Hop til indhold

Er man egnet til at have hund hvis...?


Gæst Peller92
 Share

Recommended Posts

Gæst Peller92

Hej. Jeg er lidt i tvivl.. Jeg kender et ældre ægtepar som bor på en lille nedlagt gård. De anskaffede sig for et år siden en lambrador formel 1 som de købte som hvalp. Hele dens hvalpetid fik den lov at gå udenfor i en hundegård. Hvor den ikke havde andet end et højt halvtag at gå ind under. altså ingen lukket hundehus. Og den fik ikke lov at have tæpper eller puder da den bare ville bide dem i stykker. Der fik den lov at gå i regn og slud. Hvis det var helt slemt vejr fik den lov at komme ind i udestuen. men ingen daglig menneskelig kontakt da den hoppede op og så ville de jo ikke have den inde hos dem. Men det er jo klart når den ikke har haft omgang med mennesker som hvalp. Opdragelsen har bestået meget af en hævet knyttet næve og pres og skub. Hundetræning startede den først med efter 8 mdr, da nogen havde bildt dem ind at en hund først kunne lære noget der. Har flere gange overvejet at kontakte nogen så den kunne blive fjernet. Manden i huset har nemlig den holdning at "til en gård hører sig en hund". Men jeg syntes at en hund kun hører sig til hvis man gider bruge tid på den.. Den er stadig ikke sammen med mennesker og får slet ikk lov at komme ind når der er gæster fordi den hopper op. men en hund man aldrig er i kontakt med bliver jo aldrig opdraget. Kender i nogen der holder hund på denne måde? Syntes selv det er forkert, men jeg er jo heller ikke vokset op på landet...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome

Nej, det er man IKKE, hvis man spørger mig. Stakkels hund. Den lever et liv i ensomhed med meget begrænsede udfoldelsesmuligheder. Og i frygt for knyttede næver og vrede. :megaked:

 

Var det mig, så havde jeg kontaktet Dyreværnet, også uanset om det nyttede eller ej.

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes ikke det er ok, men lovmæssigt kan man ikke komme efter dem mht. opdragelsen (eller mangel derpå).

 

For så vidt angår hundegården, kan det (måske) udledes af dyreværnsloven og hundeloven sammenholdt, at et højt halvtag ikke er tilstrækkeligt til værn mod vind og vejr. Jeg ville kontakte dyreværnet og bede dem kigge på hundens fysiske forhold.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w

Der er ingen lovkrav om træning, gåture, opdragelse osv. Men der er helt klare regler om læ-muligheder for en hundegårds-hund, så jeg forstår ikke at du ikke har meldt det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst mariapigen

jeg er vokset op på landet og mange ældre landmænd der er vokset op på den gamle dag måde har hund sådan men det må man faktisk ikke hunden skal ihvert fald have ordenligt ly og det efter min mening en meget forfærdelig måde at have hund på jeg har selv over taget min lille pige fra sådan et sted fik hende dog væk inden hund var så gammel og hun var meget sky og lider nu af seperations angst og ryster konstant fordi hun er bange for alt vi har dog arbejdet meget med hende og er bleven bedre men stadig meget sky, så hunden kan få varige men af at den ikke får kontakt og ikke får den kærlighed den bør have. og mener at den nok ogs kan blive fjernet hvis dens udendørs forhold ikke er optimalt men er ikke sikker knus maria

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis hunden lider af at være i hundegården og det gør den hvis der ikke er læ for regn og sol. Hvor meget dyrenes værn kan gøre ved jeg ikke. Man kan ikke kræve at han skal gå med den osv. Den skal have mad og vand. Det vil man jo kunne se på den om den får.

 

Du kan da prøve at ringe til dyrenes værn. Synd du ikke har gjort det noget før

Link til indlæg
Del på andre sites

Synes ikke det er ok, men lovmæssigt kan man ikke komme efter dem mht. opdragelsen (eller mangel derpå).

 

For så vidt angår hundegården, kan det (måske) udledes af dyreværnsloven og hundeloven sammenholdt, at et højt halvtag ikke er tilstrækkeligt til værn mod vind og vejr. Jeg ville kontakte dyreværnet og bede dem kigge på hundens fysiske forhold.

 

Hvis man melder dem til dyreværnet, kan de også finde på at tage ud og tale med dem, også selvom forholdene måske ikke er ulovlige, kunne man jo håbe de bare ikke ved bedre :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...