Hop til indhold

Overvægtig hund - Idéer til vægttab?


Shii
 Share

Recommended Posts

Min mors hund er 6 år gammel, og har siden hun var 1 år faktisk været overvægtig.. I årenes løb er det bare blevet værre og værre....

 

Da vi var i Danmark i februar sagde jeg til min mor at nu skulle de altså begynde at overveje om hvor længe de ville beholde deres hund, for med den overvægt hun havde nu ville hun altså ikke holde i mange år!

 

De blev ved at sige at hun jo baaare var en kraftig hund, og det er helt korrekt at hun er en hund som skal være lidt "bred", derfor er hun f.eks. noget lavere i ryggen end Dexter, men ideal vægten er stadig højere end Dexters...

 

Nå men jeg havde spået Trouble til at veje 33-35 kg i februar, og sagde at hun MINIUM skulle tabe 5 kilo, og mine forældre mente at DET kunne slet ikke lade sig gøre...

 

Jeg foreslog dem følgende:

 

Mere motion!

Skift foder til diætfoder, og afmål foderet!

Skift godbidderne ud - evt. bag nogle selv...

 

--

 

De har det problem at Trouble ikke er specielt social, hun hader faktisk alle andre hunde end Dexter... Hun har haft ufattelig svært ved at køre bil, men jeg fik dem overtalt til at forsøge med ingefærpiller, og det har gjort at hun i dag kan køre i bil, næsten ubesværet... Men de kan jo f.eks. stadig ikke tage i hundeskov med hende..

Nå men derudover er hun DOVEN... Det stammer jo helt sikkert fra den super overvægt hun har, men hvordan får man det ændret?

 

Trouble er IKKE madglad, og hun spiser ikke specielt meget.. De ting der gør hende overvægtig er mangel på motion, og for mange godbidder/snacks...

 

Når hun ikke gider gå, siger min mor de ikke har noget valg, jeg må nogen gange give dem ret, når man lufter hende og hun ikke gider gå, så stopper hun, og hun rykker sig ikke, og man kan lokke med ALT og hun rykker sig ikke.. Jeg har sågar gået så langt at jeg har forsøgt at hive hende med mig, og lagt hele min vægt (Alt for meget :lol:) i, og hun rykker sig ikke før man går "vejen tilbage"... Min holdning er at de bør fjerne ALT godbid/hyggesnacks, og fjerne foderet så hun kun får afmålt, og diæt foder.. Som jeg sagde til min mor bør fodermængden stemme overens med motionen; Dyrker hun ikke noget motion, skal hun kun have foder nok til at "holde kroppen igang"...

 

--

 

I torsdags var de så ved dyrlægen, og han gav mig helt ret uden at vide det.. Trouble vejer 35 kg, og han ville mene hendes idealvægt var 28-30 kg, og at hun som minmum skulle tabe 5 kg!

Endelig har de forstået at det altså ikke bare er mig der er hundetosse og mener hun skal tabe sig!!! Det fik virkelig deres øjne op at det altså er 1/5del af hendes vægt hun skal tabe sig; Som jeg jokede med var hun faktisk tyk nok til at få en gastric bypass operation!!!!!!!!

 

DKvacation 406.jpg

Her ses hun sammen med Dexter, i september (Dexter er på billedet et halvt år gammel)

 

Nå men hvad ville i foreslå de kan ændre?

 

Er der evt. ting man f.eks. kan lave derhjemme, i haven som er sundt for hunden og gør at den motionere lidt? Altså hun ER virkelig en speciel hund, og hun er doven... Det skyldes helt klart overvægten, og "livsstilen", men når Dexter er der tager det minimum 4-5 dage før hun begynder at løbe og lege med ham...

 

Det skal siges at jeg havde faktisk mistanke om, om hendes uvillighed for lufteture skyldes smerter eller lignende, men dyrlægen tjekkede hende igennem og hun er rask og smertefri, eneste minus er overvægten.

 

Jeg tænkte også om når nu de har store problemer med at få hende til at spise diæt foder, om man evt. kunne lave en kost selv som var sund for hende, og om nogen af jer måske lå inde med gode godbidder som man selv kunne lave f.eks.?

Link til indlæg
Del på andre sites

Skippe godbidderne helt. Hvis hun ikke er madglad, så ville jeg nok ikke skifte foder, hvis hun er glad for det hun får nu. Har hun det stående fremme? eller får hun 2 gange om dagen?

 

Og ja så øge motionen. Det behøver ikke være en lang tur, men en masse korte. At hun kommer ud flere gange om dagen, især i starten, hvor hun ikke kan gå så langt.

 

Men ja gufferne skal væk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun har mad stående altid...

 

Det sjove er når Dexter er der, det første han gør er at tømme hendes madskål :lol:

 

Hun er ikke specielt madglad men f.eks. da vi var i sommerhus spiste Dexter stort set ikke sin egen mad fordi han spiste sig mæt i Troubles mad hver gang vi kiggede væk (hun fik dog ikke mad stående fremme der! Men hun spiste jo ikke op når de gav hende noget), nå men det betød jo at Dexters foder stod fremme fordi han ikke spiste sit eget, og der åd hun altså glædeligt hans foder...

 

Min tanke er at de måske bare ikke bruger et foder der er super godt, jeg ved ikke hvilket de bruger men jeg ved at de køber det i kvickly, så min tanke er jo netop at det måske slet ikke er særlig godt :vedikke: Og der er jo ingen grund til at fylde en doven og tyk hund med en masse "ligegyldigt"... Så måske et skift til et foder hvor hun skal have en mindre portion, og som giver mere energi ville være bedre?

 

Hendes pels er heller ikke, efter min mening, specielt lækker, altså den er små stiv og fedtet, så det er jo et tegn på at foderet ikke er godt for hende (Men jeg synes jo også at en overvægt på 20% fortæller at foderet/godbidderne ikke er godt nok)...

 

Jeg har også sagt til dem at en idé f.eks. kunne være at afmåle hendes foder, og de godbidder hun får tages fra hendes fodermængde...

 

Problemet med hende er at de har ufatteligt mange dårlige vaner...

 

Hver gang de har været i haven sætter hun sig foran havedøren og blokere; hun flytter sig IKKE før end hun får en godbid!

Hver gang hun har været alene hjemme sætter hun sig foran køkkendøren; Hun flytter sig IKKE før hun får en gnavepind eller andet at tygge på!

 

Og de ting hun får at tygge på er dentax stænger, pedegree stænger osv.. Jeg har sagt til min mor, man må kunne finde noget sundere at give hende... Altså for os er det jo nemt når vi er der, Dexter fanger hendes vane med det samme og sætter sig ved siden af og venter med hende :lol: Men ham fodre vi jo af med en gulerod, et stykke æble eller en pæde.. Og det gider Trouble bare IKKE...

 

Det sjove er at dyrlægen gav dem noget medicin (hun havde noget eksem på det ene ben), og siger så; Bare giv hende pillerne i noget leverpostej..

Min mor må jo så flovt fortælle at Trouble altså ikke spiser svinekød og ingen former for leverpostej:shock:.... Jeg har aldrig mødt en hund før der på den måde fravælger bestemte typer af mad :vedikke: Men du kan se det på hende... Min mor har en kat og hvis de giver Trouble f.eks. en frikadelle lavet af halvt svinekød så står Trouble med den i munden, og gemmer den fordi katten altså ikke må få hendes frikadelle.....

Link til indlæg
Del på andre sites

Min dyrlæge forhandler et superslankefoder fra RC. Findes i 2 udgaver- mit hedder management.

Laura tabte sig på et halv år fra 16,4 til 13,5 kg svarende til vist 17 %. Gulerødder som godbidder og samme lidt fedtfattige extra i, ved aftensfoderet. Samme motion.Hun er 9 år nu, stadig lidt doven ,men bevæger sig hurtigerer og mere elegant.

Hun fik lidt mere i volumen af dette end af det sædvanlige, det vejer mindre pr volumen. Pelsen ingen ændring.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun har mad stående altid...

 

Som de andre skriver, og du selv er inde på: Giv hende mad (afmålt) to gange dagligt, og fjern maden efter 15-20 minutter og tilbyd hende ikke noget før næste måltid. Det kunne være en ide at give hende maden som fodersøg i fx. en foderbold/på græsplæne/gemt rundt omkring i boligen

 

 

Problemet med hende er at de har ufatteligt mange dårlige vaner...

 

Hver gang de har været i haven sætter hun sig foran havedøren og blokere; hun flytter sig IKKE før end hun får en godbid!

Hver gang hun har været alene hjemme sætter hun sig foran køkkendøren; Hun flytter sig IKKE før hun får en gnavepind eller andet at tygge på!

 

Hun har vist opdraget dine forældre rigtig godt :slem:. Der er vist ikke andet at gøre end at være kold og kontant - ingen guffer! Hun bliver jo belønnet for at sidde foran diverse døre.

 

Mht motion er hun glad for vand? I såfald kunne det jo være en ide at begynde til noget hundesvømning, hvis der er en hundesvømmehal inden for rimelig afstand. Det er sund og god motion samtidig med at det er skånsomt for ledene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min tanke er....

 

Jeg ved godt at det er en ond måde at gøre det på...

 

MEN;

 

Hun bliver motioneret/luftet ca. 1½ time om dagen, derudover har hun fri adgang til deres have.. Altså er hun ikke en hund der kræves den vilde aktivitets niveau af..

 

De har dyrlægen med på sidelinien som skal "kontrol veje" hende, så de kan se om det de finder på virker...

 

Kan man lave en "kold tyrker" ?

 

Jeg læste på en hjemmeside om en hund der havde tabt rigtig meget ved at ejeren simpelthen fodrede BARF, og så skar ned så hunden fik (ideal vægten var 23 kg for denne hund, som vejede 37 kg!!!), 400 gram foder hver anden dag...

 

Det var jo så råt kød og grøntsager...

 

Trouble elsker at få ben osv. og hun får normalt marvben med kød på ca. to-tre gange om ugen (udover frit foder)....Så hun ville jo spise barf, måske ikke så mange grøntsager, men der må være en måde at "smugle" det ind i maven...

 

Kan jeg foreslå min mor en lignende foderplan? Altså hvor man simpelthen går ind og decideret giver hunden et absolut minimum over en periode, så længe man har dyrlægen ind over, og sørger for hunden er stabil, får vitaminer osv. ?

 

---

 

Derudover er hun altså ekstremt kræsen.. Hun kan sagtens sulte sigselv fordi de skifter foder, og der må jeg indrømme at jeg er nået dertil hvor jeg siger til min mor at "Så må hun jo sulte"... Altså når hun bliver tilbudt mad, i god kvalitet, hvis hun ikke gider æde det så må hun jo sulte, altså hvor meget kan det skade (Selvfølgelig med måde, æder hun ikke i en uge skal man selvfølgelig overveje det).. Jeg TROR det handler om at Trouble altid får sin vilje.. Jeg ved godt at det er at menneskeliggøre hende, men hun er altså også en speciel hund på rigtig mange punkter... (F.eks. hendes måde at blive luftet, hvis hun vil gå en bestemt rute, så får hun lov til det, de følger bare efter.. Når jeg lufter hende og forsøger at bestemme hvilken rute vi skal gå... Glem det.. Jeg kan ikke!)

 

Jeg hælder mest til at foreslå at de måske går på "fuld Barf", om ikke andet i perioden hvor hun skal tabe sig, og så indføre faste dage...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror at for at dine forældre skal have succes med slankekuren skal de ikke have lavet helt om på deres rutiner.

 

Men ja, find et andet foder af bedre kvalitet i en slankeudgave, eller bare lavt i fedt procent. Giv hende afmålt mad 2 gange om dagen. Det kan være hun spiser mere end de tror. Køb nogle fedtfattige godbidder ved dyrlægen eller andre steder. DEr er masser af godbidder med lavere fedtprocent end alm tørfoder. Feks alm tyggestænger af oksehud er jo stort set uden kallorier.. Dentasticks indeholder faktisk heller ikke meget fedt, så i stedet for at give hende en hel når de plejer det, kunne hun få en halv.

 

Tørret rugbrød er der nogle hunde der er vilde med som godbidder, de kunne måske bruges.

 

Motion kunne være mere leg i haven eller inde hvis hun gider det?

 

Prøv at lade hende bestemme den vej de skal gå, det kan få gang i nogen hunde..

 

Pøj pøj med det:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Min tanke er....

 

Jeg ved godt at det er en ond måde at gøre det på...

 

MEN;

 

Hun bliver motioneret/luftet ca. 1½ time om dagen, derudover har hun fri adgang til deres have.. Altså er hun ikke en hund der kræves den vilde aktivitets niveau af..

 

De har dyrlægen med på sidelinien som skal "kontrol veje" hende, så de kan se om det de finder på virker...

 

Kan man lave en "kold tyrker" ?

 

Jeg læste på en hjemmeside om en hund der havde tabt rigtig meget ved at ejeren simpelthen fodrede BARF, og så skar ned så hunden fik (ideal vægten var 23 kg for denne hund, som vejede 37 kg!!!), 400 gram foder hver anden dag...

 

Det var jo så råt kød og grøntsager...

 

Trouble elsker at få ben osv. og hun får normalt marvben med kød på ca. to-tre gange om ugen (udover frit foder)....Så hun ville jo spise barf, måske ikke så mange grøntsager, men der må være en måde at "smugle" det ind i maven...

 

Kan jeg foreslå min mor en lignende foderplan? Altså hvor man simpelthen går ind og decideret giver hunden et absolut minimum over en periode, så længe man har dyrlægen ind over, og sørger for hunden er stabil, får vitaminer osv. ?

 

---

 

Derudover er hun altså ekstremt kræsen.. Hun kan sagtens sulte sigselv fordi de skifter foder, og der må jeg indrømme at jeg er nået dertil hvor jeg siger til min mor at "Så må hun jo sulte"... Altså når hun bliver tilbudt mad, i god kvalitet, hvis hun ikke gider æde det så må hun jo sulte, altså hvor meget kan det skade (Selvfølgelig med måde, æder hun ikke i en uge skal man selvfølgelig overveje det).. Jeg TROR det handler om at Trouble altid får sin vilje.. Jeg ved godt at det er at menneskeliggøre hende, men hun er altså også en speciel hund på rigtig mange punkter... (F.eks. hendes måde at blive luftet, hvis hun vil gå en bestemt rute, så får hun lov til det, de følger bare efter.. Når jeg lufter hende og forsøger at bestemme hvilken rute vi skal gå... Glem det.. Jeg kan ikke!)

 

Jeg hælder mest til at foreslå at de måske går på "fuld Barf", om ikke andet i perioden hvor hun skal tabe sig, og så indføre faste dage...

 

Den kan sagtens få mad hver dag og tabe sig, selvom det er råt:-D Og behøver ikke nødvendigvis fastedage.

 

Men vil de have overskuddet(og fryserpladsen) til at gå i gang med råfodring? Det er ikke mange dyrlæger, der vil stå inde for råfodring skal I lige have i baghovedet.

 

Men du har ret, det lyder som om hun har krammet på dem. Jeg vil mene hun sagtens kunne klare mere motion. Og så at hun kun har sin mad i 10 minutter af gangen. Det kunne måske også hjælpe på kræsenheden. Jeg ved, at en på et andet forum prøvede det med at servere, fjerne og servere det samme. Der gik 4 dage før hunden spiste, men så spiste den også :-D

 

Og så skal godbidderne fjernes. Så må hun sidde foran døren. Eller få en snor på og blive fjernet fra døren

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror simpelthen hun er for tyk til at lege...

 

Jeg så dem(Trouble og Dexter) lege første gang i december, og de legede i rigtig lang tid.. fordi de fik lov at lege i sofaen, så Trouble nemmere kunne "ligge sig" og stadig tumle rundt... Når vi har været der en uges tid er hun LANGT mere aktiv end når vi lige kommer...

 

Har overvejet om jeg og Dexter skulle flytte derhjem en måneds tid og sætte skub i det vægttab :lol:

 

Jeg har forsøgt at sidde og finde alternativer, netop så de ikke skal fjerne alle de rutiner de nu engang har.. F.eks. med at hun skal have en godbid når hun kommer ind fra haven; Hvis de nu vælger en sundere godbid, eller kun at give hende en i stedet for 3... Og hvis de netop giver hende et sundere alternativ til foder, og sådan...

 

Altså det er ikke fordi hun får "for lidt gåtur", hun bliver luftet en halv time om morgenen, og en time om aftenen, og det er jo helt okay, og sikkert mere end de fleste normale tykke familie hunde bliver luftet.. Men det er jo alle de godbidder og foderet der har sat sig, og når hun så ikke er social med andre hunde... Jeg har dog anbefalet at de går mere med hende...

 

Problemet opstod for små to-tre år siden da de sidste børn flyttede hjemmefra... Altså der er jo grænser for hvor meget man gider tøffe rundt med en hund som egentlig ikke gider gå... (Jeg ville i hvertfald ikke gide gå i to timer med hende :oops:)

 

Det er noget nemmere når Dexter er med, fordi Trouble har en tendens til at være meget "dominerende" ( i mangel på bedre ord, hvis han snuser til noget må det være interessant ergo er det altså HENDE der skal snuse der og ikke Dexter!) så hun render ofte lidt mere entusiastisk!

Link til indlæg
Del på andre sites

Den kan sagtens få mad hver dag og tabe sig, selvom det er råt:-D Og behøver ikke nødvendigvis fastedage.

 

Men vil de have overskuddet(og fryserpladsen) til at gå i gang med råfodring? Det er ikke mange dyrlæger, der vil stå inde for råfodring skal I lige have i baghovedet.

 

Men du har ret, det lyder som om hun har krammet på dem. Jeg vil mene hun sagtens kunne klare mere motion. Og så at hun kun har sin mad i 10 minutter af gangen. Det kunne måske også hjælpe på kræsenheden. Jeg ved, at en på et andet forum prøvede det med at servere, fjerne og servere det samme. Der gik 4 dage før hunden spiste, men så spiste den også :-D

 

Og så skal godbidderne fjernes. Så må hun sidde foran døren. Eller få en snor på og blive fjernet fra døren

 

Jeg tænker nemlig også at "Så må hun sulte".. Jeg ved godt det er en totalt gammeldags holdning at sige sådan men "Hun spiser vel når hun bliver sulten nok"...

 

Og det handler jo også om at hun simpelthen bare skal lære at maden skal man vente på/arbejde for, den bliver ikke bare serveret.. Og når hun har forstået at maden kun er der på bestemte tidspunkter, så kan man jo begynde at tilbyde fodersøg (lig enu rør det hende med fodersøg,hun gider absolut ikke lave noget for føden!)

 

De har frysepladsen til at gå igang, og jeg tror sagtens de kunne have overskuddet også.. Det jeg tror de er mest imod vil være at få ind i deres hoveder at det måske nok er en smule mere dyrt end det de fodre med nu...

 

Men uanset hvad så har jeg siddet og regnet ud fra de lidt dyrere, men mere kvalitets mærker, og der kan de fodre for 250 kr om mdr. ca... Det synes jeg bestemt ikke er dyrt, når man så får gjort noget ved pels OG vægten...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker nemlig også at "Så må hun sulte".. Jeg ved godt det er en totalt gammeldags holdning at sige sådan men "Hun spiser vel når hun bliver sulten nok"...

 

Og det handler jo også om at hun simpelthen bare skal lære at maden skal man vente på/arbejde for, den bliver ikke bare serveret.. Og når hun har forstået at maden kun er der på bestemte tidspunkter, så kan man jo begynde at tilbyde fodersøg (lig enu rør det hende med fodersøg,hun gider absolut ikke lave noget for føden!)

 

De har frysepladsen til at gå igang, og jeg tror sagtens de kunne have overskuddet også.. Det jeg tror de er mest imod vil være at få ind i deres hoveder at det måske nok er en smule mere dyrt end det de fodre med nu...

 

Men uanset hvad så har jeg siddet og regnet ud fra de lidt dyrere, men mere kvalitets mærker, og der kan de fodre for 250 kr om mdr. ca... Det synes jeg bestemt ikke er dyrt, når man så får gjort noget ved pels OG vægten...

 

Nej, jeg ville også ligge på 200-250 kr pr måned, hvis jeg lod Luna blive på TOTW.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kold tyrker! Har aldrig hørt om en hund der har sultestrejket sig ihjel?

 

Her er det: Æd din mad eller sult!

 

Væk med guffere o g hvis hun skal tygge på noget så giv hende ben af hud? Jo mindre jo bedre? Jeg kn sagtens finde på at bruge de små blyanttynde nogen til Bassil og han er n kæmpehund.

 

Det dine forældre har gang i er t slå hunden langsomt ihjel?

Link til indlæg
Del på andre sites

Kold tyrker! Har aldrig hørt om en hund der har sultestrejket sig ihjel?

 

Her er det: Æd din mad eller sult!

 

Væk med guffere o g hvis hun skal tygge på noget så giv hende ben af hud? Jo mindre jo bedre? Jeg kn sagtens finde på at bruge de små blyanttynde nogen til Bassil og han er n kæmpehund.

 

Det dine forældre har gang i er t slå hunden langsomt ihjel?

 

Jeg har nemlig også sagt til dem i rigtig lang tid at hvis de ikke gjorde noget mod hendes overvægt, så skulle de nok overveje at der ikke var mange år tilbage i hende.. Og 6 år for en hund er jo ikke "gammelt", men hun opfører sig som jeg ville forvente en 13-14 årige hund ville opføre sig...

 

Jeg er slet ikke bange for om hun skulle dø af sult, der skal immervæk mange dage uden mad til, men mere om det kan være "skadeligt" for hendes organer...

 

Jeg ser desuden ikke rigtig nogen god grund til at give hende SÅ mange tygge ting, hun er ikke en hund der f.eks. ligesom Dexter simpelthen kræver aktivering... Hun er en super god hund, og det er tydeligt at hun ikke "savner aktivering", altså hun er ikke ligesom Dexter som opfordre til leg eller andet når han keder sig.. Trouble elsker nusning og hun kan være en pestilens fordi hun virkelig sætter sig på en hvis man ikke vil nusse hende... Eller kommer hun hen og "kradser" på en for at man skal nusse hende :lol:

 

Jeg har aftalt en samtale med min mor i aften hvor vi gennemgår hvad der skal ændres for at hun kan tabe sig på en sund og forholdvis hurtig måde (jeg har sagt at jeg synes hun skal tabe sig på under et år, helst 6 mdr)...

Link til indlæg
Del på andre sites

Når Bassil har sine perioder kan han godt faste et døgn eller halvandet.. Så nogle dage hvor han ca spider halvdelen.. Fordi der kke kommer andet i skålen bare fordi han er skør.. Efter max en uge er han på fuld portion igen..

 

Min kæreste er helt hys når det foregår :mrgreen: Om han skal have aftensmad hvis han har spist sin morgenmad kl 16?? Osv osv.. Skøre skid!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Iben B

Er hun bleve tjekket for hypothyroidisme, eller stofskifteproblemer? Hypothyroidisme er når skjoldbruskkirtlen ikke virker. Symptomer kan være: vægtøgning, kedelig pels, ugidelighed.

Det ville da være meget rart at kunne udelukke den slags, før man sætter en kur i gang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w

Min mors tæve var voldsomt overvægtig da hun flyttede ind. Hun er en DSG-agtig blanding på ca 45 cm og vejede dengang lidt over 18kg. Hun har været på Oliver's weight-loss siden hun flyttede ind (ca 3 år mener jeg), og har tabt sig meget.

Nu er hun netop skiftet til light-varianten af Sam's field, så må vi se hvordan det går.

 

Hendes foder bliver afmålt, og det er det der bruges til godbidder i al "hjemmetræning" og langt de fleste gåture. Kun på træningspladsen og ved særligt udfordrende trænings-sessioner hives de gode guffer frem.

Engang imellem får hun et ben inkl kød osv -de dage bliver der ikke givet tørfoder.

Snacks er blevet holdt på et minimum, og kun fedtfattige af slagsen -f.eks. kaninører, lunge o.l.

 

Derudover kommer så motion -og det skal der altså til. Udover de alm gåture, bliver der i sommerhalvåret lagt mange ture forbi en sø hvor hun svømmer så meget hun orker.

Hun kommer osse på cykelture, men det skal vente til hunden ikke er voldsomt overvægtig, ellers bliver det for hårdt.

 

Sevom leg med andre hunde self er udemærket motion, er det altså ikke strengt nødvendigt for at hunden kan tabe sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er hun bleve tjekket for hypothyroidisme, eller stofskifteproblemer? Hypothyroidisme er når skjoldbruskkirtlen ikke virker. Symptomer kan være: vægtøgning, kedelig pels, ugidelighed.

Det ville da være meget rart at kunne udelukke den slags, før man sætter en kur i gang.

 

Jæps, alt hvad dyrlægen mente var vigtigt at tjekke for blev tjekket... Og som jeg skrev før så udover overvægten så fejler hun ikke noget :-D. Om hun har en eller anden sjældent sygdom, som kun få hunde ville få kan jeg ikke sige om hun blev tjekket for... Men de følger jo deres dyrlæges råd, og mere kan man vel ikke forlange :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min mors tæve var voldsomt overvægtig da hun flyttede ind. Hun er en DSG-agtig blanding på ca 45 cm og vejede dengang lidt over 18kg. Hun har været på Oliver's weight-loss siden hun flyttede ind (ca 3 år mener jeg), og har tabt sig meget.

Nu er hun netop skiftet til light-varianten af Sam's field, så må vi se hvordan det går.

 

Hendes foder bliver afmålt, og det er det der bruges til godbidder i al "hjemmetræning" og langt de fleste gåture. Kun på træningspladsen og ved særligt udfordrende trænings-sessioner hives de gode guffer frem.

Engang imellem får hun et ben inkl kød osv -de dage bliver der ikke givet tørfoder.

Snacks er blevet holdt på et minimum, og kun fedtfattige af slagsen -f.eks. kaninører, lunge o.l.

 

Derudover kommer så motion -og det skal der altså til. Udover de alm gåture, bliver der i sommerhalvåret lagt mange ture forbi en sø hvor hun svømmer så meget hun orker.

Hun kommer osse på cykelture, men det skal vente til hunden ikke er voldsomt overvægtig, ellers bliver det for hårdt.

 

Sevom leg med andre hunde self er udemærket motion, er det altså ikke strengt nødvendigt for at hunden kan tabe sig.

 

Jeg vil lige gentage dette, for det er nemlig lige det jeg tænker:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Jeg tænker lidt at dine forældre skal vise hende det sjove i motion, fremfor at have en uendelig kamp med at hive hende afsted på ture som det virkelig ikke lyder som om hun har lyst til. Vil hun bade? For svømning kunne være en rigtig god ide, i sø eller i hundesvømmehal, også bare at køre på stranden og lade hende gå lidt ude i vandet (ligesom waterwalk).

 

Hvad med at gå spor? Vi bruger leverpostej i en masse vand. Små spor til at starte med, ligesom svømme sessioner, så hun har succes og hendes manglende form kan følge med og at hun får lyst til mere fordi hun ikke bliver helt bombet af det/alt for træt.

 

Angående råfodring, så er det langt fra sikkert at hun vil spise det hvis hun er så kræsen, blot fordi hun er glad for marvben. Men er hun glad for det meste rå, ville det jo være godt. Også i det hele taget at give grønt til at fylde maven uden at fede.

Råfodring kan hunden nu også tage på af, ikke Motor :lol: Han har dog smidt sit igen, han blev sat ned i fodermængden og fik flere løbeture.

 

Jeg tænker også at hun kan få lidt at tygge i, bare LIDT i stedet for meget. Tænker også på dine forældre, altså de er jo tydeligvis glade for hende, tror ikke du får dem omvendt fra fuld forkælelse til "ingenting" på een gang..?

 

Angående fodersøg, har de givet hende det meget let til at starte med? Gerne på stuegulvet, indenfor et mindre areal? Hvis hun ikke synes søg er fedt, så skal det gøres supernemt for hende i starten og som hun så gider det mere, smider man foderet over større areal og flytter det ud i haven på et tidspunkt, hvor man så igen gør det lettere (altså på mindre areal). Jeg bruger ikke tørfoder, så jeg gør det med godbidder, og i starten var det gode godbidder som duftede af en del så hunden gad gå og snuse - måske noget magert kød var en ide til det? Evt foderpiller som har lagt i en frysepose med magert kød, så det dufter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Michelle w

ang energiniveauet, vil jeg da lige tilføje at den sandsynligvis er "doven" fordi den er tyk og ikke tyk fordi den er doven.

 

Efterhånden som den taber vægt og kommer i form, er jeg næsten sikker på at energien osse vil komme -og sulten ligeså når den hver dag får sig rørt

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Iben B
Jæps, alt hvad dyrlægen mente var vigtigt at tjekke for blev tjekket... Og som jeg skrev før så udover overvægten så fejler hun ikke noget :-D. Om hun har en eller anden sjældent sygdom, som kun få hunde ville få kan jeg ikke sige om hun blev tjekket for... Men de følger jo deres dyrlæges råd, og mere kan man vel ikke forlange :blink:

 

OK - det var bare fordi jeg ikke kunne læse ud af dit indlæg om hun 'bare' var blevet 'følt igennem' hos dyrlægen, eller om han også havde taget blodprøver (som er nødvendigt for at se om de har noget med stofskiftet).

 

Det skal siges at hypothyroidisme ikke er sjælden, men derimod en meget normal hormonel lidelse hos særligt lidt ældre hunde :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skriver i første indlæg at hun er tyk fordi hun ikke får motion, og pga. godbidder/snacks. Forudsat at hun ellers er helt sund og rask, så ville jeg stærkt gå ud fra at hun er doven fordi hun er tyk - har hun været overvægtig siden hun var et år gammel så kan det vel næsten ikke bli' anderledes!

 

Det nemmeste er vel egentlig at bare sige "slut med godbidder", så? At lede efter mindre fede godbidder, og ellers fortsætte det samme mønster tror jeg er svært, for os hundeejere altså! Hvis hunden er så tyk at det er ved at være farligt, så må man lægge stilen helt om. Så kan man begynde at "eksperimentere" med godbidder når hunden ser ok ud.

 

Det er jo helt klart ejerne der skal bryde et mønster, og det nemmeste er vel bare at måle en døgnration foder op hver dag, og sige at "det her er hvad hunden må få i dag". Så må man jo bruge af foderet hvis man synes at hunden skal ha' en ekstra godbid. En dag med et godt ben må man så trække fra, jeg aner ikke hvor meget det kan svare til i foder...

 

Så ville det undre mig om ikke hunden selv kommer at frivilligt bevæge sig mere når den har tabt sig. Jeg ville ikke presse på med for meget fysisk aktivitet så længe den er så overvægtig, men vente til den har tabt sig en del.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...