Hop til indhold

råd hundetræning anbefaler kvælehalsbånd


bellas mor
 Share

Recommended Posts

:vinken:vi er lige kommen fra hundetræning, og da bella stadig er meget vild/glad når vi er der, glemmer hun at hun har 4 ben at gå på bruger kun de 2 og hænger ellers i selen når vi går rundt, jeg er selv meget træt a det, :confused:de bliver ved med at anbefale kvælehalsbånd, :evil:jeg er streng og siger nej så vil jeg hellere stoppe med at gå der, men er det mig der er forkert på den,( skal jeg prøve) :megaked:hun er ellers lærenem, men det med at gå pænt er hun ikke god til.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 88
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

:vinken:vi er lige kommen fra hundetræning, og da bella stadig er meget vild/glad når vi er der, glemmer hun at hun har 4 ben at gå på bruger kun de 2 og hænger ellers i selen når vi går rundt, jeg er selv meget træt a det, :confused:de bliver ved med at anbefale kvælehalsbånd, :evil:jeg er streng og siger nej så vil jeg hellere stoppe med at gå der, men er det mig der er forkert på den,( skal jeg prøve) :megaked:hun er ellers lærenem, men det med at gå pænt er hun ikke god til.

 

Der er vel ikke noget "rigtigt eller forkert" her, men mere hvilken holdning man har og hvilkenreaktion man vi have fra sin hund.

Du kunne spørge træneren HVAD nøjagtigt han/hun mener en kvælerkæde gør ved din hund , fysisk og mentalt.

HVORFOR "hjælper" en kæde?..

 

Træning af ikke at trække kræver en velluftet og lidt halvtræt hund, hvis det skal gå bedst.

Overskudsenergi eller "nervøs energi" passer ikke sammen med træning af rolige momenter og selvkontrol. Og det ER selvkontrol Bella skal udvise hvis hun har for meget energi i sig i træningssituationerne.

 

Jeg selv er FOR sele og MOD kædehalsbånd som redskab og det er hvad kæden vil blive i denne situation.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst T_Martinsen

Nej du er ikke forkert på den. Instruktøren bør i stedet give dig nogle "redskaber" til at komme problemet til livs. Det kan være sig, at du skal trække væk fra de øvrige, kræve mere/mindre af hende (alt efter hvad der er problemet) o.lign.

 

Jeg vil til gengæld fraråde dig at gå over til kvæleren, specielt når du har sådan et problem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er vel ikke noget "rigtigt eller forkert" her, men mere hvilken holdning man har og hvilkenreaktion man vi have fra sin hund.

Du kunne spørge træneren HVAD nøjagtigt han/hun mener en kvælerkæde gør ved din hund , fysisk og mentalt.

HVORFOR "hjælper" en kæde?..

 

Træning af ikke at trække kræver en velluftet og lidt halvtræt hund, hvis det skal gå bedst.

Overskudsenergi eller "nervøs energi" passer ikke sammen med træning af rolige momenter og selvkontrol. Og det ER selvkontrol Bella skal udvise hvis hun har for meget energi i sig i træningssituationerne.

 

Jeg selv er FOR sele og MOD kædehalsbånd som redskab og det er hvad kæden vil blive i denne situation.

 

Tak for svar,:vinken: Har spurgt, Træneren mener at når hunden mærker kæden stramme omkring halsen nogle gange så finder den ud af det ikke er klogt at trække ????????:confused: men jeg selv mener det godt kan lykkes uden den kæde, så jeg formår at holde fast i min beslutning,:roll: og træner stadig på det. men rart at høre andres mening.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svar,:vinken: Har spurgt, Træneren mener at når hunden mærker kæden stramme omkring halsen nogle gange så finder den ud af det ikke er klogt at trække ????????:confused: men jeg selv mener det godt kan lykkes uden den kæde, så jeg formår at holde fast i min beslutning,:roll: og træner stadig på det. men rart at høre andres mening.

 

For maaange år siden da Speedy var ung brugte vi kvæler, resultat = en hund der var ved at kvæle sig selv. Havde jeg dog bare haft den viden jeg har i dag:(

Groa går i sele hun har også trukket meget. Det tager lang tid at lære en overgearet hund at gå pænt, men man kan godt, bare man vil bruge tiden på det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svar,:vinken: Har spurgt, Træneren mener at når hunden mærker kæden stramme omkring halsen nogle gange så finder den ud af det ikke er klogt at trække ????????:confused: men jeg selv mener det godt kan lykkes uden den kæde, så jeg formår at holde fast i min beslutning,:roll: og træner stadig på det. men rart at høre andres mening.

 

Godt at du holder fast i din egen mening :5up: - mange ville nok ende med at følge "autoritetens" = trænerens råd.

 

Hvad synes du ellers om deres træningsmetoder? Jeg ville ikke kunne lade være med at tænke på, hvilken holdning de generelt har til hunde og træning, hvis de mener, at en hund skal mærke noget stramme om halsen for at lære at gå pænt. :neutral:

 

Men hvis du ellers er glad for træningen og synes, at den fungerer for dig, kan du selvfølgelig bare fortsætte og så ignorere rådet om kvælerhalsbånd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Stinnemus

Jeg vil heller ikke anbefale kæde....:(

 

Jason har ALDRIG trukket, før her den sidste måned - der er hormonerne begyndt at gøre sit indtog så han trækker lidt hist og her. Jeg stopper op og kigger ligeud indtil han reagerer ved at gå et par skridt tilbage så snoren løsnes og så går jeg videre. I starten kunne der gå laaaaang tid inden han gik tilbage, men hvis jeg stopper nu og stirrer blankt ud i luften så tager han to-tre kæmpehop tilbage til mig, dutter mit knæ, kigger op på mig og hopper 180 grader rundt, kigger op på mig igen og er klar til at jeg går videre:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

:vinken:vi er lige kommen fra hundetræning, og da bella stadig er meget vild/glad når vi er der, glemmer hun at hun har 4 ben at gå på bruger kun de 2 og hænger ellers i selen når vi går rundt, jeg er selv meget træt a det, :confused:de bliver ved med at anbefale kvælehalsbånd, :evil:jeg er streng og siger nej så vil jeg hellere stoppe med at gå der, men er det mig der er forkert på den,( skal jeg prøve) :megaked:hun er ellers lærenem, men det med at gå pænt er hun ikke god til.

 

 

Jeg har selv trænet "alternativt" på en kvæler-træners hold.

Og jeg synes det var temmelig hårdt. Dels var der ingen hjælp at hente til noget som helst, og dels var træneren meget negativ over at have en "uartig elev" i klassen.

 

Det der gjorde at jeg gennemførte var at jeg er mega-stædig og ved lidt om hunde i almindelighed og min egen hund i særdeleshed.

OG at jeg havde en knald-motiveret hund, som bare så gerne ville samarbejde.

 

Vi brugte rigtig meget tid på hjemmearbejde. For vi SKULLE bare som minimum være lige så gode som de andre.... som ikke var specielt gode..

 

Hjemme trænede vi rigtig meget med opmærksomhed ved hjælp af min stemme, ved godter og ved bolden.

 

Til træning blev opmærksomheden efterhånden god nok til at vi kunne træne uden snor. Og så var problemet jo løst. Men træneren tilgav os aldrig. Vi var de eneste der bestod... Der var nemlig censor på udefra den sidste dag... :lol:

 

Det var et begynder-træningshold (DKK klasse 1), --altså ikke et hvalpehold. Silke var vel knap et år da vi startede.

 

Hvis ikke du er meget stædig, så begynd at kikke efter andre træningsmuligheder... Du kan IKKE ændre træningen... Men du KAN lukke ørerne for det du ikke har brug for, der hvor du er nu... Hvis der ikke er andet galt med træningen...

---Jeg tænker på, at det sted hvor jeg gik med Silke, skulle man osse skælde ud og råbe FØJ og NEJ og rykke i snoren. Noget der påvirkede Silke at DE ANDRE gjorde.. Jeg gjorde det selvfølgelig ikke...

Men jeg sørgede for at vi altid kom til at gå helt ude i siden, lidt væk fra de andre. Så syntes Silke ikke det var så slemt..

 

Men det ÆRGRER mig, at jeg ikke havde undersøgt før jeg startede hvordan træningen foregik.. Jeg troede, at fordi det var DKK-træning, så var det bare i orden. For jeg havde gået på det mest sjove og pragtfulde hvalpehold i DKK.. -Bare et andet sted..

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

Jeg er selv træner og jeg er modstander af kvælerhalsbånd fordi de kan rykke nakkehvirvler skæve. Det er et argument du kan bruge overfor en træner der er tilhænger af disse halsbånd. Jeg bruger selv et nome halsbånd der er meget bredt som dækker to hvirvler så hvis hunden skulle lave et udfald uforudset så kan der ikke ske noget knoglemæssigt her.

Jeg synes det er trist at høre at der stadig er pladser hvor trænerne ikke ved bedre og kun kan køre med de gammeldags metoder..

Jeg tror det er vigtigt at man sætter sine egne grænser også overfor en træner, de har jo erfaring men kender jo ikke den enkelte hund. Det gør ejeren bedst og hunde er forskellige og skal håndteres forskelligt. Jeg ville aldrig udsætte en hund for fysisk vold og tvang. Jeg vil hellere have hunden er glad og ikke frygter noget. Når man udsætter en hund for kædehalsbånd reagerer den fordi den er bange for smerten. Det ville jeg også være hvis det var mig der oplevede dette. Det er den bedste måde at få det bedste samarbejde på.

Jeg har selv sagt nej mange af de steder jeg har trænet og det er blevet accepteret fordi de har kunnet se at det jeg har lavet i stedet har virket.

Find en plads der træner efter noget du kan bruge og lad dig ikke presse, for din hunds skyld!

Held og lykke!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

 

Jeg er selv træner og jeg er modstander af kvælerhalsbånd fordi de kan rykke nakkehvirvler skæve. Det er et argument du kan bruge overfor en træner der er tilhænger af disse halsbånd. Jeg bruger selv et nome halsbånd der er meget bredt som dækker to hvirvler så hvis hunden skulle lave et udfald uforudset så kan der ikke ske noget knoglemæssigt her.

 

Jeg synes det er trist at høre at der stadig er pladser hvor trænerne ikke ved bedre og kun kan køre med de gammeldags metoder..

 

Jeg tror det er vigtigt at man sætter sine egne grænser også overfor en træner, de har jo erfaring men kender jo ikke den enkelte hund. Det gør ejeren bedst og hunde er forskellige og skal håndteres forskelligt. Jeg ville aldrig udsætte en hund for fysisk vold og tvang. Jeg vil hellere have hunden er glad og ikke frygter noget. Når man udsætter en hund for kædehalsbånd reagerer den fordi den er bange for smerten. Det ville jeg også være hvis det var mig der oplevede dette. Det er den bedste måde at få det bedste samarbejde på.

 

Jeg har selv sagt nej mange af de steder jeg har trænet og det er blevet accepteret fordi de har kunnet se at det jeg har lavet i stedet har virket.

 

Find en plads der træner efter noget du kan bruge og lad dig ikke presse, for din hunds skyld!

 

Held og lykke!

 

:5up:

Jeg er selv stoppet til træning et sted fordi trænerens ord var lov. Man måtte ikke stille spørgsmål ved hans 20 år gamle metoder.

Link til indlæg
Del på andre sites

stædig JA,:5up: derfor bliver jeg (nok) :confused:også til kursus er ovre og får det ud af det som jeg kan, men jeg opdagede også et gevaldigt ryk i min hund af træner, :evil:da han skulle holde hende før indkald, så mine øjne lynede, ikke næste kursus der, det er jeg bestemt på, undersøger stadig andre steder, men dejligt at høre så mange også er NEJ tilhænger af kædehalsbånd; TAK

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej det oplever jeg også, desv. de siger de har trænet hunde i 16 år og aldrig været udsat for der sker skader med halskæden så bruger folk den forkert :?:

 

Jamen det er jo noget vrøvl de siger!

 

De skader der kan ske pga ryk eller træk i halsbåndet er ikke synlige med det blotte øje og ofte kommer der først synlige symptomer efter langs tids smerter hos hunden.

 

Spørg dem HVORFOR kæde virker, hvad er det som får den til at virke?

Det er jo ikke selve kæden men BRUGEN af den som har en hæmmende effekt på hunde

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen det er jo noget vrøvl de siger!

 

De skader der kan ske pga ryk eller træk i halsbåndet er ikke synlige med det blotte øje og ofte kommer der først synlige symptomer efter langs tids smerter hos hunden.

 

Spørg dem HVORFOR kæde virker, hvad er det som får den til at virke?

Det er jo ikke selve kæden men BRUGEN af den som har en hæmmende effekt på hunde

 

Har spurgt, Træneren mener at når hunden mærker kæden stramme omkring halsen nogle gange så finder den ud af det ikke er klogt at trække ????????:confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har spurgt, Træneren mener at når hunden mærker kæden stramme omkring halsen nogle gange så finder den ud af det ikke er klogt at trække ????????:confused:

 

Den måde jeg har hørt kvælerhalsbånd (kæde) serveret flest gange er at hunden meget hurtigt (det kræver "selvfølgelig" at kvælfunktionen udløses) lærer at lyden af kædeleddene der rykker sig betyder stop ellers gør det avs.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

 

Jeg er selv træner og jeg er modstander af kvælerhalsbånd fordi de kan rykke nakkehvirvler skæve. Det er et argument du kan bruge overfor en træner der er tilhænger af disse halsbånd. Jeg bruger selv et nome halsbånd der er meget bredt som dækker to hvirvler så hvis hunden skulle lave et udfald uforudset så kan der ikke ske noget knoglemæssigt her.

 

Men betyder det så ikke ved et evt. udfald, at 2 nakkehvivler beskadiges??

Link til indlæg
Del på andre sites

Du giver bare din hund det på, DU synes den skal have på og ikke, hvad en eller anden tilfældig træner synes den skal have på. Og selvfølgelig kan din hund lære pænt følge uden en kvælerlænke til hjælp. Kan din træner ikke hjælpe dig med råd og metoder til det...guess what...du har ikke fundet en ordenlig træner. Find en anden og få lært det gå pænt i snor-noget på en ordenlig måde og uden eventuelle nakke og ryglidelser til følge for hunden...

Link til indlæg
Del på andre sites

Du giver bare din hund det på, DU synes den skal have på og ikke, hvad en eller anden tilfældig træner synes den skal have på. Og selvfølgelig kan din hund lære pænt følge uden en kvælerlænke til hjælp. Kan din træner ikke hjælpe dig med råd og metoder til det...guess what...du har ikke fundet en ordenlig træner. Find en anden og få lært det gå pænt i snor-noget på en ordenlig måde og uden eventuelle nakke og ryglidelser til følge for hunden...

 

det gør jeg sandelig også (nok lidt for gammel en pige at lave om på):5up:

men derfor er det dejligt at høre andre kloge hundeejers mening.

vi træner meget på det herhjemme, men det hjælper jo ikke når glæden ved at se de andre hunde får hende til at glemme, håber det måske kan ha noget at gøre med hun lige har været i løbetid for første gang

(god undskyldning):5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Den måde jeg har hørt kvælerhalsbånd (kæde) serveret flest gange er at hunden meget hurtigt (det kræver "selvfølgelig" at kvælfunktionen udløses) lærer at lyden af kædeleddene der rykker sig betyder stop ellers gør det avs.

 

Jeg tror også det er sådan hunden opfatter det.

 

Det ligger langt væk fra mig at træne via advarsler, hvad dette jo er.

 

Hvorfor ikke bare lære hunden at samarbejde i stedet for at advare om straf..

Det kræver naturligvis at omtalte trænere ved hvordan de gør det :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

det gør jeg sandelig også (nok lidt for gammel en pige at lave om på):5up:

men derfor er det dejligt at høre andre kloge hundeejers mening.

vi træner meget på det herhjemme, men det hjælper jo ikke når glæden ved at se de andre hunde får hende til at glemme, håber det måske kan ha noget at gøre med hun lige har været i løbetid for første gang

(god undskyldning):5up:

 

 

Det har ikke noget med andet at gøre end at du har en glad hund, der tør gå ud i verden. Ingen hunde kan gå pænt i snor ned mod en træningsplads eller rundt på samme. Vores træner påstår endda, at det nærmest er umuligt at lære dem det, fordi alting er så spændende på sådan et sted...alle vennerne, alle duftene osv. Du skal tage bestik af hendes opførsel derhjemme. Når du kan gå en tur rundt i kvarteret uden at din arm er flået af, når I kommer hjem er det fint nok. At hun så skejer ud på træningspladsen er hvad det er. Det er bare noget glade og frie, unge hunde kan finde på...endda uden at bruge for meget fantasi !

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror også det er sådan hunden opfatter det.

 

Det ligger langt væk fra mig at træne via advarsler, hvad dette jo er.

 

Hvorfor ikke bare lære hunden at samarbejde i stedet for at advare om straf..

Det kræver naturligvis at omtalte trænere ved hvordan de gør det :hmm:

 

Jeg er egetlig ganske enig med dig. da min hund blev trænet i kvælerfunktionen hjalp det ikke en dyt - hun var da kold. :-D Men jeg har også set hunde hvor det virkede, måske de hunde bare hørte efter klik-klik lyden fra kæden, eller også har de haft nogle "grimmere" oplevelser med kæden end min har.

 

Vil da gerne lige påpege at jeg idag træner med kædehalsbånd hvor halsbåndet er låst, men det er kæde og det vil det altid blive ved med at være :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Seler er gode til nogen ting. At lære at gå pænt i snor er IKKE een af dem. Der er et halsbånd det rigtige værktøj. Om det så skal være kvælerkæde, halvkvæler eller fast halsbånd er lidt en smagssag. Selv bruger jeg halvkvæler.

Jeg kunne egentlig godt tænke mig at se noget dokumentation for "alle de skader" man siger kvælerkæden giver, for jeg tror at det bygger på en forældet undersøgelse fra dengang man flåede hundene rundt i kvælerkæderne! River man hunden rundt i halsbåndet, og nærmest løfter hunden i det (som jeg så i retrieverklubben for en hel del år tilbage), så er det da klart at det kan give skader på ryg- og halshvirvlerne!

Men rigtigt anvendt er halsbåndet det absolut bedste til at lære en hund lineføring. Simpelt hen fordi hunden kan mærke dig i den anden ende af linen. Det kan den altså ikke ordentligt i en sele!

Jeg anvender sele til flexlineluftning og lign. af min egen hund, men til lineføring bruger jeg altid et halvkvælerhalsbånd - og det VIRKER ! Det gør selen ikke, for min hund kan ikke mærke mig ordentligt, eller hvad jeg vil have den til, så den bliver bare forvirret, hvilket jeg synes er synd, for både mig og hunden!

Link til indlæg
Del på andre sites

vi har haft halvkvæler til cujo i 2 måneder og det hjalp sku ikke til træne gå på han blev bogstaveligt kvalt når vi mødte nogen fordi han er så ivrig. Han er jo en stærk hund og han var ligeglad med hvor meget det strammede på halsen...

Så købte vi en gentle lead, den var bedre men ikke god nok, det hæmmer hunden og han brydes sig ikke om den.

 

S åstartede vi ti ltræning og jeg kunne straks se at hverken kvæler eller gentle lead var svaret, købte en krops sele og nu går det MEGET bedre med at lære ham ting.

 

Gå pænt (ikke trække) træning går MEGET bedre med kropssele og det gør træningen også.

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

Seler er gode til nogen ting. At lære at gå pænt i snor er IKKE een af dem. Der er et halsbånd det rigtige værktøj. Om det så skal være kvælerkæde, halvkvæler eller fast halsbånd er lidt en smagssag. Selv bruger jeg halvkvæler.

Jeg kunne egentlig godt tænke mig at se noget dokumentation for "alle de skader" man siger kvælerkæden giver, for jeg tror at det bygger på en forældet undersøgelse fra dengang man flåede hundene rundt i kvælerkæderne! River man hunden rundt i halsbåndet, og nærmest løfter hunden i det (som jeg så i retrieverklubben for en hel del år tilbage), så er det da klart at det kan give skader på ryg- og halshvirvlerne!

Men rigtigt anvendt er halsbåndet det absolut bedste til at lære en hund lineføring. Simpelt hen fordi hunden kan mærke dig i den anden ende af linen. Det kan den altså ikke ordentligt i en sele!

Jeg anvender sele til flexlineluftning og lign. af min egen hund, men til lineføring bruger jeg altid et halvkvælerhalsbånd - og det VIRKER ! Det gør selen ikke, for min hund kan ikke mærke mig ordentligt, eller hvad jeg vil have den til, så den bliver bare forvirret, hvilket jeg synes er synd, for både mig og hunden!

 

Jeg synes der en noget nonsense du skriver her. Det svarer i mine ører til at man anbefaler folk at råbe af deres hunde for at undgå at hunden kommer i tvivl. Hvis hunden er vandt til at blive "talt" til på en fysik måde, er det klart at den bliver døv overfor andet.

 

Træning med sele kræver lidt finesse, samt lidt ændring i ejerens tankegang, noget som man selvfølgelig kan undgå (og stadig lykkes med) ved hjælp af kvælerkæder. Men kønt bliver det aldrig i mine øjne.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...