Annette Skrevet Juli 11, 2012 Rapporter Share Skrevet Juli 11, 2012 Ja, vi har jo hjembragt Messi i går og kender umiddelbart ikke nogle i familien og omgangkreds med hunde. Vi har hele tiden haft planer om at Messi skulle/skal gå til hvalpeleg/hundeleg. Vi bor i Slagelse og der er 3 nærliggende muligheder. Slagelse dyrehospital har hundeleg. SOR i sorø har hundeleg. Hundekurven i Mullerup har hundeleg. De sidst 2 nævnte er adfærdskonsulenter/hundepsykolog og må givetvis have styr på tingene. Men.......... da jeg var til dyrenes dag i Slagelse d. 24/6 talte jeg med en repræsentant fra DKK og hun frarådede hundeleg/hvalpeleg pga. hundene hele tiden skulle finde rangorden med hinanden. What to do? Som første gangs hundeejer bliver man altså bare så meget i tvivl. Vi vil jo bare det bedste for vores hund. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst MartineSophia Besvaret Juli 11, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 11, 2012 øvbøv vi bor på nørrebro så det er lidt langt væk . Min mopse hvalp romeo er ellers helt vild med golden retriverer efter han gik til træning med en hvalp . Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst MieJ Besvaret Juli 11, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 11, 2012 SOR har ikke hundeleg? Hvor har du læst at hun har det? Hun er ret stor modstander af hundeleg, så det må være en misforståelse Men på hvalpeholdet er der mulighed for at to hvalpe af samme type og med gensidig sympati kan få lov at lege efter træningen er slut. Jeg vil iøvrigt på det varmeste anbefale træningen hos SOR, specielt som ny hundeejer. Udover det er jeg heller ikke tilhænger af hundeleg. Der er ALT for stor risiko for at din hund får en utilsigtet dårlig oplevelse, når den slippes fri med mange fremmede hunde. Jeg vil råde dig til at gøre en indsats for at finde nogle få, faste hundevenner, som din hund kan lege med. Det vil give din hund et mere afslappet forhold til artsfæller, at den ikke konstant skal forholde sig til alle den møder på sin vej. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ulla H Besvaret Juli 11, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 11, 2012 Nu ved jeg jo ikke hvem fra DKK der har udtalt dette. For mig at se så forholder hvalpe sig til hinanden som kammerater, hvis kemien passer og legemønster er lidt det samme. Jeg ser intet, der tangerer rangorden mellem så små fremmede hvalpe. Det kan være et sprogligt definitionsspørgsmål, hvad man mener med rangorden. For mig er det mellem dyr, der er, eller lige ved at blive kønsmødne. Jeg kunne forestille mig, at SOR havde styr på at matche dem, så grupperne passer sammen i størrelse og temperament. Jeg har aldrig selv prøver andet end hvalpemotivation. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Annette Besvaret Juli 11, 2012 Forfatter Rapporter Share Besvaret Juli 11, 2012 SOR har ikke hundeleg?Hvor har du læst at hun har det? Hun er ret stor modstander af hundeleg, så det må være en misforståelse Men på hvalpeholdet er der mulighed for at to hvalpe af samme type og med gensidig sympati kan få lov at lege efter træningen er slut. Jeg vil iøvrigt på det varmeste anbefale træningen hos SOR, specielt som ny hundeejer. Udover det er jeg heller ikke tilhænger af hundeleg. Der er ALT for stor risiko for at din hund får en utilsigtet dårlig oplevelse, når den slippes fri med mange fremmede hunde. Jeg vil råde dig til at gøre en indsats for at finde nogle få, faste hundevenner, som din hund kan lege med. Det vil give din hund et mere afslappet forhold til artsfæller, at den ikke konstant skal forholde sig til alle den møder på sin vej. Ups, så har jeg læst forkert. Sorry! Syntes bare det er lidt forvirrende med hvad forskellige anbefaler. Hvem skal man i grunden "lytte til". Jeg er rigtig glad for forum her, hvor der er så mange erfarne hundeejere (stor ros) og jeg er helt tryg ved at spamme Jer med en masse "dumme" spørgsmål. Vi vil jo bare det bedste for vores hun. Repeterer lige SOR's hp. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Gæst MieJ Besvaret Juli 11, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 11, 2012 Ups, så har jeg læst forkert. Sorry! Syntes bare det er lidt forvirrende med hvad forskellige anbefaler. Hvem skal man i grunden "lytte til".Jeg er rigtig glad for forum her, hvor der er så mange erfarne hundeejere (stor ros) og jeg er helt tryg ved at spamme Jer med en masse "dumme" spørgsmål. Vi vil jo bare det bedste for vores hun. Repeterer lige SOR's hp. Du behøver ikke undskylde Det var mest også som information, hvis det var det grundlag du ville vælge SOR på, så kunne det måske give en skuffelse at dukke op og opdage at det ikke er tilfældet. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Ninjamor Besvaret Juli 11, 2012 Rapporter Share Besvaret Juli 11, 2012 Glædelig hvalp Min erfaring: FRI hvalpeleg kan gøre mere gavn end skade, men hvis legen er mellem hvalpe på samme niveau størrelsesmæssigt og der kun leges i mindre grupper med skarp overvågning af en person som ved hvad h*n skal holde øje med, synes jeg det er en rigtig god ide. Hvalpe gennemgår under leg samtlige kategorier af adfærd lige fra parring over aggression til underkastelse, hvilket lærer dem, hvordan de skal gebærde sig, hvornår det er smart at vige og hvornår de kan tillade sig at lege den "dominante". Begge dele bør en hvalp komme igennem i leg. Derfor kan man på sin vis godt give DKK damen ret i det med at hvalpene afsøger grænser og laver rangorden, men det er naturligt og ikke en rangorden der varer ved. Det ene øjeblik kan den ene hvalp være den "ranghøjeste" det næste øjeblik kan den anden være det i legen. Egentlig rangorden etableres almindeligvis ikke i midlertidige "flokke", men kan etableres hos hundegrupper som mødes regelmæssigt og da er der intet forkert i det. Omvendt kan en hvalp blive overstimuleret af at skulle forholde sig til for mange andre på en gang og det er måske det DKK damen mente. Jeg ville ringe, eller tage ud, og tale med samtlige steder og spørge hvordan træneren stiller sig til fri leg mellem alle typer hunde - det bør der ikke være hvalpenes alder - skal passe sammen så nogenlunde hvor mange hvalpe slippes sammen - helst ikke flere end 4 og 2 af gangen er bedre hvad der gribes ind overfor og hvordan - bliver en evt. mobber stoppet og får den mobbede hvalp hjælp til at komme over oplevelsen hvor lange legesekvenserne er og hvordan de afsluttes - leg med flere hvalpe er svær at slutte naturligt og selv om en hvalp har fået nok har en anden det måske ikke. Den trætte hvalp skal tages fra evt. gennem afledning og "lokning" med noget andet. Hvis gruppen er til det kan legen sluttes ved at man kaster godbidder ind i gruppen. Desværre er en titel som adfærdsbehandler ikke beskyttet, hvem som helst kan kalde sig det, uddannelserne er meget forskellige så alene titlen giver dig ikke nogen garanti for kvalitet. Giver det mening? Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts