Hop til indhold

Ny hund på 7 måneder, som alligevel ikke er renlig :(


Michela
 Share

Recommended Posts

(bliver renlig af sig selv)

 

Tak det er meget betryggende at vide :-) vi prøver at ignorere uheld, men det er bare så nærliggende for mig at udbryde neeeej :-( så det øver jeg på at lade være med :-) Der bliver heldigvis færre og færre uheld :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg betrager en hund som signalfølsom, når dens humør er helt afhængig af, hvordan ejeren agerer. At den holder meget øje med eens gøren og laden og bliver usikker at se på , hvis man f.eks selv er presset eller irriteret, hvilket jo ikke behøver at have noget med den at gøre. Den bruger sin tid til at tolke ens kropssprog.Fordi den vil så gerne have accept for at kunne slappe af. Dette er slet ikke ualmindeligt med genbrugshunde, især dem, med blød pzyke.

Det går over, når den falder helt til i familien og den virkelig føler at den hører til.

Altså som et barn, der ikke ved , hvordan det skal gøre for at få positiv kontakt eller gøre forældrende glade.

Mht øet ville jeg holde mig fra at prøve at rense op, lad dyrlægen kigge hende efter, måske skal hun have en behandling mod øremider.De kan ses i mikroskop.Hvis indre øreoverflade er rødt skal der nok også specialøredråber til for at genoprette balancen, alt efter om det er svampeangreb eller andet. Og sikkert noget kløestillende.

Hvor dejligt at du kunne bade hende uden stor dramatik, det er yderst forskelligt hvordan de opfører sig ved dette, nogle går nærmest i panik, andre som Molly står bare stille. Hårtørring skal der nok mere tilvænning til.

Det du beskriver med at hun bruger tænderne gjorde min græske hvalp også, men han er sikker også hyrdehundemix.Han tog også fat i gæster, der kom ind i haven og i tyndt sommertøj.

Hvis jeg gik og var pjattet og smådansede lidt rundt, tog han blidt fat i min rumpe!!! Så tilsidst kune jeg sige," Nap Mor i røven" og det gjorde han så hvis jeg dansede rundt. Det var så kun ved fodringstid , hvor han var ophidset. Han er 4 år nu og dette er holdt helt op. Husker ikke lige hviornår. I forbindelse med børnene, hvis hun får de lyster, så hav nogle træktov liggende , de kan lade hende tage i stedet . husk de skal slippe tovet, så hun ikke tror hun skal lave træklege med dem.

Og så lige, nogle ungtæver bliver igen urenlige mht urinering ved eller lige inden 1 ste løbetid.Det er også hormonelbetinget adfærd, men her synes jeg godt man efter 1 ste løbetid kan give dem en verbal skideballe , hvis de tisser opå gulvet.Det ses mest , hvis man også har hanhunde i huset.

Jeg er glad for at haleføring er blevet bedre, har prøvet at have en hund, der var langt over 3 mdr her, før han bare logrede lidt ved kontakt. Det føltes ofte håbløst, men pludselig fandt han ud af, at der her ikke var noget at være så bange for.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg glemte lige, at hvis du observerer at hun kigger på dig , også under almindeligt husarbejde, så svarer du hende ved at smaske og blinke med øjnene. så sender du positive signaler til hende uden at røre hende. Hvis hun så kommer dig nær, så bare ros og lav lidt kæleri og fortsæt dig arbejde.

Så bare igang med dine øvelserr i at blinke og smaske.

Sådan har jeg mødt mine plejehunde fra Grækenland og det virker, uanset sprog.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes ikke, der er noget galt i at sige nej, så længe man husker også at rose for de ting, hunden gør rigtig. Hvis du f.eks. ser, at hun skal lige til at tage en sten i munden, men ikke gør det, så ros hende også selvom det virkede uoverlagt fra hendes side (hun blev distraheret eller lign.). Det er sådan vi har trænet vores Taiki til at stoppe med, at samle skrald fra gaden op. Han er også dygtig til "slip" kommandoen, men vi er nu glade for at han slet ikke rører ved de klamme ting, det kan de jo blive syge af lige så vel som os mennesker.

 

Det er en ting, min træner hele tiden gentager over for os; husk nu at rose hver gang noget gøres rigtigt. Så kommer det meste nemlig af sig selv.

 

Taiki bliver også helt apatisk ved bad, han kan godt forsøge at stikke af, men ellers står han bare og er totalt resigneret. Han kan ikke lide at komme i bad, men han hader det heller ikke som sådan - og han ved, at det er hurtigere og rarere overstået, hvis han bare finder sig i det. Han ved også, at når han er færdig så er sofaen pakket ind i radiatorlune håndklæder og der ligger en tygge-guf (grisehale, kallun eller lignende), så han ved også, at der er en "gulerod" til ham bagefter (vi har trænet det fra hvalp).

 

Taiki bliver også helt vild pga. hårtørreren, selvom han er vant til den - det var kun da han var de der 8-9 uger, at han var bange for den, men han voksede meget hurtigt fra det. Jeg tænker, at hvis de først er vænnet til større, larmende ting som f.eks. elpisker, blender og støvsuger, så er en lille føntørrer ikke noget at være nervøs for.

Taiki falder faktisk tit i søvn til lyden af hårtørreren og jeg ved, at menneske-babier kan det samme, de finder lyden beroligende (i en grad, så man faktisk kan få en app til sin smartphone med lyden! Haha).

 

 

Så jeg synes ikke, at det virker unormalt, men jeg forstår godt at du reflekterer over det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...