Hop til indhold

Opkast af foder

Gæst malenemn
 Share

Recommended Posts

Gæst malenemn

Min halvstore blandingshvalp (schæfer/rottweiler) på knap 4 måneder grovæder og nu er hun begyndt at kaste op.

Hun får som princip kun hundepiller (pedigree til hvalpe), og selvfølgelig også godbidder og bidepinde.

Når hun får sin mad så kaster hun sig over det, og er næsten bange for hun forsluger sig i det, der har godt nok ikke været nogle problemer før nu.

I nat og i dag har hun kastet op, og det er kun hundepillerne som kommer op, som om maven ikke vil have det. Hun virker ikke sløj, og synes også det er underligt når der ikke har været problemer før nu.

Hun har fået ormekur.

Er dette normalt? Hvad kan det skyldes og skal jeg gøre noget ved det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kunne godt tyde på, at hun har svært ved at fordøje foderet, når det er hele piller, der kommer op.

Det er også sket for Maggie, når hun har forædt sig. Det er sket et par gange, hvor Liva er gået fra et fælles fodersøg = Maggie æder dobbelt så meget som hun burde.

Først og fremmest ville jeg finde noget andet foder med nogle ordentlige ingredienser, som mætter noget bedre.

Link til indlæg
Del på andre sites

For det første: Pedigree hundefoder er noget lort! Skift til et bedre mærke, det vil din hund takke dig for.

For det andet, ja de kan godt kaste op af at spise for hurtigt. Der er forskellige ting du kan gøre. De nemmeste er, enten at sprede din hunds foder ud over gulvet, eller i haven hvis i har sådan en. Så skal hun bruge sin næse og lidt længere tid på at finde det, og kan ikke forsluge sig.

En anden måde er at hælde lidt lunt vand over det, og lade det stå og bløde op. Så rammer det ikke maven så hårdt når hun spiser hurtigt. Men der er ingen aktiverende (og dermed trættende) effekt med den metode som der er med den første.

Man kan også købe aktivitetsbolde, hvor man putter foderet ind i en plastikbold, og så skal hunden arbejde med bolden for at maden kommer ud.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst malenemn

Der har bare ikke været problemer med fodret før nu, og vi har haft hende siden hun var 8 uger :-) vi startede også med at hælde vand over fodret, og der var ingen problemer, så det kan være jeg skal prøve det igen.

Jeg tror ikke hun spiser for meget, for hun skal have 180 g. fordel over 3 gange på en dag, og det er hvad hun får - dog spiser hun det afsindigt hurtigt, som om hun ikke har fået mad en hel dag. Og en gang om dagen bliver fodret spredt på gulvet og rund i huset så hun skal finde det, men det klarer hun også rimelig hurtigt :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack

Der kan være flere årsager til at hun kaster op. sammensætning af fedt, protein, kulhydrater - kan være en årsag. forslugenhed kan være en årsag. At hendes system ikke kan kapere foderet kan også være en årsag.

Ellers vil jeg anbefale at hælde lidt lunt vand på - det bruger jeg selv til mine. Man kan få nogle specielle madskåle hvor de skal arbejde for at få foderet op buster skål.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst malenemn

Jeg er ikke klar over hvad hun fik hos opdrætter - vi fik noget med i en plasicpose så hun kunne vænne sig stille og roligt til den nye mad

Og den er da ret smart den skål der, sådan en har jeg aldrig set, men jeg kunne tænke mig til, at det ville være rigtig god aktivering også - hvor kan jeg købe sådan en henne?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ellers en af dem, der har et meget afslappet forhold til foder (modsat nogle her på H-F ;-)), men selv jeg ville aldrig drømme om at fodre med Pedigree. Det indeholder meget lidt egentlig næring, men til gengæld en masse farvestoffer, salt og sukker.

Det billigste du kan finde i dit lokale supermarked er bedre end Pedigree.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ellers en af dem, der har et meget afslappet forhold til foder (modsat nogle her på H-F ;-)), men selv jeg ville aldrig drømme om at fodre med Pedigree. Det indeholder meget lidt egentlig næring, men til gengæld en masse farvestoffer, salt og sukker.

Det billigste du kan finde i dit lokale supermarked er bedre end Pedigree.

Jeg er heller ikke voldsomt hysterisk med lidt korn og den slags, men lige præcis som du nævner, farver, salt og sukker, synes jeg ikke hører hjemme i hundemad.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Beaglepack
Jeg er ikke klar over hvad hun fik hos opdrætter - vi fik noget med i en plasicpose så hun kunne vænne sig stille og roligt til den nye mad

Og den er da ret smart den skål der, sådan en har jeg aldrig set, men jeg kunne tænke mig til, at det ville være rigtig god aktivering også - hvor kan jeg købe sådan en henne?

Det fleste online butikker forhandler denne skål - Buster Dog Maze Gr

Alternativ kan du også anvende en Buster cube eller lign. foder bold - sådan en til at trille. Man kan indstille dem til hvor meget de skal give af gangen.

Som de andre vil jeg også råde til at du skifter foder - hunde har ikke godt af farvestoffer og sukker - gå efter et foder med meget kød - altså hvor kød delen står nævnt først i deklarationen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

Hej :-D

Jeg synes du skal skifte foder til et andet mærke, med derudover synes jeg stadig du skal gøre det, du har fået af råd her i tråden og se om det hjælper. Det er normalt at hvalpe forsluger sig og æder som om de ikke har spist i flere dage. Det er dog knap så normalt at det hele ryger op igen.

Hvis det er noget der lige er begyndt kan det jo være det er en simpel maveinfektion, som oftes består af let feber, opkast og måske diarre, lidt kogt kylling uden skind og så kogt ris, kan ofte hjælpe og så går det over i løbet af 2 dage.

Hvis du er nybagt hundejer kan jeg godt forstå du undre dig over at vi sidder og galer op om at pedigree er skidt, for reklamerne siger jo noget helt andet. Jeg troede også engang at det var et godt foder og min hund spiste det med glæde, lige indtil han en dag begyndte at tabe pelsen omkring øjene, min dyrlæge anbefalede mig at skifte foder, købte et andet billigt mærke, det hed PAW og kunne købes i bilka, billigere end pedigree og det fungrede han godt på lige indtil han fik allergi, men det er en helt anden historie du ikke skal belæmres med.

At finde et godt foder kan være svært, men du har en sund og rask hund som oven i købet sluger maden af ren spiseglæde, så jeg synes ikke du skal begynde at bekymre dig helt vildt om fodret, men se om du ikke kan finde et andet fodermærke og samtidig prøv at se om du kan finde en foderskål med " forhindringer " der findes også foderskåle med " buler " og " pæle " i bunden så det er svært for hunden bare at forsluge sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst malenemn

Tak for de gode råd :-)

Wauw, det anede jeg ikke om pedigree, jeg har ikke råd til at ofre en huuuulens masse penge på special hundefoder, og regnede med det helt billige nok ikke var særligt godt for dem, så jeg købte pedigree, fordi det ikke var det helt billigere eller det helt dyre. Men det skal jeg da hurtigt have skiftes ud!

Jeg har i forvejen en papillon, som jeg har haft i godt og vel to år, hende prøvede jeg at give det billige fra føtex "dyrlægens", og hun begyndte at fælde helt vildt, så jeg skiftede det med det samme ud med pedigree, og hun har ikke fældet siden (kun omkring løbetid), og derud over havde hun svært ved at tage på, og hun var lige lidt undervægtig, men ikke efter vi begyndte med pedigree, så jeg havde da slet ikke troet at det var så dårligt - så takker igen :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella
Tak for de gode råd :-)

Wauw, det anede jeg ikke om pedigree, jeg har ikke råd til at ofre en huuuulens masse penge på special hundefoder, og regnede med det helt billige nok ikke var særligt godt for dem, så jeg købte pedigree, fordi det ikke var det helt billigere eller det helt dyre. Men det skal jeg da hurtigt have skiftes ud!

Jeg har i forvejen en papillon, som jeg har haft i godt og vel to år, hende prøvede jeg at give det billige fra føtex "dyrlægens", og hun begyndte at fælde helt vildt, så jeg skiftede det med det samme ud med pedigree, og hun har ikke fældet siden (kun omkring løbetid), og derud over havde hun svært ved at tage på, og hun var lige lidt undervægtig, men ikke efter vi begyndte med pedigree, så jeg havde da slet ikke troet at det var så dårligt - så takker igen :-)

Det kan jo også være det fungere godt for din papillion men ikke for din anden hund. Men det kan også være du kan finde et foder de begge fungere lige så godt på, til ca samme pris og hvor det er bedre end både "dyrlægens " fra føtex og pedigree.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stella

og så sidder jeg i øvrigt og vrøvler helt vildt, det var ikke PAW som min hund gik godt på i så lang tid, det var Nutra nuggest

Produkter til hunde - nutranuggets.dk det synes jeg personligt var et super godt foder til en meget rimelig pris.

Er du som jeg ikke en ørn til hverken engelsk eller tysk ( det er mig umuligt at bestille noget på en tysk hjemmeside ) så kan jeg anbefale at du går ind på foderxpressen.dk og kigger under hundefoder og ser listen til venstre, de har rigtig meget at vælge i mellem, som du kan læse om.

Link til indlæg
Del på andre sites

google chrome tilbyder altid at oversætte zooplus.de for mig, så bliver jeg så glad :mrgreen: Det gør det meget nemmere at bestille derfra-- Internet explorer yder slet ikke den service :fornaermet::lol:

den engelske zooplus er også billigere end den danske, fodrer man med James Wellbeloved er den side at foretrække :-)

Kb hundefoder, kattemad, hundeudstyr, kattetilbehr billigt er også en god side.

porcani har både madskåle med "forhindringer" og forskelligt aktivitetlegetøj til maden.

Aktiveringslegetj til hunde

Madskle og underlag- hundeartikler

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst malenemn

Tak for alle de gode henvisninger. Jeg skal på en uges ferie her i næste uge, og der kører vi forbi tyskland, måske er det muligt at finde en forhandler på vejen? :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle de gode henvisninger. Jeg skal på en uges ferie her i næste uge, og der kører vi forbi tyskland, måske er det muligt at finde en forhandler på vejen? :-)

I Flensburg (og mange andre steder i landet), ligger Das Futterhaus. Rigtig fint udvalg og priser på linie med Zooplus'. De har vist også en hjemmeside, man kan lure på :)

Link til indlæg
Del på andre sites