Hop til indhold

Gør jeg noget forkert?


Gæst lillebob
 Share

Recommended Posts

Gæst lillebob

Hej med jer.

jeg er ny herinde og har lige et par enkelte spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe med, jeg er den heldige ejer af en lille cairn terrier på 9 uger, han er den dejlig og glad hund med fart på

:-D og det jo bare skønt. Da jeg fik han fra kennelen var han avis trænet og det virkede også godt her de første 6 dage, nu er han begyndt at tisse alle andre steder end på avisen, han vil slet ikke tisse når han er udenfor, andet en når han kommer ud om morgenen. resten af dagen holder han sig når han er ude og venter så til han kommer hjem. han får al den ros han kan bære når han gør det udenfor, siger tiiiiisse når han sidder og tisser udenfor og dygtig tisse når han er færdig. Ved godt man ikke kan forlange han er renlig som 9 ugers hvalp, men jeg har tænkt på om jeg gør noget forkert siden han kun vil tisse udenfor om morgenen????

de sidste par dage er jeg blevet ude næsten 3 timer for at vente på han skulle tisse derude men ingen ting sker der, han venter til han er inde...håber der er nogel som har et godt råd.

hilsen bobs mor

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej med jer.

jeg er ny herinde og har lige et par enkelte spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe med, jeg er den heldige ejer af en lille cairn terrier på 9 uger, han er den dejlig og glad hund med fart på

:-D og det jo bare skønt. Da jeg fik han fra kennelen var han avis trænet og det virkede også godt her de første 6 dage, nu er han begyndt at tisse alle andre steder end på avisen, han vil slet ikke tisse når han er udenfor, andet en når han kommer ud om morgenen. resten af dagen holder han sig når han er ude og venter så til han kommer hjem. han får al den ros han kan bære når han gør det udenfor, siger tiiiiisse når han sidder og tisser udenfor og dygtig tisse når han er færdig. Ved godt man ikke kan forlange han er renlig som 9 ugers hvalp, men jeg har tænkt på om jeg gør noget forkert siden han kun vil tisse udenfor om morgenen????

de sidste par dage er jeg blevet ude næsten 3 timer for at vente på han skulle tisse derude men ingen ting sker der, han venter til han er inde...håber der er nogel som har et godt råd.

 

hilsen bobs mor

Tager i avisen med ud når han skal tisse? ellers prøv at tage den med ud, han er vant til at tisse på avis så når han er tryg ved at gøre det udenfor kan i prøve at tage avisen fra ham når i er ude. Først træne det i haven, der er mere tryg end ved gåture og dernæst kan i prøve at tage den fra ham når i går tur.

 

(tænk ikke på hvad folk tænker når i render rundt med en avis under hans bagdel når i går tur :-D)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej med jer.

 

jeg er ny herinde og har lige et par enkelte spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe med, jeg er den heldige ejer af en lille cairn terrier på 9 uger, han er den dejlig og glad hund med fart på

:-D og det jo bare skønt. Da jeg fik han fra kennelen var han avis trænet og det virkede også godt her de første 6 dage, nu er han begyndt at tisse alle andre steder end på avisen, han vil slet ikke tisse når han er udenfor, andet en når han kommer ud om morgenen. resten af dagen holder han sig når han er ude og venter så til han kommer hjem. han får al den ros han kan bære når han gør det udenfor, siger tiiiiisse når han sidder og tisser udenfor og dygtig tisse når han er færdig. Ved godt man ikke kan forlange han er renlig som 9 ugers hvalp, men jeg har tænkt på om jeg gør noget forkert siden han kun vil tisse udenfor om morgenen????

de sidste par dage er jeg blevet ude næsten 3 timer for at vente på han skulle tisse derude men ingen ting sker der, han venter til han er inde...håber der er nogel som har et godt råd.

 

 

hilsen bobs mor

 

Jeg kan ikke se noget forkert i det du beskiver du gør, men du kunne eventuelt prøve at give ham en godbid, når han tisser udenfor, så bliver det med garanti mere attraktivt :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst snevinter
Tager i avisen med ud når han skal tisse? ellers prøv at tage den med ud, han er vant til at tisse på avis så når han er tryg ved at gøre det udenfor kan i prøve at tage avisen fra ham når i er ude. Først træne det i haven, der er mere tryg end ved gåture og dernæst kan i prøve at tage den fra ham når i går tur.

 

(tænk ikke på hvad folk tænker når i render rundt med en avis under hans bagdel når i går tur :-D)

 

Ja, hvalpe vil ofte helst tisse tæt på hjemmet. Og ham her har så lært at tisse FOR tæt på hjemmet. Men i kan jo tage aviserne med ud og se om det virker.

 

Fjern også alle aviser fra hjemmet - det skal slet ikke vise tegn på at her kan man tisse. Det kan være forvirrende for hvalpen at finde ud af hvad der er rigtigt.

 

Gå tisse områderne over med Rodalon igen, for lugten kan stadig være der, og hvalpen reagerer så ved at blive ved med at tisse de steder indenfor.

 

Skæld ikke hvalpen ud (hvilket du sikkert heller ikke gør), vis ikke irritation over det, sig ingenting til hvalpen, hvis uheldet er ude, men ryd bare op. Det kan nemt have en forkert virkning.

 

Hold øje med hvad tegnene er, før han tisser - snuser, cirkler og hav snor parat og tag ham roligt udenfor. Bliv bare et sted i haven ved huset, hvor du gerne vil have at han ender med at tisse (senere begynder han at tisse andre steder mere).

 

Tag ham udenfor ofte for at give ham chancen, hver anden time og især efter at han har sovet, spist, eller leget... Jeg ville nok ikke blive udenfor i laaang tid, men bare give ham chancen for at tisse ude...og ligesom skabe et mønster 'se, det er sådan vi gør'.

 

Jeg tror det tager lidt ekstra tid med ham, fordi han er vokset op med at kunne tisse indenfor og det har fortsat hos dig. Nu skal han så finde ud af, at det slet ikke er sådan man gør.

 

En del tålmodighed, ro og rutine, så kan i sikkert komme fint igang med at finde ud af at toilettet, det er altså udenfor :vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Han er nok for usikker endnu til at turde at tisse udenfor på "andres" område, så du må væbne dig med tålmodighed, det skal nok komme :-D

Du kan vælge at finde et "toiletsted" til ham, altså du går det samme sted hen HVER gang han skal ud efter at have spist, sovet, leget osv. (også om morgenen hvor de andres spor måske ikke er så friske). Det råd fik jeg af Ascha da jeg skulle pottetræne Noomi og det virkede rigtig godt :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har fjernet alle aviser derhjemme og er stor forbruger af rodalon:-) idag har jeg været over ham hele tiden og han har tisset udenfor 3 gange:-) samme sted, så det er bare at holde øjnene åbne for de er hurtige som bare faen:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...
  • 1 year later...
Gæst Stinne og Hugo

Som andre skriver, er en lille hvalp i starten usikker i sit nye hjem og indenfor bliver jo først en "sikker zone". (= der tør jeg godt tisse) Så kommer haven (= OK, det er ikke farligt) og senere på gåturen (= nu er jeg rigtig sej og de andre hunde skal da oså kunne lugte, jeg har været her:vinken:).

 

Så er der jo også den kære avistræning. Jeg kan sådan set godt se, det er smartest for opdrætteren, men det kan også gøre det lidt mere besværligt for os hvalpeejere i starten. Heldigvis bliver hvalpene "tætte" til sidst, men tålmodighed skal der til - og det siger jeg af erfaring.:pift:

Link til indlæg
Del på andre sites

Som Lille louie siger, så er det en meget gammel tråd og TS er ikke medlem her mere :blink:

 

Det er en meget god ide lige at tjekke datoen på de tråde man skriver i, mener det er den anden meget gammel tråd du har skrevet i inden for meget kort tid.

 

Det er ikke ment som kritik og det er heller ikke fordi der som sådan er noget galt i at skrive i meget gamle tråd, man skal bare ikke forvente et svar :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinne og Hugo

I know og konstruktiv kritik modtages altid.:blink:

 

Jeg synes bare emnet var godt og har jo selv for nylig været gennem alt det renligheds-hejs.

 

Med al respekt (er relativt ny på forum) vil jeg gerne høre om man skal lade være med at skrive i gamle tråde? Jeg forventer ikke svar fra trådstarter, bare være en del af en debat.

Link til indlæg
Del på andre sites

I know og konstruktiv kritik modtages altid.:blink:

 

Jeg synes bare emnet var godt og har jo selv for nylig været gennem alt det renligheds-hejs.

 

Med al respekt (er relativt ny på forum) vil jeg gerne høre om man skal lade være med at skrive i gamle tråde? Jeg forventer ikke svar fra trådstarter, bare være en del af en debat.

 

Narj, der er ikke lige frem nogen forum-lov der siger at man skal lade være med at skrive i gamle tråde, hvis man har noget på hjertet der kan give en debat, men jeg tror bare ikke at det er så tit at der er ret mange der svare når det er sådan en gammel tråd, selvom jeg dog har set det ske :blink:

 

Men i mange tilfælde kan man finde en nyere tråd med samme emne, nok især når det handler om sådan noget som; renlighed, alene hjemme, hvalpen bider og lign :mrgreen:

Og endelig så er man altid velkommen til at oprette en ny tråd, hvis man gerne vil have en debat i gang :5up:

 

Igen, du har ikke gjort noget "forkert", der bliver bare ikke så tit svaret i meget gamle tråde :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinne og Hugo

Godt så.:lun: Nu har jeg lavet mine indstillinger om til at jeg max vil se indlæg der er 1 måned gamle.

Jeg er også på et andet forum for dyr og der er en hel del debat om, at der konstant bliver oprettet nye tråde om samme emne. Men kan sagtens se din pointe.

Surfer nu for vildt her på forum.:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...