Gæst sarafia Skrevet Juni 24, 2012 Rapporter Share Skrevet Juni 24, 2012 LORTE ØVELSE!!! siger jeg bare:oops: Er virkelig ved at miste tålmodigheden med den. Har en hundepige der bestemt fatter HAT af hvad jeg prøver at formidle. Vi har prøvet ALLE standard udgaverne. den med at vise godbidden ind under hende i dæk øvelsen.. hundens reaktion: at bakke stadig i dæk, eller at rulle rundt i vildskab. At klikkertræne den. går fint indtil der bliver sagt stå eller jeg rejser mig op, så sætter hun sig konsekvent igen. udstillingsmetoden med dobbelthandling og line på. hun sætter sig. At gå imod hende hvis hun sitter eller dækker, hun flytter sig ikke en tøddel. At have noget under hende (en snor eller en hånd) så hænger hun på enten snor eller hånd med alt sin dødvægt. klikker med mussemåtte: hun tager mussemåtten og løber med den, eller kaster sig på den med så meget fart at mussemåtten flyver afsted. Det skal siges at omtalte vovse er super skarp i klikkertræning, har en virkelig god basis uddannelse og fungere hardcore på alle andre ting. Det er KUN stå øvelsen vi har problemer med. Og jeg fatter ikke hvorfor. Jeg har 3 andre hunde der har fanget det. Men lige det her og det er jo en SIMPEL øvelse... jeg er nået dertil at jeg er på randen til at græde fordi det er så skide frustrende. :damn:Jeg har googlet nettet og youtube tyndt efter metoder , men har prøvet det hele synes jeg.. Måske en herude sidder med de vise sten? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnjaCS Besvaret Juni 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 24, 2012 Jeg har absolut ingen guldkorn, men det er lidt min opfattelse at en hund som først har lært alt muligt andet, finder stå som en ret svær ting at lære. Basse fangede den heller aldrig (men var jo heller ikke så skarp som dine er). Hun lærte at rejse sig til stående, men aldrig at blive stående. Du har prøvet shaping hvor hun bare klikkes for at stå? Jeg forestiller mig at problemet er at hun ikke gør noget, og derfor ikke forstår hvad der roses for? Så problemet ligger i at hun ikke forbinder det at stå, med at være en ting? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst sarafia Besvaret Juni 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 24, 2012 Du har prøvet shaping hvor hun bare klikkes for at stå? Jeg forestiller mig at problemet er at hun ikke gør noget, og derfor ikke forstår hvad der roses for? Så problemet ligger i at hun ikke forbinder det at stå, med at være en ting? Ja det kan godt være det er der skoen trykker... :stupid: men hvordna pokker kommer jeg ud af det.. og jo hun GØR jo noget.. hun står stille. Det er jo ellers ikke noget Funky praktisere .. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
AnjaCS Besvaret Juni 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 24, 2012 Har du prøvet at belønne hende for at rejse sig, og så trække den? Så først får hun belønning for at rejse sig. Næste gang går der et sekund, så to, så tre osv? Jeg ved ikke om det ville virke, eller om hun så ville blive ved at se det som en kæde, hvor hun rejser sig, og derefter står. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst sarafia Besvaret Juni 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 24, 2012 ja det er prøvet.. så bliver hun utålmodig og begynder først at steppe på stedet eller fra side til side, og så tilbyde sit og dæk igen, begynder at gø eller snurre omkring.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Biene Besvaret Juni 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 24, 2012 Jeg har lært mine hunde stå-øvelsen på flg. måde: Jeg går med hunden i løs line, så tager jeg et skridt frem og vender front mod hunden. Samtidig holder jeg højre håndflade foran næsen på hunden uden at røre og siger ståee. Når hunden står "dygtig", og jeg går videre og gentager. Hvis hunden vil sætte sig, kilder jeg den lidt i lysken. Så bliver den stående. Det skal selvfølgelig gentages mange gange. Efterhånden kan man gå ind foran hunden, og efterhånden gå længere og længere væk. Jeg ved ikke, om du kan bruge det, men det har virket godt på mine hunde. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst sarafia Besvaret Juni 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 24, 2012 Biene: er prøvet følgende problemer stødte vi ind i: Lysken er hun RØV ligeglad med, hun reagere som sagt ikke på at blive frontet (hun hopper op), og viser jeg hende hånden tror hun der er godbidder også går hun fremad. (kors det lyder som mængder af dårlige undskyldninger, men det er altså desværre fakta.) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst boble Besvaret Juni 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 24, 2012 jeg ville starte fra Zero af med stå... og træne frivilig stå... sådan at du har klikkeren og godbiderne på dig hele tiden ... og hvergang du ser hende stå så klikker du og giver hende en godbid bliver hun ståendene mens hun spiser så klik igen og server en ny godbid... ( jeg plejer at klikke så snart min arm er tilbare ved min side, efter den har serveret godbiden, det tager ca 1/4 del sek) hvis hun ikke bliver ståendende så ven ryggen til hende og fortsæt med det du laver, men hold øje med at så snart hun igen tilbyder stå så klik og godbid... dette bliver du ved med til hun bare bliver ståendene længere og længere tid... hvis du så skal tjekke om hun har fanget den kaster du godbiden lidt væk så hun bliver nød til at vende rumpen til dig... og vender hun fronten mod dig og står så har hun fanget hvad hun beløndes for... hvis ikke så fortsætter du med frivilligt stå.... husk at hæve tiden med maks ½ sek af gangen når hun har svært ved det... og variabel tidsfrekvenser... dvs at hvis hun eks kan stå i 4 sek så er det måske 2 sek første gang 1 sek 3 sek 2 sek 4 sek 2 sek 5 sek ovs... sådan så du ikke kører på fast interval men både gør det nemmere og sværerrer hvis du har bil er du velkommen her ud så vil jeg gerne gi dig lidt hjælp til den... (blot et tilbud) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Camilse Besvaret Juni 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 24, 2012 Cassi havde også problemer med øvelsen. Så tog jeg hende ud af udgangspositionen og havde hende foran mig og så gik jeg baglæns. Inden da havde jeg forstærket hende for bare at stå. Når jeg havde gået et par skridt baglæns stoppede jeg. Hvis hun stod op=klik+godbid, lavede hun noget andet gik jeg et par skridt mere og forsøgte igen. Lynhurtigt fangede hun at hun skulle stå op og jeg satte kommando+håndtegn på. Da kommandoen sad, begyndte jeg at gå yderligere nogle skridt baglæns mens hund stod og byggede det op efterhånden. Da jeg kunne gå 8-10 meter fra hende kørte jeg en masse kontrol. Smed hendes leget tøj forskellige steder hen, mens hun stod mussestille. Når jeg syntes hun havde stået længe nok fik hun sit klik og måtte hente sit legetøj(dette gjorde jeg for at forstærke det at vente ekstra meget). Da jeg vidste hun ville blive stående, begyndte jeg selv at foretage mig alverdens ting mens hun blev stående og stadig fik hun sit legetøj, jeg sørgede desuden for en masse variation i hvornår hun fik sit klik, så hun aldrig vidste helt præcist hvornår det var godt nok. Det gjorde jeg for ikke at få en hund der selv fandt frem til hvornår øvelsen er færdig. Da det sad begyndte jeg at have hende i udgangspositionen og så startede jeg med få skridt igen og øgede så til. Selvom det var den øvelse der var mest vanskelig at lære hende, så er det den øvelse hun er mest stabil i og det er den eneste øvelse hvor jeg endnu ikke har præsteret at få under 8 i... Så der er håb forude... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst sarafia Besvaret Juni 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 24, 2012 Boble: Jeg har bil og vil meget gerne have hjælp. Jeg synes ikke jeg får effekten men vil gerne have hjælp. Hvor ligger Flinterup på vestsjælland? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dina Besvaret Juni 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 24, 2012 Biene: er prøvet følgende problemer stødte vi ind i: Lysken er hun RØV ligeglad med, hun reagere som sagt ikke på at blive frontet (hun hopper op), og viser jeg hende hånden tror hun der er godbidder også går hun fremad. (kors det lyder som mængder af dårlige undskyldninger, men det er altså desværre fakta.) Selvfølgelig er det ikke dårlige undskyldninger! Har du prøvet at lave dæk-sit-stå på et bord? Det plejer at indbyde til en vis forsigtighed hos hunden at være fjernet fra gulvet og derfor medføre en lidt langsommere, men mere "artig" udførelse? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Biene Besvaret Juni 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 24, 2012 Biene: er prøvet følgende problemer stødte vi ind i: Lysken er hun RØV ligeglad med, hun reagere som sagt ikke på at blive frontet (hun hopper op), og viser jeg hende hånden tror hun der er godbidder også går hun fremad. (kors det lyder som mængder af dårlige undskyldninger, men det er altså desværre fakta.) Jeg har aldrig mødt en hund, der ikke kunne lære ståøvelsen, så det kan din også. Du må jo prøve dig frem til, hvad der virker bedst. Har du ikke nogen til at hjælpe dig? Sådan tænker jeg altid, når min hund skal lære noget nyt. Når andre hunde kan lære det, kan Tanja også. Men noget går lettere end andet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst sarafia Besvaret Juni 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 24, 2012 Camilse: Havde du godbidderne fremme når du gik baglæns? I den situation vil funky søge i sit. gik du så bare baglæns? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst sarafia Besvaret Juni 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 24, 2012 Selvfølgelig er det ikke dårlige undskyldninger! Har du prøvet at lave dæk-sit-stå på et bord? Det plejer at indbyde til en vis forsigtighed hos hunden at være fjernet fra gulvet og derfor medføre en lidt langsommere, men mere "artig" udførelse? Tak.. Men desværre tror jeg meget af dette stammer fra en dårlig oplevelse PÅ et bord hvor hundefrisøren sagde STÅ mange gange og hun blev mere og mere bange. Hun HADER bordet... så det er nok ikke løsningen heller.. havde jeg ellers overvejet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Camilse Besvaret Juni 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 24, 2012 Jeg er lært op med at man aldrig har godbidden fremme når der er en klikker involveret, så nej det havde jeg ikke :blink: Ja, jeg gik baglæns. Er hunden vant til at tilbyde adfærd bør den hurtigt fange at det altså ikke er sit jeg vil have den til og så vil den finde på noget andet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst sarafia Besvaret Juni 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 24, 2012 Jeg har aldrig mødt en hund, der ikke kunne lære ståøvelsen, så det kan din også. Du må jo prøve dig frem til, hvad der virker bedst. Har du ikke nogen til at hjælpe dig? Sådan tænker jeg altid, når min hund skal lære noget nyt. Når andre hunde kan lære det, kan Tanja også. Men noget går lettere end andet. Jo har masser der kan hjælpe mig -og rigtig gode folk, men igen metoderne er jo ofte de samme.. og eftersom hun er sindsygt god på arbejde og generelt til alt hvad hun rører ved er jeg ikke i tvivl om hun kan - skal bare finde metoden. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst sarafia Besvaret Juni 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 24, 2012 Jeg er lært op med at man aldrig har godbidden fremme når der er en klikker involveret, så nej det havde jeg ikke :blink: Ja, jeg gik baglæns. Er hunden vant til at tilbyde adfærd bør den hurtigt fange at det altså ikke er sit jeg vil have den til og så vil den finde på noget andet. aha..:stupid:problemet er jo netop at modsat en hyrdehund er springeren som funky er (og i FT udgaven) er lavet som gundog..det vil sige hun naturligt sætter sig da det ligesom ligger på chippen ligesom i borderen med dækken.. det er ligetil.. (de dækker jo på balancen) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Biene Besvaret Juni 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 24, 2012 Jo har masser der kan hjælpe mig -og rigtig gode folk, men igen metoderne er jo ofte de samme.. og eftersom hun er sindsygt god på arbejde og generelt til alt hvad hun rører ved er jeg ikke i tvivl om hun kan - skal bare finde metoden. Du skal bare finde stå-knappen:blink: Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst sarafia Besvaret Juni 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 24, 2012 Du skal bare finde stå-knappen:blink: tror slet ikke der findes sådan en?? Tror du jeg kan købe en et sted og montere?? Mangler også en RO knap;-) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dorte Besvaret Juni 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 24, 2012 tror slet ikke der findes sådan en?? Tror du jeg kan købe en et sted og montere?? Mangler også en RO knap;-) Livas stå-knap var også meget svær at finde, men da det gik op for hende, hvad det var hun skulle, kunne hun kigge på mig med det der blik, der bare sagde "var det bare det - det kunne du da bare have sagt" Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst sarafia Besvaret Juni 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 24, 2012 Livas stå-knap var også meget svær at finde, men da det gik op for hende, hvad det var hun skulle, kunne hun kigge på mig med det der blik, der bare sagde "var det bare det - det kunne du da bare have sagt" Dorte: hvad gjorde du?? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dorte Besvaret Juni 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 24, 2012 Dorte: hvad gjorde du?? Jeg kan faktisk ikke huske det :blush: Men Maggies lydigheds-stå er indlært ved at gå ved siden af, et halvt skridt ind foran og så "låne" håndsignalet fra hendes udstillings-stå, som hun kunne på forhånd. Udstillings-stå er klikker-indlært fra helt lille hvalp. Maggie træner nu ikke DCH (endnu). Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Biene Besvaret Juni 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 24, 2012 tror slet ikke der findes sådan en?? Tror du jeg kan købe en et sted og montere?? Mangler også en RO knap;-) Jeg tror, den findes, men hos nogle hunde er den bare gemt godt. Jeg lagde her til aften mærke til, når mine hunde bare "stod". Kan du ikke klikke, når hunden står af sig selv? Er det ikke måden, man klikkertræner på? Jeg gør det ikke selv, men jeg har læst om det. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Dina Besvaret Juni 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 24, 2012 Tak.. Men desværre tror jeg meget af dette stammer fra en dårlig oplevelse PÅ et bord hvor hundefrisøren sagde STÅ mange gange og hun blev mere og mere bange. Hun HADER bordet... så det er nok ikke løsningen heller.. havde jeg ellers overvejet. Shit. Sådan en oplevelse kan sagtens indgyde hende en inderlig modvilje mod at stå. Men kunne du narre hende ved at smide en palle på græsset og så lade hende lave noget ovenpå den? Det ligner jo ikke rigtigt et bord. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst sarafia Besvaret Juni 24, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 24, 2012 Shit. Sådan en oplevelse kan sagtens indgyde hende en inderlig modvilje mod at stå. Men kunne du narre hende ved at smide en palle på græsset og så lade hende lave noget ovenpå den? Det ligner jo ikke rigtigt et bord. havde jeg ikke overvejet.. kan jeg prøve imorgen.. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts