Gæst sarafia Skrevet Juni 25, 2012 Rapporter Share Skrevet Juni 25, 2012 er der lige en der vil oversætte betydningen af dette? Det er en af de der fancy klikker ord jeg ikke ved hvad der menes med? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PinPoynter Besvaret Juni 25, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 25, 2012 Det betyder, at du i stedet for at lære hunden en øvelse fra start til slut, starter med at lære hunden den sidste del af øvelsen, derefter den nærstsidste, og så fremdeles, indtil du til sidst lærer hunden den første del, og derved har hele kæden, men dannet bagfra. Hunden ved altså hele vejen igennem hvad der forventes som næste skridt i øvelsen, da det var det den lærte først. øvelsen er baglænskædet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PinPoynter Besvaret Juni 25, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 25, 2012 So meksempel har jeg baglænskædet apporten på en af mine gamle hunde. Først lærte hun at sidde foran mig, og holde apporten, derefter lærte hun at samle den op, og sætte sig foran mig, derefter at løbe ud til den, samle op, og sidde foran, til sidst at sidde på plads mens jeg kastede den, så løbe ud, samle op og komme ind og sidde. Giver det mening? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst sarafia Besvaret Juni 25, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 25, 2012 aaaah okay. Se det giver mening..:klap: Tusind tak! Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Camilse Besvaret Juni 25, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 25, 2012 Kort og godt... man indlærer øvelsen bagfra... Lad os sige at der er tale om springet til DcH'sC-klasse, så består den af følgende momenter: Hunden sidder på plads - Linen tages af-hunden springer frem- hunden springer tilbage - hunden sætter sig foran en. Man starter så bagfra med at hunden skal sætte sig foran en og der belønnes for det. Når det fungerer knyttes det foregående moment, tilbagespringet på, og hunden skal nu lave tilbagespringet og så sætte sig foran en. Når hunden kan tilbagespringet, sættes fremspringet på og sådan forsætter man. Man bygger på den måde en kæde op og belønner kun for det sidste led i kæden. Der er selvfølgelig mere til det end bare det, men det er sådan groft skitseret. Man kan med baglængskædning opnå en hund der arbejder sig godt og sikkert gennem hele øvelsen, da den ved at belønningen falder efter sidste moment. Min erfaring er dog at det kan være enormt svært at bryde en hund, hvis der er sket fejl under indlæringen af en kæde, eller hvis man vil ændre på noget, men måske er min hund bare småtbegavet... Hun kan i hvert fald ikke belønnes med andet end godbidder i hendes rundering. Det er så tydeligt at hun har fået et billede der hedder: Løber jeg ud til fig, tager mit bringsel eller løsbid, kommer tilbage til fører og afleverer og løber ud igen, så skal jeg have en godbid. Man kan svinge det sjoveste legetøj i hele verden foran næsen på hende og hun ænser det ikke. Og det er en enorm skam, for det fjerne muligheden for at benytte sig af jackpot til den øvelse... Det er forøvrigt den eneste øvelse der er baglænskædet med hende... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Camilse Besvaret Juni 25, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 25, 2012 Man kan sammenligne det med at lære at tælle... Normalt starter man 1,1-2,1-2-3,1-2-3-4 og 1-2-3-4-5. Skulle det baglænskædes ville man sige 5,4-5,3-4-5,2-3-4-5 og 1-2-3-4-5 Problemet er så bare at der er uendeligt mange tal, så hvor skulle man starte... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst sarafia Besvaret Juni 25, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 25, 2012 i er super gode! Tusind tak. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Retrieveren Besvaret Juni 25, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 25, 2012 Og så husk at du er nød til at have alle led i kæden før du kan kæde. Eks. med springet som camilse skriver. Der skal hunden først kunne: - springe frem - springe tilbage - sidde på plads - snoren bliver taget af - sætte sig foran føren Disse indlæres HELT uafhængige af hinanden og når alle led er stærke kædes de sammen. Man får ikke en stærlere kæde end de led der indgår i kæden. Derfor er det vigtigt at alle led er stærke inden man kæder. Man kan sagtens rette noget i kæden. Man går ind og forstærker det enkelte moment og er så nød til at bygge kæden op fra bunden igen - men det går lyn hurtigt Det smarte er at hunden altid ved hvad den får belønning for. Hvis du eks. går lineføring med din hund så vil den blive mere og mere tændt jo længere i lineføringen i når fordi den ved at I snart når til det sidste led som bliver belønnet Snedigt synes jeg Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Riesenfan Besvaret Juni 25, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 25, 2012 Og så skal det lige nævnes at man ikke kan bruge baglænskædning hvis dele af øvelsen er indlært med ubehag. Eks. Fremadsendelse med dæk - Hvis der på et tidspunkt er tilført ubehag (brølet NEJ eller på anden måde straffet at hunden har rejst fra dæk), vil man ikke kunne baglænskæde denne øvelse. Hvorfor ikke? Fordi dæk-signalet ikke længere fungerer som et signal indlært med ren klikkertræning. Et signal der er indlært 100% positivt har to funktioner i en kæde: 1) det fortæller hunden hvad næste led er OG 2) virker som en forstærker for foregående led (som en slags klik). Hvis signalet er "forgiftet" med ubehag vil det ikke længere fungere som betinget forstærker men som en straf (trussel = "læg dig og bliv liggende ellers...."). Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Camilse Besvaret Juni 25, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 25, 2012 Jeg er ikke helt enig i at man nødvendigvis skal indlære delmomenterne for sig. Det har i hvert fald ikke helt været tilfældet med vores rundering. Her er det eneste delmoment vi har måtte træne alene, været det at have løsbiddet i munden og det var ret naturligt da hunden allerede kunne apporterer... De andre momenter er kun blevet trænet som en del af kæden. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Riesenfan Besvaret Juni 25, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 25, 2012 Jeg er ikke helt enig i at man nødvendigvis skal indlære delmomenterne for sig. Det har i hvert fald ikke helt været tilfældet med vores rundering. Her er det eneste delmoment vi har måtte træne alene, været det at have løsbiddet i munden og det var ret naturligt da hunden allerede kunne apporterer... De andre momenter er kun blevet trænet som en del af kæden. Har du ikke indlært at opsøge fig uden melding før du satte bringselmelding på? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst sarafia Besvaret Juni 25, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 25, 2012 Og så skal det lige nævnes at man ikke kan bruge baglænskædning hvis dele af øvelsen er indlært med ubehag. Eks. Fremadsendelse med dæk - Hvis der på et tidspunkt er tilført ubehag (brølet NEJ eller på anden måde straffet at hunden har rejst fra dæk), vil man ikke kunne baglænskæde denne øvelse. Hvorfor ikke? Fordi dæk-signalet ikke længere fungerer som et signal indlært med ren klikkertræning. Et signal der er indlært 100% positivt har to funktioner i en kæde: 1) det fortæller hunden hvad næste led er OG 2) virker som en forstærker for foregående led (som en slags klik). Hvis signalet er "forgiftet" med ubehag vil det ikke længere fungere som betinget forstærker men som en straf (trussel = "læg dig og bliv liggende ellers...."). Huh.. okay. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Riesenfan Besvaret Juni 25, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 25, 2012 Og så skal det lige nævnes at man ikke kan bruge baglænskædning hvis dele af øvelsen er indlært med ubehag. Eks. Fremadsendelse med dæk - Hvis der på et tidspunkt er tilført ubehag (brølet NEJ eller på anden måde straffet at hunden har rejst fra dæk), vil man ikke kunne baglænskæde denne øvelse. Hvorfor ikke? Fordi dæk-signalet ikke længere fungerer som et signal indlært med ren klikkertræning. Et signal der er indlært 100% positivt har to funktioner i en kæde: 1) det fortæller hunden hvad næste led er OG 2) virker som en forstærker for foregående led (som en slags klik). Hvis signalet er "forgiftet" med ubehag vil det ikke længere fungere som betinget forstærker men som en straf (trussel = "læg dig og bliv liggende ellers...."). Og i praksis vil det altså sige at hvis min dæk kommando er "forgiftet" vil det at råbe dæk være en straf for den hurtige fremadsendelse og med flere reps af den slags vil man se et dårligere og dårligere fremløb - jeg har selv set eksempler på dette. Hvis man derimod har et rent signal kan man gentage øvelsen uden at udløbet tager skade (tværtimod) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst sarafia Besvaret Juni 25, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 25, 2012 Og i praksis vil det altså sige at hvis min dæk kommando er "forgiftet" vil det at råbe dæk være en straf for den hurtige fremadsendelse og med flere reps af den slags vil man se et dårligere og dårligere fremløb - jeg har selv set eksempler på dette. Hvis man derimod har et rent signal kan man gentage øvelsen uden at udløbet tager skade (tværtimod) Men Dina, kan man så ikke nogensinde gøre ordet positivt igen? Vil det ALTID være forgiftet? (Hilsen Sarah og funky) Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Riesenfan Besvaret Juni 25, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 25, 2012 Men Dina, kan man så ikke nogensinde gøre ordet positivt igen? Vil det ALTID være forgiftet? (Hilsen Sarah og funky) Hey Sarah Det er svært at svare på - det afhænger jo nok af flere faktorer: Hvor ubahgeligt det har været for hunden, hvor mange reps. af ubehag den har fået og om der efterfølgende er slået en streg i sandet med at ubehag i træningen er ophørt helt. Vi ved jo ikke hvad hunden husker men i praksis vil vi kunne se på resultatet om det virker (kædningsprocessen) eller om man opnår den der uønskede effekt at signalerne virker som straffere. I hvert fald ville jeg råde til at indlære delmomenter forfra og frivilligt uden signal - sætte signal på igen ...og så teste og se hvordan det går Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst sarafia Besvaret Juni 25, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 25, 2012 Hey Sarah Det er svært at svare på - det afhænger jo nok af flere faktorer: Hvor ubahgeligt det har været for hunden, hvor mange reps. af ubehag den har fået og om der efterfølgende er slået en streg i sandet med at ubehag i træningen er ophørt helt. Vi ved jo ikke hvad hunden husker men i praksis vil vi kunne se på resultatet om det virker (kædningsprocessen) eller om man opnår den der uønskede effekt at signalerne virker som straffere. I hvert fald ville jeg råde til at indlære delmomenter forfra og frivilligt uden signal - sætte signal på igen ...og så teste og se hvordan det går Okay. Fordi Cross-over dogs som mine de 2 gamle og til dels funky vil jo nødvendigvis have nogen "lig" i lasten. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Riesenfan Besvaret Juni 25, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 25, 2012 Okay. Fordi Cross-over dogs som mine de 2 gamle og til dels funky vil jo nødvendigvis have nogen "lig" i lasten. Sådan er det jo - der er bare (i min verden :blink:) ikke andet at gøre end at klø på med klikkertræningen og med tiden bliver det sådan at de positive træningspas vil komme til at blive de fleste... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Camilse Besvaret Juni 25, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 25, 2012 Nu arbejder vi kun med en C-rundering, og der kan figuranten ses fra startmarkeringen(figuranten står delvist synlig 20 skridt væk). Det er formentlig den vanskeligste rundering man kan lave med en bringselshund, da de har en tendens til at melde for tidligt fordi de kan se figuranten. Så det er ikke nødvendigt at arbejde med opsøgning af figuranten. Næste skridt bliver at lave et tomt udslag og så sende hende ud til figuranten. Det starter vi ikke på før vi er helt færdige med at deltage i C-klassen, og der overvejer jeg så at pille delmomentet med det tomme udslag ud og så køre ren lydighed på det. Vi vil tidligst kunne arbejde med en decideret eftersøgning i 2014 og som det er lige nu er jeg langt fra sikker på om jeg skal arbejde mere med lydighed når jeg kommer ud af B-klassen. Så her er der to delmomenter som er ret identiske med hinanden, nemlig løbe ud for påvisning og løbe ud for at lede fører til fig... Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Riesenfan Besvaret Juni 25, 2012 Rapporter Share Besvaret Juni 25, 2012 Nu arbejder vi kun med en C-rundering, og der kan figuranten ses fra startmarkeringen(figuranten står delvist synlig 20 skridt væk). Det er formentlig den vanskeligste rundering man kan lave med en bringselshund, da de har en tendens til at melde for tidligt fordi de kan se figuranten. Så det er ikke nødvendigt at arbejde med opsøgning af figuranten. Næste skridt bliver at lave et tomt udslag og så sende hende ud til figuranten. Det starter vi ikke på før vi er helt færdige med at deltage i C-klassen, og der overvejer jeg så at pille delmomentet med det tomme udslag ud og så køre ren lydighed på det. Vi vil tidligst kunne arbejde med en decideret eftersøgning i 2014 og som det er lige nu er jeg langt fra sikker på om jeg skal arbejde mere med lydighed når jeg kommer ud af B-klassen. Så her er der to delmomenter som er ret identiske med hinanden, nemlig løbe ud for påvisning og løbe ud for at lede fører til fig... Ja jeg griber det så ikke an på samme måde som dig. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninkamus Besvaret Juli 1, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 1, 2012 Kan man kun baglænskæde når man klikkertræner? Har man ikke brugt det i mange år? Jeg er enig med Retrieveren Alle ledene skal hunden kunne - hvis den ikke kan det foregående led i kæden, hvordan ved hunden så hvad den skal? Jeg har f.eks døjet med Apporten. Jeg har haft følgende i kæden: Sid foran med Apport Står foran, tag apport og sid Bevæge sig med apport og løbe ud og samle apport op. Når jeg så satte hunden af lage apport mellem mig og hund, og hund skulle samle op og løbe ind i "her-position" så samlede hunden op gik et fortvirvlet skridt og satte sig 1½ meter fra mig. Vi baglæns kæede den og satte størrer afstand på indløbet for at få ham tæt på med apporten hvilket resulterede i at han løb direkte ind til mig med apporten (rigtig tæt) og smed den på jorden :stupid: Vi stoppe og jeg gik hjem og grublede - hvor i kæden fungerede den ikke? og så gik det op for mig - jeg manglede det led der hed "bevæge sig med apporten og herefter sid med apport" Han har samlet op og siddet (umiddelbart efter opsamlingen), han har stået foran mig og fået apporten og siddet - men han har ikke bevæget sig og siddet. Jeg skyndte mig at træne det led for sig selv og kæede herefter igen øvelsen. Vupti nu var alle led på plads og dermed holdt kæden :banan: Ingen tvivl om at jeg stadig skal have forstærket indløbet til "her position" for det er tydeligt det led ikke er så stærk som de andre - men den er jo super nem at pille ud og forstærke og når man føler den er så stærk som de andre led kan kæden kædes igen hvis jeg retter mens jeg kæder - så skal jeg til at fejle ham for hele kæden, og det er jo ikke hensigten. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts