Hop til indhold

Rensning af øre på hunde


Gæst Tesito
 Share

Recommended Posts

Gæst Tesito

Hej Hf´er,

 

Jeg har en hanhund af raceen labrador ft på snart 2 år. Han har store øre og på det sidste er han begyndt at ryste meget på hovedet. Jeg tror at der måske er noget som genere han inde i ørene ( ved det ik med sikkerhed ) men tænker at de måske trænger til at blive renset. Jeg har bare ik så meget erfaring med rensning af øre, da de øvrige hunde har fine rene øre. Jeg kan se at han har en del snavn i ørene, men hvordan renser man dem bedst og mest skånsomt? Er der nogen som har prøvet det i praksis?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Du kan rense øret med øre rens. Jeg bruger Aptus Otozyme - som kan købes online - den er uden alkohol og svier derfor ikke i øret. Der er sådan en bøjelig gumidut på som gør det nemt at placere i øret. Når du har kommet væsken i, skal du gnide øret så det fordeler sig. Lad hunden ryste hovedet, så snavs og skidt kommer ud. Bagefter skal du tørre øret op med noget rent vat som du kommer om pegefingeren.

 

Hvis øret lugter grimt - muggent - så gå til dyrlæge, da det kan være begyndene svamp eller anden form for infektion som kræver medicinsk behandling.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan rense øret med øre rens. Jeg bruger Aptus Otozyme - som kan købes online - den er uden alkohol og svier derfor ikke i øret. Der er sådan en bøjelig gumidut på som gør det nemt at placere i øret. Når du har kommet væsken i, skal du gnide øret så det fordeler sig. Lad hunden ryste hovedet, så snavs og skidt kommer ud. Bagefter skal du tørre øret op med noget rent vat som du kommer om pegefingeren.

 

Hvis øret lugter grimt - muggent - så gå til dyrlæge, da det kan være begyndene svamp eller anden form for infektion som kræver medicinsk behandling.

 

og et VIGTIGT råd... du må ikke rense noget du ikke kan se... så det er kun det "ydre øre" du må pille i...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
og et VIGTIGT råd... du må ikke rense noget du ikke kan se... så det er kun det "ydre øre" du må pille i...

Deri er jeg så IKKE enig

Men når jeg renser sker det efter anvisning fra min dyrlæge - min ene hund har nemlig noget tilbagevendende og skal have renset det ene øre hver 14. dag - derfor renser jeg det jeg ikke kan se - da det er nødvendigt for min hund

Jeg skriver jo også at trådstater skal gå til dyrlægen ik ;-)

 

I øvrigt skal man helst slet ikke røre hundens ører - mine to andre får aldrig gjort noget ved deres ører

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst boble
Deri er jeg så IKKE enig

Men når jeg renser sker det efter anvisning fra min dyrlæge - min ene hund har nemlig noget tilbagevendende og skal have renset det ene øre hver 14. dag - derfor renser jeg det jeg ikke kan se - da det er nødvendigt for min hund

Jeg skriver jo også at trådstater skal gå til dyrlægen ik ;-)

 

I øvrigt skal man helst slet ikke røre hundens ører - mine to andre får aldrig gjort noget ved deres ører

 

grunden til at jeg skriver som jeg gør at at det ikke er alle der ved hvordan man renser et hunde øre... min gl cocker rensede jeg også ører på efter vinklen... men det var desværrer et most for hendes velbefindende... jeg har arbejdet på en dyreklinik og har flere gange set hunde komme ind med disideret PROPPER i øret fordi at deres ejere har presset snavset ned i øret som giver mere ørervoks som så skal "renses" og så er det blevet presset endnu mere sammen i det inderører... dyrelægerne på stedet sage det samme til folk... i må IKKE rense det i ikke kan se... for så gør de ikke noget forkert.... hvis der er lidt snask kan man fjerne det man kan se... hvis det bliver ved så skal man opsøge dyrlæge... men det havde du allerede skrevet så det var der ingen grund til at gentage...

 

så jeg tror altså i bund og grund at vi er enige...:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan sagtens selv rense ører på din hund med ørerens. Man hælder ind, gnubber på en bestemt måde og lader hunden ryste det ud igen. Og så tørrer man ørelappen med en serviet eller vat.

 

MEN!! Inden du begynder på det, så skal hunden have chekket ørerne og især trommehinden hos dyrlægen. Dyrlægen kan måske også give et bud på årsagen til at der er noget, der kløer i ørerne. Om efteråret er det tit et lille græs-aks, og om sommeren er det nogle gange fordi hunden bader i forurenet vand.

 

På denne årstid kan det altså være pollen-allergi.

Hvis det er allergi, så gør du ikke din hund en tjeneste ved kun at rense ørerne. Så skal der mere behandling til. Ellers står du pludselig med gentagne svære øreinfektioner, der ender med at kræve operationer af øregangene..

 

Dyrlæge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg renser vores hundes ører MEGET forsigtigt med en vatpind omviklet lidt køkkenrulle og jeg tager også kun det jeg kan se og beder dyrlægen tage resten, hvis der er noget

 

Jeg har selv renset Silkes ører ganske forsigtigt med vatpind og ørerens. Bare lige ørelappens mange folder og kroge....... Men så kom jeg liiige til at komme lidt nær på selve øregangen..... Ikke ret langt ind, menne...

Da jeg kikkede på pinden, var vattet væk:oops:.

 

-Jeg kunne så vælge imellem at forsøge at fiske vattet ud med en pincet med fare for at det gled endnu længere ind. I forvejen kunne jeg kun liige se lidt af det..

Eller jeg kunne gå til bekendelse og kontakte dyrlægen.

Jeg valgte det sidste. Ringede til min søde dyrlæge, der havde en lillebitte tid samme formiddag. Så vi tog ned og fik fjernet vattet for det, det nu koster. Jeg husker ikke lige hvor meget.

 

--Tesito: Senere har Silke så fået konstateret allergi. Og hun får antihistamin. Nu er hendes ører helt fine, men det kan godt skifte noget. Det er bare godt at vide, at hendes "snavsede ører" ikke skyldes at jeg renser dem for lidt eller forkert, men at hun har allergi.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tesito

Der er bestilt tid hos dyrlægen. Nu er det ik kun den ene af hundene hvis øre er generet af et eller andet. Min gamle tøs går nu også og ryster hoved hele tiden, men har umiddelbart kun snask i det ene øre... Nu må vi se hva dyrlægen siger. Håber ik at det er noget alvorligt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst boble
Der er bestilt tid hos dyrlægen. Nu er det ik kun den ene af hundene hvis øre er generet af et eller andet. Min gamle tøs går nu også og ryster hoved hele tiden, men har umiddelbart kun snask i det ene øre... Nu må vi se hva dyrlægen siger. Håber ik at det er noget alvorligt...

 

kunne lyde som ørermider da det er temmeligt smitsomt... men godt at du ha rbestilt tid til dem... god bedring med dem begge

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Tesito

Min unghund har svamp i ørene og mine gamle tøs har "bare" for mange bakterier i det ene øre. Dyrlægen siger at det er normalt i foråret hvor vejret skifter imellem af være fugtigt og varmt. Det er altid bakterier men nogle gange kan de dårlige bakterier tage over og det er tilfældet her.

 

Det er faktisk lidt det som de gange min gamle tøs har haft hotspots, det er også fordi det dårlige bakterier tager over pga. fugt eller lign. ( hun elsker vand og har et par gange haft hotspots på bag partiet lige over halen hvor hende pels er ekstra tyk.

 

Nå, men de har fundet ud af hva det er og jeg kan dryppe og rense øre i 14 dage, to gange dagligt og så håber jeg på at ørerne er fine igen. Det kostede mig lige 1750 kr at gå til dyrlægen. Havde alle fire hunde med, så de kunne blive vejet og så bruger jeg det som træning/ tilvending til at man godt kan komme til dyrlægen uden at man behøver at få den helt store tur. Min gamle tøs tror nærmest at hun skal dø, bare det at hun skal på vægten :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var da dejligt at få styr på, ikke? Selvfølgelig skal hundene ikke gå og ryste på hovedet hele tiden. Og labber med store ører risikerer altså blodører ved alt det rysteri.

Det er endnu dyrere end en simpelt konsultation med rens og øredråber.

 

---Så du skal rense 6 ører dagligt i de næste 14 dage:stupid:? Jeg synes det er slemt nok bare at rense et enkelt øre på Silke 2 gange daglig. Også fordi det er umuligt at se på flasken hvor mange dråber man får sprøjtet i øret af gangen. Pludselig er flasken tom efter få dage... Så har man nok sprøjtet for meget i:oops:.

Og det betyder måske ikke så meget for øret, men det er dyre dråber. Så det betyder noget for pengepungen..

Når jeg så var færdig med det dårlige øre efter 14 dage, så skulle det nok vise sig at kort tid efter begyndte der at komme kløe og snask i det andet øre.....

 

Men det var jo så fordi hendes ører hele tiden kløede på grund af allergi. Og når hun så kradsede sig, så fik hun betændelse i øret. Øredråberne virker også kløestillende. Og så blev Silke opmærksom på, at det kløede i det andet øre.. Hun har haft blodøre 3 gange..

 

Jeg håber ikke, at dine hunde har allergi.....

 

---Min Silke tror at man SKAL op på vægten først før man kan få lov til at komme ind til søde Allison. Så hun vader lige hen og sætter sig på vægten inden jeg når at få tændt for den..:lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...