Hop til indhold

Borrelia/borreliose (Lyme's disease)


Gæst TimHusky
 Share

Recommended Posts

Gæst TimHusky

Vi har vores hund fra USA, hvor det er forholdsvist almindeligt at vaccinere mod Lyme's disease. Vi fik ikke vaccineret for det på daværende tidspunkt, men efter vi er kommet hjem til Danmark, og jeg har fundet en stor fed tæge på gulvet, er jeg kommet til at tænke på det igen.

 

Vi giver vores hund Bayvantic hver måned, og da jeg bekymret ringede til dyrlægen, fik jeg at vide at det ikke er normalt at vaccinere hunde i Danmark mod Lyme's. Det undrer mig, for så vidt jeg kan læse, kan en allerede smittet tæge/flåt altså godt smitte en hund. Nu ved jeg godt at de små s*taner ikke BURDE hoppe på hunden, hvis den er behandlet med loppe/tægemiddel, men hvis nu uheldet er ude... Så ville det da være skrækkeligt pludselig at stå med en (døds)syg hund...

 

Er der nogen andre end mig, som har tænkt den tanke, og findes der overhovedet en Borrelia-vaccine i Danmark?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Så vidt vides findes der ikke vacciner mod borrelia i Danmark - ikke i følge Statens Serum institut.

 

Nogle bruger bayvantic og lign midler - andre bruger alternative midler og ellers holder øje på hunden og får fjernet "kræet" så hurtig som muligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst TimHusky

Jeg forsøger så vidt muligt også at tjekke vores hund for lopper, flåter og diverse andre... Men med to lag pels kan jeg nemt have overset noget

så må krydse fingre for at forebyggende behandling er tilstrækkeligt

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

På vores kravler de heldigvis som regel i ansigtet, som om de har svært ved at komme ind under alt ulden. Kun 1 gang jeg kan huske Motor havde en under armhulen (eller hvad det hedder på hunde).

Link til indlæg
Del på andre sites

Der findes vacciner mod det, også til mennesker. Vi bliver vaccineret mod det på arbejde, da vi jo i sagens natur bevæger os rundt midt i flåt-territorie hele dagen, hver dag, året rundt.

 

Effekten af vaccinen er så vidt jeg ved lidt.... tjaeh.... men vi får den.

 

 

Om der så er grund til decideret at blive nervøs er så en anden sag. Det er ikke en ret høj procentdel af flåterne der bærer sygdommen,. og hvis man går både hund og sig selv lidt efter hver dag, så burde der ikke være nogen fare. Kan man jo passende gør når nu man alligevel nusser hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har vores hund fra USA, hvor det er forholdsvist almindeligt at vaccinere mod Lyme's disease. Vi fik ikke vaccineret for det på daværende tidspunkt, men efter vi er kommet hjem til Danmark, og jeg har fundet en stor fed tæge på gulvet, er jeg kommet til at tænke på det igen.

 

Vi giver vores hund Bayvantic hver måned, og da jeg bekymret ringede til dyrlægen, fik jeg at vide at det ikke er normalt at vaccinere hunde i Danmark mod Lyme's. Det undrer mig, for så vidt jeg kan læse, kan en allerede smittet tæge/flåt altså godt smitte en hund. Nu ved jeg godt at de små s*taner ikke BURDE hoppe på hunden, hvis den er behandlet med loppe/tægemiddel, men hvis nu uheldet er ude... Så ville det da være skrækkeligt pludselig at stå med en (døds)syg hund...

 

Er der nogen andre end mig, som har tænkt den tanke, og findes der overhovedet en Borrelia-vaccine i Danmark?

 

Der er forskel på borreliabakterierne i USA og i Danmark. Der er endda også forskel på borreliabakterierne i de forskellige dele af USA. Så selv om din hund var blevet vaccineret "hjemmefra" så ville vaccinen næppe have dækket her i Danmark.

 

I USA vaccinerer man især mod borrelia bugdorferi, mens man i Europa har flere tilfælde af borreliose på grund af borrelia garnii og borrelia afzelii.

 

--Og for at det ikke skal være alt for let, så omfatter hver af borrelioserne mange underarter. Og bakterierne ændrer sig også.

---Og man skal også være opmærksom på, at fordi hunde jo rejser mellem lande og kontinenter, så VIL der være bakterier som en vaccination ikke dækker. Fordi borrelia bakterien kommer fra et andet land. .

Så jeg kan egentlig godt forstå, at man ikke rigtig har lyst til at bruge ressourcer på at udvikle vacciner til hundene.

 

I Danmark forsøger vi at beskytte hundene mod flåterne. Det lykkes sjældent, hvis vi færdes steder med meget vildt. Heldigvis er hunde ikke tilbøjelige til at blive akut syge. Men der er sikkert mange hunde, der i løbet af livet -ligesom min egen Silke- får ødelagt deres led af borreliose-gigt.

 

Man kan helbrede borreliosen, hvis man behandler tidligt nok med antibiotika. Men hunde fortæller sjældent hvis de bare er småsyge. Dyrlægerne er meget optagede af, at man ikke må bruge antibiotika medmindre man er helt sikker på at hunden er ramt af borreliose.

Og det er ikke altid så ligetil, da testene heller ikke er så pålidelige, fordi der er så mange forskellige typer og undertyper af borrelia.

Der er kommet skærpede krav til dyrlægerne, på grund af risikoen for udvikling af resistens.

----Og en betændelse inde i et led giver ikke nødvendigvis en positiv test ud fra en blodprøve.

 

Man kan godt forvente, at hvis en hund gentagne gange er nødt til at blive behandlet med antibiotika mod borreliose, så vil dyrlægen på et tidspunkt nægte at udlevere mere antibiotika. Så må hunden enten klare sig uden, eller den må aflives.

 

Nogle af os HF-ere er ved at afprøve om det skulle kunne virke at give hunden -og os selv- et par teskefulde af økologisk æblecider-eddike fra urtekram hver dag. Det kan uden problemer blandes i maden, og umiddelbart mener jeg, at det virker. Men forsøget er ret nyt. Vi er startet indenfor den sidste måned.

 

Her hos os er vi rendt ind i to problemer: Jeg har fået halskatar og kan ikke få eddiken ned lige nu. Og Silke er en allergihund, så da hun pludselig havde knopper over det hele, så var jeg nødt til at stoppe med hendes også.

Men efter de første dage med eddike har hun kun haft én enkelt flåt.

Og hun har haft to efter vi er stoppet. Hun plejer at have hundredvis af flåter i løbet af en sommer... -Hun tåler ikke ret godt bayvantic, og hun bader, så det virker også kun i 1-2 uger.

 

Men jeg forsøger snart at give hende eddike igen, for det kan sagtens være noget andet, hun har reageret på.

Og jeg begynder også selv igen, lige så snart min hals er rask.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst TimHusky

Det lyder som en spændende alternativ løsning til vaccination.

Det vil jeg da følge op på. Vi går tur stort set hver dag i en skov med råvildt, så hvad som helst der kan hjælpe på at holde flåterne på afstand, ville være super.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der findes vacciner mod det, også til mennesker. Vi bliver vaccineret mod det på arbejde, da vi jo i sagens natur bevæger os rundt midt i flåt-territorie hele dagen, hver dag, året rundt.

 

Effekten af vaccinen er så vidt jeg ved lidt.... tjaeh.... men vi får den.

 

 

Om der så er grund til decideret at blive nervøs er så en anden sag. Det er ikke en ret høj procentdel af flåterne der bærer sygdommen,. og hvis man går både hund og sig selv lidt efter hver dag, så burde der ikke være nogen fare. Kan man jo passende gør når nu man alligevel nusser hunden.

 

Okay??? Hvad hedder den vaccine? Tror du ikke, at du tænker på vaccination mod TBE? Det er en flåtbåren virussygdom, som kan være dødelig. Og man kan ikke kurere sygdommen, kun give understøttende behandling hvis man får den uden at være vaccineret.

Man mente, at den kun fandtes på Bornholm. Men der har været et par tilfælde blandt skovarbejdere i Nordsjælland for få år siden. Så virussen har nok spredt sig.

 

Flåtbårne sygdomme - TBE diagnosticeret på hund i Aalborg

 

OG der har været en række tilfælde af TBE over hele landet... hos hunde.. Nogle dør. Andre overlever.:vedikke:

 

--Folk over 60 er i større risiko for at blive alvorligt ramt.................. jeg er 64:roll:. Jeg er vaccineret mod TBE... Men jeg danner ikke antistoffer.. Så enten er det en lortevaccine, eller også er den gal med mit immunsystem.

Link til indlæg
Del på andre sites

OK. SÅ er det nok TBE vi bl.a. får mod... Husker det måske bare som borelliose fordi det er en kollega der fik borelliose der er årsagen til at vi vaccineres.

 

 

I grunden også ligegyldigt. SÅ længe man går både hunden og en selv igennem hver dag, så er der stort set ingen risiko.

 

Nej. Så er der måske ingen stor risiko for borreliose. Men TBE overføres meget hurtigere, via flåtens spyt.

Det er også derfor at vaccination mod TBE er så vigtig, hvis man får mange flåter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Buddha

Vi har brugt det æblecidereddike nogle måneder og gik fra at pille 2 flåter af dagligt, til 2 om måneden :5up: Der gik vist 1-2 uger før det virkede ordentligt. Og sidste år brugte vi de der flåt-halsbånd man kan købe i Tyskland, de virkede næsten lige så godt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...