Hop til indhold

råd hundetræning anbefaler kvælehalsbånd


bellas mor
 Share

Recommended Posts

Ja ninjamor uddybede det jeg mente og mere til :-D

 

Vil lige indskyde en lille sætning jeg syntes siger meget:

 

Træning med kæde/kvælerhalsbånd er baseret på, at hunden skal gå pænt for at "undgå ubehag" - hvorimod alle de nye træningsmetoder er baseret på, at hunden skal vælge at gå pænt, fordi det er lige nøjagtigt der, den får masser af ros og godbidder.

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 88
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Nu skriver jeg så om dem der har kvæler sat til, for det er altså dem jeg møder på gaden.

Min hund går ikke i flexline.

og så må du meget undskylde jeg har trådt dig over tæerne.

 

Du har såmænd ikke trådt mig over tæerne :-D hvis jeg følte du havde det var det jo nok fordi jeg bruger ryk og andet i forbindelse med træning :-D

 

Det er da dejligt du ikke er en af dem der bruger "ostehøvlen" (flexline) Ejjj flexline er OK - bare ikke på en træningsplads, med mindre folk kan styrer den og jeg syntes jeg har mødt nogle stykker der mente den bare skal have fuld skrue og så lå Tanten der :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja ninjamor uddybede det jeg mente og mere til :-D

 

Vil lige indskyde en lille sætning jeg syntes siger meget:

 

Træning med kæde/kvælerhalsbånd er baseret på, at hunden skal gå pænt for at "undgå ubehag" - hvorimod alle de nye træningsmetoder er baseret på, at hunden skal vælge at gå pænt, fordi det er lige nøjagtigt der, den får masser af ros og godbidder.

 

Igen vil jeg sige: Man kan godt montere sin hund i kædehalsbånd uden at der trænes efter de principper.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg samarbejder meget med en kiropraktor og det er ud fra hendes erfaringer at jeg vælger at lytte til det med de brede halsbånd. Hun har mange hunde med nakkeskader pga smalle halsbånd.

 

Jeg har ikke hørt om det kan blive for bredt.. hvad skulle der egentlig ske ved det?

 

Men ser man jo på mynder er dette jo normalt at der bruges meget brede halsbånd.. de ved jo at deres nakker ikke kan tåle de ryk, så vi andre har bare ikke lært det endnu.. men vi er da heldigvis på vej..

Link til indlæg
Del på andre sites

Du har såmænd ikke trådt mig over tæerne :-D hvis jeg følte du havde det var det jo nok fordi jeg bruger ryk og andet i forbindelse med træning :-D

 

Det er da dejligt du ikke er en af dem der bruger "ostehøvlen" (flexline) Ejjj flexline er OK - bare ikke på en træningsplads, med mindre folk kan styrer den og jeg syntes jeg har mødt nogle stykker der mente den bare skal have fuld skrue og så lå Tanten der :mrgreen:

 

He he, må jeg ikke komme med dig til træning en dag??? For det vil jeg da gerne se :5up: :mrgreen:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvorfor så ikke bare anvende et almindeligt halsbånd?

 

Fordi en kæde over hovedet ved træning passer godt til mit temperament. Jeg syntes det er nemt at putte på og tage af. I regnvejr og ved svømning bliver det som altid bare smidt på bordet ved hjemkomst og så skal jeg ikke ofre det flere tanker.

 

Min hund har kun halsbånd på i forbindelse med træning, når vi tøffer rundt derhjemme er "vi" ulovlige :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Fordi en kæde over hovedet ved træning passer godt til mit temperament. Jeg syntes det er nemt at putte på og tage af. I regnvejr og ved svømning bliver det som altid bare smidt på bordet ved hjemkomst og så skal jeg ikke ofre det flere tanker.

 

Min hund har kun halsbånd på i forbindelse med træning, når vi tøffer rundt derhjemme er "vi" ulovlige :mrgreen:

 

Et stofhalsbånd med øhh "klik" kan vel have samme funktion eller? :blink:

 

Har sjovt nok ingen problemer med at forestille mig at I to er dybt ulovlige :mrgreen::lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg samarbejder meget med en kiropraktor og det er ud fra hendes erfaringer at jeg vælger at lytte til det med de brede halsbånd. Hun har mange hunde med nakkeskader pga smalle halsbånd.

 

Jeg har ikke hørt om det kan blive for bredt.. hvad skulle der egentlig ske ved det?

 

Men ser man jo på mynder er dette jo normalt at der bruges meget brede halsbånd.. de ved jo at deres nakker ikke kan tåle de ryk, så vi andre har bare ikke lært det endnu.. men vi er da heldigvis på vej..

 

Det markerede: ekstremt brede halsbånd kan nedsætte hundes mobilitet i halsen=problemer med dreje hovedet i forskellige retninger.... men så skal det også være ekstremt bredt:-D

 

Jeg er også til seler og brede Nome-halsbånd grundet personlig erfaring med nakkeskade højst sandsynligt forårsaget af en kvælerkæde og den alt for forkerte måde at bruge den på (brugt som indlæringsredskab til f.eks. gå-pænt/plads-træning).

 

Mine hunde har ingen problemer i at vise en perfekt "plads", selvom de går i sele og er trænet i sele - rent faktisk er hende, der er trænet i halsbånd og kvælerkæde den svageste på det punkt.

 

MVH

Wivian

Link til indlæg
Del på andre sites

Det svarer overhovedet ikke til at råbe af hunden!!

 

Men prøv lige at forestille dig at en eller anden person skal lære dig at følge med hvorhen hun går. Denne person er stum, og I har altså ikke et verbalt sprog til forklare hvad øvelsen går ud på. Du aner ikke hvad øvelsen går ud på.

 

Det er faktisk sådan det er for hunden at lære lineføring.

 

Tror du ikke den nemmeste måde for personen at lære dig at følge med, er at tage dig i hånden og lede dig efter sig. Så fatter du nok hurtigt hvad det går ud på. Hvorimod hvis personen binder en sele om maven på dig og siger en masse uforståelige lyde til dig, så tager det lidt længere tid før du fatter hvad det går ud på ?

 

Det er præcis sådan forskellen er mellem sele og halsbånd for hunden.

 

Nu er der andre muligheder end at tale fremmmedsnak til sin hund. Hunde kommunikerer jo via kropssprog og det er eminent at bruge i træning.

Det og så at lære hunden at have en god kontakt til ansigtet, så kan du for så vidt træne med en bar hund.

 

En af forskellene på træning med halsbånd og sele er netop at fordi man ikke har samme fysiske kontrol, over hunden i sele som med halsbånd på, så er hundeejern forbasket nødt til at skabe en god mental og visuel kontakt mellem sig og hunden.

H*n er nødt til at lade hunden vælge sig til og når dette er sket har man hunden i sin hule træningshånd :-)

 

Dette behøver man ikke med halsbåndshunden og mange lader ikke hunden foretage valget og så er de fristet til at anvende aversionstræningen: Ryk og nyk

 

Når hunden har halsbånd på, kan den jo mærke at den bliver ledt af hundeføreren, og hvorhen den skal gå. Når den har sele på, har den meget vanskeligere ved at mærke i hvilken retning den bliver ledt. Derfor er man nødt til også at fange dens opmærksomhed, og det kan godt være vanskeligt med hvalpe og unghunde, især på et hold hvor de er mere koncentreret om at komme hen til de andre hunde, end om deres ejer.

 

OK, du har det så med her, godt :-D

 

Du kan have ret i, at det for mange hundeejere kan kræve ekstra arbejde at få sin hvalps opmærksomhed, og det skal der naturligvis arbejdes på hjemme hver dag så hvalpen kan generalisere. Som med alt andet hvalpen skal lære.

 

Alle mine hvalpe til træning har sele på og det går fint med opmærksomheden for 99,9% af dem.

 

Hvis man ikke kan fastholde deres opmærksomhed hele tiden, gør det ikke så meget når den har halsbånd på, for der har hunden en hjælp i halsbåndet til at forstå hvad øvelsen går ud på. Kort sagt halsbåndet går det nemmere for hunden at gøre det rigtige. Og i al træning gælder det om at gøre det så nemt så muligt at gøre det rigtige og dermed få ros og godbidder.

 

Det er muligt med halsbånd at styre hundens krop uden hunden mentalt er med og derfor vil jeg have hundens fulde opmærksomhed ved indlæring.

Det gælder bare om at sætte lave nok kriterier så man sikrer succes.

 

HUSK, det gælder ikke om at gøre det rigtige så mange gange som muligt, DET GÆLDER OM AT GØRE DET FORKERTE SÅ FÅ GANGE SOM MULIGT !

 

Netop! Og det forkerte for mig er at hunden ikke er mentalt til stede.

 

Jeg ved godt at der er mange der er blevet hellige omkring selen og synes det er det eneste der duer. Og det skal I da ha' lov at være, men I gør det bare vanskeligere for jeres stakkels hund at fatte hvad det hele går ud på.

 

Jeg betragter ikke mig selv som hellig omkring selebrug ligesom du næppe betragter dig selv som hellig vedrørende anvendelse af halsbånd?

 

Det markerede: har du noget dokumentation for det?

Min erfaring siger, at du er forkert på den i den opfattelse

 

Ja-ja nu bliver jeg nok slagtet, men desværre er anvendelse af sele i enhver situation, simpelthen misforstået godhed, som jeg ikke kan se stiltiende på, da det er hundene det går ud over.

 

ÆGTE godhed er det så at rykke/nykke hunden i dens hals?

Link til indlæg
Del på andre sites

Joeh,.... det hjælper jo noget hvis man også tror på det. :blink: Og ikke overdriver. Noomi er da bestemt ikke den værste til at trække. :-)

 

Hellere overdrive end at være kedelig ik'? :mrgreen: Nej hun er ikke den værste, men heller ikke den bedste :blink: :engel:

 

 

Nå, der var sgu ikke meget hjælp at hente, jeg forsøger mig med noget andet... :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Et stofhalsbånd med øhh "klik" kan vel have samme funktion eller? :blink:

 

rent motorisk ville det nok være super til sådan en som mig :mrgreen: Jeg stoler bare ikke på de der "klik" låse, hvis uheldet skulle være ude og min hund bliver forvandlet til en idiot.

 

Har sjovt nok ingen problemer med at forestille mig at I to er dybt ulovlige :mrgreen::lol:

 

Hov hov "unge" dame :evil:

 

Top :5up: Så sørger du for træningspartnere med masser af flexliner ik'? :mrgreen:

 

Hvis der ikke er nogen der gider træne med mig/os, så spænder jeg da gerne en bunke tynde næsten usynlige snore ud for at jeg falde over nogle af dem :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja ninjamor uddybede det jeg mente og mere til :-D

 

Vil lige indskyde en lille sætning jeg syntes siger meget:

 

Træning med kæde/kvælerhalsbånd er baseret på, at hunden skal gå pænt for at "undgå ubehag" - hvorimod alle de nye træningsmetoder er baseret på, at hunden skal vælge at gå pænt, fordi det er lige nøjagtigt der, den får masser af ros og godbidder.

 

Så vil jeg lige indskyde at trods det at jeg har lært at træne mine tidligere hunde med den udskældte kvæler om halsen, så er det med præcis det du skriver nederst i dit indlæg, nemlig med ros, godbidder og anden positiv motivation som f.eks klikker og bold.

 

At træne sin hund efter en metode der bare går ud på at undgå ubehag er da at gå efter fiasko med det samme. En kuet hund kommer man sjældent langt med og det er ihvertfald ikke et kønt syn.

 

Det er jo heller ikke halsbåndet der bestemmer hvilke metoder man træner sin hund efter! Man kan jo sagtens være rigtig dum overfor sin hund selvom man bruger sele og hader kvæler....eller være en rigtig hundeven selvom man bruger kvæler;-).

 

Hvor tager det iøvrigt lang tid at skrive et indlæg med en legesyg Berner om benene:blink:. Nå der er dømt legetid ude i haven nu hvor solen skinner, god dag til jer alle med og uden sele/kvæler/halsbånd:blink:

 

Mange hilsner Gitte

Link til indlæg
Del på andre sites

rent motorisk ville det nok være super til sådan en som mig :mrgreen: Jeg stoler bare ikke på de der "klik" låse, hvis uheldet skulle være ude og min hund bliver forvandlet til en idiot.

 

Det kan jeg godt følge dig i, de er ikke altid super holdbare, Baloo jeg havde nåede at kvæste et par stykker på kort tid :shock: Til sidst gik jeg faktisk også over til et kædehalsbånd, for det andet var for farligt for de andre hunde og ham selv for den sags skyld :oops:

 

Hov hov "unge" dame :evil:

 

:engel::engel:

 

Hvis der ikke er nogen der gider træne med mig/os, så spænder jeg da gerne en bunke tynde næsten usynlige snore ud for at jeg falde over nogle af dem :mrgreen:

 

Jaaah, sådan en rigtig forhindringsbane, så spænder vi dig fast til hunden og så står jeg i den anden ende og vifter med en pølse :mrgreen: :klap2:

Link til indlæg
Del på andre sites

Et stofhalsbånd med øhh "klik" kan vel have samme funktion eller? :blink:

 

Det kunne og kan det godt :-D

 

Nu er det bare sådan i brugshundeprogrammet, at det kun er tilladt at stille til prøve med kædehalsbånd :???: primært fordi det er meget svære at gemme alt muligt "grimt" i en kæde (som det det desværre blev set for år tilbage :evil::megaked:) end det er i et fast halsbånd som fx læder.

 

Bl.a derfor er kæden så udbredt i brugshundekredse, for skal man stille til prøve i kæde, er det nu det smarteste, at hunden er vant til kæden fra træning, hvorfor mange vælger at bruge kæden udenfor træningspladsen også. Mange vælger som Tanten helt at smide halsbåndet hjemme, andre et fast halsbånd og andre igen en sele, det er helt individuelt.

 

Skal for en god ordens skyld tilføje at en kæde i kvæl er ugle set (om ikke forbudt) på rigtig mange træningspladser. Og selvom "hiv og slid" i kæden stadig er daglig praksis på træningspladserne :cry::mad:, er vi rigtig mange der tager afstand herfra, og som via "alternative" og "moderne" metoder søger at vise en anden vej, for man kan godt træne "blødt" i en hård kæde :blink: :5up:

 

Personligt bruger jeg p.t. sele til Jacki, da hun er en "smule" flyvsk :engel: :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kunne og kan det godt :-D

 

Nu er det bare sådan i brugshundeprogrammet, at det kun er tilladt at stille til prøve med kædehalsbånd :???:primært fordi det er meget svære at gemme alt muligt "grimt" i en kæde (som det det desværre blev set for år tilbage :evil::megaked:) end det er i et fast halsbånd som fx læder.

 

Bl.a derfor er kæden så udbredt i brugshundekredse, for skal man stille til prøve i kæde, er det nu det smarteste, at hunden er vant til kæden fra træning, hvorfor mange vælger at bruge kæden udenfor træningspladsen også. Mange vælger som Tanten helt at smide halsbåndet hjemme, andre et fast halsbånd og andre igen en sele, det er helt individuelt.

 

Skal for en god ordens skyld tilføje at en kæde i kvæl er ugle set (om ikke forbudt) på rigtig mange træningspladser. Og selvom "hiv og slid" i kæden stadig er daglig praksis på træningspladserne :cry::mad:, er vi rigtig mange der tager afstand herfra, og som via "alternative" og "moderne" metoder søger at vise en anden vej, for man kan godt træne "blødt" i en hård kæde :blink: :5up:

 

Personligt bruger jeg p.t. sele til Jacki, da hun er en "smule" flyvsk :engel: :blink:

 

Fy for pokker da :evil::megaked: Så vil hunden sgu nok også foretrække en kæde :5up:

 

Tak for dit indlæg A9, der blev jeg faktisk en hel del klogere :mrgreen: :5up: (Tiltrængt vil nogle mene, men det er så en helt anden historie :blink:)

Æv, jeg må ikke give dig karma, så den må du have tilgode :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kunne og kan det godt :-D

 

Nu er det bare sådan i brugshundeprogrammet, at det kun er tilladt at stille til prøve med kædehalsbånd :???: primært fordi det er meget svære at gemme alt muligt "grimt" i en kæde (som det det desværre blev set for år tilbage :evil::megaked:) end det er i et fast halsbånd som fx læder.

 

Bl.a derfor er kæden så udbredt i brugshundekredse, for skal man stille til prøve i kæde, er det nu det smarteste, at hunden er vant til kæden fra træning, hvorfor mange vælger at bruge kæden udenfor træningspladsen også. Mange vælger som Tanten helt at smide halsbåndet hjemme, andre et fast halsbånd og andre igen en sele, det er helt individuelt.

 

Skal for en god ordens skyld tilføje at en kæde i kvæl er ugle set (om ikke forbudt) på rigtig mange træningspladser. Og selvom "hiv og slid" i kæden stadig er daglig praksis på træningspladserne :cry::mad:, er vi rigtig mange der tager afstand herfra, og som via "alternative" og "moderne" metoder søger at vise en anden vej, for man kan godt træne "blødt" i en hård kæde :blink: :5up:

 

Personligt bruger jeg p.t. sele til Jacki, da hun er en "smule" flyvsk :engel: :blink:

 

Super godt indlæg - Takker for det :5up:

 

- Jeg bruger også kvælerkæde - som også er låst til et fast halsbånd. :mrgreen:

En sjælden gang har Kazan haft et læderhalsbånd på, men det generer ham - især når det bliver vådt (enten i renvejr eller efter en svømmetur) - Han klør sig meget når han har læderhalsbåndet på. Og hans pels på halsen bliver "uglet" (ved ikke helt hvordan jeg skal forklare det :roll:)

En kæde er meget nemmere, og han er på ingen måde generet af det.:5up:

Men jeg går heller ikke og rykker og slider i min hund!!!! :evil: Det er bestemt ikke nødvendigt. :roll: Og det er uanset hvilket slags halsbånd eller sele hunden er iført :!:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kunne og kan det godt :-D

 

Nu er det bare sådan i brugshundeprogrammet, at det kun er tilladt at stille til prøve med kædehalsbånd :???: primært fordi det er meget svære at gemme alt muligt "grimt" i en kæde (som det det desværre blev set for år tilbage :evil::megaked:) end det er i et fast halsbånd som fx læder.

 

Bl.a derfor er kæden så udbredt i brugshundekredse, for skal man stille til prøve i kæde, er det nu det smarteste, at hunden er vant til kæden fra træning, hvorfor mange vælger at bruge kæden udenfor træningspladsen også. Mange vælger som Tanten helt at smide halsbåndet hjemme, andre et fast halsbånd og andre igen en sele, det er helt individuelt.

 

Skal for en god ordens skyld tilføje at en kæde i kvæl er ugle set (om ikke forbudt) på rigtig mange træningspladser. Og selvom "hiv og slid" i kæden stadig er daglig praksis på træningspladserne :cry::mad:, er vi rigtig mange der tager afstand herfra, og som via "alternative" og "moderne" metoder søger at vise en anden vej, for man kan godt træne "blødt" i en hård kæde :blink: :5up:

 

Personligt bruger jeg p.t. sele til Jacki, da hun er en "smule" flyvsk :engel: :blink:

 

Hvorfor er det altid jeg glemmer den del af kædehistorien :oops: Måske fordi den er hverdag for mig :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor er det altid jeg glemmer den del af kædehistorien :oops: Måske fordi den er hverdag for mig :mrgreen:

 

Jamen, jeg er jo helt ny det her game, så alt er frisk for mig :mrgreen: - og så har jeg efterhånden spurgt vel 100 gange :oops: hvorfor det nu er vi kun må bruge kæde til prøver :confused:

 

Hi hi - Banzaiiiiii - Jacki som flyvende hund. :mrgreen:

- joh måske :confused: ørerne er da vist til det :oops::engel: :blink: :mrgreen:

 

Sorry - kunne ikke dy mig hi hi :oops: :ae: :mrgreen:

 

Funny, funny, funny --------------- Nooooooooot:!: :megaked:

 

Og Jackis ører står da fint :cool: især i modvind eller når hun ligger på ryggen :engel::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...