Hop til indhold

Skånekost, opskrifter?

Gæst Louise86
 Share

Recommended Posts

Gæst Louise86

Hej alle,

Taiki har været syg i dag og kastet op, der har også været tynd mave. Der er noget i omgang her hvor vi bor, så det overrasker ikke.

Han har fået ris kogt i kødboullion (så det smagte lidt) og kogt kyllingekød, og har ellers været slatten.

Jeg vil gerne fortsætte på skånekosten lidt endnu, men jeg kan godt mærke på ham at det er ved at blive lidt ensformigt.

Har I andre gode opskrifter ville jeg blive glad.

Har prøvet havregrød (på vand), men det gider han ikke rigtig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Louise86

Tak for inspiration. Hvad er det der zoolac /prokolin for noget? Er lidt luren på medicin.

Torskerogn er en god idé, det tror jeg godt at han vil kunne lide. Fiskeboller, kan de købes i supermarkedet?

Link til indlæg
Del på andre sites

zoolac og prokolin er probiotika og sådan noget, prokolin indeholder også noget ... ler af en slags vist nok, som stabiliserer maven yderligere. det kan købes i håndkøb, og jeg kan virkelig anbefale at have det liggende. hos os hedder det altid prokolin og 24 timers faste, når halfdan får dårlig mave. ved dog ikke lige, om jeg ville faste en hvalp.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Louise86

Han kaster ikke op på risene, men jeg skal begrænse hans vandindtag, forstået sådan at han ikke må drikke for meget på én gang, så går det galt. Løsningen har været at fylde mine mini-margretheskåle med vand og stille dem på en lige linje, så han skulle gå fra den ene til den næste. Har brugt kogt, afkølet vand da det ikke er så hårdt.

Selvom Taiki har lidt ekstra på sidebenene at tage af, vil jeg heller ikke faste ham.

Tror jeg smutter på døgnapoteket i morgen efter det der prokolin. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Efter råd fra min dyrlæge, så kan paraghurt bruges i stedet for zoolac / prokolin. De indeholder stortset det samme. Den vigtigste forskel er prisen, da der er tilskud på paraghurt, da de er til mennesker. Det er der ikke på medicin / tilskud til dyr.

I princippet kan de ikke overdoseres, men som med alt andet, er det bedst at følge doseringsvejledningen. I Bellas tilfælde, vejer hun ca. 50 kg., så hun fik dosis som en voksen og det hjalp rigtig hurtigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Efter råd fra min dyrlæge, så kan paraghurt bruges i stedet for zoolac / prokolin. De indeholder stortset det samme. Den vigtigste forskel er prisen, da der er tilskud på paraghurt, da de er til mennesker. Det er der ikke på medicin / tilskud til dyr.

I princippet kan de ikke overdoseres, men som med alt andet, er det bedst at følge doseringsvejledningen. I Bellas tilfælde, vejer hun ca. 50 kg., så hun fik dosis som en voksen og det hjalp rigtig hurtigt.

Nej, der er ikke tilskud til paraghurt. Men det er alligevel billigere end de tuber, man kan købe til hunde. Også fordi man kan have paraghurt pillerne liggende permanent hjemme, -de bliver ikke for gamle, så man kan købe større portioner og dermed billigere.

Hundemedicin ER dyrere end menneskemedicin.

Jeg bruger selv altid paraghurt til Silke. Med dyrlægens velsignelse. 2 piller af gangen hver 2-4 time indtil hun leverer en normal lort.

Hun har kun haft alvorlig diarre én gang i hele hendes 10-årige liv. Alt andet er taget i opstarten med paraghurt ved allerførste lille tegn på blød bæ.

Paraghurt er, -som navnet antyder- tørrede mælkesyrebakterier, i familie med yoghurt. Men der er MANGE flere mælkesyrebakterier i én pille, end en hund kan spise sig til via yoghurt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu havde min hund da han var hvalp dårlig mave - MEGET dårlig mave, så vi var afsted ved dyrlæge.

Dyrlægen sagde han skulle være fastende i 6 timer (det betyder også han skulle være uden vand).

Som sagt så gjort.

Små men MANGE portioner med ris og kylling derefter, og kun tilbyde lidt vand til måltiderne.

Zoolack er ikke så godt som det du kan få ved dyrlægen, og det du kan få ved dyrlægen er også billigere.

Nu er Darko 13 mdr, og sidst han havde maveproblemer (en gang i efteråret), sagde dyrlægen at det var 12 timers faste.

Fasten giver man hunden for at give den ro i maven - så længe maven hele tiden skal arbjede, bliver den ikke bedre.

Så jeg vil ikke tøve med at faste den, så den kan få ro til maven :)

God bedring med den lille.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Zoolac hjælper ikke så godt igen - og så er det en dyr løsning hvis man har flere hunde.

Jeg bruger canikur - som hjælper rigtig godt - den gives som godbid - alternativ kan man brække den i stykker som pulver.

Link til indlæg
Del på andre sites

• 2 weeks later...