Hop til indhold

Flåter - som ikke kan fjernes?


Gæst Sitto
 Share

Recommended Posts

Gæst Sitto

Ayo har to MIKRO flåter til at sidde på den ene skulder. Der er kommet en lille bule hvor de sidder - men hun virker ikke spor øm. Vi bruger kobenene herhjemme til at fjerne flåter med, og de findes jo i de to størrelser. Selv ikke den mindste størrelse kan gribe fat om dem. What to do? Er det forsvarligt at lade dem sidde et par dage og satse på at de så har en størrelse, så man kan få dem vredet af? :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sitto

Det er hele flåter - hvis man kigger VIRKELIG godt efter, så kan man se deres små klamme sprællende ben! :badr: Men har aldrig set dem så små her før - og de er slet ikke rødlige endnu, nærmest hvide/gennemsigtige. Men prøvede at gribe fat om den største af de to, med det mindste koben, og den kunne simpelthen ikke få fat, så små er de. Så er jeg vel nødt til at lade dem sidde - bør de ikke være større om et par dages tid, eller hvor hurtigt går sådan noget? :hmm: Hader at de kryb sidder i hende!

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er det er helt sikkert nyudklækkede larver.

De har ikke særligt stærke kæber, du kan sikkert skrabe dem af med en kniv.

Under alle omstændigheder kan de ikke have borreliose i det stadium. Dvs at det trick med vaseline som man ellers fraråder kan bruges her hvis alt andet svigter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sitto
Hvad med at ta' dem med en pincet..? :vedikke:

 

Så er det er helt sikkert nyudklækkede larver.

De har ikke særligt stærke kæber, du kan sikkert skrabe dem af med en kniv.

Under alle omstændigheder kan de ikke have borreliose i det stadium. Dvs at det trick med vaseline som man ellers fraråder kan bruges her hvis alt andet svigter.

 

Så når de er så små, så sker der ikke noget ved at prøve en pincet? Altså fordi de ikke kan have borreliose i det stadim?

For normalt tør jeg absolut ikke bruge pincet, fordi jeg er bange for at mase dem og de videregiver sygdommen hvis de er bære af den. Men den risiko bør der ikke være her, selvom jeg prøver med en pincet eller noget vaseline?

Link til indlæg
Del på andre sites

Billede0448.jpg Jeg har sådan en her til at tage flåter væk med. Den her har jeg så klippet midt over da den er lidt stor til de små hunde jeg har. Den har to forskellige "munde" som jeg kalder det, en lille og en stor mund. Har fået en af min opdrætter og en har jeg købt hos Avifauna. Så en herhjemme og en i campingvognen, så er jeg sikker på jeg ikke glemmer den.
Link til indlæg
Del på andre sites

Bare sådan semi-OT, er det altså ikke når hovedet bliver siddende at der kan overføres sygdomme. Det kan selvfølgelig give en infektion, da det er et fremmedlegeme. Men oftest afstøder kroppen det naturligt. Ligesom hvis vi får en splint i fingeren - den finder som regel ud igen.

 

Jeg tror jeg ville lade dem syge et par dage, og så fjerne dem med tangen. Alternativt give dem en klat vaseline og kvæle dem. Derefter vil kroppen sandsynligvis (forhåbentlig) afstøde dem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så når de er så små, så sker der ikke noget ved at prøve en pincet? Altså fordi de ikke kan have borreliose i det stadim?

For normalt tør jeg absolut ikke bruge pincet, fordi jeg er bange for at mase dem og de videregiver sygdommen hvis de er bære af den. Men den risiko bør der ikke være her, selvom jeg prøver med en pincet eller noget vaseline?

 

Når flåtlarverne er i det stadium, er det første stadium og deres første "sug" efter udklækning. De sygdomme de kan overføre, herunder borreliose er noget de optager fra de værtsdyr de allerede har siddet på. Derfor kan man gøre ting med disse larver som man ikke må med større flåter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Sitto

Den allermindste er selv røget af i løbet af natten/dagen. Og den største af de meget små, havde vokset sig tilpas stor, til at den kunne fjernes med det mindste koben :5up: så nu er vi flåtfri igen! Men puha, vi har lige været i skoven - har fjernet to flåter fra manden herhjemme og én fra mig selv :badr: så der bliver holdt godt øje med Ayo de næste dages tid! Og så er det SLUT med at gå i skoven om aftenen - man bliver jo spist op af de kryb og myg... :evil:

 

Men tusinde tak for hjælpen og beroligelsen :5up: :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...