Hop til indhold

Hvornår skal man bekymre sig?


Aslan
 Share

Recommended Posts

Det er jo ingen nyhed at jeg er pylret...

Det er heller ingen nyhed at aslan ikke har megen appetit!

 

Nogen siger at når hunden ikke spiser er der noget galt.

 

 

HVIS man skal gå efter det, hvordan skal jeg så forholde mig til en hund med megen lidt appetit?

 

 

Her i morges da jeg iste ham maden fnød han og gik sin vej. 15 min senere præcenterede jeg maden for ham igen, tog lidt op i hånden og tilbød ham det, der "hapsede" han efter min hånd (dog på så lang afstand at han ikke havde nogen planer om noget som helst). Det tog jeg så som en "jeg gider altså ikke".

Fair nok.

 

Men da jeg så tilbød ham frokorst, begyndte han at pive, gik udenfor og tyggede i ben.

15 min senere, tilbød ham maden, han smagte og skred igen imens han peb....så gik der lige et par minutter og så kom han galoperende igennem stuen ud til maden, spiste lidt, gik uden for, (tisse tid) peb lidt da han kom ind og gik ud for at spise sin mad.

 

Han har ligget og sovet i dag, tygget i ben....formoder det er den rutine i hverdagen han bruger i dag.

 

Ud over mad episoden er han glad og har lige haft "nu skal vi lege" flip.

 

Maden BURDE ikke have været kedelig i dag (men med ham kan man aldrig vide).

 

 

Han har haft et par enkelt gange hvor han hverken har spist morgen eller middag, og så har spist aften, men han har aldrig peven på den måde over maden.

 

 

Måske han bare var træt af mig og maden?

 

 

Hvordan skal jeg egentlig forholde mig til aftensmaden? Skal han tilbydes ekstra de dag hvor han ikke spiser de to første måltider, det har jeg gjort indtil videre men han har aldrig spist op.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes at du skal slappe af. Det virker som om du overfortolker nogle gange.

 

Når han bliver sulten skal han nok spise hvis det er ordentlig mad du serverer for ham.

 

Min holdning er at hunden tilbydes mad på nogenlunde bestemte tidspunkter og spiser den ikke indenfor ganske kort tid, vi taler minutter, så fjernes skålen.

 

Næste måltid tilbydes til næste spisetid.

 

På denne måde har man konstant tjek på sin hunds appertit eller evt. mangel på samme.

 

Jeg ville ikke tilbyde ham "håndmad" fordi dette er en opmærksomhed mange hunde tager til sig og begynder at "krukke" med.

 

Foder er et tilbud - spis eller lad være.

 

Foder kan som regel gøres mere interessant hvis det tilbydes for arbejde, f.eks. fodersøg eller som belønning for øvelser.

 

Fodring af skål er dybest set at gøre hunden arbejdsløs :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

har du overvejet at lade ham arbejde for føden? Karla nægter at spise noget der ligger i en skål :roll: evt. det hjemmelavede, men det skal helst også hives ud på gulvet....

 

tørfoder rører hun ikke hvis det ryger i skålen, så det får hun istedet som godbidder ved træning, kontakt-godbidder når vi går tur, hygge godbidder når vi leger, afledningsgodbidder når hun er i gang med noget hun ikke skal, fodersøg på plænen / i parken osv....

 

Jeg har hele tiden været meget nervøs for at hun slet slet ikke fik nok mad - kan jo ikke nå op på at give hende nok godbidder i forhold til det gram antal der står på posen hun skal have af foder...

 

Men dyrlægen siger hun er i perfekt stand, og hun ser jo også sund og rask ud... Hun er glad og livlig og sund og rask og så er alt jo i fineste orden....

 

Så længe Aslan trives tror jeg bare du må leve med, at du har en kræsen hund der evt er lidt småtspisende... og det gør vel heller ingen ting? Som en eller anden (tror måske det var Kennel Löwchen) sagde til mig: "Der er endnu ingen hund der har begået selvmord ved at gå i sultestrejke... :lol:

 

Så tror bare du skal følge Ninjamors råd og slappe af :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan er det man siger:

 

Alt godt kommer til den der venter......

 

Nogen har seriøst dårlig mave.

 

 

Vi har prøvet alt det der foddersøg med guf, uden guf, tørt,vådt osv.

Han nægter.

Han får så dessert (små pølsestykker) ude på græsset, hvilket han gerne vil gå med til (samt stankelben om aftenen:roll:).

 

Den med at sulte, ja der ser vi så foskelligt på det

Samtlige mennesker der har haft/har med store hunde at gøre (ejer, opdrætter, ditten og datten) har fortalt os om hvor vigtigt det er at en hvalp spiser, og helst 3 gange om dagen (store knogler bla bla).

Jeg tror skam heller ikke at aslan dør af at sulte (dog kan jeg stadig huske da han ikke havde spist i 2½ dag), men jeg er bekymret for at hans knogler vil tage skade hvis det sker for mange gange.

 

Så sulte får han ikke lov til.

 

 

Jeg ved også godt at man ikke altid skal tro hvad man læser og hører, men eftersom at det er vores første (store) hund, er jeg ikke villig til at rissikere noget :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter

Jeg kan godt forstå du reagerer lidt hvis han piver. Jeg ville nok holde øje med det.

 

Men jeg ville også passe på med ikke at lave et stort (endda lille) nummer ud af det, for det kunne jo være at Aslan synes det er sjovt og derfor deltalge i legen, hvis man kan sige det sådan :mrgreen:

 

Jeg tror det er ret typisk for hvalpe at de ikke altid gider deres foder. Vinter spiste ikke altid op. Der var også nogle gange, hvor hun fik ting serveret hvor hun ikke lige havde lyst til at spise. Men hun så altid fin ud.

 

Som de bliver voksne, så går det lidt i sig selv igen.

 

Jeg synes, at han ser fin ud på billederne. Så mon ikke han har det fint :-)

 

PS - og så ville jeg give ham tørfoderet med koldt vand i, hvis du ikke allerede gør det - ikke for at bløde det op, men bare for at give ham det ekstra vand til det tørre foder ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt forstå du reagerer lidt hvis han piver. Jeg ville nok holde øje med det.

 

Men jeg ville også passe på med ikke at lave et stort (endda lille) nummer ud af det, for det kunne jo være at Aslan synes det er sjovt og derfor deltalge i legen, hvis man kan sige det sådan :mrgreen:

 

Jeg tror det er ret typisk for hvalpe at de ikke altid gider deres foder. Vinter spiste ikke altid op. Der var også nogle gange, hvor hun fik ting serveret hvor hun ikke lige havde lyst til at spise. Men hun så altid fin ud.

 

Som de bliver voksne, så går det lidt i sig selv igen.

 

Jeg synes, at han ser fin ud på billederne. Så mon ikke han har det fint :-)

 

PS - og så ville jeg give ham tørfoderet med koldt vand i, hvis du ikke allerede gør det - ikke for at bløde det op, men bare for at give ham det ekstra vand til det tørre foder ;)

 

 

Udadtil gør jeg ikke det til noget slemt, men vis han kan føle at det bekymre mig, ja så er vi jo i et dilemma:mrgreen:

 

Han får maden lidt blødt op.

 

Samme ting her ved aftensmaden, piberi ind,ud,op,og ned,hen og tilbage :roll:

Nu har han så lige fimset mig hovedet (:hmm: en hentydning, måske??)

 

Jeg tror det har været hele sammensætningen af at han ikke har opført sig som alle andre lørdage og så piven oveni - men jeg indrømmer også at jeg altså er pylert :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg "overtog" Herr Flick var han vant til at maden altid stod fremme og at der altid var mad døgnet rundt, jeg gjorde som Ninjamor nævnte, tog maden væk hvis han ikke spiste inden for et kvaters tid og lod ham vente til næste måltid (han fik ikke noget imellem de måltider)

jeg kan desværre ikke huske hvor længe det stod på, men det var ikke længe..

Jeg er selv et kæmpe pyllerhoved, så jeg kan godt følge dig :blink:

 

nårh ja, så måske at give ham besked på at nu går du ud og laver mad og sørg for at han går med dig - min stedfar forklarede mig noget med at hunde suger maven ind inden de spiser, vist noget med fordøjelsen, så hvis de får lov at gå at sukke lidt i køkkenet kan det måske hjælpe på appetitten? (måske der er andre der ved noget mere om det? det kan jo være at jeg har fået informationen i gal hals :lol:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Mens Indy voksede havde hun perioder hvor hun ikke var ret sulten, og perioder hvor hun spiste alt. Det er ikke unormalt. Jeg er sikker på at han nok skal få alt hvad han har brug for, der er jo ikke tale om at han går for lud og koldt vand i ugevis, eller lever af skrald og hvad der tilfældigvis bliver smidt til ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Udadtil gør jeg ikke det til noget slemt, men vis han kan føle at det bekymre mig, ja så er vi jo i et dilemma:mrgreen:

 

Han får maden lidt blødt op.

 

Samme ting her ved aftensmaden, piberi ind,ud,op,og ned,hen og tilbage :roll:

Nu har han så lige fimset mig hovedet (:hmm: en hentydning, måske??)

 

Jeg tror det har været hele sammensætningen af at han ikke har opført sig som alle andre lørdage og så piven oveni - men jeg indrømmer også at jeg altså er pylert :oops:

 

Har han ellers været underlig...eller er det bare når maden kommer frem?

 

Har han haft normal afførring?

 

Jeg tror det er godt, at du udadtil er cool :cool: ...og det er da lidt underligt, at han lige frem piber, synes jeg.

 

..det kan være en lille ting han har fundet på, men jeg synes det er godt nok du holder lidt øje med ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan er det man siger:

 

Alt godt kommer til den der venter......

 

Nogen har seriøst dårlig mave.

 

 

Vi har prøvet alt det der foddersøg med guf, uden guf, tørt,vådt osv.

Han nægter.

Han får så dessert (små pølsestykker) ude på græsset, hvilket han gerne vil gå med til (samt stankelben om aftenen:roll:).

 

Den med at sulte, ja der ser vi så foskelligt på det

Samtlige mennesker der har haft/har med store hunde at gøre (ejer, opdrætter, ditten og datten) har fortalt os om hvor vigtigt det er at en hvalp spiser, og helst 3 gange om dagen (store knogler bla bla).

Jeg tror skam heller ikke at aslan dør af at sulte (dog kan jeg stadig huske da han ikke havde spist i 2½ dag), men jeg er bekymret for at hans knogler vil tage skade hvis det sker for mange gange.

 

Så sulte får han ikke lov til.

 

 

Jeg ved også godt at man ikke altid skal tro hvad man læser og hører, men eftersom at det er vores første (store) hund, er jeg ikke villig til at rissikere noget :engel:

 

Det de snakker om er sandsynligvis, at han ikke foræder sig og tager uhæmmet på. Det er det, der kan skade hans muskler og led. Han skal simpelhen holdes på et godt foder og til den slanke - ikke tynde - side.

 

Jeg vil tro, at han skal vokse som vores med max 1200 gram om ugen. Vej ham og hold et skarpt øje med vægten. Den kan vise dig om Aslan vokser som han skal og harmonisk...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det de snakker om er sandsynligvis, at han ikke foræder sig og tager uhæmmet på

 

Ja, den er der også, men det er jo "heldigvis" ikke et problem :rolleyes:

 

Men vi har op til flere gange hørt at han skal have 3 måltider pr dag osv osv osv osv.

 

Men nu er problemet heldigvis ikke mere end en gang dårlig mave (forhåbentlig)

 

Har været på have inspisering, for at finde "gode" ting og sager, og søøørme om han ikke har gravet en eller anden rod op :roll: og der manglede lidt :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Dem er han færdig med at skifte.

 

Måske de stadig vokser......de nye?

 

Det kan de sagtens et stykke tid og for vores var det i hvert fald til besvær, mens det stod på. Han tyggede og tyggede og tyggede. Han er den af vores, der har haft det værst med det tandskifteri, men der er jo ikke så meget at gøre ved det. Det er naturens gang. Vi kan lette lidt på det med kolde tygge-ting, gulerødder osv, men der er ikke rigtig andet at gribe og gøre...stadig under forudsætning af, at man ikke vil medicinere sin hund...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan vudere man det?

 

Han tygger meget i tyggeben

 

Enten snakker man med dr. Dyr om at få noget beroligende / smertestillende til dyret eller også konstaterer man, at tandskifte er et naturligt led i hundens udvikling som muligvis volder den besvær, smerte og kløe et stykke tid og det er så bare noget den må igennem.

 

Jeg er på det sidstnævnte hold fordi jeg mener, at det snarest virkelig kan blive nødvendigt at hælde medicin i dyret af den ene eller anden grund og det ikke er et middel at ty til før det vitterlig er absolut nødvendigt, meeen nu er jeg så også typen, der aldrig selv har ædt en hovedpinepille, så det påvirker nok lidt mit syn på naturligt / unaturligt og hvornår man medicinere sine dyr.

 

Er du derimod bare lidt mere medfølende end mig, så slå på tråden og hør om dr. Dyr ikke gider kaste et blik ind i Aslans flab for at se at alt er ok og evt udskrive et eller andet, der kan lindre lidt på gummerne...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter

Jeg tror det kan gøre ondt, men hvis han tygger i ting, kan det eventuelt være fordi at det irriterer lidt at tænderne er ved at vokse ud.

 

Du kan eventuelt give ham kolde tygge ting nogle gange. Hans foder i frosne kong, blandet med smagen af lidt andet?

 

Hvis han generelt spiser og tygger i ting, og ikke ser videre generet ud, så tror jeg dog ikke at det er så galt. Du kan eventuelt kigge ham lidt i munden?

 

Hvordan er det gået i dag?

Link til indlæg
Del på andre sites

Men gør det ondt, når han nu tygger ben?

 

Det kan det snilt gøre. Jeg fik mine visdomstænder da jeg var et par og tyve og det gjorde f****** nasty ondt, men det hjalp når jeg bed i noget. Jeg tror at kolde tygge ting af f.eks gummimateriale ville have god effekt...Snevinters forslag med koldt foder i en nedkølet Kong. Man kan også få legesager der kan sprøjtes over med vand og så fryses ned, men hvis han er gået i gumle-mood den gode Aslan, så kan det være, at det ikke kan holde til ham...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror det kan gøre ondt, men hvis han tygger i ting, kan det eventuelt være fordi at det irriterer lidt at tænderne er ved at vokse ud.

 

Du kan eventuelt give ham kolde tygge ting nogle gange. Hans foder i frosne kong, blandet med smagen af lidt andet?

 

Hvis han generelt spiser og tygger i ting, og ikke ser videre generet ud, så tror jeg dog ikke at det er så galt. Du kan eventuelt kigge ham lidt i munden?

 

Hvordan er det gået i dag?

 

I går morges fnyste han og gik sin vej.

Men vi har en formodning om at han KUN har appetit om morgenen er hvis han ikke har spist sin aftensmad.

Med middagsmad kiggede han dumt på mig og gik, men fik leget lidt i ham (jaaaaaaa jeg ved godt at man ikke må hånde foder osv, MEN DET GJORDE JEG!!!!!!!!)

Og fik en lille smule i ham.

Samme ved aftensmad, der puttede vi pedegree dåse mad i, hvilket han han spiste, samt tørfodder..INDTIL der ikke var mere dåse mad.

Her til morgen pev han, fnyste og gik :roll:

 

Her til morgen -da jeg gik- ville han ikke have sin dentex (eller hvad de lige hedder) og han løftede ikke engang hovedet.

(ikke fordi jeg er bekymret :roll:).

Men ringer til kæresten i hans pause og hører ham ad.

Jeg ville jo helst bare tage til dyrelæge!

 

Tænker lidt om han er begyndt at få vokseværk (han er dog kun 5½mdr og det kommer omkring 7-8 mdrs alder), han går lidt stift nogle morgener, men halter dog ikke :hmm: (til dette har jeg sat hans madskåle op, hvilket hjalp...den første gang han spiste)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
I går morges fnyste han og gik sin vej.

Men vi har en formodning om at han KUN har appetit om morgenen er hvis han ikke har spist sin aftensmad.

Med middagsmad kiggede han dumt på mig og gik, men fik leget lidt i ham (jaaaaaaa jeg ved godt at man ikke må hånde foder osv, MEN DET GJORDE JEG!!!!!!!!)

Og fik en lille smule i ham.

Samme ved aftensmad, der puttede vi pedegree dåse mad i, hvilket han han spiste, samt tørfodder..INDTIL der ikke var mere dåse mad.

Her til morgen pev han, fnyste og gik :roll:

 

Her til morgen -da jeg gik- ville han ikke have sin dentex (eller hvad de lige hedder) og han løftede ikke engang hovedet.

(ikke fordi jeg er bekymret :roll:).

Men ringer til kæresten i hans pause og hører ham ad.

Jeg ville jo helst bare tage til dyrelæge!

 

Tænker lidt om han er begyndt at få vokseværk (han er dog kun 5½mdr og det kommer omkring 7-8 mdrs alder), han går lidt stift nogle morgener, men halter dog ikke :hmm: (til dette har jeg sat hans madskåle op, hvilket hjalp...den første gang han spiste)

 

Hvis du synes, at han skal til dyrelægen så er det nok bedst at stole på det. Det er jo dig, som kan se ham :)

 

:ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi prøver lige at købe noget rigtig lækkert dåsemad, og ser om han gider det.

Gider han ikke det.....så tager kæresten til dyrelæge i morgen.

 

Jeg er så også lige blevet informeret om at da kæresten samlede hudnelorte op igår, så det ud til at Aslan havde lidt dårlig mave. Det kan jo i bund og grund også bare være det? Ondt i maven og ingen appetit?

 

 

Nogen gode råd til hvad man kan blande i yougurt neutral der gør at aslan ville spise det?

 

Dette virker ikke:

Ris

Tun

Torskerogn

Lever og hjerte

dåsemad (den er lidt langt ude, men skulle forsøges)

pølser

frolicer

 

 

I skal endelig ikke tro at vi har en besværlig hund! :rolleyes:

 

 

Må man egentlig putte lidt sukker i (tænker lidt på hvis det smager syrligt kan det tænkes at han ikke kan li det længere?)

 

 

Jo mere jeg læser hvad jeg skriver, jo mere dum føler jeg mig :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi prøver lige at købe noget rigtig lækkert dåsemad, og ser om han gider det.

Gider han ikke det.....så tager kæresten til dyrelæge i morgen.

 

Jeg er så også lige blevet informeret om at da kæresten samlede hudnelorte op igår, så det ud til at Aslan havde lidt dårlig mave. Det kan jo i bund og grund også bare være det? Ondt i maven og ingen appetit?

 

 

Nogen gode råd til hvad man kan blande i yougurt neutral der gør at aslan ville spise det?

 

Dette virker ikke:

Ris

Tun

Torskerogn

Lever og hjerte

dåsemad (den er lidt langt ude, men skulle forsøges)

pølser

frolicer

 

 

I skal endelig ikke tro at vi har en besværlig hund! :rolleyes:

 

 

Må man egentlig putte lidt sukker i (tænker lidt på hvis det smager syrligt kan det tænkes at han ikke kan li det længere?)

 

 

Jo mere jeg læser hvad jeg skriver, jo mere dum føler jeg mig :roll:

 

Du skal ikke putte sukker i foderet. :shock:

 

Jeg sidder lidt og tænker om han smider dig rundt i manegen? Forstået på den måde at han får en reaktion fra dig!!

 

Desuden ville jeg være påpasselig med at tilbyde alt for mange alternativer til foderet (med mindre du gerne vil blande det al. tørfoder med forskelligt). Jeg kender en del hunde der nægter at spise der tørfoder uden der blandes div. i og det er ikke altid det er nok :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...