Hop til indhold

Udstilling i Ballerup den 20-21 sep - hvem kommer ?


Gæst Gucci
 Share

Recommended Posts

  • Svar 164
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg er slet ikke til hundeudstilling og noget af det du skriver ovenover er en af grundene: Hvis en dommer ikke kan se en hunds kvaliteter eller mangler af samme uden den bliver "stillet" perfekt, så kan jeg ikke rigtigt respektere systemet.

 

Undskyld - og det er ikke for at nedgøre udstillere, men jeg synes altså generelt udstillingsdommere er for "hundedumme" og for nogles vedkommende nogle opblæste narrehatte med al for stor magt.

 

Hvis en hund er god ift standarden lørdag er den det sgu også søndag. Men da nogle dommere åbenbart har deres egne regler at gå ud fra er det, der bliver denne store forskellighed.

 

Jeg har hørt mange gange at en udstiller ikke vil udstille hos dommer X fordi denne bedre kan lide Y opdrætters hunde.

 

Hvis det er et reelt SHOW kan jeg godt se underholdningsværdien i perfekt opstillede hunde, men til en bedømmelse som en almindelig udstilling er, kan jeg ikke.

 

Jeg kan ikke have den uensartethed, det trigger min retfærdighedsfølelse alt for meget :-)

 

 

Den her skal jeg nok lige svare på senere når jeg kommer hjem og har tid....

 

 

S-hvis hund iøvrigt fik Ex-1 og blev BIS2 brugshund på gårsdagens specialklub udstilling:engel: -og så vidt jeg kan regne ud nu stort set sikker på titlen årets brugshund 2008 :engel: -for andet år i træk iøvrigt:mrgreen:

 

Jeg deltog ikke i Ballerup da jeg ikke orkede udstilling 2 dage i træk, og hellere ville blive hjemme og passe hvalpe. (Jeg må være ved at blive gammel:rolleyes::rolleyes:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså ham der i går var i hvert fald lidt en klovn, han sagde at hun havde en kort hals og det har hun i hvert fald IKKE!!! (Men det kan jo godt have set sådan ud på den måde jeg stillede hende...)

 

Jeg er nok lidt ambivalent med hensyn til at det kan være så forskelligt, på den ene side synes jeg at det er dybt mærkeligt at det kan være super godt den ene dag og knap så godt den anden, men omvendt giver det jo flere hunde chancen :blink: (Så er spørgsmålet selvfølgelig om det er godt, som Ascha sagde i telefonen i går, så er der alt for mange hunde der bliver avlsgodkendt fordi man giver for mange excellent'er). Jeg må indrømme at jeg ikke er nok inde i det cirkus til at have overblik over det, jeg tropper bare op, så må vi se. Hvis vi når frem til at hun bliver smidt ud flere gange end hun bliver placeret, så gider jeg ikke bruge mere krudt på det, det er kun for sjov, jeg skal jo ikke avle på hende eller noget. Så jeg tager det ikke så tungt :mrgreen: Tilgengæld har jeg så fået et godt grin over at sammenligne de to beskrivelser. Se selv:

 

Fra lørdag på DKK-udstillingen:

 

8 mdr. (Jeg sagde godt nok 8,5, men pyt) Feminin og velproportioneret med et dejligt hoved. Korrekt bid. Mørke øjne. Velansat hals. God krop. Velvinklet for og bag. Pæne benstammer og tætte poter. Dejligt temperament.

 

Bedømmelse: SL.

 

Fra søndag på DRK-udstilling:

 

Knapt 9 mdr. tæve med feminint hoved og udtryk, korrekt bid og øjenfarve, velpigmenteret snude og læber, lidt kort hals, karperyg, lidt lavt ansat hale, meget ret i fronten, kunne ønske lidt bedre vinkling bag, der mangler afskub i bevægelsen, på dagen lidt opkneben, ikke i bedste pelskvalitet, tilpas bensamme, korrekte poter, velpræsenteret.

 

Bedømmelse: L

 

 

Fnis, fnis, det er sgu også lidt sjovt at han skriver "velpræsenteret", for det var hun ikke!! *GG* Jeg stressede over at hun begyndte at bide i snoren mens vi stod og ventede på at blive bedømt og at hun ikke ville have gufferne (for så bliver det sgu svært at få hende til at stå) så jeg havde slet ikke overskud til at stille hende ordentligt :cry: Og da vi løb prøvede jeg at få lidt mere fart på så hun kunne strække lidt mere ud, men så begyndte hun at hoppe, så det måtte jeg droppe igen :cry:

 

Karperyg :confused: Hvornår har hun udviklet den??

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det må man sige :roll: Men ham fra store ring i går havde prøvet at vinde alt hvad den kunne første dag og få et gult bånd ("så gå dog HJEM med den hund"-bånd) dagen efter, så jeg er ikke den første der oplever det :lol:

Det er åbenbart meget almindeligt at den ene dag går det sk*** godt og næste dag af pommern til :lol: Så vi tager det ikke så tungt :5up: Jeg ringede dog til opdrætteren og spugte hvad det var for noget l**t hun havde solgt mig og hun mente da heller ikke at jeg kunne være tjent med det, så jeg måtte hellere aflevere Noomi tilbage :mrgreen:Men det KAN jeg jo ikke, for så får jeg bøvl med A9 :shock::shock:

 

You think :shock:

 

I think t187.gif

 

 

:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kunne helt sikkert være super hyggeligt, men tag det roligt, hun løber ingen steder (kun når hun bliver sluppet fri, men jeg får somregel fanget hende igen på en eller anden måde :blink:) Så vi skal nok nå det :mrgreen:

 

Og nej, den der sofaholdning ændrer sig nok med tiden, om ikke andet så når du ikke selv kan være der længere :lol:

 

:pift: Njjaj, der er da masser af plads til både mig og hundi til den tid - den bliver jo slet ikke lige så stor som sofaen :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er slet ikke til hundeudstilling og noget af det du skriver ovenover er en af grundene: Hvis en dommer ikke kan se en hunds kvaliteter eller mangler af samme uden den bliver "stillet" perfekt, så kan jeg ikke rigtigt respektere systemet.

 

Undskyld - og det er ikke for at nedgøre udstillere, men jeg synes altså generelt udstillingsdommere er for "hundedumme" og for nogles vedkommende nogle opblæste narrehatte med al for stor magt.

 

Hvis en hund er god ift standarden lørdag er den det sgu også søndag. Men da nogle dommere åbenbart har deres egne regler at gå ud fra er det, der bliver denne store forskellighed.

 

Jeg har hørt mange gange at en udstiller ikke vil udstille hos dommer X fordi denne bedre kan lide Y opdrætters hunde.

 

Hvis det er et reelt SHOW kan jeg godt se underholdningsværdien i perfekt opstillede hunde, men til en bedømmelse som en almindelig udstilling er, kan jeg ikke.

 

Jeg kan ikke have den uensartethed, det trigger min retfærdighedsfølelse alt for meget :-)

 

 

En dommer er kun et menneske, og alle dommere foretrækker hver især en bestemt type.

 

Når jeg nu læser Nollikes efterfølgende indlæg, så fik hendes hund Lovende om søndagen, hvilket kun er 1 præmieringsgrad under det hun fik om lørdagen. Det vil jeg ihvertfald ikke kalde den store forskel. Havde der været tale om 2 præmieringsgrader til forskel, så havde jeg løftet et øjenbryn. (jeg læste det i første omgang som havde hun fået MG)

 

når du ser kritikkerne ved siden af hinanden, så kan meget af det der står i kritikken tilskrives handlerens færdigheder. Du kan sige at domemren skal kunne se hundens kvaliteter, men dommeren kan jo kun se hvad der bliver fremvist. Lige så vel som en lydighedsdommer kun kan se hvad hunden præsterer på dagen og ikke hvad den kan hjemme i haven.

 

Så viser handleren hunden med lange skridt så hunden kan bevæge sig frit den ene dag og med korte skridt den næste, så hunden nærmest kommer til at se sammenklemt ud og ryggen skyder i vejret, jamen så opstår forskellene, og igen, dommeren kan jo kun bedømme hvad han får fremvist, og i det her tilfælde kan jeg forstå at hunden har hoppet rundt da der blev sat fart på søndag. Jeg går ikke ud fra du mener en dommer skal kunne se den gemte stjerne i en hund der hverken vil løbe eller stå stille. Det er forholdvis umuligt at bedømme konstruktionen på en sæk lopper (ikke at jeg siger at Noomi opførte sig sådan, det er bare en generel betragtning).

 

Jeg sidder ofte som ringsekretær for forskellige dommere, og jeg oplever ofte ufattelig stor tålmodighed netop med de hunde som ikke er ringvante eller bare har en turbo i måsen. Måske er jeg bare heldig, men det er også sjældent jeg oplever de "opblæste narhatte". På stående fod kan jeg kun nævne en håndfuld, og det gælder både danske og udenlandske dommere, og jeg har alligevel været udstiller i 20 år og trods alt mødt min del. Vinder min hund ikke kan jeg ofte adressere det til at det ikke var dommerens type eller pege fingeren mod mig selv. Det er sjældent det er så tykt så man ligefrem taler om foræringer fra dommer til en udstiller fordi de er venner.

 

Men ja, vi hører ofte om det, og det er fordi der er så død meget misundelse i hundekredse. Når man så kigger på dem der råber højest om fusk og svindel, så er det sjældent dem der har de pæneste hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamm, det var så hyggeligt at se de flotte hunde.....

Noomi var ikke spor auto, men SÅ sød. Og SÅ dygtig!

At det ikke gik lige så godt søndag, kunne jo være træthed og lidt afsluttende mavepine? Der skal såmænd ikke så meget til for at en hvalp kan blive lidt skrutrygget... Og dommerne ER jo ikke dyrlæger. De kan og skal ikke bedømme hvad årsagen til en lidt rund ryg er. De skal bare bedømme hunden som den er --på dagen.

Næste gang skal Noomi nok i junior-klasse. Og det er jo straks mere interessant, for så bliver resultatet officielt registreret --og kan findes til evig tid på Hundeweb..

 

--Og jeg fik også set den smukke bellamia, --osse kaldet bimsen..:lol::lol:

Både i ringen og senere helt tæt på..

--Faktisk fik jeg en rigtig hyggelig snak med hende --helt op i favnen, lige inden jeg tog hjem.. Hun er bare så sød. Og hun tror at alle de mange mennesker i hele hallen er gæster der bare kommer for at snakke med hende... Så hun havde noget travlt. --Heldigvis havde hun et fint bur med, --med tæpper over, så hun kunne ligge helt uforstyrret og få sin skønhedssøvn inden hun skulle i ringen igen..

 

---Jeg kikkede osse lidt på de smukke springere, men dem kunne jeg ikke rigtig identificere nogen af... Men smukke var de da alligevel..

 

Det var en rigtig dejlig dag. Og jeg fik købt godter og ting til Silke for flere hundrede kroner. --Og huskede at få en smagsprøve af Olivers nye fiskebaserede tørfoder med hjem.. Silke siger at det er mums... Og jeg synes ikke det lugter særlig meget af fisk.. :-P

 

---øuv... Jeg tror ikke der kommer nogen udstilling i Ballerup til næste år...:cry:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...