Hop til indhold

Ulve vil hellere fiske end....


Gæst Priceman
 Share

Recommended Posts

Gæst Priceman

For dem af os der ikke mener at hunden og ulven ikke er sååå forskellige for så vidt fordøjelses angår så er der en ny undersøgelse der er værd at tage med i sine overvéjelser når vi fodrer.

Ulve vil hellere fiske end at jage.

 

02/09/2008 -

http://forsker.net/artikel/ulve-vil-hellere-fiske-end-jage.html

 

 

I den populære forståelse er ulve dyr, der i flok jager hjorte og andre hovdyr. En ny stor undersøgelse, der publiceres i BMC Ecology i dag, giver dog et mere varieret billede af dyrets kostvaner.

Faktisk tyder undersøgelsen på, at ulve foretrækker at fiske frem for at jage, når de har muligheden.

Det er specielt laks, der kan få ulvene til at opgive jagten for en tid.

Chris Darimont fra University of Victoria og Raincoast Conservation Foundation, Canada, der ledte undersøgelsen i et fjerntliggende areal i British Columbia på 3.300km2, forklarer, "over en periode på fire år, har vi undersøgt, hvad ulve spiser på forskellige tidspunkter i løbet af året."

Det meste af året spiser ulvene hjorte, men i efteråret, hvor laks er tilgængelige som føde, skifter ulvenes præference. Forskerne lægger vægt på, at skiftet ikke sker af mangel på hjorte, men derimod lader det til, at ulvene reelt foretrækker laks.

Forskningen har også lært forskerne meget om laksenes økologi. Medforfatter Thomas Reimchen, også fra University of Victoria, siger, "laksene overraskede os. Deres migrationer rækker langt ind i det terrestiske økosystem."

Forskerne peger på flere fordele ved at fiske. "Det giver mening for ulvene. Det er både mindre risikofyldt og mere ernærende for ulvene at fiske, end det er at jage," forklarer Darimont.

 

 

http://www.biomedcentral.com/1472-6785/8/14/abstract

 

 

Så der er ikke noget at gøre .. Ud med snøren og fang en laks ,ørred eller to til din hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen Emma får da skind fra røget fisk når vi køber sådan noget og hun ved udemærket godt hvad der skal ske når hun lugter fisken, så er man meget dygtig hund...

 

Men jeg tænker lidt det samme som Irene hvorfor dog bruge energi på at nedlægge en hjort når der er så fyldt med fisk i den nærliggende flod så det kunne være løgn. Ulve æder jo også bær og det er der jo også en sæson for...

 

Og det er helt rigtigt at hundens og ulvens fordøjelse er meget ens med hinanden, det er det sammen med mennesker vi har ikke udviklet vores indre organsystemer i mange tusinde år, men alligevel spiser vi noget helt andet end stenaldermad, og det mad kan jo give os sygdomme hvis vi ikke passer på med hvad vi indtager, kunne det tænkes at det er det samme med hunde???

Link til indlæg
Del på andre sites

Og det er helt rigtigt at hundens og ulvens fordøjelse er meget ens med hinanden, det er det sammen med mennesker vi har ikke udviklet vores indre organsystemer i mange tusinde år, men alligevel spiser vi noget helt andet end stenaldermad, og det mad kan jo give os sygdomme hvis vi ikke passer på med hvad vi indtager, kunne det tænkes at det er det samme med hunde???

 

Det er en teori jeg har luftet mange gange.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen Emma får da skind fra røget fisk når vi køber sådan noget og hun ved udemærket godt hvad der skal ske når hun lugter fisken, så er man meget dygtig hund...

 

Men jeg tænker lidt det samme som Irene hvorfor dog bruge energi på at nedlægge en hjort når der er så fyldt med fisk i den nærliggende flod så det kunne være løgn. Ulve æder jo også bær og det er der jo også en sæson for...

 

Og det er helt rigtigt at hundens og ulvens fordøjelse er meget ens med hinanden, det er det sammen med mennesker vi har ikke udviklet vores indre organsystemer i mange tusinde år, men alligevel spiser vi noget helt andet end stenaldermad, og det mad kan jo give os sygdomme hvis vi ikke passer på med hvad vi indtager, kunne det tænkes at det er det samme med hunde???

 

Men stenaldermad ville osse kunne gøre os syge. Hele vores adfærd og liv er jo ændret. Der er vist ikke mange af os i dag der kan tåle at leve af det, de spiste rundt om bålet i stenalderen...

 

Forøvrigt blev mennesker jo ikke så gamle dengang..

 

Og vilde ulve bliver vel heller ikke så gamle..

--Uanset om de spiser hjort eller fisk.

 

At vi har mange sygdomme i dag er jo måske fordi mange af os BLIVER gamle.

 

Forøvrigt tror jeg da at vi stærkt undervurderer hundens evne til at smage sin mad. Hunde har smagsløg ligesom vi andre har. Og de har jo en lugtesans, der langt overgår vores.

Og VORES smagsoplevelser er jo et mix af smagsløgenes indtryk og vores lugtesans. Men mest vores lugtesans.

---Ulve synes vel, at fisk smager bedre end hjort:-P. Måske især fordi de ikke er tilgængelige året rundt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen

Og det er helt rigtigt at hundens og ulvens fordøjelse er meget ens med hinanden, det er det sammen med mennesker vi har ikke udviklet vores indre organsystemer i mange tusinde år, men alligevel spiser vi noget helt andet end stenaldermad, og det mad kan jo give os sygdomme hvis vi ikke passer på med hvad vi indtager, kunne det tænkes at det er det samme med hunde???

Vi kan også tage til udlandet og blive syge af det de får dér. Mon ikke det bare er et spørgsmål om, hvad kroppen er vant til at få. :hmm:

 

Jeg tror selv på, at hvis man pudser og nusser og pakker ens hunde, børn sig selv, whatever ind i vat, så er man langt mere modtagelig for sygdomme og skavanker, end hvis man ikke gør, fordi imunforsvaret simpelthen ikke "lærer" at bekæmpe alt muligt skidt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi kan også tage til udlandet og blive syge af det de får dér. Mon ikke det bare er et spørgsmål om, hvad kroppen er vant til at få. :hmm:

 

Jeg tror selv på, at hvis man pudser og nusser og pakker ens hunde, børn sig selv, whatever ind i vat, så er man langt mere modtagelig for sygdomme og skavanker, end hvis man ikke gør, fordi imunforsvaret simpelthen ikke "lærer" at bekæmpe alt muligt skidt.

 

Det er rigtigt for mange. Men nogle af os, to-benede som firbenede- er så genetisk skadede at vi har brug for særbehandling for at trives... :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså for et par år siden i Skandinavisk Dyrepark, fortalte en af passerne om isbj¢rnene, at de gav dem fisk osv... men at de rent faktisk foretrak rosinboller :mrgreen: Nu kan man jo så ikke lige finde rosinboller på nordpolen, så deroppe må de n¢jes med fisk og sæler :ae:

 

...bare fordi man hellere vil have noget end noget andet, beh¢ver det ikke betyde at der er mere eller mindre sundt end det man burde spise.

 

Det giver da mening at ulvene skulle spise fisk; fisk er sundt (men ikke så lækkert som rosinboller), og giver et godt fedtlag. Og så kan vi alle vel godt lide årstidernes variation?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Altså for et par år siden i Skandinavisk Dyrepark, fortalte en af passerne om isbj¢rnene, at de gav dem fisk osv... men at de rent faktisk foretrak rosinboller :mrgreen:Nu kan man jo så ikke lige finde rosinboller på nordpolen, så deroppe må de n¢jes med fisk og sæler :ae:

 

...bare fordi man hellere vil have noget end noget andet, beh¢ver det ikke betyde at der er mere eller mindre sundt end det man burde spise.

 

Det giver da mening at ulvene skulle spise fisk; fisk er sundt (men ikke så lækkert som rosinboller), og giver et godt fedtlag. Og så kan vi alle vel godt lide årstidernes variation?

 

:mrgreen: surt for hr og fru isbjørn

 

Det med de fisk og gode fedtsyrer - det passer jo også meget godt til årstiden - netop efteråret er jo et godt tidspunkt at polstre sig lidt ekstra til. Mon det er en tilfældighed eller moder naturs mening?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
jeg har nu det her billede i mit hoved, af isbj¢rne der jager rosinboller, og ulvene der sidder lidt væk og tænker "feeeeeedt, det vil jeg os' pr¢ve" :lol:

 

hi hi...hvis der er nok rosinboller ender vi alle måske med at være venner :-D ...isbjørne og ulve kan så leve sammen i al fredelighed med de små fisk :cool::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men stenaldermad ville osse kunne gøre os syge. Hele vores adfærd og liv er jo ændret. Der er vist ikke mange af os i dag der kan tåle at leve af det, de spiste rundt om bålet i stenalderen...

 

Forøvrigt blev mennesker jo ikke så gamle dengang..

 

Og vilde ulve bliver vel heller ikke så gamle..

--Uanset om de spiser hjort eller fisk.

 

At vi har mange sygdomme i dag er jo måske fordi mange af os BLIVER gamle.

 

Forøvrigt tror jeg da at vi stærkt undervurderer hundens evne til at smage sin mad. Hunde har smagsløg ligesom vi andre har. Og de har jo en lugtesans, der langt overgår vores.

Og VORES smagsoplevelser er jo et mix af smagsløgenes indtryk og vores lugtesans. Men mest vores lugtesans.

---Ulve synes vel, at fisk smager bedre end hjort:-P. Måske især fordi de ikke er tilgængelige året rundt.

 

Jo der har du fat i noget med levetid og sygdomme, men i gamle dage blev man jo ædt af en bjørn hvis man gik udenfor om natten for at skide i skoven:lol: Sådan er det heldigvis ikke de fleste steder længere...

Nej det ville være dumt at gå tilbage til stenalder mad, men principperne i stenalder mad virker og der er sågar skrevet bøger om dette emne...

De sygdomme vi har idag der er i sammenhæng med alderdom er simpelthen fordi vores system lukker ned, det er overbelastet af de mange års slid de har være udsat for (gigt, demens ovs.) og gamle hunde får også gigt...

 

Vi kan også tage til udlandet og blive syge af det de får dér. Mon ikke det bare er et spørgsmål om, hvad kroppen er vant til at få. :hmm:

 

Jeg tror selv på, at hvis man pudser og nusser og pakker ens hunde, børn sig selv, whatever ind i vat, så er man langt mere modtagelig for sygdomme og skavanker, end hvis man ikke gør, fordi imunforsvaret simpelthen ikke "lærer" at bekæmpe alt muligt skidt.

 

Jo det er rigtigt, jeg oplevde på Island at deres gårdhunde fik alle rester fra aftensmaden også ben og fed sovs, og de var de mest sunde hunde jeg havde set længe, selv hovstykker fra hestene når de fik nye sko blev gnasket med største velbehag, den coktail ville tage livet af selv den mest hårde danske hund;-)

 

Vi selv levede af mest kød i de 3 uger jeg var deroppe og det kunne man godt mærke på kroppen, når man er vant til at få mange grøntsager til...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo der har du fat i noget med levetid og sygdomme, men i gamle dage blev man jo ædt af en bjørn hvis man gik udenfor om natten for at skide i skoven:lol: Sådan er det heldigvis ikke de fleste steder længere...

 

 

aarrrhhh så var det vidst heller ikke værre . Har du nu læst eventyrs bøger igen? :-)

 

 

Nej det ville være dumt at gå tilbage til stenalder mad, men principperne i stenalder mad virker og der er sågar skrevet bøger om dette emne...

 

Jeg syntes så ikke det vile væredumt. læs bare her:

http://www.alun.dk/sund-kost-stenalderkost-din-fremtid.asp

 

De sygdomme vi har idag der er i sammenhæng med alderdom er simpelthen fordi vores system lukker ned, det er overbelastet af de mange års slid de har være udsat for (gigt, demens ovs.) og gamle hunde får også gigt...

 

Jeg mener så at de fleste sygdomme kommer af forkert og især for lidt brug af kroppen og ikke specielt af at den bliver slidt generelt.

 

 

 

Vi selv levede af mest kød i de 3 uger jeg var deroppe og det kunne man godt mærke på kroppen, når man er vant til at få mange grøntsager til..

 

Jamen din krop er heller ikke gearet til at leve af kød alene, snarere tværtimod. Men din hunds krop er helt klar til netop at leve primært af kød.

Link til indlæg
Del på andre sites

aarrrhhh så var det vidst heller ikke værre . Har du nu læst eventyrs bøger igen? :-)

 

Jeg syntes så ikke det vile væredumt. læs bare her:

http://www.alun.dk/sund-kost-stenalderkost-din-fremtid.asp

 

Jeg mener så at de fleste sygdomme kommer af forkert og især for lidt brug af kroppen og ikke specielt af at den bliver slidt generelt.

 

Jamen din krop er heller ikke gearet til at leve af kød alene, snarere tværtimod. Men din hunds krop er helt klar til netop at leve primært af kød.

Come on, hav da lidt fantasi eller er du nu også blevet for gammel til det??:vinken:

 

Nu skal man jo tage akt med et gran salt, og ja det er en god ide at skifte til stenaldermad, men hvad skulle menneskeheden dog gøre uden kinder mælkesnitte....:mums:

 

Personligt i min familie er det slid af kroppen der har ført til døden hos de ældre familiemedlemmer, undtagen en enkelt der valgte at blæse knoppen af sig selv men det er en anden historie...

Link til indlæg
Del på andre sites

Come on, hav da lidt fantasi eller er du nu også blevet for gammel til det??:vinken:

 

Jeg er nok blevet fantasiforladt.:blink:

 

Nu skal man jo tage alt med et gran salt, og ja det er en god ide at skifte til stenaldermad, men hvad skulle menneskeheden dog gøre uden kinder mælkesnitte....:mums:

 

Leve. :engel::-D

 

Personligt i min familie er det slid af kroppen der har ført til døden hos de ældre familiemedlemmer, undtagen en enkelt der valgte at blæse knoppen af sig selv men det er en anden historie...

 

Jamen det var også ment på de noget yngre ,som jeg oplever får ondt både her og de og det er sgu ikke fordi de har knoklet som svin, men nærmere fordi....bla bla bla... ja det kan nok være ligemeget. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter

min hund er åbenbart for langt fjernet fra ulve.

 

I dag forsøgte jeg at vise hende nogle små fisk i en sø. Der var ret mange indenfor et par meters afstand. Men hun var mere interesseret i en and der svømmede rundt 50 meter væk :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
er godt klar over ulve spiser fisk laks i sæsonen for laks det er jo også sundt spise for hunde

altså det er sæson betinget

ja helt sikkert så det for nogle år tilbage at ulve selv fanger deres fisk

 

[media]http://www.metacafe.com/watch/1236199/wolves_fishing/[/media]

 

[media]

[/media]

 

 

Egentligt er det nemt at forstå...og det er jo ikke helt 'at fiske', når laksene hopper rundt i dynger i lavt vand.

 

Men forståeligt, at det er noget ulvene foretrækker - det er nemt og det er tiltrækkende (noget som bevæger sig hurtigt, vækker opsigt, jagtinstinkt, og er let at snuppe).

 

 

....hvorfor så rende rundt efter en elg? ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Egentligt er det nemt at forstå...og det er jo ikke helt 'at fiske', når laksene hopper rundt i dynger i lavt vand.

 

Men forståeligt, at det er noget ulvene foretrækker - det er nemt og det er tiltrækkende (noget som bevæger sig hurtigt, vækker opsigt, jagtinstinkt, og er let at snuppe).

 

 

....hvorfor så rende rundt efter en elg? ;-)

 

 

 

ja det er da klart mine får også fisk især laks køber en hel til hver de må fortærre som de vil

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...