Hop til indhold

Råd modtages. Hund ødelægger haven


Gæst Malou-jan
 Share

Recommended Posts

Gæst Malou-jan

Hej.

Jeg har desværre en hvalp, der gerne vil grave huller i haven.

Hvordan vender jeg hende til, at det er forbudt.

Jeg siger FY, hvergang jeg ser det.

Er der andre metoder??????????????

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej. Jeg har desværre en hvalp, der gerne vil grave huller i haven.

Hvordan vender jeg hende til, at det er forbudt.

Jeg siger FY, hvergang jeg ser det. Er der andre metoder??????????????

 

Umiddelbart tænker jeg, at du skal forsøge at få hendes opmærksomhed, når hun er/skal igang med at grave, og lave noget sjovt med hende. Eksempelvis søge øvelser, kaste bold eller andre ting, som hun synes er interessant. Har hun lært kommandoen nej? Det ville også være godt, hvis hun fik den lært, så kan du sige nej og derefter stille dig "ovenpå" hullet. Selvfølgelig kræver det tålmodighed, men det gør al hundetræning jo. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Lytter med her..

 

har også en bølle der graver store huller :mrgreen:

 

Det er da bare afsted til planteskolen og finde buske /blomster, der kan plantes der, når nu man har hund der gider, at grave hullerne for en :mrgreen:

 

Aj..ærligt talt, så har jeg også en bandit hund der ynder, at grave huller på min terasse og jeg har mere eller mindre opgivet, at få hende til, at lade være.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har hegnet et lille stykke have fra til mig selv:) men ellers er de gængse råd at fylde hundelort i hullerne så vil hunden ikke grave der igen, man kan dække særligt indbydende steder med hønsetråd en periode og håbe at hunden glemmer at grave, giv evnt. hunden et sted den må grave fx en sandkasse og opfordre den til at grave her.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg så et afsnit af: det er mig eller hunden.

Det var et helt andet problem.. Men måske selve metoden virker?

Hunden skal have halsbånd og snor på. Hver gang den begynder at grave, tager du bare snoren og går indenfor med hunden. Ingen skæld ud. Men man kan vel godt sige nej. Ellers så går i bare ud 1 min efter igen. På et tidspunkt kan det være den forstår at når man graver, så stopper alt det sjove.

Ellers kan du også bare vise hvalpen alt andet er ligeså sjovt. Fx lege med bold osv :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Alle mine hvalpe har gravet i haven - ingen af dem har dog formået at grave birketræet op endnu he he

 

Det som har været mit største problem var at et par af dem bed og gnavede i træer og buske så her satte vi altså hegn rundt om i den værste bide periode. Ang. huller - så er der ikke andet for at stoppe det hvis man ikke ønsker den skal grave i græsplænen. Tag hvalpen væk hver gang den sætter poten til og vil grave - og bær den til et andet sted, samtidig opfordrer du hvalpen til at tage fokus på andre mere spændende ting. Man må forvente at man skal gøre det mange gange.

Her hos mig har det været periode vis at det foregår - og lige nu har jeg et seriøst "problem" ikke med en hvalp - men med min 7 ½ år gamle beagle, som er på rov efter de friske græsrødder. Han skraber jorden væk og graver græsset op for at æde rødderne - og han får hjælp af min snart 2 år gamle Darwin - så grave er noget de gør løbene - ikke kun som hvalpe :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...
Gæst Guglielmetti

Det hører med som en del af en hunds adfærd at grave huller.

Vores vil osse gerne grave. Vi har gjort sådan, at han har fået et sted hvor han må grave

og får nej når han gør det andre steder. Det fungere fint for os :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det hører med som en del af en hunds adfærd at grave huller.

Vores vil osse gerne grave. Vi har gjort sådan, at han har fået et sted hvor han må grave

og får nej når han gør det andre steder. Det fungere fint for os :rolleyes:

 

 

Samme her. Smilla får rå ben, som hun gerne vil grave ned bagefter. Hun får lov bagerst i haven. Jeg er dog tit lige ude og guide hende uden om mit blomsterbord oppe på teressen. Der er en sammenplantning, hvori hun gerne vil have plantet et knogletræ åbenbart..

Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg flyttede ind her, var mine 4 hunde voksne eller ældre og det gik så fint. Jeg satte små bambuspinde med en snor i , hvor de ikke måtte gå og fik de et NEJ; hvis de sprang ind i disse bede.

Hvor svært kan det være????????????????????

Nå, senere fik jeg så cockerer og de græske og ja, de mosler, graver, bider i alt, beskærer roser uden for sæsonen og vælter mine keramik og lerkrukker, når de leger.

Og det er fordi , min have kun er vel 500 m2 til hundene, altså for lille.

Og ikke fordi de ikke oplever andet end haven.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tesito

Med fire hunde ser vores have heller ik helt fin ud. Men vi har delt haven op i to. En del hvor der godt må være legende hunde osv. og et stykke have hvor hundene kun har adgang ifølge med en voksen :) Det skal dog lige sige at mine hunde sjældent graver i haven. Jeg har engang hørt et forslag med at lave en "hunde sandkasse" hvor man gemmer legetøj og godbidder osv. og så roser man hunden når den finder tingene. Og de skulle gerne gøre at hunden finder det mere interessant at grave i "hunde sandkassen" end andre steder i haven. Men den med snor på og indenfor tror jeg også er god. God fornøjelse...

Link til indlæg
Del på andre sites

Vores Berner hvalp fældede vores have. De sørgelige rester fjernede vi selv, da det blev for sølle at se på. Nu i denne stund, hvor Berner-bassen er 4 år og er holdt op med sit vanvid, er vi igang med at få haven til at ligne en have igen. Vi valgte altså at vente problemet ud. Det kræver jo lidt tålmodighed, men what to do udover alt spæne rundt efter bæstet dagen lang og det orkede jeg så ikke lige.

 

Med den lille tibetanske spaniel dame vi fik i huset sidste efterår har vi haft det problem, at hun graver i de store urtepotter vi har planter i indendørs og i krukkerne udendørs. Begge steder har vi lagt sten i potterne. Så blev det problem løst.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Jeg siger nej og flyttet dem væk fra hullet når jeg ser dem i fuld gang, og ellers så fylder jeg bare pænt hullet op igen, sår nyt græs, sætter hegn om og venter spændt - når græsset så er kommet, er det ved at være tid til at fylde et nyt hul :lol:

 

Synes faktisk mine er blevet bedre til at lade være, har kun taget et lille års tid. Men ikke særlig dedikeret træning, dog. De er rigtig meget ude uden os.

 

De må grave inde i et 'bed' agtig ting vi skal have lavet om engang, så der siger jeg ikke noget hvis de går amok. Faktisk har de ikke gravet i vores andet store bed siden vi begyndte at plante en hel masse blomster :hmm: Der hvor små, nye ting er blevet sået, har jeg sat en lille hegnspæl i midten, så de ikke ligger sig på det.

 

Næ vent, der var også et hjørne som altid var lidt fugtigt, der kunne de slet ikke styre sig, det var altså for fristende og de svinede som gale, så der har jeg lagt fliser indtil vi engang skal have lagt græs der også. Og et par steder ude bagved gik de også lidt for meget amok, så der er også anlagt fliser hehe. MEGET nemmere end at opdrage :mrgreen:

 

 

Tror bare du skal fortsætte med at sige nej hvis du opdager det når det sker, kommer du 10 min senere, tror jeg ikke hunden forstår et nej eller fy som noget der har med at grave at gøre. Vi går tit tur hvor det er ok de graver, så står jeg der en 15-20 min mens de graver løs, måske det hjælper på at de ikke pløjer alt op herhjemme?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...