Hop til indhold

Gæst Louise86
 Share

Recommended Posts

Gæst Louise86

Taiki tror jeg snart vejer omkring de 13 kilo, han skal vejes her i april når vi tager ham til et alm. dyrlægetjek.

 

Han bliver ½ år den 7. april og racestandarden for voksne shibaer er på 8-10 kilo.

 

Men han er ikke bare chubby, vi mødte en voksen black and tan shiba i dag, en tæve på 16 måneder, og Taiki var også højere end hende i skulderen...

 

Jeg tror bare, at han er en stor basse, alle i hans kuld er ret store og Taiki var højere end sin bror, da vi var på udstilling. Så det er vist bare et stort kuld, hvor Taiki så er bulderbassen.

 

Han svinger meget i sit udseende, nogle gange ser han helt tynd og shiba-slank ud, som en ræv. Så går der en uge og så er han pludselig plump i det.

Så er benene laaaaange - og så ser de pludselig korte ud ift. resten af kroppen.

Jo jo, han vokser helt vildt.

 

 

Her er et billede. Håber ikke at han er chubby!! Skal snakke med dyrlægen om det. Uanset hvad kommer han ikke på diæt før han er 1 år, så længe han stadig kan lege og bevæge sig frit. Så må vi bare begrænse godbidderne.

 

 

PS. Pelsen er lidt uldet fordi han er begyndt at fælde til forårs-dress.

Taiki 22+23 uger 009.jpg

Taiki 22+23 uger 010.jpg

Taiki 22+23 uger 011.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er meget han vejer mere, allerede som 6 måneders...

 

Han ser ud til ikke at være for tynd i hvertfald, men heller ikke for tyk (lidt chubby ser han dog ud, men det kan være måden han står på)...

 

Jeg ville være en anelse bekymret over vægten må jeg indrømme, rent vokseværk's mæssigt... Men egentlig er det vel også skulderhøjden der er det vigtigste, så længe han er i god form..

 

Jeg mener det er jo træls hvis du har tænkt dig at udstille og han er for høj...

 

PS. Vores husky render også rundt og har en pels der ser forfærdelig ud, uanset hvor meget man børster så føles det som at starte forfra dagen efter :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Louise86

Meget af det er nemlig ikke fedt, men muskler - her tænker jeg især på hans gode lår. Han er ret høj i skulderen og vokser meget. Men det kan man jo ikke rigtig gøre noget ved. Udstilling er jeg stadig uafklaret med - JEG vil rigtig gerne, Taiki vil ikke så gerne. Jeg håber måske, at det bliver bedre når han bliver voksen og mindre hvalpet. Men hvis han bliver for stor/høj til det, græder jeg ikke over det. Han er i øvrigt mere glad for spor-arbejde og jeg vil gerne dyrke noget sweiss/blodspor med ham når han er ældre.

 

Jeg synes også det er svært at vurdere, fordi han altid har haft mange rynker i ansigtet og "overskuds-pels" på halsen. Det har han haft allerede som baby, hvor de andre i kuldet allerede så ret shiba-agtige ud, da de var 8 uger.

Han har altid mere lignet en bamse end en ræv.

 

 

Han er på ingen måde begrænset af sin størrelse og kan sagtens se elegant ud når han laver rævehop. Han leger og løber fint. Han får alm. hvalpe-tørfodder som jeg også bruger som godbidder. Jeg supplerer med kallun, tørrede hestelunger og rå eller røgede kødben m/u kød. Jeg fjerner tilsvarende fra hans daglige portion tørfodder.

 

Jeg vil virkelig gerne vente på, hvad dyrlægen siger, men jeg vakler som sagt. På den ene side vil jeg ikke have en fed shiba. På den anden side er han stadigvæk så lille og vokser så uregelmæssigt, så jeg er nervøs for at sætte ham på en diæt.

 

 

Da vi var på udstilling for en måneds tid siden, kommenterede dommeren til mig, at han var meget kraftig og muskuløs, og at han faktisk var overrasket over at det ikke var fedt.

Jeg ved ikke lige, hvad/om man gør ved det, for hvis det er fordi han stæser rundt og bare opbygger muskelmasse, vil jeg ikke begrænse ham i det bare for hans udseendes skyld.

Men vi er begyndt at skære lidt af hans ture, fordi han bliver alt for træt og det er for langt ift. alderen. (og han er lige træt, om vi går 3 kvarter eller 1½ time, så der er ingen grund til at gå det længere og evt. slide hans led).

Link til indlæg
Del på andre sites

Eris3.jpg

 

Eris er ret slank på maven. Billedet er taget i dag. Hun har også en del overskudshud ved halsen. Heldigvis er hendes underuld på vej tilbage i ekspressfart nu! :-D

Den eneste forskel jeg lige kan se, bortset fra muskler og pels, er at Eris ryg bøjer lidt mere opad. :vedikke:

Jeg tror nu bare at Taiki er mere bjergshiba. De har nemlig mange muskler og ser meget buff ud :-) Jeg kan desværre ikke rigtigt vurdere om han er let chubby, når jeg ikke kan røre ved ham. Men det ligner nu muskler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Louise86
Mikkel har også mange deller, både på halsen og hovedet. Han er godt nok en blanding, men er som han skal være, ifølge dyrlægen. Så det synes jeg ikke du skal lade dig skræmme af, især ikke når han er en Shiba. Det var noget andet hvis han var en mynde fx.

 

Ang. gåturene, så synes jeg det lyder af ret meget, at gå 1½ time med ham, når han ikke er ældre. Jeg tror derfor sagtens at han kan være blevet en "bodybuilder"-hund, forstået på den måde, at han har fået mere motion end nødvendigt og derfor har opbygget mere muskelmasse, end han ellers ville have gjort.

 

Vi begrænser dem også nu. Det betyder også at han tuller mere rundt herhjemme fremfor bare at sove, og det er lidt hyggeligere også. Så leger vi lidt med ham, nusser ham og han gnaver ben. Det er lidt voldsomt at han ikke laver andet i livet end at gå tur eller sove. Og han sover stadig igennem om natten, virker ikke understimuleret eller lign., så vi holder helt sikkert fast i, at begrænse turene.

 

Vi vil heller ikke belaste hans led.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Louise86
[ATTACH=CONFIG]81243[/ATTACH]

 

Eris er ret slank på maven. Billedet er taget i dag. Hun har også en del overskudshud ved halsen. Heldigvis er hendes underuld på vej tilbage i ekspressfart nu! :-D

Den eneste forskel jeg lige kan se, bortset fra muskler og pels, er at Eris ryg bøjer lidt mere opad. :vedikke:

Jeg tror nu bare at Taiki er mere bjergshiba. De har nemlig mange muskler og ser meget buff ud :-) Jeg kan desværre ikke rigtigt vurdere om han er let chubby, når jeg ikke kan røre ved ham. Men det ligner nu muskler.

 

Jeg tror måske, at Taiki har en lille smule mave som ér fedt. Men ellers er det som sagt ren muskelmasse, hvilket dommeren til udstillingen også kommenterede.

 

Det kan godt være, at han er mere bjergshiba, jeg lurer bare lidt på det fordi begge forældre er meget shiba-agtige. Til gengæld er hans morbror mere buff i det, men han er også kastreret, så det kan have en effekt.

 

Nu må vi se om det måske udjævner sig lidt, ved at begrænse turene og også madindtaget (da han jo så forbrænder mindre). Han virker ikke generet af, at turene er kortere, så der er ingen grund til at lade være med at forkorte dem lidt, så han ikke bliver død træt og/eller slidt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan godt være, at han er mere bjergshiba, jeg lurer bare lidt på det fordi begge forældre er meget shiba-agtige. Til gengæld er hans morbror mere buff i det, men han er også kastreret, så det kan have en effekt.

 

Nu må vi se om det måske udjævner sig lidt, ved at begrænse turene og også madindtaget (da han jo så forbrænder mindre). Han virker ikke generet af, at turene er kortere, så der er ingen grund til at lade være med at forkorte dem lidt, så han ikke bliver død træt og/eller slidt.

 

Det er jo nok bare genetisk, hvis hans morbror også var :-) Men jeg tror at du har ret i, at det bliver lidt mere udjævnet. Han er jo trods alt kun 6 måneder. Eris blev godt nok lidt større i det efter 1 år. Mest i brystet. Men jeg synes sgu Taiki er helt vildt flot :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Louise86
Det er jo nok bare genetisk, hvis hans morbror også var :-) Men jeg tror at du har ret i, at det bliver lidt mere udjævnet. Han er jo trods alt kun 6 måneder. Eris blev godt nok lidt større i det efter 1 år. Mest i brystet. Men jeg synes sgu Taiki er helt vildt flot :-D

 

Hans morbror er blevet adopteret af hans mors familie, dvs. opdrætter, så vi har mødt ham mange gange. Han er lidt stor i det, men ikke tyk. Bare solid og stærk.

 

Jeg synes ikke, at Taikis far ser meget stor ud på de billeder jeg har set af ham. Taiki ligner efter sigende meget sin storebror (samme forældre, tidligere kuld), som i dag er pæn og shiba-agtig, men højere ved skulderen end Taiki. Så måske har du ret og det er bare genetisk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes dyrlægerne nogen gange er lidt for "flinke" ... :vedikke: min dyrlæge synes fx at Karla ser fin ud... Jeg synes hun er for tyk! Og det er hun også... Hvis du ikke ka føle ribbenene ved at stryge ned af siden, så er hunden for godt polstret...

 

Det er svært at se på den måde han står på, men mit umiddelbare bud ville være at han var for tyk...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Louise86
Jeg synes dyrlægerne nogen gange er lidt for "flinke" ... :vedikke: min dyrlæge synes fx at Karla ser fin ud... Jeg synes hun er for tyk! Og det er hun også... Hvis du ikke ka føle ribbenene ved at stryge ned af siden, så er hunden for godt polstret...

 

Det er svært at se på den måde han står på, men mit umiddelbare bud ville være at han var for tyk...

 

Jeg kan godt mærke hans ribben på den måde du beskriver. Men jeg tror måske, at han har en "dunk", hehe, altså mave.

 

Vi har snakket om det herhjemme og vi vil til at begrænse godbidderne, fjerne fedtet af knoglerne inden han får dem og sige nej tak, når fremmede tilbyder godbidder fra egen lomme (hvor man ikke aner hvad det er for noget).

 

Jeg tør ikke gøre andet før han er fuldt udvokset, han skal selvf. ikke tage mere på, men jeg tør ikke sætte ham på en rigtig diæt endnu.

 

Regner med, at når vi går fra hvalpefodderet til voksenfodderet, så finder vi noget som er fedtfattigt og til den tid kan han forhåbentlig også klare længere ture, som sætter forbrændingen i vejret.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
Gæst Louise86

Taiki er ikke chubby. Han ligner sin morfar!!!

 

Haha, jeg er lettet og synes det er skægt. Det hele kommer sig af, at Taikis mormors ejer skrev en gæstebogsbesked. Så skulle jeg jo lige se hendes kennels hjemmeside, billeder af Taikis mor som hvalp og billeder af Taikis mormor.

Jeg syntes dog, at billedet af Taikis morfar var noget småt i det, så jeg googlede kennelen (hollandsk) og fandt billeder.

 

WOOOOW, en flot fyr! Og så ligner han bare Taiki VILDT meget, bortset fra Taikis mørke hale og muleværk.

 

 

Så jeg har vist besluttet, at Taiki ikke er chubby, han ligner bare sin morfar - og det er også ok, ikke alle shibaer kan ligne små, tynde ræve og det gør denne flotte morfar altså ikke. Sikke en fyr!

 

Se selv her, under "Our Males" og "Haru" ---> MARA SHIMAS Beninishski

Link til indlæg
Del på andre sites

Taiki er ikke chubby. Han ligner sin morfar!!!

 

Haha, jeg er lettet og synes det er skægt. Det hele kommer sig af, at Taikis mormors ejer skrev en gæstebogsbesked. Så skulle jeg jo lige se hendes kennels hjemmeside, billeder af Taikis mor som hvalp og billeder af Taikis mormor.

Jeg syntes dog, at billedet af Taikis morfar var noget småt i det, så jeg googlede kennelen (hollandsk) og fandt billeder.

 

WOOOOW, en flot fyr! Og så ligner han bare Taiki VILDT meget, bortset fra Taikis mørke hale og muleværk.

 

 

Så jeg har vist besluttet, at Taiki ikke er chubby, han ligner bare sin morfar - og det er også ok, ikke alle shibaer kan ligne små, tynde ræve og det gør denne flotte morfar altså ikke. Sikke en fyr!

 

Se selv her, under "Our Males" og "Haru" ---> MARA SHIMAS Beninishski

 

Wow du har helt ret, de ligner godt nok hinanden, han ser også rigtig stor og bamset ud :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Louise86

 

Taiki har ikke så meget "talje" (hvor maven møder bagbenene" men ellers ligner han den normalvægtige på tegningerne. Og jeg kan sagtens mærke hans ribben.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Men selv med den metode kan det være svært at bedømme... hunde er jo ikke bygget ens :blink: og især på en unghund kan det være svært at hitte rede i...

 

Her er Johna og Karla set oppefra. Karla er knap 4 år og fuldt færdigudvokset - har lagt bryst og bredde på. Hun er ca 500g overvægtig, dvs. ca 5% overvægtig. Johna er 11 måneder og har endnu ikke lagt bryst eller bredde på. Hun er ikke overvægtig, men heller ikke undervægtig, selvom hun ser sådan ud ifølge billederne på den "skala" du har linket til....

 

johna.jpg

karla.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome

Jeg synes godt nok, Johna ser for tynd ud, når man ser hende oppefra. Sådan så en af mine venners 9-måneders cavalier også ud, efter hun havde været syg og ikke spist ordentligt i et par uger, med den der laange, lige næsten kantede talje, hvor der burde være lidt mere runding på. Men nåja. Det er også svært fra race til race.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Joey-Salome
Taiki har ikke så meget "talje" (hvor maven møder bagbenene" men ellers ligner han den normalvægtige på tegningerne. Og jeg kan sagtens mærke hans ribben.

 

Jeg synes også, han virker helt fin, især nu hvor vi har set morfaderen. I hvalpetiden er det bare heller ikke sundt at være for tynd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes godt nok, Johna ser for tynd ud, når man ser hende oppefra. Sådan så en af mine venners 9-måneders cavalier også ud, efter hun havde været syg og ikke spist ordentligt i et par uger, med den der laange, lige næsten kantede talje, hvor der burde være lidt mere runding på. Men nåja. Det er også svært fra race til race.

 

netop min pointe, at det er drønsvært at se (og at skalaerne ikke nødvendigvis hjælper dig til at bedømme det... ) :blink: Johna er ikke for tynd og ikke undervægtig... Hun har bare ikke sat krop endnu

 

IMG_6274.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...