo være indstillet på de behov den enkelte hund har, og ikke bare fire dage om ugen:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst PrimaPet

Jeg ville, som de andre også er inde på sætte mig ned og skrive op, hvilke forventninger du har til den kommende hund.

 

Her kommer et par eksempler:

 

Hvor stor skal den være (det er du allerede inde på)?

Hvor meget pelspleje ønsker du?

Hvor meget aktivitet kan du have med hunden? 2-3 timers gåtur eller 1 time om dagen?

Hvor meget træning kan du lave med hunden og ugen?

Ønsker du, at den er i mødekommende - eller må den gerne være reserveret?

Må den gø?

Må den savle?

Må den være mere brugshund end selskabshund?

Skal andre mennesker kunne passe den og gå med den?

Skal børn kunne gå med den/omgås den?

Må den være selvstændig eller skal den være meget selvskabelig?

 

Husk altid at komme ud og se forældre dyrerne. Mød dem, kig på dem og sprøg ind til dem.

Kig på sundheden - HD/AD, øjenproblemer, hudproblmer osv.

 

Og køb altid kun ved et sted, hvor du føler, at I har god kemi.

 

Venlig hilsen

Suzan Schmidt

 

PrimaPet.dk

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror faktisk TS har bestemt sig for, at han gerne vil have en schæfer, men han er usikker på, om det nu vil gå, når han er førstegangsejer...

Jeg tænker, at hvis du sætter dig rigtigt godt ind i racen, Bassemand - læser bøger om racen, møder folk med racen, snakker med dem og beder dem komme med de VÆRSTE ting hundene kan gøre - og hvis du beslutter dig for et regelsæt der skal gælde for når du får schæferen - og overholder det, så tror jeg at stort set hvilken som helst hund ville egne sig som førstegangs hund (måske på nær bullterriere og lignende stædigheder).

Det gode ved en Schæfer er, at de er meget opmærksomme på deres ejere. Det er en brugshund, som har brug for at blive stimuleret ud over det sædvanlige - i hvert fald i forhold til hvis du skulle have dig en selskabshund. Så hvis du nu beslutter dig for, at du skal ud med ham/hende i min. halvanden time hver dag - hvor turene skal være varierede, han/hun skal have mulighed for at snuse, lege, kravle og ellers bare blive godt og grundligt brugt, så tror jeg du får en ligeså god følgesvend, som købte du en labrador. Ligeledes tror jeg at både du og hunden vil have kæmpe glæde af at gå til noget hundetræning/brugstræning (jeg er ikke så kendt på dette område, men i hvert fald noget, hvor I får opbygget et godt forhold).

Vi havde en anden pige herinde på et tidspunkt, som også var faldet pladask for schæferen, og hun viste sig at kunne klare opgaven og blev et fantastisk hjem for en fantastisk hund... Så hvis du føler dig moden til opgaven, og du kan sige, at du VIRKELIG har gjort alt hvad du kan for at være på forkant, kan jeg ikke sige andet end GO FOR IT! :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...