Hop til indhold

råd hundetræning anbefaler kvælehalsbånd


bellas mor
 Share

Recommended Posts

Jeg synes der en noget nonsense du skriver her. Det svarer i mine ører til at man anbefaler folk at råbe af deres hunde for at undgå at hunden kommer i tvivl. Hvis hunden er vandt til at blive "talt" til på en fysik måde, er det klart at den bliver døv overfor andet.

 

Træning med sele kræver lidt finesse, samt lidt ændring i ejerens tankegang, noget som man selvfølgelig kan undgå (og stadig lykkes med) ved hjælp af kvælerkæder. Men kønt bliver det aldrig i mine øjne.

:5up: det var vist det jeg manglede at skrive :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 88
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

:5up: det var vist det jeg manglede at skrive :-D

 

Dit indlæg #24 er jo grunden til at jeg synes at Forum er et fantastisk sted at være. Jeg klapper i mine små hænder hver gang jeg oplever at folk flytter sig, fra det der er nemt,... til det der er rimeligt (ikke helt det rette ord men kan ikke finde noget bedre).

 

Og held og lykke med træningen. Det lyder godt. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det svarer overhovedet ikke til at råbe af hunden!!

 

Men prøv lige at forestille dig at en eller anden person skal lære dig at følge med hvorhen hun går. Denne person er stum, og I har altså ikke et verbalt sprog til forklare hvad øvelsen går ud på. Du aner ikke hvad øvelsen går ud på.

 

Det er faktisk sådan det er for hunden at lære lineføring.

 

Tror du ikke den nemmeste måde for personen at lære dig at følge med, er at tage dig i hånden og lede dig efter sig. Så fatter du nok hurtigt hvad det går ud på. Hvorimod hvis personen binder en sele om maven på dig og siger en masse uforståelige lyde til dig, så tager det lidt længere tid før du fatter hvad det går ud på ?

 

Det er præcis sådan forskellen er mellem sele og halsbånd for hunden.

 

Når hunden har halsbånd på, kan den jo mærke at den bliver ledt af hundeføreren, og hvorhen den skal gå. Når den har sele på, har den meget vanskeligere ved at mærke i hvilken retning den bliver ledt. Derfor er man nødt til også at fange dens opmærksomhed, og det kan godt være vanskeligt med hvalpe og unghunde, især på et hold hvor de er mere koncentreret om at komme hen til de andre hunde, end om deres ejer.

 

Hvis man ikke kan fastholde deres opmærksomhed hele tiden, gør det ikke så meget når den har halsbånd på, for der har hunden en hjælp i halsbåndet til at forstå hvad øvelsen går ud på. Kort sagt halsbåndet går det nemmere for hunden at gøre det rigtige. Og i al træning gælder det om at gøre det så nemt så muligt at gøre det rigtige og dermed få ros og godbidder.

 

HUSK, det gælder ikke om at gøre det rigtige så mange gange som muligt, DET GÆLDER OM AT GØRE DET FORKERTE SÅ FÅ GANGE SOM MULIGT !

 

Jeg ved godt at der er mange der er blevet hellige omkring selen og synes det er det eneste der duer. Og det skal I da ha' lov at være, men I gør det bare vanskeligere for jeres stakkels hund at fatte hvad det hele går ud på.

 

Ja-ja nu bliver jeg nok slagtet, men desværre er anvendelse af sele i enhver situation, simpelthen misforstået godhed, som jeg ikke kan se stiltiende på, da det er hundene det går ud over.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes der en noget nonsense du skriver her. Det svarer i mine ører til at man anbefaler folk at råbe af deres hunde for at undgå at hunden kommer i tvivl. Hvis hunden er vandt til at blive "talt" til på en fysik måde, er det klart at den bliver døv overfor andet.

 

Træning med sele kræver lidt finesse, samt lidt ændring i ejerens tankegang, noget som man selvfølgelig kan undgå (og stadig lykkes med) ved hjælp af kvælerkæder. Men kønt bliver det aldrig i mine øjne.

 

:5up:

Nogle synes desværre stadig at vælge den (for dem) nemmeste løsning.

Først på året var jeg til et udemærket seminar med Anders Hallgren som bl.a. kom ind på kvælerhalsbånd. Mange hunde går rundt med spændinger og/eller skade i nakken. Hun lærer hurtigt at lyden fra kæden betyder ubehag, hvilket gør at hunden spænder.

Til jer der synes kvæler er fint: hvad ville i selv sige til at et kæmpe monster gav jer et kvælerhalsbånd på og så ellers lod jer trække til i lærte at lade være med det. Eller hev i det når i ikke makker ret, måske fordi i ikke har forstået hvad monseret vil have jer til?

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Det svarer overhovedet ikke til at råbe af hunden!!

 

Men prøv lige at forestille dig at en eller anden person skal lære dig at følge med hvorhen hun går. Denne person er stum, og I har altså ikke et verbalt sprog til forklare hvad øvelsen går ud på. Du aner ikke hvad øvelsen går ud på.

 

Det er faktisk sådan det er for hunden at lære lineføring.

 

Tror du ikke den nemmeste måde for personen at lære dig at følge med, er at tage dig i hånden og lede dig efter sig. Så fatter du nok hurtigt hvad det går ud på. Hvorimod hvis personen binder en sele om maven på dig og siger en masse uforståelige lyde til dig, så tager det lidt længere tid før du fatter hvad det går ud på ?

 

Det er præcis sådan forskellen er mellem sele og halsbånd for hunden.

 

Når hunden har halsbånd på, kan den jo mærke at den bliver ledt af hundeføreren, og hvorhen den skal gå. Når den har sele på, har den meget vanskeligere ved at mærke i hvilken retning den bliver ledt. Derfor er man nødt til også at fange dens opmærksomhed, og det kan godt være vanskeligt med hvalpe og unghunde, især på et hold hvor de er mere koncentreret om at komme hen til de andre hunde, end om deres ejer.

 

Hvis man ikke kan fastholde deres opmærksomhed hele tiden, gør det ikke så meget når den har halsbånd på, for der har hunden en hjælp i halsbåndet til at forstå hvad øvelsen går ud på. Kort sagt halsbåndet går det nemmere for hunden at gøre det rigtige. Og i al træning gælder det om at gøre det så nemt så muligt at gøre det rigtige og dermed få ros og godbidder.

 

HUSK, det gælder ikke om at gøre det rigtige så mange gange som muligt, DET GÆLDER OM AT GØRE DET FORKERTE SÅ FÅ GANGE SOM MULIGT !

 

Jeg ved godt at der er mange der er blevet hellige omkring selen og synes det er det eneste der duer. Og det skal I da ha' lov at være, men I gør det bare vanskeligere for jeres stakkels hund at fatte hvad det hele går ud på.

 

Ja-ja nu bliver jeg nok slagtet, men desværre er anvendelse af sele i enhver situation, simpelthen misforstået godhed, som jeg ikke kan se stiltiende på, da det er hundene det går ud over.

 

Jeg kan til gengæld ikke stiltiende se til at folk bruger tortur på deres hunde fordi det er nemmere for ejeren.:!:

Link til indlæg
Del på andre sites

:5up:

Nogle synes desværre stadig at vælge den (for dem) nemmeste løsning.

Først på året var jeg til et udemærket seminar med Anders Hallgren som bl.a. kom ind på kvælerhalsbånd. Mange hunde går rundt med spændinger og/eller skade i nakken. Hun lærer hurtigt at lyden fra kæden betyder ubehag, hvilket gør at hunden spænder.

Til jer der synes kvæler er fint: hvad ville i selv sige til at et kæmpe monster gav jer et kvælerhalsbånd på og så ellers lod jer trække til i lærte at lade være med det. Eller hev i det når i ikke makker ret, måske fordi i ikke har forstået hvad monseret vil have jer til?

 

Nu er det jo ikke ensbetydende med man er et moster der hiver hunden rundt fordi man bruger kvælerhalsbånd til sin hund :-)

 

Jeg syntes faktisk det er en rimelig strid udtalelse du kommer med der.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det jo ikke ensbetydende med man er et moster der hiver hunden rundt fordi man bruger kvælerhalsbånd til sin hund :-)

 

Jeg syntes faktisk det er en rimelig strid udtalelse du kommer med der.

 

Det må du da gerne mene, det var som for at stille tingene på en spids. Nu skrev jeg monster fordi ser ejerens størrelse/vægt i forhold til hunden.

Men jeg kan da sætte monster i " " hvis det giver en anden mening ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det må du da gerne mene, det var som for at stille tingene på en spids. Nu skrev jeg monster fordi ser ejerens størrelse/vægt i forhold til hunden.

Men jeg kan da sætte monster i " " hvis det giver en anden mening ;-)

 

Egentlig må du gøre hvad du vil :blink: jeg ved på trods af det faktum at min hund bliver monteret med kvælerkæde (metalkæde) at jeg bruger det forsvarligt - det er låst - altså kvælerfunktionen er ikke i brug.

 

Desuden er størrelsesforholdet mellem hund og ejer vel det samme uanset hvad man montere på hunden. på trods af jeg har set rigtig mange der slæber deres hund efter sig i sele, mener jeg da ikke at alle der putter deres hund i en sele er nogle grusomme mennesker.

 

Men jeg er fuldt ud af den mening at selen giver en falsk tryghed i forhold til hundes fysisk - det er jo ikke umuligt at påfører sin hund skader bare fordi den går i sele, skaden sker vel bare i ryggen i stedet for nakken. Eller i nakken når hunden suser afsted i flexlinen og bliver bremset med et ryk når denne line når enden.

 

Min sure opstød i forbindelse med sele er, at jeg syntes det ofte ser ud til at hvis bare hunden er iført sele, så er det OK at den tæsker rundt som det passer den. Den for jo ingen skader.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det svarer overhovedet ikke til at råbe af hunden!!

 

Men prøv lige at forestille dig at en eller anden person skal lære dig at følge med hvorhen hun går. Denne person er stum, og I har altså ikke et verbalt sprog til forklare hvad øvelsen går ud på. Du aner ikke hvad øvelsen går ud på.

 

Det er faktisk sådan det er for hunden at lære lineføring.

 

Tror du ikke den nemmeste måde for personen at lære dig at følge med, er at tage dig i hånden og lede dig efter sig. Så fatter du nok hurtigt hvad det går ud på. Hvorimod hvis personen binder en sele om maven på dig og siger en masse uforståelige lyde til dig, så tager det lidt længere tid før du fatter hvad det går ud på ?

 

Det er præcis sådan forskellen er mellem sele og halsbånd for hunden.

 

Når hunden har halsbånd på, kan den jo mærke at den bliver ledt af hundeføreren, og hvorhen den skal gå. Når den har sele på, har den meget vanskeligere ved at mærke i hvilken retning den bliver ledt. Derfor er man nødt til også at fange dens opmærksomhed, og det kan godt være vanskeligt med hvalpe og unghunde, især på et hold hvor de er mere koncentreret om at komme hen til de andre hunde, end om deres ejer.

 

Hvis man ikke kan fastholde deres opmærksomhed hele tiden, gør det ikke så meget når den har halsbånd på, for der har hunden en hjælp i halsbåndet til at forstå hvad øvelsen går ud på. Kort sagt halsbåndet går det nemmere for hunden at gøre det rigtige. Og i al træning gælder det om at gøre det så nemt så muligt at gøre det rigtige og dermed få ros og godbidder.

 

HUSK, det gælder ikke om at gøre det rigtige så mange gange som muligt, DET GÆLDER OM AT GØRE DET FORKERTE SÅ FÅ GANGE SOM MULIGT !

 

Jeg ved godt at der er mange der er blevet hellige omkring selen og synes det er det eneste der duer. Og det skal I da ha' lov at være, men I gør det bare vanskeligere for jeres stakkels hund at fatte hvad det hele går ud på.

 

Ja-ja nu bliver jeg nok slagtet, men desværre er anvendelse af sele i enhver situation, simpelthen misforstået godhed, som jeg ikke kan se stiltiende på, da det er hundene det går ud over.

 

Jeg kan ikke få øje på den misforståede godhed, for som jeg skrev tidligere, kræver det en ændring i ejerens måde at tænke på og træne på.

 

Når jeg lærer min hund at følge mig foregår det først uden line og når hunden har forstået det ordentligt, er det en smal sag at tage en line på.

 

Ubehag (og det gider jeg ikke diskutere om et kvælerhalsbånd er) er en stressfaktor der skal regnes med og når et individ er stresset kan det ikke lære noget. Derfor er det logik for burhøns (i mine øjne) at kvælerhalsbånd er noget lort, uanset hvordan det bliver brugt.

 

PS. Så bruger jeg ikke selv sele, for min hund har lært at gå i snor uden at trække, så det er ikke noget helligt for mig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Egentlig må du gøre hvad du vil :blink: jeg ved på trods af det faktum at min hund bliver monteret med kvælerkæde (metalkæde) at jeg bruger det forsvarligt - det er låst - altså kvælerfunktionen er ikke i brug.

 

Desuden er størrelsesforholdet mellem hund og ejer vel det samme uanset hvad man montere på hunden. på trods af jeg har set rigtig mange der slæber deres hund efter sig i sele, mener jeg da ikke at alle der putter deres hund i en sele er nogle grusomme mennesker.

 

Men jeg er fuldt ud af den mening at selen giver en falsk tryghed i forhold til hundes fysisk - det er jo ikke umuligt at påfører sin hund skader bare fordi den går i sele, skaden sker vel bare i ryggen i stedet for nakken. Eller i nakken når hunden suser afsted i flexlinen og bliver bremset med et ryk når denne line når enden.

 

Min sure opstød i forbindelse med sele er, at jeg syntes det ofte ser ud til at hvis bare hunden er iført sele, så er det OK at den tæsker rundt som det passer den. Den for jo ingen skader.

 

Nu skriver jeg så om dem der har kvæler sat til, for det er altså dem jeg møder på gaden.

Min hund går ikke i flexline.

og så må du meget undskylde jeg har trådt dig over tæerne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Egentlig må du gøre hvad du vil :blink: jeg ved på trods af det faktum at min hund bliver monteret med kvælerkæde (metalkæde) at jeg bruger det forsvarligt - det er låst - altså kvælerfunktionen er ikke i brug.

Men hvorfor så ikke bare anvende et almindeligt halsbånd?.

 

Men jeg er fuldt ud af den mening at selen giver en falsk tryghed i forhold til hundes fysisk - det er jo ikke umuligt at påfører sin hund skader bare fordi den går i sele, skaden sker vel bare i ryggen i stedet for nakken. Eller i nakken når hunden suser afsted i flexlinen og bliver bremset med et ryk når denne line når enden.

 

De fleste kropsseler vil jo lave trykket på brystkassen, når en hund trækker, og dermed fordele trykket på et stort område.

 

Min sure opstød i forbindelse med sele er, at jeg syntes det ofte ser ud til at hvis bare hunden er iført sele, så er det OK at den tæsker rundt som det passer den. Den for jo ingen skader.

Det vil jeg så give dig ret i.

Link til indlæg
Del på andre sites

:5up:

Jeg er selv stoppet til træning et sted fordi trænerens ord var lov. Man måtte ikke stille spørgsmål ved hans 20 år gamle metoder.

 

Det har jeg også prøvet... men det fortæller jo bare meget om den træners begrænsninger og evner ikke...?

 

Derfor er min egen undervisning også lagt mere ud til individuel undervisning og vi lærer vores kursister at sige stop ud fra deres eget syn på hunden og det behov de har.. alt foregår på hundens præmisser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det har jeg også prøvet... men det fortæller jo bare meget om den træners begrænsninger og evner ikke...?

 

Derfor er min egen undervisning også lagt mere ud til individuel undervisning og vi lærer vores kursister at sige stop ud fra deres eget syn på hunden og det behov de har.. alt foregår på hundens præmisser.

 

Lige netop. Desværre var der en del der så ham som en Gud, og de sy´nes vist jeg var en provokatør. Men hledigvis findes der mange gode steder at træne hund. Jeg synes at din undervisningsform lyder god.

Link til indlæg
Del på andre sites

Interessant tråd her :5up: Jeg er sådan en "midt imellem ting" for jeg har indtil for en måneds tid siden konsekvent brugt sele til Noomi for at undgå skader i nakken når hun i hvalpeglæde over et blad der fløj forbi eller en hund et eller andet sted, kastede sig ud i snoren for at komme et andet sted hen end i den retning vi var på vej i... Dog har jeg så også måttet erkende, at gå pænt ikke virker ret godt for os i selen (sikkert min fejl :oops:) hvorimod et alm. halsbånd (ikke kvæler) virker bedre. Jeg skifter dog stadig alt efter hvad vi skal. I Tivoli havde hun f.eks. begge dele på så jeg kunne skifte alt efter hvor stor en belastning hun ville komme ud for, så mine hænder kunne få lidt fred engang imellem (alligevel var de ømme om aftenen *GG* men der var altså også alt for mange hunde at hilse på til at jeg kunne forvente at hun ville gå pænt).

Jeg ville allerhelst bruge selen konsekvent, men hun er ved at opnå en størrelse og en styrke, hvor det kan være svært at holde hende hvis ikke underlaget er i orden. Nu lyder det som om at hun altid flår mig rundt, sådan er det ikke, men hun er stadig MEGET glad for andre hunde og så glemmer hun altså at gå pænt. Det virker simpelthen bedre når hun har halsbånd på at stoppe op og vente til hun kommer tilbage til mig, så går vi videre igen. Noomi er jo som bekendt ikke særlig madinteresseret, så det er svært at være mere interessant end de hunde der kommer gående :oops::cry: Meeen, det går bedre, så mon ikke det kommer med tiden? :mrgreen:

 

 

(Irene, hvis du læser det her og synes at det er en stor fejl at jeg bruger halsbånd til Noomi, så må du jo bare oprette noget træning i nærheden ik'? :mrgreen::engel::5up:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen den med andre ser en træner som Gud kender jeg også... det handler jo generelt bare om at de har et stort ego at pleje og godt kan lide at være sat op på en pidestal. Jeg har lært at bevære mig uden om disse og finde andre veje for disse personer ændrer sig ikke desværre. det går så ud over hundene og det vil jeg ikke se med på.. :(

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skal lytte til din mave fornemmelse (det siger de altid til mig herinde) og det virker.

 

Hvis du føler det er forkert, så skal du ikke gører det.

 

Vi kender alt til det med at have en glad hund, og det er altså ikke altid nemt. De vil jo bare så gerne det hele og hilse på alle :rolleyes: Men der ikke ret meget andet at gøre end at øve.

 

Vi prøver at øve "gå pænt" ude i haven, og se om det kan hjælpe lidt på Aslans glæde trækken til hundetræning!

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror du ikke den nemmeste måde for personen at lære dig at følge med, er at tage dig i hånden og lede dig efter sig. Så fatter du nok hurtigt hvad det går ud på. Hvorimod hvis personen binder en sele om maven på dig og siger en masse uforståelige lyde til dig, så tager det lidt længere tid før du fatter hvad det går ud på ?

 

Det er præcis sådan forskellen er mellem sele og halsbånd for hunden.

 

Når hunden har halsbånd på, kan den jo mærke at den bliver ledt af hundeføreren, og hvorhen den skal gå. Når den har sele på, har den meget vanskeligere ved at mærke i hvilken retning den bliver ledt. .

 

Ja-ja nu bliver jeg nok slagtet, men desværre er anvendelse af sele i enhver situation, simpelthen misforstået godhed, som jeg ikke kan se stiltiende på, da det er hundene det går ud over.

 

jeg kan nu ikke se hvordan det kan gå ud over hunden at have sele på? og i enhver situation?? vil ikke slagte dig, men det lyder altså helt forkert at du mener man "skader" sin hund fordi den har sele på uanset hvad?

 

En sele giver da også et tryk som du skriver det kun er et halsbånd der gør?

 

Hvad mener ud med den kan mærke den bliver ledt af halsbånd?

Cujo skal ikke ledes til at gå 5 cm fra mit ben og blive der, han skal snuse ind og ud til siden og frem, dog ved han også at når selen strammer giver han sig for hvis den strammer jamen så kommer man ikke hurtigere frem til de herlige dufte han finder.

 

Cujo forstår nemmere det tryk selen giver på hans bryst/neder hals end det tryk halvkvæleren giver.

 

Jeg synes ikke halv kvæler egner sig til træning, men når hunden er trænet ser jeg intet problem i at bruge dem i forhold til et "almindeligt" halsbånd..

Link til indlæg
Del på andre sites

Egentlig må du gøre hvad du vil :blink: jeg ved på trods af det faktum at min hund bliver monteret med kvælerkæde (metalkæde) at jeg bruger det forsvarligt - det er låst - altså kvælerfunktionen er ikke i brug.

 

Desuden er størrelsesforholdet mellem hund og ejer vel det samme uanset hvad man montere på hunden. på trods af jeg har set rigtig mange der slæber deres hund efter sig i sele, mener jeg da ikke at alle der putter deres hund i en sele er nogle grusomme mennesker.

 

Men jeg er fuldt ud af den mening at selen giver en falsk tryghed i forhold til hundes fysisk - det er jo ikke umuligt at påfører sin hund skader bare fordi den går i sele, skaden sker vel bare i ryggen i stedet for nakken. Eller i nakken når hunden suser afsted i flexlinen og bliver bremset med et ryk når denne line når enden.

 

Min sure opstød i forbindelse med sele er, at jeg syntes det ofte ser ud til at hvis bare hunden er iført sele, så er det OK at den tæsker rundt som det passer den. Den for jo ingen skader.

 

Jeg vil lige sige at selvom et kædehalsbånd er låst kan det faktisk skade meget alligevel hvis hunden laver et ryk ud.. generelt har jeg det sådan at jo bredere et halsbånd er jo bedre er det for hundens nakke..

 

Og jeg vil også sige at det faktisk er muligt at lære hunden at gå pænt uden ryk eller fysisk kamp overhovedet. Hvis man bruger sit kropssprog så er hunden fantastisk til at læse dette.. og det er ligegyldigt om hunden bruger sele eller andet.

 

Lærer man om hundesprog og signaler så kan man bruge hundens eget sprog og derved opnår en større respekt fra sin hund uden straf af nogen slags.. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Seler er gode til nogen ting. At lære at gå pænt i snor er IKKE een af dem. Der er et halsbånd det rigtige værktøj. Om det så skal være kvælerkæde, halvkvæler eller fast halsbånd er lidt en smagssag. Selv bruger jeg halvkvæler.

 

Det er jeg ikke enig med dig i, halsbånd eller sele det hele afhænger af den som har fat i den anden ende af linen - hundeejeren.

 

Jeg kunne egentlig godt tænke mig at se noget dokumentation for "alle de skader" man siger kvælerkæden giver, for jeg tror at det bygger på en forældet undersøgelse fra dengang man flåede hundene rundt i kvælerkæderne!

 

Du kan jo tage dig en snak med diverse hundekiropraktorer.

Dokumentation kræver at nogen går i gang med at lade en undersøgelse, at der ikke findes dokumentation for påstanden er ikke ensbetydende med at påstanden ikke er korrekt.

 

River man hunden rundt i halsbåndet, og nærmest løfter hunden i det (som jeg så i retrieverklubben for en hel del år tilbage), så er det da klart at det kan give skader på ryg- og halshvirvlerne!

 

Naturligvis.

 

Skader kan også komme at hundens eget træk eller pludselige ryk og af ejers modtræk.

 

Især nogle mænd er rigtigt dygtige til bare at kunne holde fast og modsvare hundens stræk. De har musklerne til det modsat de fleste kvinder.

Men det træk manden kan tage skal hunden tage i sin hals og det kan blive et hårdt træk.

 

Men rigtigt anvendt er halsbåndet det absolut bedste til at lære en hund lineføring. Simpelt hen fordi hunden kan mærke dig i den anden ende af linen. Det kan den altså ikke ordentligt i en sele!

 

Det synes jeg er en pudsig udtalelse.

Hvorfor skulle en hund ikke kunne mærke sin ejer i selen?

 

Det er min holdning og erfaring at hvis der er den mentale kontakt mellem hund og ejer, så går det akkurat lige så "godt" med træning i sele, som hvis hunden har halsbånd på.

Hvis der ikke er kontakt - ja så går det tilsyneladende bedre med halsbåndet omkring hundens hals - men hvorfor?

Fordi hundeejeren arbejder med halsbåndet med ryk, små nyk osv.

Halsbåndet virker fordi hunden er meget mere følsom på det lille område halsbåndet/kæden dækker og påvirker, netop fordi dette lille område bliver påvirket med samme kilotryk, som hunden ville føle i selen hvis den trækker fremad - eller fordi hundeejeren lader hunden indse at nyk/ryk er ubehagelige for hunden, så den vil forsøge at undgå disse.

Negativ forstærkning - altså at hunden vil undlade en handling for at undgå ubehaget.

 

Denne negative forstærkning kan ikke gennemføres i kropsselen og derfor skal hunde med sele på vindes over til samarbejdet via udelukkende positive virkemidler.

 

Og der ligger noget af forskellen for hhv. halsbånds og selebrugere.

Hunde i sele KAN ikke styres fysisk som de trods alt kan i halsbånd.

 

Jeg anvender sele til flexlineluftning og lign. af min egen hund, men til lineføring bruger jeg altid et halvkvælerhalsbånd - og det VIRKER !

 

Ja, vel virker det da. Igen: HVORFOR virker det?

 

Det gør selen ikke, for min hund kan ikke mærke mig ordentligt, eller hvad jeg vil have den til, så den bliver bare forvirret, hvilket jeg synes er synd, for både mig og hunden!

 

Jeg bruger at fortælle min hund med min stemme hvad jeg vil have ham til, i halsbånd, i sele og når han er "bar".

Han er ikke i tvivl og jeg ved at det ikke er hans "tøj" som gør forskellen, men at han rent faktisk har lært signalernes betydning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil lige sige at selvom et kædehalsbånd er låst kan det faktisk skade meget alligevel hvis hunden laver et ryk ud.. generelt har jeg det sådan at jo bredere et halsbånd er jo bedre er det for hundens nakke..

 

 

 

Men er der ikke også noget med at det kan blive FOR bredt?

 

Vi har hørt det skulle passe med to nakke virvler. Men så igen, vi hører sq så mange ting :rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...