Hop til indhold

'Stå' øvelse?

Gæst Asfaloth
 Share

Recommended Posts

Gæst Asfaloth

Hej alle!

Kort og godt, hvordan lærer i jeres hunde at stå? Altså f.eks. have hende til at sidde i grundstilling (plads), og så sige stå, og få hende til at rejse sig op?

\Morten

Link til indlæg
Del på andre sites

Det tog virkelig lang tid for os at få en sikker stå-øvelse!

Jeg startede med at gå plads og stoppe op med flad hånd foran snuden på hende. Hvis hun satte sig, blev hun lokket op med en godbid. Derefter ros og godbid når hund stod, samtidig med jeg sagde "ståååå".

Det tog vel det bedste af et halvt år at få hende til at blive stabil i stå fra gang, og for tiden øver vi stillingsskift, og det kommer også til at tage noget tid:-)

Det skal siges at vi ikke har trænet stillingsskift intensivt, da det ikke er en del af DcH's lydighed. Og i rally må man gerne lokke med håndbevægelser, så det har ikke haft så stor prioritet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg træner heller ikke stillingsskift, men jeg da min skulle lærer sin stå gik jeg helt væk fra at have hende i udgangsstillingen.

Først belønnede jeg hende bare for at stå(lige gyldigt hvor det var henne). Da hun tilbød det som frivillig adfærd fik jeg hende foran mig og gik et par skridt tilbage og stoppede. Stod hun fik hun sit klik, hvis hun satte sig gik jeg yderligere nogle skridt tilbage og gentog det indtil jeg fik den adfærd jeg ønskede(i denne periode trænede jeg IKKE sit foran for at undgå hun blev forvirret!). Da hun gjorde det med god succes satte jeg kommando på(dvs. sagde stå når hun stod og klikkede efterfølgende).

Da hun kunne stå på kommando, begyndte jeg at gå fra hende.

Men det er som Anne til DcH-programmet vi har trænet frem mod. Hvis det er decideret stillingsskifte, så skal vi nok have fat i Siri, som træner LP...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg træner ikke stilling skift - men det tog ca en uge at klikke en god stå på plads - og han kan også i baglæns gang så der er ikke i tvivl om han har forstået øvelsen.

Nu skal der bare stimulus på.

Jeg stod ude på græsplænen med en klikker og hver gang han stod og så på mig klikkede jeg ham - og gav en god bid.

Startede med at forstærke positionen han havde indtaget ved at klik - beløn - klik - beløn.

Så kastede jeg godbidden lidt ned på jorden så han skulle skifte stilling, når han kom ind og indtog samme stilling (vigtig ikke at klikke mens han går) - så blev han klikket igen.

Ret hurtig fattede han det og så bekræftede jeg den i en uges tid, så nu den en del af de faste øvelser.

Når han kan øvelsen begynder jeg at han skal tilbyde den i baglæns gang også (det er jo i gang hunden skal bruge øvelse inden for DcH) - og det kan han - så har han forstået hvad øvelsen går ud på :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Som udgangspunkt øver jeg "stå" som en del af en samlet øvelse kaldt "combi 4".

Dette har jeg og mange andre haft enorm succes med gennem mange år.

Ser ud som følger:

4 godbidder i signalhånden

Hånden føres roligt helt tæt ved hvalpens næse opad og bagud mod hvalpens ryg. Hvalpen sætter sig og får 1. guf. Herefter føres hånden nedad mod gulvet, evt. lidt ind mod hvalpen, hvalpen lægger sig og får 2. godbid.

Derfra trækkes godbidden en anelse op og lige frem, ganske roligt og helt ved hvalpens næse, hvalpen stiller sig op og belønnes 3. gang. 4. godbid droppes lidt foran hvalpen så den skal tage et skridt frem og der siges "fri" eller et andet slutord. Dermed lærer hvalpen hurtigt hvad "fri" betyder.

Når hvalpen følger håndbevægelsen flydende, ændres rækkefølgen så denne aldrig bliver forudsigelig, der sættes verbalt signal på og man begynder at arbejde sig væk fra det meget tydelige håndsignal, samt min stilling, til de signaler man vil bruge.

Jeg har stort set altid hvalpen på tværs foran mig (jeg sidder på knæ) og arbejder ligeledes hvalpen om på siden af mig - evt. på begge sider, så den kan både på min venstre og højre side.

Link til indlæg
Del på andre sites