Hop til indhold

Overvægtig hund - Idéer til vægttab?


Shii
 Share

Recommended Posts

Jeg tænker lidt at dine forældre skal vise hende det sjove i motion, fremfor at have en uendelig kamp med at hive hende afsted på ture som det virkelig ikke lyder som om hun har lyst til. Vil hun bade? For svømning kunne være en rigtig god ide, i sø eller i hundesvømmehal, også bare at køre på stranden og lade hende gå lidt ude i vandet (ligesom waterwalk).

 

Hvad med at gå spor? Vi bruger leverpostej i en masse vand. Små spor til at starte med, ligesom svømme sessioner, så hun har succes og hendes manglende form kan følge med og at hun får lyst til mere fordi hun ikke bliver helt bombet af det/alt for træt.

 

Angående råfodring, så er det langt fra sikkert at hun vil spise det hvis hun er så kræsen, blot fordi hun er glad for marvben. Men er hun glad for det meste rå, ville det jo være godt. Også i det hele taget at give grønt til at fylde maven uden at fede.

Råfodring kan hunden nu også tage på af, ikke Motor :lol: Han har dog smidt sit igen, han blev sat ned i fodermængden og fik flere løbeture.

 

Jeg tænker også at hun kan få lidt at tygge i, bare LIDT i stedet for meget. Tænker også på dine forældre, altså de er jo tydeligvis glade for hende, tror ikke du får dem omvendt fra fuld forkælelse til "ingenting" på een gang..?

 

Angående fodersøg, har de givet hende det meget let til at starte med? Gerne på stuegulvet, indenfor et mindre areal? Hvis hun ikke synes søg er fedt, så skal det gøres supernemt for hende i starten og som hun så gider det mere, smider man foderet over større areal og flytter det ud i haven på et tidspunkt, hvor man så igen gør det lettere (altså på mindre areal). Jeg bruger ikke tørfoder, så jeg gør det med godbidder, og i starten var det gode godbidder som duftede af en del så hunden gad gå og snuse - måske noget magert kød var en ide til det? Evt foderpiller som har lagt i en frysepose med magert kød, så det dufter.

 

Problemet med hende har været at hun ikke har kunne komme med når f.eks. de tog på stranden.. 5 minutter i bil og hun ville kaste op, hoppe rundt og hyle og skrige osv.. Så faktisk fra hun var 1 år, har de "opgivet" at tage hende med nogen steder, fordi hun hver gang reagerede ufattelig kraftigt på at køre bil...

 

Da vi skulle i sommerhus, var det en times køretur, og der blev hun ligesom nød til at skulle med... Hun har intet problem med at komme ind i bilen og sidde, det er så snart de begynder at køre...

Jeg havde aldrig haft nogen erfaringer med køresyge hunde, før vi fik Dexter, og da vi jo køre LANGE ture med ham er det vigtigt det er på hans præmisser.. Jeg havde haft ham imellem mine ben foran på passagersædet, og der var han alti dmeget urolig og kastede op en enkelt gang... Vi prøvede at lade ham sidde/ligge på bagsædet, og siden da har han ingen problemer haft...

Med Trouble bad jeg dem så lade hende sidde/ligge på bagsædet, og gav hende ingefærspiller... Hun var lidt urolig på turen, men kastede ikke op! På turen hjem lagde hun sig til at sove; Kæmpe overvindelse!

Nå men pointen er at de faktisk allerede før dyrlægens anbefaling netop er startet med at tage hende med når de tager til stranden.. Desværre hader hun vand, rigtig meget! Hun "sopper" ikke engang!

 

Jeg vil foreslå dem det med fodersøget, indtil videre har jeg ikke præsteret at finde noget der gør hende interesseret, og da der er strenge regler i deres bolig forening om at man ikke må smide mad på græsset har de aldrig haft lyst, fordi hun netop ikke spiser det op...

 

Og jeg er helt enig i at de kan ikke gå over til nul godbidder og tygge-ting.. Det kan godt ske hun skal tabe sig, men det nytter heller ikke noget at de ikke får en eller anden form for "ændring"... Hvis hun taber sig de 5 kilo og de starter med at gå tilbage til gamle rutiner, så går der jo ikke længe før hun er tyk igen.. Derfor vil jeg gerne have at de simpelthen ændre hendes "livsstil"...

 

 

Du skriver i første indlæg at hun er tyk fordi hun ikke får motion, og pga. godbidder/snacks. Forudsat at hun ellers er helt sund og rask, så ville jeg stærkt gå ud fra at hun er doven fordi hun er tyk - har hun været overvægtig siden hun var et år gammel så kan det vel næsten ikke bli' anderledes!

 

Det nemmeste er vel egentlig at bare sige "slut med godbidder", så? At lede efter mindre fede godbidder, og ellers fortsætte det samme mønster tror jeg er svært, for os hundeejere altså! Hvis hunden er så tyk at det er ved at være farligt, så må man lægge stilen helt om. Så kan man begynde at "eksperimentere" med godbidder når hunden ser ok ud.

 

Det er jo helt klart ejerne der skal bryde et mønster, og det nemmeste er vel bare at måle en døgnration foder op hver dag, og sige at "det her er hvad hunden må få i dag". Så må man jo bruge af foderet hvis man synes at hunden skal ha' en ekstra godbid. En dag med et godt ben må man så trække fra, jeg aner ikke hvor meget det kan svare til i foder...

 

Så ville det undre mig om ikke hunden selv kommer at frivilligt bevæge sig mere når den har tabt sig. Jeg ville ikke presse på med for meget fysisk aktivitet så længe den er så overvægtig, men vente til den har tabt sig en del.

 

Jeg er helt sikker på at grunden til hun f.eks. ikke rigtig gider at lege med Dexter og løbe er fordi hun er tyk! Men hun er også en hund der nærmest intet "kræver"... Forstå mig ret, som dyrlægen siger ligner hun en blanding af "noget der gerne vil motioneres" som han siger, men jeg tror Trouble har taget skade da hun var lille (hun er gadehund fra Grækenland), for hun har aldrig nogensinde udvist "energi", selv da hun var 4 mdr. var hun helt stille og rolig, jeg har ALDRIG set hende lege med andre hunde! Og jeg havde hende med i både hundeskove, og med veninder ude imens jeg havde hende i pleje.. Og når en hund allerede fra hvalp fravælger andre hunde, og ikke gider lege så er der jo et eller andet "off" med den hund.. Hun ville bare hellere sidde og kigge på, eller snuse rundt i et hjørne for sigselv...

 

Hun har ikke altid været tyk.. Min søster flyttede hjemmefra for 3 år siden, og det var der hun begyndt at blive for tyk... Der har ikke været nogen "energi ændring", så hun er ikke blevet mere doven end hun før har været.. Hun har altid været sådan... Men da min søster flyttede tror jeg at de begyndte at skippe den ene af deres gåture, og min mor opdagede marvben, og startede med at arbejde lige ved siden af en pet world.. Og jeg tror simpelthen den kombination har gjort overvægten..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er helt sikker på at grunden til hun f.eks. ikke rigtig gider at lege med Dexter og løbe er fordi hun er tyk! Men hun er også en hund der nærmest intet "kræver"... Forstå mig ret, som dyrlægen siger ligner hun en blanding af "noget der gerne vil motioneres" som han siger, men jeg tror Trouble har taget skade da hun var lille (hun er gadehund fra Grækenland), for hun har aldrig nogensinde udvist "energi", selv da hun var 4 mdr. var hun helt stille og rolig, jeg har ALDRIG set hende lege med andre hunde! Og jeg havde hende med i både hundeskove, og med veninder ude imens jeg havde hende i pleje.. Og når en hund allerede fra hvalp fravælger andre hunde, og ikke gider lege så er der jo et eller andet "off" med den hund.. Hun ville bare hellere sidde og kigge på, eller snuse rundt i et hjørne for sigselv...

 

Hun har ikke altid været tyk.. Min søster flyttede hjemmefra for 3 år siden, og det var der hun begyndt at blive for tyk... Der har ikke været nogen "energi ændring", så hun er ikke blevet mere doven end hun før har været.. Hun har altid været sådan... Men da min søster flyttede tror jeg at de begyndte at skippe den ene af deres gåture, og min mor opdagede marvben, og startede med at arbejde lige ved siden af en pet world.. Og jeg tror simpelthen den kombination har gjort overvægten..

 

Okay, du skrev bare dette i første indlæg...

Min mors hund er 6 år gammel, og har siden hun var 1 år faktisk været overvægtig..

 

Hun behøver jo heller ikke nødvendigvis lege med andre hunde, for at tabe sig, eller for at få motion. Nogle hunde gider bare ikke andre hunde, det behøver der ikke at være noget galt i som sådan. Sæt målet lidt "lavere" til at starte med, få hende til at bare nyde sine gåture f.eks. Måske kan hun komme til at lege med legetøj/ejer? Det er vel også fint, leg behøver jo ikke partout indbegribe andre hunde. Jeg trr f.eks. at Iso synes det er aller sjovest at lege med mig, hun er heller ikke vild med andre hunde, undtaget de meget få hun kender rigtigt godt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, du skrev bare dette i første indlæg...

 

 

Hun behøver jo heller ikke nødvendigvis lege med andre hunde, for at tabe sig, eller for at få motion. Nogle hunde gider bare ikke andre hunde, det behøver der ikke at være noget galt i som sådan. Sæt målet lidt "lavere" til at starte med, få hende til at bare nyde sine gåture f.eks. Måske kan hun komme til at lege med legetøj/ejer? Det er vel også fint, leg behøver jo ikke partout indbegribe andre hunde. Jeg trr f.eks. at Iso synes det er aller sjovest at lege med mig, hun er heller ikke vild med andre hunde, undtaget de meget få hun kender rigtigt godt.

 

Jamen hun har altid været tyk i mine øjne.. Men jeg synes der er forskel på at veje 1 kilo for meget og som nu hvor hun vejer, i mine øjne 7 kg for meget... Dyrlægen mener jo hun skal veje 30 kilo, og jeg mener hun skal veje 27-28 kilo... og de tre kilo kan man jo så debatere heh.. Hun kommer aldrig ned at veje de 27 kilo, for det synes min mor er for tynd til hende... Så derfor vil hun i mine hunde altid være overvægtig...

 

Jeg har aldrig kunne lege med Trouble... Sådan gejle hende op... Måske jeg ikke har fundet det rigtige legetøj, og bare selv altid har haft nemme hunde på det punkt..

 

Der er få tidspunkter hvor jeg ser Trouble "bevæge sig energisk"... Når mine forældres bil køre ind på parkeringspladsen; Den kender hund, og hun løber ned af trapperne og sætter sig i køkkenet for hun ved hun får en tyggestang når de kommer hjem...

Eller når jeg, eller min ene lillesøster kommer hjem på besøg.. Så går hun helt amok med at logre og snakke...

 

Dexter er den eneste jeg har oplevet der kunne formå at få hende til at lege... Men jeg tror simpelthen det er fordi han er sådan et energi bundt :lol: Og det tager ham 3-4 dage før hun opgiver og leger med..

 

Jeg har set hende en gang løbe efter bolden når jeg kastede den til Dexter... Men der var det tydeligt at tykheden gik ind og satte en stopper for at hun gad..

 

Jeg synes det er super svært fordi hun ikke gider ruskelege, eller at hente kastede ting, hun gider ikke snuse lege osv..

 

Jeg brugte f.eks. når jeg gav hende en godbid når hun havde været i haven, at kaste den på gulvet så hun selv skulle finde den... Og hun bliver siddende og kigger på en som om at ja.. Det var jo ikke til hende..

Den godbid hun får der er startet fordi hun elskede at sove og være i haven, så de kunne ikke få hende ind igen.. Så de lokkede hende med godbidder... Så min tanke er jo også at der VAR engang det virkede med lokning og godbidder...

 

Måske det bare handler om at man skal bryde hele det der mønster op og få nogle nye rutiner...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen hun har altid været tyk i mine øjne.. Men jeg synes der er forskel på at veje 1 kilo for meget og som nu hvor hun vejer, i mine øjne 7 kg for meget... Dyrlægen mener jo hun skal veje 30 kilo, og jeg mener hun skal veje 27-28 kilo... og de tre kilo kan man jo så debatere heh.. Hun kommer aldrig ned at veje de 27 kilo, for det synes min mor er for tynd til hende... Så derfor vil hun i mine hunde altid være overvægtig...

 

Jeg har aldrig kunne lege med Trouble... Sådan gejle hende op... Måske jeg ikke har fundet det rigtige legetøj, og bare selv altid har haft nemme hunde på det punkt..

 

Der er få tidspunkter hvor jeg ser Trouble "bevæge sig energisk"... Når mine forældres bil køre ind på parkeringspladsen; Den kender hund, og hun løber ned af trapperne og sætter sig i køkkenet for hun ved hun får en tyggestang når de kommer hjem...

Eller når jeg, eller min ene lillesøster kommer hjem på besøg.. Så går hun helt amok med at logre og snakke...

 

Dexter er den eneste jeg har oplevet der kunne formå at få hende til at lege... Men jeg tror simpelthen det er fordi han er sådan et energi bundt :lol: Og det tager ham 3-4 dage før hun opgiver og leger med..

 

Jeg har set hende en gang løbe efter bolden når jeg kastede den til Dexter... Men der var det tydeligt at tykheden gik ind og satte en stopper for at hun gad..

 

Jeg synes det er super svært fordi hun ikke gider ruskelege, eller at hente kastede ting, hun gider ikke snuse lege osv..

 

Jeg brugte f.eks. når jeg gav hende en godbid når hun havde været i haven, at kaste den på gulvet så hun selv skulle finde den... Og hun bliver siddende og kigger på en som om at ja.. Det var jo ikke til hende..

Den godbid hun får der er startet fordi hun elskede at sove og være i haven, så de kunne ikke få hende ind igen.. Så de lokkede hende med godbidder... Så min tanke er jo også at der VAR engang det virkede med lokning og godbidder...

 

Måske det bare handler om at man skal bryde hele det der mønster op og få nogle nye rutiner...

 

Luna gider meget sjældent lege med legetøj. Hendes nedgang i vægt skyldes kostomlægning og motion. Ekstra motion. Så selvom hun får 1½ times motion pr dag, så må der lidt ekstra ind. Og ændres i det de giver hende (også af tyggeting), hvis hun absolut skal have, skal der skæres i foderet og gufferne skal være sundere. Som andre siger: Lamme- og kaninører, tørret lunge etc.

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske det bare handler om at man skal bryde hele det der mønster op og få nogle nye rutiner...

 

Helt sikkert, og ikke mindst for dine forældre! Når du skriver om hunden, så fornemmer jeg at du har et billede af hvordan du gerne så at hunden var. At den leger osv. Men hvor står din mor i det her, hvordan ser hendes billede ud? Jeg tror du skal kigge på hvad hun vil med hunden, og finde ud af en aktivitet som passer hende, så der er en chance for at de får nogle nye, sundere vaner. Hvis din mor f.eks. ikke synes det er ret sjovt at lege med hunden, men gerne går ture - så er det jo dét hun skal.

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt sikkert, og ikke mindst for dine forældre! Når du skriver om hunden, så fornemmer jeg at du har et billede af hvordan du gerne så at hunden var. At den leger osv. Men hvor står din mor i det her, hvordan ser hendes billede ud? Jeg tror du skal kigge på hvad hun vil med hunden, og finde ud af en aktivitet som passer hende, så der er en chance for at de får nogle nye, sundere vaner. Hvis din mor f.eks. ikke synes det er ret sjovt at lege med hunden, men gerne går ture - så er det jo dét hun skal.

 

Jeg har en HELT anden opfattelse end min mor og hendes mand har... Jeg har jo forsøgt i rigtig lang tid at få dem til at forstå at Trouble skulle tabe sig, men det har jo fungeret fint i deres hverdag.. Og et eller andet sted tror jeg ikke at de har "lyst" til at ændre på noget, for det passer dem jo helt fint...

 

De gider ikke hunde træning fordi de har haft så mange dårlige oplevelser med det, og fordi de ikke føler de har brug for at Trouble bliver "mere lydig", de ser ingen grund til at være sociale med andre hunde, for det gider Trouble jo ikke osv..

 

Igennem tiden har de bare fundet en hel masse "dårlige undskyldninger" for at gøre som de gør.... Hvor jeg måske ville fra første gang trouble udviste at hun ikke rigtig gad andre hunde, ville have forsøgt at få hende mere social, fremfor bare at trække mig tilbage at sige "så tager vi ikke i hundeskov, for hun render alligevel for sig selv"...

 

I dag er det altså sådan at hun er decideret aggresiv overfor nogen hunde når man lufter hende.. Og hun slipper jo afsted med det fordi "Hun kan jo ikke lide dem"... Og så er det jo bare okay i deres øjne... Og jeg må indrømme at jeg også lidt havde opgivet til sidst, selvom jeg er en stor pige har jeg altså svært ved at holde hende når hun ser sig sur på en anden hund, og jeg gider ikke at når man lufter hund skal man se sig om hvert hjørne og gå den anden vej når der kommer en hund...

 

Jeg tror det problem de har lige nu er at de er "isoleret"... De kender ingen der f.eks. kan gå ture sammen med dem osv. og når jeg sidder i Holland og normalt har været deres største mulighed for aktivering sammen med hunden, så er det jo klart det falder lidt til jorden (Jeg vil skyde på de sidste 3-4 kilo er kommet på det sidste 1½ år hvor jeg ikke har boet i Danmark!)...

 

Men måske jeg egentlig skulle tage en snak med dem omkring hvad DE vil gøre.. Og hvad de vil "ofre"... Edit: Som i hvor vigtigt det er for dem at hun taber sig de 5 kilo!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Helle1985

Nu har jeg ikke læst hele tråden igennem, men jeg ser to problemer her:

 

1. Hun er doven

 

2. Hun er ikke interesseret i mad, fordi det altid er der!

 

En anden nævnte en "kold tyrker", hvilket jeg synes er en fin idé; med et twist! Hun skal "lære at spise". Dvs, at hun skal lege sig til det.

Prøv, at lade være med at give hende mad og ISÆR godbidder en dags tid. Når hun virker sulten, så sæt en snor på hende og ud ad døren! Så får hun et stykke mad, så snart I er ude = belønning for at GÅ!!

Gå så en tur med hende og giv hende, hvad der svarer til ca 1/4 af hendes dagsration. Gør dette på hver tur, til hun lærer, at motion = mad;)

Det virkede på mine forældres gamle hund, der blev tyk og doven efter hun fik hvalpe;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Men måske jeg egentlig skulle tage en snak med dem omkring hvad DE vil gøre.. Og hvad de vil "ofre"... Edit: Som i hvor vigtigt det er for dem at hun taber sig de 5 kilo!

 

Og det er vel essensen af det hele - dem, og deres indstilling til det hele. Har de forstået alvoren af det vægttab? Hvor meget vil de gøre for at hun taber sig? Og ikke mindst - hvad er de villige til at gøre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg ikke læst hele tråden igennem, men jeg ser to problemer her:

 

1. Hun er doven

 

2. Hun er ikke interesseret i mad, fordi det altid er der!

 

En anden nævnte en "kold tyrker", hvilket jeg synes er en fin idé; med et twist! Hun skal "lære at spise". Dvs, at hun skal lege sig til det.

Prøv, at lade være med at give hende mad og ISÆR godbidder en dags tid. Når hun virker sulten, så sæt en snor på hende og ud ad døren! Så får hun et stykke mad, så snart I er ude = belønning for at GÅ!!

Gå så en tur med hende og giv hende, hvad der svarer til ca 1/4 af hendes dagsration. Gør dette på hver tur, til hun lærer, at motion = mad;)

Det virkede på mine forældres gamle hund, der blev tyk og doven efter hun fik hvalpe;)

 

Det er da en idé.. Men når man tænker på at mad for hende er totalt ligegyldig så tror jeg netop ikke hun vil tænker motion=mad som noget positivt...

 

Godbidderne spiser hun (min holdning i hvertfald) ikke fordi hun er interesseret i maden, men fordi hun har det som vane at skulle belønnes på bestemte tidspunkter...

 

Min holdning er, og det har jeg også sagt til min mor at de godbidder sagtens kan undværes, men rutinen vil være svær at bryde og hele det mønster vil være svær at bryde...

 

Det er nemt at sige "kold tyrker", men hvis man som ejer ser det som "det at have hund" at hun skal have en lille godbid engang imellem, og man ikke f.eks. har interesse i at hun skal ud og lege eller være mere aktiv, så er det jo egentlig svært at lave dette om...

 

De har ikke muligheden for at bruge mere tid på hende ude af huset, så de kan simpelthen ikke lufte hende mere end de gør nu (1½-2 timer om dagen),

 

Jeg tror ikke det vil ændre på hendes lyst til mad om den er der konstant eller ej... Hun har jo f.eks. når vi var i sommerhus ikke været mere "villig" til f.eks. at træne, eller været mere sulten når hun skulle have aftensmad... Og det er alligevel efter en uge med mad givet på bestemte tidspunkter (og sådan er det i det hele taget altid når vi er der)...

Jeg tror grunden til hun ikke søger sit foder er fordi hun bliver mæt af alle de godbidder hun får... (Det bland-selv foder man kan gå i Pet world de bruger som godbidder, og hun får omkring 25-30 om dagen)...

 

Jeg tror den bedste løsning ville være at finde alternativer, plus at de skifter foder og giver afvejet foder... Men alternativer til godbidder, eller om jeg har sagt til min mor; I stedet for at give hende 3 godbidder når hun har været i haven, så får hun kun en...

 

Vi har med Dexter forskellige godbidder, og nogen af dem får han kun en af om dagen f.eks...

Link til indlæg
Del på andre sites

nu har jeg ikke lige læst alle svarene, men mit forslag vil være ikke at give hende diæt foder. Så vidt jeg ved (ret mig hvis jeg tager fejl) så er der mindre energi i diæt foder og derfor vil det også gøre hende mere doven?

Hun skal have almindelig foder, afmålt så hun får lige i underkanten af hvad hun egentlig skal have (men nok til at hun trives). Og hvis hun ikke vil motionere så er hundesvømmehal en fantastisk ide. De ligger jævnt fordelt i landet og man kan købe 10-turs kort de fleste (alle?) steder :)

 

Måske tager jeg helt fejl - er ikke hunde diatist, men måske i kunne vende med dyrlægen hvad de anbefaler? eller findes der nogen der arbejder disederet med hunde- ernæring?

 

Gåturene skal langsomt og gradvist forlænges, så hun kan få længere og længere. Min dyrlæge plejer at anbefale 14 dages intervaller. Altså øge lidt hver 14. dag. Held og lykke med det :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Helle1985
Det er da en idé.. Men når man tænker på at mad for hende er totalt ligegyldig så tror jeg netop ikke hun vil tænker motion=mad som noget positivt...

 

Godbidderne spiser hun (min holdning i hvertfald) ikke fordi hun er interesseret i maden, men fordi hun har det som vane at skulle belønnes på bestemte tidspunkter...

 

Min holdning er, og det har jeg også sagt til min mor at de godbidder sagtens kan undværes, men rutinen vil være svær at bryde og hele det mønster vil være svær at bryde...

 

Det er nemt at sige "kold tyrker", men hvis man som ejer ser det som "det at have hund" at hun skal have en lille godbid engang imellem, og man ikke f.eks. har interesse i at hun skal ud og lege eller være mere aktiv, så er det jo egentlig svært at lave dette om...

 

De har ikke muligheden for at bruge mere tid på hende ude af huset, så de kan simpelthen ikke lufte hende mere end de gør nu (1½-2 timer om dagen),

 

Jeg tror ikke det vil ændre på hendes lyst til mad om den er der konstant eller ej... Hun har jo f.eks. når vi var i sommerhus ikke været mere "villig" til f.eks. at træne, eller været mere sulten når hun skulle have aftensmad... Og det er alligevel efter en uge med mad givet på bestemte tidspunkter (og sådan er det i det hele taget altid når vi er der)...

Jeg tror grunden til hun ikke søger sit foder er fordi hun bliver mæt af alle de godbidder hun får... (Det bland-selv foder man kan gå i Pet world de bruger som godbidder, og hun får omkring 25-30 om dagen)...

 

Jeg tror den bedste løsning ville være at finde alternativer, plus at de skifter foder og giver afvejet foder... Men alternativer til godbidder, eller om jeg har sagt til min mor; I stedet for at give hende 3 godbidder når hun har været i haven, så får hun kun en...

 

Vi har med Dexter forskellige godbidder, og nogen af dem får han kun en af om dagen f.eks...

 

 

Hmm, ja den er svær. Det er jo også begrænset, hvor længe de kan og bør sultes, før de får lyst til den rigtige mad. Kunne de måske bytte godbidderne ud med normal mad istedet? Og kunne hun måske lege søge-leg efter maden i haven istedet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er da en idé.. Men når man tænker på at mad for hende er totalt ligegyldig så tror jeg netop ikke hun vil tænker motion=mad som noget positivt...

 

Godbidderne spiser hun (min holdning i hvertfald) ikke fordi hun er interesseret i maden, men fordi hun har det som vane at skulle belønnes på bestemte tidspunkter...

 

Min holdning er, og det har jeg også sagt til min mor at de godbidder sagtens kan undværes, men rutinen vil være svær at bryde og hele det mønster vil være svær at bryde...

 

Det er nemt at sige "kold tyrker", men hvis man som ejer ser det som "det at have hund" at hun skal have en lille godbid engang imellem, og man ikke f.eks. har interesse i at hun skal ud og lege eller være mere aktiv, så er det jo egentlig svært at lave dette om...

 

De har ikke muligheden for at bruge mere tid på hende ude af huset, så de kan simpelthen ikke lufte hende mere end de gør nu (1½-2 timer om dagen),

 

Jeg tror ikke det vil ændre på hendes lyst til mad om den er der konstant eller ej... Hun har jo f.eks. når vi var i sommerhus ikke været mere "villig" til f.eks. at træne, eller været mere sulten når hun skulle have aftensmad... Og det er alligevel efter en uge med mad givet på bestemte tidspunkter (og sådan er det i det hele taget altid når vi er der)...

Jeg tror grunden til hun ikke søger sit foder er fordi hun bliver mæt af alle de godbidder hun får... (Det bland-selv foder man kan gå i Pet world de bruger som godbidder, og hun får omkring 25-30 om dagen)...

 

Jeg tror den bedste løsning ville være at finde alternativer, plus at de skifter foder og giver afvejet foder... Men alternativer til godbidder, eller om jeg har sagt til min mor; I stedet for at give hende 3 godbidder når hun har været i haven, så får hun kun en...

 

Vi har med Dexter forskellige godbidder, og nogen af dem får han kun en af om dagen f.eks...

 

Jamen som du beskriver det her, med 1,5 - 2 timers ture om dagen, og det er maks. for dine forældre (hvilket egentlig lyder rimelig nok) så er der jo kun én ting - mindre energi ind! Altså skære ned på foder og/eller godbidder. Det er jo egentlig ikke den store hemmelighed - den energi hunden får ind i form af foder/godbidder, skal også forbrændes. Det store problem er jo dine forældres indstilling til det - kan de forstå alvoren bag det eller ej? Hvis de kan, så er det jo bare at skære ned på det. Jeg har egentlig ret svært ved at forstå det svære i det, hvis jeg skal være helt ærlig... Hvis de i forvejen går 1,5 - 2 timer daglig med hunden, så får den IMØ "bare" for meget foder/godbidder..?

Link til indlæg
Del på andre sites

Og det er vel essensen af det hele - dem, og deres indstilling til det hele. Har de forstået alvoren af det vægttab? Hvor meget vil de gøre for at hun taber sig? Og ikke mindst - hvad er de villige til at gøre.

 

De har forstået det nu... Efter at dyrlægen talte med store ord og fortalte at det her var altså ikke bare en "lidt tyk"...

 

Og da jeg lavede regnestykket og sammenlignede med min søster som tabte sig 60 kg, blev de også lidt mere... overrasket... For sandheden er havde Trouble været et menneske ville hun være så tyk at hun kunne få en gastric bypass...Og det fik dem til at indse at hun måske ikke bare var "lidt for tyk"... Men altså decideret farligt overvægtig...

 

Jeg tror bare de har været lullet ind i en drømmeverden, fordi hun er en hund som er "kraftig bygget" altså bred/dyb brystkasse og et bredt hovede... Så selvom hun er lavede i ryggen end Dexter er hendes ideal vægt højere... Og så har de brugt det som undskyldning for at hun var tyk...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen som du beskriver det her, med 1,5 - 2 timers ture om dagen, og det er maks. for dine forældre (hvilket egentlig lyder rimelig nok) så er der jo kun én ting - mindre energi ind! Altså skære ned på foder og/eller godbidder. Det er jo egentlig ikke den store hemmelighed - den energi hunden får ind i form af foder/godbidder, skal også forbrændes. Det store problem er jo dine forældres indstilling til det - kan de forstå alvoren bag det eller ej? Hvis de kan, så er det jo bare at skære ned på det. Jeg har egentlig ret svært ved at forstå det svære i det, hvis jeg skal være helt ærlig... Hvis de i forvejen går 1,5 - 2 timer daglig med hunden, så får den IMØ "bare" for meget foder/godbidder..?

 

 

Jeg er igang med at forsøge at overtale dem til mere/andet motion... F.eks. er der jo forskel på om man går afslappet i en time, eller man f.eks. går i rask gang med hende i en time... Og deres gåture er altså.. hygge turer.. der er ikke meget "energi" over deres gåture...

Link til indlæg
Del på andre sites

De har forstået det nu... Efter at dyrlægen talte med store ord og fortalte at det her var altså ikke bare en "lidt tyk"...

 

Og da jeg lavede regnestykket og sammenlignede med min søster som tabte sig 60 kg, blev de også lidt mere... overrasket... For sandheden er havde Trouble været et menneske ville hun være så tyk at hun kunne få en gastric bypass...Og det fik dem til at indse at hun måske ikke bare var "lidt for tyk"... Men altså decideret farligt overvægtig...

 

Jeg tror bare de har været lullet ind i en drømmeverden, fordi hun er en hund som er "kraftig bygget" altså bred/dyb brystkasse og et bredt hovede... Så selvom hun er lavede i ryggen end Dexter er hendes ideal vægt højere... Og så har de brugt det som undskyldning for at hun var tyk...

 

Det hjælper tit at "oversætte" det til menneske-mål! For 2-3kg lyder jo ikke af meget for mennesker - men for hunde kan det jo svare til en ret stor procentdel af deres vægt! Så det er da godt hvis de har forstået omfanget af det! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er igang med at forsøge at overtale dem til mere/andet motion... F.eks. er der jo forskel på om man går afslappet i en time, eller man f.eks. går i rask gang med hende i en time... Og deres gåture er altså.. hygge turer.. der er ikke meget "energi" over deres gåture...

 

Nej, men bare det at de kommer ud i den tid er jo fint nok! Så kan de jo øge tempoet over tid - hvis de nu er blevet bevidste om det! Det kan jo også være det kommer helt af sig selv, hvis hunden nu taber sig..?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w

Enig med Korvis -skidt med at det går i "pensionist-tempo", bare de kommer ud. Hunden skal jo osse lige i form, før den overhovedet kan forventes at holde til en times gåtur i rask tempo:-)

 

Jeg tror ikke du skal forvente at få dine forældre til at vende 180 grader og bliver super aktive hundemennesker. For det første er det ikke sikkert at de nogensinde får lyst til at have hund på den måde, og for det andet tager det jo nogen tid at bryde gamle vaner.

Så hvis de i første omgang bare kan komme afsted på flere/længere gåture, så er i jo allerede nået et godt stykke. Og måske du kunne forære dem bogen Forlaget Tro-Fast ApS ?

Jeg ved ikke om de overhovedet ville synes det var sjovt at lave andet end "bare" at gå fra A til B, men hvis det kan lade sig gøre at få dem overtalt til sådan noget, så kan det jo være de får øjnene op for at en gåtur kan være god underholdning for både dem selv og hunden, uden at det bliver noget trænings.plads-noget og slavisk lydighed.

-og i samme omgang får hunden så lidt udfordringer både mentalt og fysisk:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chocolate Labrador

Hej. Har ikke lige læst alle svar. Hvis hunden gås med 1,5-2 timer tror jeg ikke umiddelbart jeg ville sætte denne mængde gåtur op før hunden er slanket. Lyder som er input problem. Sørg for hunden er dækket ind af vitaminet mv og skær ned på fodderet. Med den overvægt der er er kræsenhed vist ikke det største problem. En dyrlæge fortalte engang at der var påvist sammenhæng mellem menneskernes bmi og hundens (over) vægt. Tror det er de samme mekanismer der er i spil - ex hyggespisning= overfodring. Det burde jo principielt være let med slanke hunde - de åbner jo i modsætning til os selv ikke køleskabet ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

Jeg har hellere ikke lige læst alle svar, så hvis det er forslået, så bær over med det.

 

Hvad med svømning ?? Er hun ikke en labrador ? De plejer da at elske at svømme og hvis man ikke synes den skal bade i diverse søer og mudderhuller og flyde med strømmen ud nede ved havet, hvad så med at få den motioneret i en hundesvømme hal. På nogle dyrehospitaler ( har selv være i praktik på et hvor de havde stor succes med det ) har de vandbassiner med løbebånd , sådan at hunden går på løbebåndet under vandet, dette er genialt til genoptræning men også til overvægtige hunde, da det ikke belaster leddene.

 

Derudover kan jeg kun anbefale r/d fra dyrlægen som er et slankefoder med kylling. Kender to hunde der har tabt sig på de tog de var vilde med det. Jeg har selv givet min hund det og det dufter og ser rigtig godt ud og er ikke overdrevet dyrt.

 

Om ikke andet, kunne det jo eventuelt bruges som godbidder ?? 1,5 kg koster 149 kr, 4 kg -249 kr og ( kan ikke huske prisen på de større sække ) og sådan en pose kan man jo fint have og bruge af som godbidder.

 

Hvis den gider have det kan gulerødder også bruges som godbidder.

 

Man kan jo købe fedtfattig leverpostej, hvis den ville æde det, kan man jo komme det i et marvben og fryse det.

 

De kunne også prøve feks at give den tun over sin mad, det skal så være tun i vand hvor der kun er 1 % fedt, hvorimod tun i olie indeholder hele 10 % fedt, så det er en stor forskel.

 

Torskerogn er også lækkert for dem og fedtfattig, ligesom feks makral i tomat.

 

Tyggeben kunne være de fedtfattige som feks dem her Godt Til Dyr - Bio sticks mix, 24 cm. som kan købes i mange butikker.

 

Eller de helt almindelige knudeben af oksehud. Hvis den ikke gider dem, kan man lige liste lidt leverpost ind i sprækkerne eller tun feks.

 

 

Man kan også købe vådfoder, altså det på dåse til overvægtige hunde. r/d findes også som dåsemad.

 

 

Man kan også i land og fritid købe tyggeben kun af ris, samt pate af torskerogn.

 

 

Der er masser af muligheder for andre valg, end lige det " almindelige" man kan købe i fakta, netto, maxi zoo osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej hun kan ikke rende løs, desværre...

 

Hun er ikke labrador, eller ja.. Det vides jo ikke... Hun er en gadehund fra Grækenland... Mit bud ville være at der var noget "muskel bundt" i hende... Hun er ikke høj over ryggen, og hun er bred og "kompakt" selv når hun er slank.. hun har også et rigtig bredt hovede...

 

Lige nu "bryder hun sig ikke om noget", men det er jo fordi hun er for tyk.. Jeg er også overvægtig og jeg gider jo heller ikke løbe og tumle rundt :oops: Simpelthen fordi det er for hårdt! Man skal tage det i små skridt i starten..

 

De har skiftet foder, og jeg sidder og forsøger at få fat på min mooar, for at høre hvordan det går...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella
Men det hjælper ikke, hvis man har en hund, der ikke gider løbe af/for sig selv:engel: Det gør min nemlig ikke

 

Nårh ja, det minder mig om sidste sommer hvor jeg var ved vesterhavet med Teitur, og Teitur var en pestilens på anden dagen fordi han ikke havde kunnet rende løs nogen steder, vi lå på en campingplads. Han var SÅ rastløs. Så kl 23 om aften gik jeg ned til vandet, og selvom man ikke måtte have hunde løs, så måtte jeg nok lige indrømme at jeg var temmelig ligeglad på det tidspunkt og der var ikke et øje at se. Så Teitur fik lov at løbe alt sin opsparet energi af, til stor glæde for ham og lettelse for mig. Længere fremme går en ældre mand med en gravhund i snor, så jeg tager Teitur i snor. Jeg falder i snak med manden som siger jeg bare kan lade Teitur løbe for hans skyld. Manden står og ser på at Teitur løber tosset rundt, hvortil han siger " ak ja det gider min hund slet ikke, men det kan da være den ville løbe lidt når den ser din gøre det ", så han slipper den og hvad sker der. Hunden ligger sig ned og gaber og sætter sig derefter op på rumpen og der bliver den siddenen, den rykkede sig ikke ud af flækken. Manden gik lidt længere hen ad stranden og gravhunden blev siddene, til sidst går han tilbage til den og sætter snor på og så rejser den sig fluks og går videre. Jeg tænkte bare " hold da op " det har jeg alligevel aldrig set før :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella
Nej hun kan ikke rende løs, desværre...

 

Hun er ikke labrador, eller ja.. Det vides jo ikke... Hun er en gadehund fra Grækenland... Mit bud ville være at der var noget "muskel bundt" i hende... Hun er ikke høj over ryggen, og hun er bred og "kompakt" selv når hun er slank.. hun har også et rigtig bredt hovede...

 

Lige nu "bryder hun sig ikke om noget", men det er jo fordi hun er for tyk.. Jeg er også overvægtig og jeg gider jo heller ikke løbe og tumle rundt :oops: Simpelthen fordi det er for hårdt! Man skal tage det i små skridt i starten..

 

De har skiftet foder, og jeg sidder og forsøger at få fat på min mooar, for at høre hvordan det går...

 

Har i overvejet noget med svømning ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...