Hop til indhold

What to do: Projekt dørtelefon


Gæst Chili Con Caia
 Share

Recommended Posts

Gæst Chili Con Caia

Jeg ved at der er flere HF hunde der bor med en dørtelefon;-) Derfor er jeg RET så sikker på at jeg kan få et par gode råd til træning når man nu inden for meget kort tid får sig sådan en dørtelefon.

 

Pt. har vi haft lidt svært ved at få ro på tropperne Aka Chili og Caia når vi får gæster. Chili er den værste til at gø helt vildt, når der bliver banket på. Fra tid til anden får hun Caia med på gø-vognen, og så er det virkelig sjovt:roll:

 

Nåmen vi har nu besluttet os for at vi må sætte kraftigt ind når vi får dørtelefon... Spørgsmålet er så bare: Hvordan griber vi det bedst an?

 

Handler det om at bruge positiv forstærkning i form af ros og belønning?

 

Ville det være en ide at træne det med dem hver for sig også? Det er helt klart Chili der tænder mest på at der bliver banket på.

 

Det vi er lidt bange for er at de jo meget meget hurtigt vil forbinde den der lyd med at vi får gæster, det er så også fint nok, så længe de bare kan være nogenlunde rolige, og ikke gø:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm, jeg kan ikke rigtig hjælpe, for Luna gøer kun kortvarigt, når det ringer på.

 

Jeg havde dørtelefon i min gamle lejlighed, men jeg tog røret af, når jeg gik hjemmefra. Så der ikke lød en ringetone, hvis nogen ringede på, når jeg ikke var hjemme. Ikke fordi hun gøer, når jeg ikke er hjemme, men fordi hun godt vidste, at når dørtelefonen bimlede, så kom der gæster:genert:

 

Men ja, det nemmeste er nok en af gangen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil sørge for at de ved at lyden af dørtelefonen betyder en guf af en eller anden art og jeg vil nok træne en af gangen til en start og så tage dem samlet til sidst.

 

Og så vil jeg som JeanetteH fjerne lyden, når I ikke er hjemme, enten ved at mute dørtelefonen (hvis den kan det) eller fjerne røret. Så kan I sikre at der altid er guf, når klokken ringer.

Vi har ikke selv problemet, da Chinook nærmest ikke gider løfte hovedet, når klokken ringer - man bliver vel passet på og behøver derfor ikke være vagthund overhovedet :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil sørge for at de ved at lyden af dørtelefonen betyder en guf af en eller anden art og jeg vil nok træne en af gangen til en start og så tage dem samlet til sidst.

 

Og så vil jeg som JeanetteH fjerne lyden, når I ikke er hjemme, enten ved at mute dørtelefonen (hvis den kan det) eller fjerne røret. Så kan I sikre at der altid er guf, når klokken ringer.

Vi har ikke selv problemet, da Chinook nærmest ikke gider løfte hovedet, når klokken ringer - man bliver vel passet på og behøver derfor ikke være vagthund overhovedet :stupid:

 

men er det ikke svært at time hvis de går igang med at gø i samme øjeblik dørklokken lyder?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia

Vi har allerede aftalt at vi på en eller anden måde skal sørge for at der ikke bliver ringet på når vi ikke er hjemme:5up:

For som i selv er inde på, vil de jo tro at der kommer nogen:engel:

Jeg håber at der er sådan en knap man kan slukke for, og ellers må vi lade røret hænge...

 

Og ja det er nok bedst at vi træner med dem hver for sig til at starte med:5up:

 

Takker for jeres inputs:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

men er det ikke svært at time hvis de går igang med at gø i samme øjeblik dørklokken lyder?

 

Jo, det er det.

Mon det kan løses med at du starter med at Skipper kan se at du trykker på klokken, samtidig med at du tilbyder ham en guf. Så kan du proppen en guf i munden af ham i samme sekund, du trykker, så han ikke når at gø. Og så kommer han egentlig til at forbinde lyden med dig og ikke gæster, til en start. Så kan du lade manden trykke på klokken, stadig mens Skipper ser det og du giver guf. Efterhåneden kan du flytte dig og Skipper længere og længere væk, så det ikke længere er synet, men lyden der giver guf. Giver det mening?

Link til indlæg
Del på andre sites

men er det ikke svært at time hvis de går igang med at gø i samme øjeblik dørklokken lyder?

 

Jeg har hjulpet en veninde med "projekt dørtelefon" en gang... Vi havde to bærbar, skype online og så sad jeg ellers ved dørtelefonen og dingede løs :lol:

 

Jeg ville også træne dem hver for sig til at starte med, bare for at sørge for ro og koncentration lige i starten...

 

En anden ting er at i kan starte ud med at være helt rolige omkring det... Ofte er gøeriet jo noget som eskalere fordi man selv bliver helt "åh åååhh" når det ringer på døren...

 

Jeg ville vælge at mute dørtelefonen hver gang jeg ikke var "klar" i starten... Og evt. gæster ville få at vide de lige kunne ringe på mobilen når de var ved døren... På denne måde slipper i for de første par dage at risikere at ødelægge træningen... Desuden ville hundene vende sig til at bankeriet er stoppet, og folk nu bare "kommer" og at du er den der opdager det først (Fordi du går hen til døren og åbner før end hundene overhovedet er opmærksomme på at nogen er på vej)...

 

Dog skal du være opmærksomme på om det kan medføre at de begynder at høre folk på trappen og at de tror det betyder gæster og derfor begynder at gø af det...

 

Vi er også så heldige at Dexter ikke gøer når folk banker/ringer på.. Desværre gøer han når han kan høre at vi åbner døren udtil på første salen og han ikke kan komme derop og hilse.. Men det er mere et "brokke gø" end en advarsel om at der er folk ved døren :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Den gamle dørtelefon vi havde kunne ikke slås fra, selvom røret hang (så jeg klippede ledningen), men de nye modeller har fin sluk-knap. Hos os betyder lyden af dørtelefonen at man spurter ud i badeværelset og får en guffer, det gik ret hurtigt og det fungerer. Manden gik ned og vi talte sammen i mobiltelefonen og så var det bare at ringe på og uddele guffer på badet, efterfølgende trænede vi så, når nogle var på vej hjem ringe og advare og så ringe på, i alt tog det nok en uge, før den sad.

Link til indlæg
Del på andre sites

I kan endda træne at lyden at dørtlf'en betyder "gå hen og læg jer"... men det kræver nok en god indstats, og rigtig mange gentagelser INDEN det bliver afprøvet med rigtige gæster!

 

Det er vist cirka det jeg har gjort og det var ikke særligt svært - dørtelefon ringer, kylede katteguf ud på badet, så det var alles kamp mod alle, for at få noget...er ret sikker på CCC kan gøre det hurtigere og mere elegangt :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Chili Con Caia

God ide mht. at de skal gå hen og læg sig når der bliver ringet på. Det kræver nok at vi holder ved, og gør det HVER gang, men det er da om at prøve.

 

Tak Petrine for dine inputs omkring dørtelefon projektet. Havde slet ikke tænkt at Casper og jeg kunne træne det når vi hver i sær kommer hjem fra arbejde og den anden er hjemme..

 

Jeg tror der kommer til at gå noget tid før træningen sidder lige i skabet, men det bliver bare så godt at kunne starte forfra og få det til at fungere.

Eller det SKAL bare fungere..

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...