Hop til indhold

Vaccination


Gæst LIP
 Share

Recommended Posts

Hej! Vi får vores lille 8 ugers labradorhvalp på mandag. Og vi glæder os! Men jeg er kommet til at tænke på hvornår den skal vaccineres første gang. Og skal den igen nogle uger efter?

Link til indlæg
Del på andre sites

hvis den ikke er vaccineret når i får den, så skal den vaccineres kort efter og så igen ved 12 uger...

 

nogen steder vaccinerer de ved 12 og 16 - men det afhænger vist af dyrlægerne tror jeg? :confused:

 

måske er der nogen andre der ved det mere præcist? Vores har lige fået sin 12 ugers vaccine.... men ring til din dyrlæge og hør dem ad hvornår de gerne vil vaccinere, det vil nok være mit bedste bud

 

 

.... det var overhovedet ikke til hjælp vel :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vaccinationsprogrammet afhænger af hvilken vaccine, der bruges og hvornår den første vaccine er givet - er hunden 8 uger, når den får første vaccine, så kan man nøjes med at give i uge 12, hvis det er den store vaccine, der beskytter mod næsten alt.

 

Jeg har næsten lige været igennem vaccinations"helvedet" med min hvalp, der endte op med 3 x vaccine og 2 x rabies på grund af regler (hun skal bruges til udstillingshund og skal derfor leve op til DKK's regler samt udrejsereglerne).

Havde hun været 4 dage ældre, da hun fik vaccine nr. 1, så skulle hun kun have haft en mere.

 

Kommer hvalpen fra tvivlsomme kår og er tæven ikke vaccineret, så vil de fleste dyrlæger anbefale 3 vacciner uanset hvornår de er givet og hvilken vaccine, der gives.

 

MVH

Wivian

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej igen! Nu har jeg talt med min dyrlæge. Zaki (vores skønne hvalp) skal vaccineres når han er 12 uger og derefter om et år. Han skulle være beskyttet af modermælken det første stykke tid. Så blev jeg så meget klogere, men tak for jeres indlæg:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, han skal have den første når han er 12 uger og indtil da skulle han være beskyttet af modermælken. Moderens vaccinationer går over i mælken og derved er hendes hvalpe beskyttet i den første tid, ifølge min dyrlæge.:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg er klar over at moderens vaccine menes at beskytte hvalpen i den f¢rste tid, men enhver vaccine opstart er da altid minimum 2 vacciner, rimelig tæt ved hinanden, og derefter engang om året, eller så ofte som producenten anbefaler. Hvis man blindt går ud fra at moderens vaccine dækker, skal både hvalp og modertæve da have taget blodpr¢ve så man kan teste immuntallet. Det er ikke et ukendt fænomen, at den vaccine ens hund har fået rent faktisk ikke har bevirket h¢jt nok immuntal til at beskytte mod sygdem, det er bare de allerfærreste (mig selv inkl.) der ikke tester for det! Det er jo derfor man tester efter en måned med rabbiesvaccine, da man SKAL være sikker på der ikke kan være risiko for smitte senere hen.

 

Kan også oplyse at træningspladser og hundepensioner der kræver bevis for vaccination, ikke vil godtage en enkelt hvalpevaccine, det er simpelthen ikke en fuldf¢rt opstart.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej PinPoynter! Tak for dit udmærkede og uddybede svar. Lige er jeg vist lidt forvirret omkring dette vaccinationsspørgsmål, for jeg har også altid hørt, at der skulle to til i starten. Derfor undrer det mig også, når min dyrlæge giver mig en anden besked. Jeg vil imorgen ringe til ham igen, og så få det på plads. Jeg vil jo kun det allebedste for min lille nye ven:-D. Men godt, at vi får en debat igang omkring spørgsmålet, for det lader til, at der er flere, som heller ikke er sikker i sagen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...