Hop til indhold

sheltie til mig?? :S


Gæst KageKaDeN
 Share

Recommended Posts

Gæst KageKaDeN

Hej øhm jeg skal have hund om 2-3 år og der er jeg nok 15-16 hehe :)

Jeg er igang med at forberede mig rigtig godt så hunden får en fantastisk levetid...

Men efter alt det med at tænke på om man over hovedet kan have hunde så støder jeg på spørgsmålet: hvilken race?

Kaboom nu går det helt sort. ;)

Jeg aner ikk hvad for en race der passer mig :S

 

Så ser jeg selvfølgelig den sejlige Sheltie på et billede inde på google...

 

Jeg håber at i vil sige om en sheltie vil få det godt hos mig så jeg er sikker på at hunden ikke bliver for lidt aktiveret eller noget...

 

Her kommer noget om mine "boligforhold":

Jeg bor i Ramløse (ca. 20 km fra Hillerød)

Det er en ret land agtig by så der er ikke den store trafik osv.

Mit hus er sådan ca. mellem størrelse med både stueetage og 1. sal..

Men hunden må ikke være på 1. sal...

Os der skal have hunden er selvfølgelig mig hehe men også min mor og min lillesøster som nok er 10 år til den tid. Udover det så har jeg også to storebrødre som også vil hjælpe en lille smule til :)

Så kommer vi til min far. Han bor ikk så langt væk men jeg er ikk hos ham så tit måske 2 gange om ugen gennemsnitligt...

Nå men der har vi kat og hans kæreste og ham har fået en barn som er 4 år når vi får hunden...

 

Min tid til hunden:

Jeg går self. i skole og jeg har nok fri ca. klokken 2-3 hver dag.

Jeg har tænk mig at gå til hundetræning i de førtst 2 år og derefter selv finde på sjove lege og måske udstilling..

Jeg har også mulighed for at besøge en gård en gang i mellem ( hos min mormor og morfar ). Der har de katte, hunde og heste. Kan en sheltie være der uden at hyrde alle hestene osv.

 

Hvis der er noget jeg ikke har fået med så sig endelig til :)

 

Så mit primere (staves?) spørgsmål er:

Kan jeg være bekendet at få en sheltie eller vil den få det dårligt?

 

 

Håber i kan hjælpe :) Kh...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej øhm jeg skal have hund om 2-3 år og der er jeg nok 15-16 hehe :)

Jeg er igang med at forberede mig rigtig godt så hunden får en fantastisk levetid...

Men efter alt det med at tænke på om man over hovedet kan have hunde så støder jeg på spørgsmålet: hvilken race?

Kaboom nu går det helt sort. ;)

Jeg aner ikk hvad for en race der passer mig :S

 

Så ser jeg selvfølgelig den sejlige Sheltie på et billede inde på google...

 

Jeg håber at i vil sige om en sheltie vil få det godt hos mig så jeg er sikker på at hunden ikke bliver for lidt aktiveret eller noget...

 

Her kommer noget om mine "boligforhold":

Jeg bor i Ramløse (ca. 20 km fra Hillerød)

Det er en ret land agtig by så der er ikke den store trafik osv.

Mit hus er sådan ca. mellem størrelse med både stueetage og 1. sal..

Men hunden må ikke være på 1. sal...

Os der skal have hunden er selvfølgelig mig hehe men også min mor og min lillesøster som nok er 10 år til den tid. Udover det så har jeg også to storebrødre som også vil hjælpe en lille smule til :)

Så kommer vi til min far. Han bor ikk så langt væk men jeg er ikk hos ham så tit måske 2 gange om ugen gennemsnitligt...

Nå men der har vi kat og hans kæreste og ham har fået en barn som er 4 år når vi får hunden...

 

Min tid til hunden:

Jeg går self. i skole og jeg har nok fri ca. klokken 2-3 hver dag.

Jeg har tænk mig at gå til hundetræning i de førtst 2 år og derefter selv finde på sjove lege og måske udstilling..

Jeg har også mulighed for at besøge en gård en gang i mellem ( hos min mormor og morfar ). Der har de katte, hunde og heste. Kan en sheltie være der uden at hyrde alle hestene osv.

 

Hvis der er noget jeg ikke har fået med så sig endelig til :)

 

Så mit primere (staves?) spørgsmål er:

Kan jeg være bekendet at få en sheltie eller vil den få det dårligt?

 

 

Håber i kan hjælpe :) Kh...

 

Jeg kender ikke noget særligt til sheltier... men vil bare lige minde dig om, at hvis du skal på en ungdomsuddannelse efter folkeskolen, skal du nok ikke regne med at kunne være hjemme kl. 2-3 hver dag. Og husk at tage højde for, hvad der skal ske med hunden, når du engang flytter hjemmefra. Skal den blive hos dine forældre, eller skal du have den med?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår godt at du brænder efter at få en hund. For os der elsker hunde findes der ikke noget bedre. Men det er et stort arbejde og ansvar at have en hund. Det duer ikke at du om 14dage, en måned eller om et ½ år ikke gider mere. Det er 10 år eller mere du skal se frem i tiden.

 

Hvad vil du gøre, når du som 15 - 16 årig gerne vil med dine venner i byen?. Er din mor så klar til at være hundesitter eller andre?.

 

Hvad med den dag da du rejser hjemmefra for at tage en uddanelse. Hvem skal så passe hunden?.

 

Jeg ved godt at når man er 13 år, så kan man bare ikke vente, for det højeste i verden man ønsker sig er en hund.

 

Jeg tror helt bestemt at du engang vil blive en fantastisk hundeejer. Som du skriver så har du forberedt dig godt for at din hund skal få det godt.

 

En god ide vil være hvis du kender nogen i nærheden af dig, hvor du kan få lov til at gå med deres hund og passe den når de ikke er hjemme. Det vil give dig et godt indtryk af hvad det vil sige at have hund og hvor meget det kræver.

 

Du er så ung endnu og du står foran livet med alle dens muligheder. Snart skal du ud og opleve livet. Være ung med dine venner, være forelsket. Du skal de næste år finde ud af hvad du vil med dit liv, hvilke drømme har du.

 

Du skal nok få en hund engang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår godt du gerne vil have hund - det er også dejligt, at have en hund i sit liv! :lun:

 

Da jeg var 11 år, fik jeg min første hund - kort tid efter jeg var fyldt 14 år, kom hund nr 2. Begge gange kunne jeg bare klare det hele følte jeg.. alle sagde; jamen hvad så når du skal ud og feste, du får kæreste, skal videre fra folkeskolen osv. Jamen, jeg kunne da klare det hele - hundene ville altid blive prioteret som nr 1, så måtte skole/arbejde, venner, kæreste, fester osv. komme længere nede af listen.. det lød jo godt, så ville jeg kunne have mine hunde og give dem det de fortjener! :-D

 

Jeg stod med hundene selv - jo, min mor passede da hundene når jeg skulle noget, men ellers var de mine egne.

 

Nu er jeg så fyldt 15 år, og står uden hunde nu.. :( jeg fortryder at jeg ikke tænkte det ordentlig i gennem.. men jeg vil sige at jeg var en ansvarlig hundeejer og gav min hund den bedste tid de kunne få, i de år jeg havde dem - og tog ansvar og valgte at gøre hvad der er bedst for dem, da det her skete med skolen.. og fandt de allerbedste hjem til dem :lun: jeg burde have tænkt det bedre igennem da jeg anskaffede dem - men vil mene jeg var en ansvarlig hundeejer, i den tid jeg havde dem..

 

For nej, det var sgu ikke en sk'd realistisk, den tankegang jeg havde.. ja skræmmende nok, bare for ét-to år siden! Hundene kan ikke evigt og altid, no matter what, blive prioteret som nr 1. Der kan ske uventet ting i sit liv, og nej dét kan man jo ikke gardere sig mod, men især når man er så ung og ikke engang færdiguddannet, kan der ske en uventet drejning, især i forhold til skole/uddannelse..

 

Det er gået ud over hundene, som måtte flytte..

 

I o.-8. klasse gik jeg på en skole her i byen, hundene var ikke alene mere end 3½-5½ time. :5up: I 9. klasse har vi jo så fået en del flere timer, og helt uventet (da jeg anskaffede mig hunde..) er jeg blevet nødt til at priotere min skole højere end hundene, og flytte skole.. hvilket betød at hundene ville få en alene tid der hed sig 7½-8 timer de fleste dag og een dag hver uge 11-11½ time! Det kunne jeg simpelthen ikke byde mine hunde.. men det er sådan noget du ikke ved, især ikke i folkeskolen.. for når du er færdig med 9. klasse, ved de færreste hvad de vil når de er 13-15 år. Du ved ikke hvorhenne i forhold til hvor du bor, du skal uddannes.. du ved ikke hvor længe hundene så kommer til at være alene osv.

 

Fester skulle jeg gerne have nedprioteret, for mine hundes skyld. Ja, nu når jeg ikke har hundene er jeg til fester og koncerter mere end jeg ellers ville være, som hundeejer. Og ja, jeg elsker fester og koncerter, sammen med vennerne. Det er så hyggeligt! :blink: Men dét er en ting jeg stadigvæk gerne skulle have nedprioteret for hundenes skyld - havde jeg haft hundene nu, havde jeg ikke festet så meget.. og jeg havde ikke haft noget imod det, den pris skulle jeg gerne "betale" for at have hundene..

 

Anyways.. så kom mine hunde til at betale prisen for, at jeg ikke havde gennemtænkt det godt nok, med at vi jo ville få mange flere timer i 9. klasse og at jeg evt kunne risikere at skulle flytte skole.. og nej, min mor stod ikke klar til at tage hunde - jo, hun har gennemtænkt ALLE (jeg mener virkelig alle!!) muligheder for at hun kunne overtage hundene - eller i dette tilfælde, kun Sitto, da Kency var flyttet før, af den grund, at hun var for dominerende overfor Sitto - for det var virkelig hårdt for min mor at skulle af med Sitto.. men min mor har endnu længere arbejdstider end jeg.. sommetider arbejder hun fra kl 8-24! Og dét er ihvertfald ikke hundevenligt.. :shock:

 

Så jo mindre hunden skal være fælles hund, så dine forældre tager hunden al den tid du ikke kan og kan passe hvis du kommer til at være for meget væk pga skole, så synes jeg godt i kan få hund.. men ellers, så vil mit råd være (som desværre jo er noget jeg har erfaret selv, på den hårde måde) så vent til du er færdiguddannet.. selvom det kan være svært, når ens højeste ønske er en hund - kender det godt selv.. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

En sheltie er en skøn og fantastisk hund, og jeg kan så godt så godt forstå at du har forelsket dig i den.

 

Som 14årig skete det samme for mig, jeg så en Sheltie og BAM så lå jeg der dødhamrende forelsket. :oops:

 

Alle de spørgsmål som du går og roder med tænkte jeg selvfølgelig også igennem. "Vil jeg miste interessen? Har jeg tid? KAN jeg virkelig gå tur flere timer om dagen?"

 

Men jeg mistede ikke Interessen, og jeg fik min Sheltie.

Nu fylder jeg snart 17 og går i gymnasiet, og det hele har fungeret problemfrit for mig. Men det er med en STOR tak til mine forældre, der har hjulpet rigtig meget til hvis tiden brændte på.

 

Jeg tror det kommer meget an på hvilken type man er, og det er svært at afgøre når man er meget ung.

Er man den type der gerne vil med til hver eneste fest i weekenderne, og have tid til at tage på kaffebar efter skole, eller sove hos veninderne når man bare har lyst - så er det nok ikke så ideelt og have en hund:(

 

Ejheller hvis man ved at man godt kunne tænke sig at rejse hver sommer og vinter med familien, og efter skolen skal holde sabbathår med jordomrejse.

 

Da jeg fik min hund var jeg indstillet på at afskrive mig nogle af disse ting fordi hunden betyder mere for mig. Jeg har aldrig brudt mig om at rejse, og render ikke i byen hver weekend, så beslutningen var ikke så svær for mig.

 

Ikke dermed sagt at man skal sidde hjemme med hunden og kaste bold hver lørdag - men det kræver et godt bagland i form af din familie hvis du skal kunne begge dele:)

 

Jeg synes du skal tage det helt roligt. Så vidt jeg har forstået er det først aktuelt om 2-3 år så du har rigeligt tid til at gennemtænke det.

Hvis du om 2 år stadig sidder med et billede af en Sheltie og kan mærke dit hjerte skrige - jamen så er det jo den beslutning der trækker mest:)

 

Og hvis du til den tid tænker: "Arh jeg vil sgu gerne have frihed til at tage i byen og med på skolens skitur" ja så ved du at det nok er bedst at vente til du er mere etableret:)

 

God fornøjelse!!

 

Knus Krusty

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...