lilleraev Skrevet Maj 29, 2012 Rapporter Share Skrevet Maj 29, 2012 Mine forældres nabo i Qatar har en cavalier king charles spaniel tæve på godt halvandet. Hun har været totalt oppe at køre siden de kom til Qatar. Hun kunne ikke blive renlig, trak som en GAL når de var på tur, gøede konstant i haven når hun var derude - var nærmest manisk når det kom til fugle der kunne jages. Hun kørte bare i et alt for højt gear HELE tiden. Jeg har hele tiden troet at det simpelthen var fordi hun var understimuleret. Når Naboen går tur med hunden, må den KUN gå på fortovet for den bliver så beskidt ude i buskene. I haven var den også ALTID i snor i jorden, da haven ikke er hegnet ind, da den går direkte ned til stranden. I en uges tid passede jeg hunden, og jeg synes den fik lidt mere ro på ved at komme ud og gå hvor den kunne løbe frit og fik lov til ligesom at 'rase ud', men den var, for at være ærlig, stadig en pestilens. Og efter familien så kom hjem igen, begyndte gøeriet igen. Damen gik til nogle adfærdskonsultationer, og hun fik at vide, at hun skulle prøve at tage hunden i snor i en uges tid. Alle steder. Men det syntes hun alligevel var synd, så det gjorde hun ikke... Men en dag fik hun nok, og gav det et forsøg. Og efter en uge i snor, er hunden FULDSTÆNDIG ændret. Den er rolig, gør ikke, trækker ikke. Har stadig uheld indenfor, men ikke ligeså meget... Og her kommer jeg så til korte... Hvorfor i al verden hjalp det???? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Shii Besvaret Maj 29, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 29, 2012 Stress... Det er i hvertfald mit bud... Ved at have hunden i snor er den blevet tvunget til at "slappe af", hvor den før har været, som du siger manisk, over alle de nye ting og "mulighederne"... Det kan desværre give stress hos nogle hunde, og nogen hunde kan ikke selv finde ud af at "falde ned igen"... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
lilleraev Besvaret Maj 29, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret Maj 29, 2012 ja, stress er jeg godt klar over.. Men hvorfor bliver den ikke mere stresset over at blive holdt i snor HELE tiden? Så kan den jo slet ikke få gjort noget som helst? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Buddha Besvaret Maj 29, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 29, 2012 ja, stress er jeg godt klar over.. Men hvorfor bliver den ikke mere stresset over at blive holdt i snor HELE tiden? Så kan den jo slet ikke få gjort noget som helst? Men er det ikke det den er vant til? Du skriver ejer sagde den skulle gå på fortov og var i snor i haven? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret Maj 29, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 29, 2012 Svaret kan være at hvis hunden er så opkørt og urolig fordi den ikke oplever den hjælp og tryghed der er i faste rammer og grænser, så oplever den dette når den kommer i line. Ved at ejeren sætter hunden i line overtager hun hele ansvaret, og hundens begrænsede bevægefrihed kan være en enorm lettelse for den. I line "kan" den ikke handle og kan lige så godt bare slappe af. Så jeg gætter på at adfærdsbehandleren har vurderet hunden til at være grænseløs og derfor rådet til begrænset frihed. Der bør følge mere med, men det har der sikkert også gjort Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
lilleraev Besvaret Maj 29, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret Maj 29, 2012 Jamen den har jo haft verdens mest forudsigelige hverdag. Manden tog på arbejde samme tid og kom hjem samme tid hver dag. Den er blevet fodret på sekundet samme dag. Gået samme tur hver dag, 3 gange på nøjagtigt samme tidspunkt hver dag. Når den har skullet være alene hjemme, er den altid kommet ud i køkkenet - samme rutine inden de forlader huset. Selv når de går i seng, finder de dens natbamse, går sammen op ad trapperne og så lægger den sig til at sove i sit bur. Jeg forstår ikke hvad det er den kan være stresset over på nær manglende oplevelser? Så skulle det være flytningen, men vi taler jo om, at hunden har været dybt grænseløs i 8 måneder så, og jeg forstår simpelthen ikke hvordan én uge i snor overalt kan ændre det.. Nogen der måske kan skære det ud i pap for mig? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Maj 29, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 29, 2012 Mon ikke der har været en hel masse andet? Måske kommer den nu nogle andre steder hen eller bliver stimuleret mentalt? (eller ER det eneste bare, at den nu har snor på?) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
lilleraev Besvaret Maj 29, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret Maj 29, 2012 den har kun haft snor på.... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Petrine Besvaret Maj 29, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 29, 2012 den har kun haft snor på.... Så fatter jeg heller ikke, at det har så stor effekt :hmm: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
lilleraev Besvaret Maj 29, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret Maj 29, 2012 nej vel?!! :stupid: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret Maj 30, 2012 Rapporter Share Besvaret Maj 30, 2012 Jamen den har jo haft verdens mest forudsigelige hverdag. Manden tog på arbejde samme tid og kom hjem samme tid hver dag. Den er blevet fodret på sekundet samme dag. Gået samme tur hver dag, 3 gange på nøjagtigt samme tidspunkt hver dag. Når den har skullet være alene hjemme, er den altid kommet ud i køkkenet - samme rutine inden de forlader huset. Selv når de går i seng, finder de dens natbamse, går sammen op ad trapperne og så lægger den sig til at sove i sit bur. Jeg forstår ikke hvad det er den kan være stresset over på nær manglende oplevelser? Så skulle det være flytningen, men vi taler jo om, at hunden har været dybt grænseløs i 8 måneder så, og jeg forstår simpelthen ikke hvordan én uge i snor overalt kan ændre det.. Nogen der måske kan skære det ud i pap for mig? Forudsigelighed er ikke det samme som grænser og du skriver selv at hunden ikke har oplevet grænser i 8 måneder. Vi får ikke mange oplysninger yderligere, men racen kan have et skrøbeligt sind med stort krav om en "lederfigur" som tager ansvar, sætter grænser, beskytter, viser overskud, overblik og alt det der. Får sådan en hund ikke dette, må den selv agere "leder" og påtager sig det ene ansvar efter det andet som : Vagthund der skal holde øje med alt og følge med i alt, advare om alt (gø) og konstant være på forkant med situationen. Dette vil stresse hunden på længere sigt hvilket igen sætter skub i adfærden, hvilket stresser endnu mere osv. osv. osv. Hvis ejerne også er meget aktive og f.eks. ikke sidder længe et sted så hunden kan nå at falde rigtigt til ro, før den "skal" noget igen får den ikke hvilet ordentligt igennem. En anden faktor er vane, når en hund har vane for en bestemt opførsel kører vanen afsted med den. Hunden kan ikke selv ændre sin adfærd, men skal have hjælp udefra. Ved at sætte hunden i line bliver vanen brudt og man kan også overveje om en hund i line ikke har fået ejeren til selv at forholde sig mere i ro? Det er da en mulighed. En anden mulighed er, at hunden har mærket en ny bestemthed hos ejeren, som jo har haft besluttet at nu er det nok og sat line på. Alene denne beslutsomhed vil af hunden opleves som en skarpt optrukket grænse og kan få den til at falde til ro. Giver det mening? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
lilleraev Besvaret Maj 30, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret Maj 30, 2012 Nu giver det mening, ja Tak! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts