Gæst Christine-toft Skrevet Juni 8, 2012 Rapporter Share Skrevet Juni 8, 2012 Som i nok kan læse ud af overskriften har vi en hvalp som er meget meget tæt på at være renlig, dette er dog kun fordi vi går ud med ham i tide og utide. Problemet er bare at han ikke giver signal når han skal ud. Hvordan får jeg ham til at give mig et signal?? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
BassilBerner Besvaret Juni 8, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 8, 2012 Hvor gammel er hvalpen? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Hopsa Besvaret Juni 8, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 8, 2012 Hunden skal jo opleve at en bestemt ting udløser en åben dør og ikke alle bruger lyd. Jeg har en der ryster på hovedet, en der dasker til døren med poten og en der går mellem mig og døren.. De bruger hver i sær det som oftest har fået mig til at lette røveren og åbne døren for dem, så det kan være at du skal lægge mere mærke til de små ting som hvalpen gør inden du lukker den ud, måske gør den rent faktisk et eller andet allerede Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
BassilBerner Besvaret Juni 8, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 8, 2012 Min er tre og har aldrig som sådan givet signal.. Han bliver urolig og kan ikke finde ro.. Kun om natten og hvis det er meget presserende piver han .. Om morgenen dutter han på mig med næsen.. Men det er ikke ud-signal.. Det er jeg keder mig og er sulten, stå så op! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Christine-toft Besvaret Juni 8, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 8, 2012 Bassilberner - Han er 14 uger Hopsa - ja det kan godt være, men synes bare ikke jeg kan gennemskue det endnu, for han bliver selvfølgelig lidt urolig, det er bare svært at gennemskue hvornår han leger, jagter katten, eller vil ud. Jeg tænker bare om jeg på en eller anden måde kan træne ham til at give et signal, evt. et bjæf eller noget andet, for vores dør ud, er i den anden ende af huset, end hvor stuen ligger, så derfor kan jeg ikke se hvis han går hen til døren. Så skal jeg ihvertfald følge ham i røven hver eneste gang han rejser sig for at drikke, hente legetøj eller bare tager en "tjekke-runde" for at se om alt er som det skal være. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
BassilBerner Besvaret Juni 8, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 8, 2012 Aner ikke hvordan man lærer dem det.. Måske ved at lære ham at give hals ude ved døren inden I går ud?? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
nr 49 Besvaret Juni 8, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 8, 2012 Oplever præcis det samme som bassilberner og basso er snart 1 år - han kommer ud ca hver 4. Time så måske dækker det meget godt behovet i løbet af dagen Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Christine-toft Besvaret Juni 8, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 8, 2012 Tja må bare prøve mig frem kan være jeg skal starte med at lære ham at give hals men så er spørgsmålet hvordan jeg gør det? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
BassilBerner Besvaret Juni 8, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 8, 2012 Bruger du klikker? Bassil kan hviske-gø - altså kun en lille lyd, men gø udtryk, på kommando.. Og gø som en kæmpehund også.. Men lærte ham det med klikker og husker dårligt Tror bare jeg klikkede når han sagde den der lyd og pludselig var den der.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Christine-toft Besvaret Juni 8, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 8, 2012 okay Det må jeg prøve så, jeg bruger nemlig klikker. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnneMangetal Besvaret Juni 8, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 8, 2012 Det kan være bitte små ting! Bella begyndte at gå på en bestemt måde på bagbenene og vippe lidt med halen:-) Men fortvivl ikke når den kun er 14 uger! Den har knap blærekontrol endnu, så det er ikke altid den selv ved at det er ved at være tid. Men hold øje med om der ikke kommer små signaler alligevel - de kan være svære at fange. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
BassilBerner Besvaret Juni 8, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 8, 2012 Kommandoen for hviske gø er her i huset lille-hund.. Det tror jeg måske jeg hviskede? Og store hund bliver sagt med højere stemme.. Om det hjælper aner jeg ikke, men her virker det Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Blomsterpigen Besvaret Juni 8, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 8, 2012 Aner ikke hvordan man lærer dem det.. Måske ved at lære ham at give hals ude ved døren inden I går ud?? Du skal ihvertfald ikke skælde ham ud når han har uheld indenfor, ros ham så meget når han er udenfor for at tisse og lave, og tilsidst finder han ud af at det er der ude at det er bedst at gøre det. Man kan nu heller ikke forvente noget af en 14 uger gammel hvalp Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Beaglepack Besvaret Juni 8, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 8, 2012 Ingen af mine hunde giver signaler - de er voksne og her handler det om rutiner. Selvfølgelig hvis de virkelig skal eller har et mave problem, så kan de godt rende rundt og se forkerte ud i hovedet. I min verden er rutiner vejen frem. Det er os der sender dem udenfor og det gør vi mange gange i løbet af dagen sådan har det altid været, helt fra hvalpe stadiet. Om aftenen skal de nærmest smides ud af døren - for nu ligger vi jo og sover, så det gider vi ikke . Jeg har en bekendt der har installeret en ringeklokke - bare en billig en ved døren hendes hund skal gå ud af - så har den lært at ringe på, når den vil ud - det virker Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Franziska Besvaret Juni 9, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 9, 2012 Vi "trænede" Maya til at starte med at giv signal når hun ville ud (gø - pive-kræds på døren) men desværre bestilt hun så ikke andet når hun var indenfor for hun ville gerne ud hele tiden.. :stupid: og især da efteråret startede duet det ikke længere at døren stod åben hele dagen. Så det har vi altså fralært hende igen - hun var lidt for smart :blink: Nu holder hun sig til vi går tur, og er hun meget trængende sætter hun sig foran terassedøren og ser forhåbningsfuld på os.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Christine-toft Besvaret Juni 10, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2012 Det kan være bitte små ting! Bella begyndte at gå på en bestemt måde på bagbenene og vippe lidt med halen:-) Men fortvivl ikke når den kun er 14 uger! Den har knap blærekontrol endnu, så det er ikke altid den selv ved at det er ved at være tid. Men hold øje med om der ikke kommer små signaler alligevel - de kan være svære at fange. Det er nu heller ikke fordi jeg er fortvivlet over vi stadig har uheld, men tænker bare man måske godt kan begynde at træne det med at give tegn Han bliver luftet ofte så det er sjældent vi har uheld, men kan godt se han ikke kan styre det helt endnu, for han kan løbe og lege og lige pludselig stoppe op og tisse. Men det er jo en del af det at være hvalpe ejer Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Christine-toft Besvaret Juni 10, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2012 Kommandoen for hviske gø er her i huset lille-hund.. Det tror jeg måske jeg hviskede? Og store hund bliver sagt med højere stemme.. Om det hjælper aner jeg ikke, men her virker det Jeg må prøve, har siddet og trænet med ham de sidste to dage, og han kigger bare snot forvirret på mig når jeg sidder og gjæffer ham ind i hovedet Det er svært at gø på kommando Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Christine-toft Besvaret Juni 10, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2012 Du skal ihvertfald ikke skælde ham ud når han har uheld indenfor, ros ham så meget når han er udenfor for at tisse og lave, og tilsidst finder han ud af at det er der ude at det er bedst at gøre det. Man kan nu heller ikke forvente noget af en 14 uger gammel hvalp Som jeg skrev til Anne1979 er det nu heller ikke fordi jeg forventer han er renlig nu, men det var bare det med at prøve at lære ham at give signal Og tro mig han får masser af ros når han tisser ud, og det bliver ignoreret og tørt op når det sker inden for Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Christine-toft Besvaret Juni 10, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2012 Ingen af mine hunde giver signaler - de er voksne og her handler det om rutiner. Selvfølgelig hvis de virkelig skal eller har et mave problem, så kan de godt rende rundt og se forkerte ud i hovedet. I min verden er rutiner vejen frem. Det er os der sender dem udenfor og det gør vi mange gange i løbet af dagen sådan har det altid været, helt fra hvalpe stadiet. Om aftenen skal de nærmest smides ud af døren - for nu ligger vi jo og sover, så det gider vi ikke . Jeg har en bekendt der har installeret en ringeklokke - bare en billig en ved døren hendes hund skal gå ud af - så har den lært at ringe på, når den vil ud - det virker Hehe det med ringeklokken er smart, tror bare ikke min bedre halvdel vil synes om ideen Det kunne jeg ellers godt se det smarte i Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Christine-toft Besvaret Juni 10, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2012 Hehe ja det er jo altid en bagside af medaljen Franziska Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Tigerdyr Besvaret Juni 10, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2012 Hej Christine, Min Nala er heller ikke en af de hunde der gav signal af sig selv .. Det måtte vi lære hende! Vi har stue op mod vores bryggers. Hver gang hun satte sig foran bryggersdøren skyndte vi os at lukke hende ud - også alle de gange hun ikke skulle tisse. I starten synes hun det var lidt forvirrende, men i dag betyder en sitten foran døren (ofte med en intens stirren) at kun gerne vil ud - og det kommer hun så. Jeg fravalgte med vilje at indlære en lyd på hende, da jeg ikke ville ende ud i at hun gik og pev, gøede osv. når hun ville ud af den årsag Franziska angiver. Det gad jeg ikke høre på hele tiden (forudså ret hurtigt at det ville blive sådan). Nala er desuden en terrier, som jo har tendens til at være lidt højlydte. Vi har derfor arbejdet meget på at gøhæmme hende, og ville ikke sende forvirrende signaler ved at lade hende gø for at komme i haven (hvor hun så ikke må gø når hun kommer ud - forvirrende tænkte jeg!) Selvom i har stue langt væk fra hoveddøren kan i sagens bruge stuedøren - det er ikke så vigtigt. Det vigtigste er bare at i er konsekvente ved at hver gang hun sidder op af den dør i vælger får hun lov at komme ud med det samme. Det tog vidst kun 2 dage før min Nala forstod det Hvis du ikke er bange for at lære din hund en lyd, er det en fin idé med et gø. Er der noget du ved han altid gør af nu? F.eks. hvis du viser ham en guf, men ikke giver ham den? Står og svinger med hans yndlingslegetøj uden han må tage det? Bare et eller andet der kan fremtvinge et lille bjæf? Hvis der er et eller andet i den stil, så "lok" ham på den måde max 3 gange og klik (og lad ham få det du lokker med) så snart der kommer en lille lyd (selv bare den mindste lyd) - hvis han er vant til at blive klikketrænet og shapet vil han ikke behøver mere end 3 lokninger før han vil kunne komme med nogle små bjæf af sig selv efterfølgende .. men det kræver selvfølgelig en del tålmodighed fra din side - især hvis du tidligere har trænet gøhæmmende adfærd! Det er ok at starte med at klikke for bare så lyde - senere kan du kræve højere bjæf eller rigtige gø. Du kan også lære ham en lille melodi der betyder "jeg skal tiiiiiisse, mor", men det tager nok lidt tid Stort tillykke med dit nye familiemedlem og held og lykke med træningen Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst Christine-toft Besvaret Juni 10, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 10, 2012 Hej Christine, Min Nala er heller ikke en af de hunde der gav signal af sig selv .. Det måtte vi lære hende! Vi har stue op mod vores bryggers. Hver gang hun satte sig foran bryggersdøren skyndte vi os at lukke hende ud - også alle de gange hun ikke skulle tisse. I starten synes hun det var lidt forvirrende, men i dag betyder en sitten foran døren (ofte med en intens stirren) at kun gerne vil ud - og det kommer hun så. Jeg fravalgte med vilje at indlære en lyd på hende, da jeg ikke ville ende ud i at hun gik og pev, gøede osv. når hun ville ud af den årsag Franziska angiver. Det gad jeg ikke høre på hele tiden (forudså ret hurtigt at det ville blive sådan). Nala er desuden en terrier, som jo har tendens til at være lidt højlydte. Vi har derfor arbejdet meget på at gøhæmme hende, og ville ikke sende forvirrende signaler ved at lade hende gø for at komme i haven (hvor hun så ikke må gø når hun kommer ud - forvirrende tænkte jeg!) Selvom i har stue langt væk fra hoveddøren kan i sagens bruge stuedøren - det er ikke så vigtigt. Det vigtigste er bare at i er konsekvente ved at hver gang hun sidder op af den dør i vælger får hun lov at komme ud med det samme. Det tog vidst kun 2 dage før min Nala forstod det Hvis du ikke er bange for at lære din hund en lyd, er det en fin idé med et gø. Er der noget du ved han altid gør af nu? F.eks. hvis du viser ham en guf, men ikke giver ham den? Står og svinger med hans yndlingslegetøj uden han må tage det? Bare et eller andet der kan fremtvinge et lille bjæf? Hvis der er et eller andet i den stil, så "lok" ham på den måde max 3 gange og klik (og lad ham få det du lokker med) så snart der kommer en lille lyd (selv bare den mindste lyd) - hvis han er vant til at blive klikketrænet og shapet vil han ikke behøver mere end 3 lokninger før han vil kunne komme med nogle små bjæf af sig selv efterfølgende .. men det kræver selvfølgelig en del tålmodighed fra din side - især hvis du tidligere har trænet gøhæmmende adfærd! Det er ok at starte med at klikke for bare så lyde - senere kan du kræve højere bjæf eller rigtige gø. Du kan også lære ham en lille melodi der betyder "jeg skal tiiiiiisse, mor", men det tager nok lidt tid Stort tillykke med dit nye familiemedlem og held og lykke med træningen Det kan godt være vi skal prøve det med når han sidder op af døren, det sker bare MEGET sjældent, kan faktisk slet ikke komme i tanke om at han nogensinde har gjort det. Han er slet ikke en gøende hund, det eneste tidspunkt han gør er når vores kat ikke vil lege, men han gerne vil. Men må bare igang med at træne om ikke jeg kan få ham til at komme med et lille bjæf kunne det måske være en ide at få ham til at sitte foran stuedøren når vi er på vej ud med ham, og så derefter gå ud med ham? for at prøve at lære ham det med at sidde ved stuedøren? og ville han overhovedet kunne koble de to ting sammen, hvis det gøres på den måde? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts