Gæst Cindy Skrevet Maj 24, 2012 Rapporter Share Skrevet Maj 24, 2012 Hej derude. Først og fremmest, sikke et skønt forum i har fået Jer her! Vi har siddet og læst en hel masse af de gode råd og ideer som mange af Jer har svaret på herinde. Vores spørgsmål er sikkert et som er kommet tusindvis gange før, og der ligger helt sikkert også nogle svar på dem herinde. (vi er enten bare rigtig dårlige til at søge eller også så har vi overset dem:)) Jeg er en fantastisk dejlig (og smuk) lille hvalp på 12 uger, og jeg har altså det her problem at jeg stadigvæk tisser indenfor. (hun er blevet RIGTIG god til at holde sig fra at lave stort indenfor... for det meste:)) Men når det sker må det jo næsten være vores egen fejl, da vi så ikke har lagt nok mærke til signalerne om at hun gerne vil ud og luftes Men som sagt meget sjældent det sker... Jeg bliver trænet så småt i at være alene hjemme, startende med 5-10-15 min osv. Men lige så snart at mor og far er væk så formår jeg at ødelægge alt hvad der er muligt Jeg rivet tingene ned fra sofabordet osv. Og ellers prøver jeg at spise alt hvad der er. (Som hvalpe nu engang gør) Er der nogen rigtig smart måde at mine "forældre" kan træne med mig, så jeg IKKE ødelægge alt? De ved godt at jeg kun er en hvalp, og der nok går noget tid før jeg lære det... Men det ville være rigtig dejligt hvis der var nogle råd til hvordan at jeg kan hjælpe mine "forældre" i at blive bedre til de ting. (Er ret sikker på at det ikke altid ser lige sjovt ud for dem, når de skal rende rundt og vaske gulv og alle de andre smarte ting efter mig... Meeeen ak ja... Har jo ikke ondt af dem De vidste jo hvad de gik ind til da de købte mig...) De har self. fjernet alt hvad fjernes kan, dog glemmer de måske nogle enkelte ting i ny og næ som jeg så snupper... Men det er jo deres fejl og ikke mig (jeg tænker bare... HA! I GLEMTE VIDST NOGET!) De fik af vide af en hundetræner at hunde normalt var renlige efter et par uger når man fik dem? Dog har de læst sig til noget andet herinde... Så jeg tror at de er blevet lidt i tvivl... Fordi JEG er godt nok ikke særlig god til det med IKKE at tisse indenfor Selv efter en god lang gåtur på græsset, kan vi komme hjem og så får jeg bare lyst til at sætte mig ned og tisse inden de har fået skoene af Nogle siger at de skal sige NEJ! Og skælde mig ud når jeg tisser indenfor... Andre siger at de ikk skal skælde mig ud og bare gå ud med mig igen... Så de er lidt i tvivl om hvad det rigtige er... Fordi folk har jo mange forskellige meninger... Håber i har nogle gode råd til dem Mvh Cindy PS. Er ret sikker på at de godt ved at jeg er en hvalp og at jeg liiiiige skal lære alt fra bunden af. (har nemlig aldrig boet indenfor før. Har boet i noget som i mennesker vidst nok kalder for en..... Stald? ) Forresten.... Så er jeg en blandingshund... Eller en DESIGNER HUND (synes det lyder MEGET bedre) Jeg er blandet med en Labrador og en Alaskan Malamute Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Greyhounds Besvaret Maj 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 24, 2012 Hej Cindy og velkommen til hf Altså det er længe siden jeg havde hvalp men jeg kan da hjælpe jer med lidt læsestof http://www.hunde-forum.dk/hvalpe/30063-god-rad-til-renlighed-5-maneder-hvalp.html http://www.hunde-forum.dk/hvalpe/30798-hjaelp-til-renlighed.html http://www.hunde-forum.dk/terrier/28987-hvornar-blev-jeres-jrt-renlig.html http://www.hunde-forum.dk/hvalpe/32176-hun-bliver-ved-med-tisse-og-lave-stort-indenfor-pa-trods-af-aben-dor.html http://www.hunde-forum.dk/hvalpe/32192-han-bliver-ved-og-ved-med.html Mine egne hunde er adopterede som voksne fra steder hvor de ikke har været vant til andet end at lette ben når ånden kom over dem, så jeg har 2 urenlige hanner på 2 og 8... og en renlig tæve. Det er heldigvis noget lettere med en hvalp, så god fornøjelse. I øvrigt er nøgleordet vist simpelthen tålmodighed og vedholdenhed og bunker af ros når det går godt. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret Maj 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 24, 2012 Hej, og velkommen til! Jo da, der ligger masser af tråde om renlighedstræning og alene-hjemme-træning herinde. Jeg er ikke selv nogen ørn til at søge, men der kommer forhåbentlig nogen der kan linke eller forklare. Men vil gerne kommentere lidt kort - det er nok de færreste hvalpe der er helt renlige ved 12 uger, og især hvis det er en staldhvalp, der sandsynligvis ikke har fået grundlæggende renlighedstræning ved opdrætter. Så bare slå koldt vand i blodet, det skal nok komme. Aldrig skælde ud hvis der sker et uheld inde, slå jer selv i hovedet i stedet for, fordi I ikke nåede at se hvalpens tegn på at den skulle ud! Der ligger én renlighedstråd her, hvor der er nogle gode råd: http://www.hunde-forum.dk/hvalpe/32192-han-bliver-ved-og-ved-med.html Mht. alene-hjemme-træning så kan det hjælpe hvis hvalpen er på et mindre, afgrænset område når den er alene. F.eks. i køkkenet (hvor man som regel ikke har så mange ting i hvalpehøjde). Babygitter er en rigtigt god ting, ellers lukket dør. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret Maj 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 24, 2012 Greyhounds er ninja-hurtig... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Cindy Besvaret Maj 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 24, 2012 Hej Greyhounds og Korvis, Tusind tak for Jeres hurtige svar Nu er vi mere rolige.... Det var nogle super gode link i fik skrevet, og den med babygitteret VIRKER PERFEK! (har allerede afprøvet det idag ) Dog må jeg indrømme at jeg synes det var lidt hårdt at skulle "lukke" hende inde, nå nu hun plejer at fare rundt som hun plejer Kæresten han tog det nu meget pænere Men det virker jo Vi tog den kurv med ud til køkkenet sammen med alt dens legetøj Men det var godt nok en meget glad hun som var helt ustyrlig det første kvarter efter vi var kommet hjem igen det er jo så skønt at være savnet så meget :) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Bagge Besvaret Maj 25, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 25, 2012 Når I træner alene-hjemme kan jeg anbefale at starte ud med at vænne hende til at I tager nøgler, jakke whatever på/af og herefter kan I begynde at vænne hende til at der blir åbnet dør og så kan I begynde at gå fra hende. Det er vigtigt hun ikke reagerer før I begynder at øge tiden. Det kan være en start på 1 sek. og så øge derfra hvis hun ikke kan lide det. Men hvis det "bare" er hvalpestreger som at snuppe ting I glemmer er det jo ikke sikkert det er pga hun ikke kan være alene.. Mht renlighed er der som de andre skriver rigtig mange tråde, men hvis I bare er tålmodige så skal hun nok blive renlig. Ingen skæld ud, kun ros når hun gør det ude. Tag hende ud efter hun har spist/sovet/leget så er I vidst nogenlunde på den sikre side. Og hvor er billederne af hunni? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Bagge Besvaret Maj 25, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 25, 2012 Hej Greyhounds og Korvis, Tusind tak for Jeres hurtige svar Nu er vi mere rolige.... Det var nogle super gode link i fik skrevet, og den med babygitteret VIRKER PERFEK! (har allerede afprøvet det idag ) Dog må jeg indrømme at jeg synes det var lidt hårdt at skulle "lukke" hende inde, nå nu hun plejer at fare rundt som hun plejer Kæresten han tog det nu meget pænere Men det virker jo Vi tog den kurv med ud til køkkenet sammen med alt dens legetøj Men det var godt nok en meget glad hun som var helt ustyrlig det første kvarter efter vi var kommet hjem igen det er jo så skønt at være savnet så meget :) Husk ikke at gøre et stort nummer ud af det når I kommer hjem, så hun ikke blir bekræftet i at det er slemt at være alene. Bare gå ind og lad som ingenting til hun er faldet ned. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Shii Besvaret Maj 25, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 25, 2012 Husk ikke at gøre et stort nummer ud af det når I kommer hjem, så hun ikke blir bekræftet i at det er slemt at være alene. Bare gå ind og lad som ingenting til hun er faldet ned. Skulle lige til at anbefale det samme... Hverken sig hej, eller rør ved hende... Så ind og gør som i plejer, før i havde en hvalp... Når hun er faldet til ro så kan i hilse på hende! Alternativt forstærker i hele den der "hoppen op og være lalleglad" når folk kommer, og med en muligvis malamut str. hund er det altså et kæmpe no-go! Derudover vil jeg anbefale jer at afgrænse hvad hun har adgang til når hun er alene.... De fleste hvalpe vil automatisk forsøge at finde noget at lave når de keder sig, og ofte er det at destruere et eller andet! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Retrieveren Besvaret Maj 25, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 25, 2012 Ja som de andre også siger, så begræns hende til eks. køkkenet med baby-gitteret. Lig noget legetøj til hende (som i ved hun ikke kan komme til skade på eller bide stykker af!!), og så gå fra hende. Min retriever er stadig lukket i køkkenet og han er altså 14 måneder nu - hvis han er i stuen tager han også noget der ikke er hans og specielt bøger er hans specialitet! suk... Så det kan altså godt tage dem lidt tid at lære. I køkkenet tager min kun sit legetøj (og piller viskestykker ned, men ødelægger dem ikke ). Når i kommer hjem, så er jeg ikke helt enig med de andre. Jeg bryder mig ikke om at ignorere... men det er min helt egen personlige holdning. Herhjemme hjælper det at have et stykke legetøj liggende udenfor døren og når så vi kommer ind så får han det i munden med det samme. Det hjælper ham til at være mere rolig og hilse mere behærsket. Hvis han hopper op vender vi ryggen til og ignorer for det vil jeg ikke have. Men man må gerne være glad når der kommer nogen hjem her i huset. Og faktisk tager han bare selv et stykke legetøj når der kommer nogen hjem, for det er han så vant til nu. Super nemt og dejligt Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
korvis Besvaret Maj 25, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 25, 2012 Når i kommer hjem, så er jeg ikke helt enig med de andre. Jeg bryder mig ikke om at ignorere... men det er min helt egen personlige holdning. Herhjemme hjælper det at have et stykke legetøj liggende udenfor døren og når så vi kommer ind så får han det i munden med det samme. Det hjælper ham til at være mere rolig og hilse mere behærsket. Hvis han hopper op vender vi ryggen til og ignorer for det vil jeg ikke have. Men man må gerne være glad når der kommer nogen hjem her i huset. Og faktisk tager han bare selv et stykke legetøj når der kommer nogen hjem, for det er han så vant til nu. Super nemt og dejligt Og jeg er enig med Retrieveren - jeg bryder mig heller ikke om at ignorere... Det skal dog ikke misforstås - jeg har absolut ikke opmuntret vildskaben, men har været stille og rolig for at prøve at få hvalpen lidt ned i omdrejninger igen. Nogle gange har jeg taget hvalpen i snor direkte, og så har vi gået en lille snusetur udenfor. Legetøj har hidset alle mine hunde op (det er jo tit også en raceting), så det har jeg ikke brugt, derimod har jeg tilbudt dem godbidder for at udføre rolige øvelser (f.eks. sidde eller dække), det har også fungeret fint. Selvfølgelig hvis hvalpen altså er så pas gammel/trænet at den kan sit og dæk! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Cindy Besvaret Juni 1, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 1, 2012 Hejsa igen Der skal nok MEGET snart komme et billed af hunni op på forummet Tusind tak for de mange gode indlæg, det hjælper allerede så småt små skridt ... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Retrieveren Besvaret Juni 2, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 2, 2012 Og jeg er enig med Retrieveren - jeg bryder mig heller ikke om at ignorere... Det skal dog ikke misforstås - jeg har absolut ikke opmuntret vildskaben, men har været stille og rolig for at prøve at få hvalpen lidt ned i omdrejninger igen. Nogle gange har jeg taget hvalpen i snor direkte, og så har vi gået en lille snusetur udenfor. Legetøj har hidset alle mine hunde op (det er jo tit også en raceting), så det har jeg ikke brugt, derimod har jeg tilbudt dem godbidder for at udføre rolige øvelser (f.eks. sidde eller dække), det har også fungeret fint. Selvfølgelig hvis hvalpen altså er så pas gammel/trænet at den kan sit og dæk! Jeg tror du har helt ret i at legetøj kan hidse nogle hunde op og det er en race-ting Det havde jeg ikke lige tænkt på... min retriever bliver bare mere rolig og kan bedre beherske sig selv når han får lov at bære på noget når vi kommer hjem Men det er jo heller ikke så mærkeligt når han nu er en retriever :banan: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts