Hop til indhold

Blandede meninger...


Gæst suskn
 Share

Recommended Posts

Nu er jeg hverken uddannet eller ekspert i gener og mendels lov...

 

Men jeg skal have noget mere info om det du siger, de 2 links dur ikke godt nok for lille mig...

 

http://books.google.com/books?id=uCLL1-jwoSMC&pg=PA44&lpg=PA44&dq=heterosis&source=web&ots=k1y3j8e09Q&sig=a8UGzfizHsXcN0OjJQWfuDn3Dm8&hl=da&sa=X&oi=book_result&resnum=3&ct=result#PPA40,M1

 

http://www.canine-genetics.com/

 

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/bv.fcgi?rid=coffeebrk.chapter.643

 

Så er der lidt læsestof til de næste 10 - 15 minutter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, nemlig ikke. Jeg kunne da også sagtens finde på at tage en blandingshund ind hos mig igen, hvis blandingen er fornuftig og jeg kan tilbyde den et godt liv. For som sagt kan de da også være fantastiske hunde, hvis ejer og hund passer sammen.

 

Det er netop det, der er (for mig) er vigtigt - giver blandingen mening, både størrelsesmæssigt, temperantsmæssigt og formålsmæssigt. Jeg plejer at sige, at selvom Liva er en blanding (75% golden, 25% lab), er hun 100% retriever, og jeg ved stort set hvilke karaktaristika hun har og vil få.

 

Det er først når man blander på tværs af grupperne, at der kan opståproblemer. Men selvfølgelig kan der også komme rigtige gode hunde ud af det. Min søster og svoger havde en schæfer/lab-blanding, som var noget af det dejligste.

 

Her i byen er der en Sct. Bernhard/Border collie-blanding. Den har størrelsen fra bernharden og aktivitetsniveauet fra borderen ... ikke just den heldigste blanding (i mine øjne)

Link til indlæg
Del på andre sites

Så kommer en af tavlesnobberne lige på banen :blink:

 

Jeg kan overhovedet ikke se nogen grund til bevidst at lave krydsninger :shock:

 

Jeg kender mange krydsninger og det er da helt klart dejlige hunde, og det er godt at ups-hundene kan afsættets. Vi kommer jo aldrig af med blandingshundene - der er jo en hel del dyr der er styret af deres lyster :mrgreen:

 

Men bevidst at krydse to forskellige racer, uanset om man kender begge forældredyrene, det lærer jeg aldrig at forstå :confused:

 

Det samme gælder folk der tilbyder en tavleløs hund til avl - det forstår jeg heller ikke :confused:

 

Nå - der er så mange ting jeg ikke forstår, og det skal jeg så nok heller ikke :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har 2 græske som jo nok er lidt blandet og en dkk Shih Tzu og de er skønne alle 3 :-D

 

Så kan du lave ægte græske hunde uden stamtavle :mrgreen:

 

 

- Inden nogle kommer galt af sted med blodtrykket, kan jeg lige oplyse at dette er udelukkende en joke :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever

Jeg vil da også lige mine 25 øre om dette emne:

Omkring blandinger:

Som udgangspunkt har jeg ikke noget mod blandinger, så længe det drejer sig om hul-i-hækken hunde. Hvad der genere mig er annoncer som siger ”ægte uden stamtavle” eller ”begge forældre har stamtavle” - også ”designer-hunde”.

Begrebet designer hunde er for mig noget virkelig underligt noget – hvorfor ligefrem avle for at få blandinger når der findes så fantastisk mange racer :confused: En del af disse blandinger er desuden heller ikke særlig hensigtsmæssige, f.eks. krydse intense hyrdehunde med jagthunde. Ikke smart i mine øjne. Hvis man endelig skal blande bevidst (hvilket jeg er modstander af) bør man skele lidt til hundens natur og krydse i sammenhæng her med, f.eks. labrador og puddel som begge er jagthunde, omend stadig med forskellige psyke (selvom dette jo også er en designer hund: labradoodle).

”Ægte uden stamtavle” kan virkelig få mig op af stolen :mad: Hvis man har ægte hunde, hvorfor i alverden får man så ikke stamtavle på hvalpene :?::?::?: Det kan bestemt ikke være prisen. Stambogsføring af et kuld på 6 hvalpe i DKK koster ca. 3100,- … hvilket vel og mærke er inklusiv chipmærkning og registrering i Dansk Hunderegister, som for øvrigt er lovpligtigt – også for blandingshunde.

Så man kan jo kun begynde at tænke over hvad der så afholder disse mennesker fra at stambogsfører hvalpene :!: Hundene kan måske ikke opnå avlsgodkendelse, man ”gider” ikke ofre pengene til at tjekke om hundene er sunde og raske mv.

Mht. myten om at rundkørsler er sunder end racehunde, så holder den ikke helt. Race hunde har måske en øget for at ”de forkerte gener” dobles op, simpelthen for risikoen for at hundene bære de samme mutationer er større inden for samme race – men ALLE hunde, uanset race eller manglen på samme, har risiko for arvelige sygdomme.

Måske tror man blandinger sundere end racerene hunde, simpelthen fordi ejeren af en blandingshund aldrig kunne drømme om rutinemæssigt at tjekke sin hund for HD, øjensygdomme mv. mens dette regelmæssigt gøres inden for de fleste racerene hunde.

Hvor meget vil du vædde på jeg har ret?

Jeg tør godt vædde med dig :-)

Den korrekt – faglige - definition på en hybrid er: ”en plante eller dyr, som er fremkommet ved krydsning mellem to genetisk forskellige forældre, der almindeligvis tilhører samme eller to forskellige arter”. I den mere ”dagelige” terminologi er det korrekt at ordet hybrid bruges om krydsning mellem arter.

Udkrydsningfrodighed kan deraf sagtens forekomme inden for samme art og ses da også hyppigt i hundeverden når to hunde af forskellige linjer krydses – eller evt. to forskellige racer. Modsat kan man se indavlsdepression hvis man avler stærkt på samme linje inden for samme race.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
:hmm: gu hve hvordan en GD og en broholmer ville blive :hmm:

 

 

Der er sq nogle gode blandings hunde derude, men jeg ville ikke turde lave en planlagt blanding :shock:

 

Faktisk var jeg engang meget intereseret i racen og var skrevet op til en hvalp.

 

Jeg deltog i broholmerarrangementer og kendte en af de meget aktive indenfor selskabet.

Vedkommende holdt blandt andet foredrag om racen og tog ud i verden for at søge efter fornyelser til avlen.

 

Nå, men han fortalte at der var blandet GD i broholmeren på et tidspunkt...

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå, men han fortalte at der var blandet GD i broholmeren på et tidspunkt...

 

Gjorde de ikke det da skulle rekonstruere racen og der stort set kun var to eksemplaere tilbage hos den samme mand? Jeg mener det var det :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen

ja nu har jeg aldrig haft en blandingshund og kommer nok heller aldrig til det

 

jeg har valgt schæfer da jeg skulle bruge en god ven og en hunderace som knytter sig meget til sin fører en god kammerat,træningskammerat som skulle være god til brugsarbejde og næsearbejde jeg skulle bruge en meget arb villig hund som gider 360 dage om året ligemeget hvad det er samt en alsidig hund som har flair for stort set alt hvad man kan tilbyde den

 

jeg har valgt med tavle da jeg mener det er klart det bedste både for at sikre sundhed,egenskaber og man kan kigge tilbage i linjerne samt så skulle jeg bruge en psykisk nervefast hund som ikke er nervøs for ting,mennesker eller andre hunde/dyr

 

samt så har jeg samtidig fået mig nogle gode kollega som altid bakker en op og altid er glade for at komme med på arbejde da jeg har mine hunde med på job

 

samt så synes jeg også det er en meget smuk hunderace er meget glad for hunde som har et naturligt udseende ikke langt fra det oprindelige

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har haft hunde både med og uden DKK-tavle. Når det er planlagt at jeg/vi skal have hund så vil jeg helt sikkert vælge en hund med stambog.

 

Vi er bare et par gange rendt ind i nogle sørgelige hundeskæbner, hvor vi har overtaget tavleløse hunde. Vi har derfor været ret meget omkring i hunderacerne og har haft Karelsk bjørnehund, Rottweiler og Dalmatiner.

 

Af planlagte hundekøb har vi haft tre hunde med DKK tavle. En dobermann for mange år siden, mens jeg trænede meget hund, både lydighed og agility. Derefter har vi prioriteret familiehund mere end træningshund og har nu vores anden Berner.

 

Jeg har absolut ikke noget mod blandingshunde, så ville jeg jo nok heller ikke have valgt at træne i Dch regi;-). Hvad fremtiden bringer til os af hunde er jo ikke til at vide:mrgreen:, men jeg er blevet mere hård overfor andres fejlkøb og hundeskæbner på min vej. Tror jeg nok:roll:!

 

Og når jeg vælger med hjernen, i stedet for hjertet, så bliver det absolut en DKK hundehvalp, så der er lidt garanti for hvad jeg får med mig hjem.

 

Mange hilsner Gitte

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Gjorde de ikke det da skulle rekonstruere racen og der stort set kun var to eksemplaere tilbage hos den samme mand? Jeg mener det var det :oops:

 

Jeg ved ikke hvornår, ved bare at der er rodet meget sammen for at finde en "prototype" og det er ikke mere end 10 - 15 år siden omtalte person fortalte han stadig tog til udlandet for at finde "broholmerlignende" hunde at avle på :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor

ja nu har jeg aldrig haft en blandingshund og kommer nok heller aldrig til det

 

jeg har valgt schæfer da jeg skulle bruge en god ven og en hunderace som knytter sig meget til sin fører en god kammerat,træningskammerat som skulle være god til brugsarbejde og næsearbejde jeg skulle bruge en meget arb villig hund som gider 360 dage om året ligemeget hvad det er samt en alsidig hund som har flair for stort set alt hvad man kan tilbyde den

 

DU har stort set beskrevet labradoren :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tør godt vædde med dig :-)

 

Den korrekt – faglige - definition på en hybrid er: ”en plante eller dyr, som er fremkommet ved krydsning mellem to genetisk forskellige forældre, der almindeligvis tilhører samme eller to forskellige arter”. I den mere ”dagelige” terminologi er det korrekt at ordet hybrid bruges om krydsning mellem arter.

Udkrydsningfrodighed kan deraf sagtens forekomme inden for samme art og ses da også hyppigt i hundeverden når to hunde af forskellige linjer krydses – eller evt. to forskellige racer. Modsat kan man se indavlsdepression hvis man avler stærkt på samme linje inden for samme race.

 

 

Så har du (næsten) tabt. :-D

 

Sagtens, kan det ikke forekomme. Ikke i en sammenligning med anden avl. KUN i sammenligning med udgangsmaterialet. (Hvad "folk" har en tendens til at glemme)

 

Reglerne for brug af ordet hybryd, siger soleklart at hybrid dækker over krydsninger af 2 forskellige arter. (Af selv samme årsag har man giet dispensation til x-ende generation af ulv/hund krydsninger, som jf. reglerne IKKE er hybrider)

 

Jeg er udmærket klar over at man bruger betegnelsen om alt muligt andet også. Men det er stadig forkert.

Ganske som det er forkert at navngive en klon som en art. Alligevel gør man det, da det i daglig tale ifm. handel og generel forståelse er lettere.

Navngivningen af krydsninger kan også have mere end ét navn, selvom også dette jf. reglerne er forkert. Det tjener igen kun ét formål: Det sælger bedre i landets "eget" navn, end i et andet lands navn. Man "kender" det.

 

 

Det er rigtigt hvad du skriver, men der mangler lige den del som "folk" har en tendens til at glemme) :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Faktisk var jeg engang meget intereseret i racen og var skrevet op til en hvalp.

 

Jeg deltog i broholmerarrangementer og kendte en af de meget aktive indenfor selskabet.

Vedkommende holdt blandt andet foredrag om racen og tog ud i verden for at søge efter fornyelser til avlen.

 

Nå, men han fortalte at der var blandet GD i broholmeren på et tidspunkt...

 

 

Så er det jo derfor at de minder om hinanden af sind (beskrevet i bøger om ikke andet)

 

Ved i om der er noget blodhund i også? (er det ikke dem med hængeøjne?)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Aussies for ever
Så har du (næsten) tabt. :-D

Jeg forstår ikke helt hvad du mener i dit indlæg, mener du at det jeg skrev var forkert?

Den defination af hybrid jeg skrev er ikke min, men er givet af flere proffesorer i genetik, så nej den betvivler jeg ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
nå det var ellers schæferen jeg ville beskrive ikke labben da jeg aldrig har haft en:5up:

 

Næh, men de kvaliteter du beskriver passer på begge racer - på nær bidarbejdet, det er labben ikke så naturlig til

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst milder batmusen
Næh, men de kvaliteter du beskriver passer på begge racer - på nær bidarbejdet, det er labben ikke så naturlig til

 

 

nåå men så fik jeg slået 2 fluuer med 1 smæk:blink::-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...