Hop til indhold

Usikker hund-knurren


Sille12
 Share

Recommended Posts

Hej,

 

Min yngste hund (aussie) som jeg fik da han var 4½ mnd har et rimeligt anstrengt forhold til nogle mennesker.

 

Det er lidt svært at forklare, men han er interesseret i dem der kommer i vores hus=vil godt forsigtigt snuse, men han ønsker ikke at de taler med ham. Taler/rører de ved ham lægger han ørerne ned og bakker og nogle gange knurrer han. Jeg instruerer selvfølgelig folk i at de skal lade ham være og at de ikke skal klappe ham m.m.

Eks. havde min ældste søn besøg af en kammerat og min hund havde snust til ham o.s.v. Da min søn og kammeraten(16 år) senere skal udenfor, går hunden efter dem ud i bryggerset og stiller sig op og begynder at knurre ret voldsomt.

 

Det er ret anstrengende at have gæster, fordi jeg jo efterhånden også selv er ved at være lidt anspændt, når der kommer gæster selvom jeg prøver at lade være(ved jo godt at det smitter af på hunden).

 

Nogle mennesker er han til gengæld glad for og jeg har svært ved at se hvorfor han accepterer nogle og ikke andre.

 

Måske læser han dem anderledes(de små ting) eller også er han selektiv i sit menneskevalg.

 

Jeg har indtil nu gjort det at jeg har taget ham med mange forskellige steder alene uden vores anden hund for at give ham selvtillid. Jeg forsøger også at lære ham lidt tricks og han bruger næsen til fodersøg et par gange om dagen.

 

Gode forslag til, hvordan jeg kan få ham til at lade være med at knurre og blive mere tryg ved fremmede(det er det samme når vi går tur).

 

Det er lidt uholdbart, da jeg jo gerne vil at mine unger kan have gæster med hjem uden at jeg behøver at være nervøs. Vores anden hund elsker alle og det smitter desværre ikke af på den yngste(snart 2 år).

 

Har indtil nu prøvet lidt forskelligt, både at ignorere hans knurren og at bede ham stoppe, men ved ikke hvad der er rigtigst????

 

Og jeg vil ikke have en hund der knurrer så ofte, ja han må sige fra men jeg ville gerne at han kun gjorde det hvis han var virkelig presset.

 

Hvad tænker I og bare spg. hvis jeg ikke har fået det hele forklaret ordentligt(og ja jeg ved godt at nogle aussier er reserverede, men jeg ville gerne have at han kunne lære at ignorere dem). Jeg beder ham også om at gå hen og lægge sig iøvrigt ;-)

 

V.H. Sille

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige det med teenage knægtene, de lugter anderledes end "os andre", så hvis hunden i forvejen er lidt utryg, gør et par teenage knægte der lugter/dufter af testetoron, det ikke bedre, det forsvinder når de bliver sig selv igen ;)

Men din hund skal nok hjælpes stille og roligt på vej ud i verden, og opleve tingene, og derhjemme skal han have et sted, hvor han kan få fred for gæster og andet uro, et sted der er hans, hvor ingen skal komme hen til ham når han er.

Jeg har selv sådan en hund, ikke at han knurrer men han gør, for at holde gæster og andre farlige ting på afstand, han skal også helst selv kontakte folk, og ikke alle er han tryg ved, så han har sit "værelse", hvor han kan trække sig tilbage og være tryg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du siger det også selv.. nogle aussies er bare reserveret, og det er din... MEN derfra og til ligefrem at knurre er jo ikke "okay". Forstå mig ret, han skal have lov at sige fra, men hans første reaktion burde være at fjerne sig fra de folk.

 

Kan en god idé være simpelthen at fjerne ham fra velkomsten? Altså luk ham ind i et andet rum, og når folk har sat sig, og kan ignorere ham, lade ham komme ind og tage kontakt til dem?

 

Og forsøge at undgå situationer hvor han kan opsøge gæsterne indtil han er mere tryg ved fremmede?...

 

Dexter (husky) er også reserveret, men netop på den "acceptable måde".. Han går bare væk fra folk.. Og opsøger de ham ligger han ørene ned og vsier han ikke gider dem... Det forstår folk jo ikke altid, og jeg forsøger at undgå den situation.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige det med teenage knægtene, de lugter anderledes end "os andre", så hvis hunden i forvejen er lidt utryg, gør et par teenage knægte der lugter/dufter af testetoron, det ikke bedre, det forsvinder når de bliver sig selv igen ;)

Men din hund skal nok hjælpes stille og roligt på vej ud i verden, og opleve tingene, og derhjemme skal han have et sted, hvor han kan få fred for gæster og andet uro, et sted der er hans, hvor ingen skal komme hen til ham når han er.

Jeg har selv sådan en hund, ikke at han knurrer men han gør, for at holde gæster og andre farlige ting på afstand, han skal også helst selv kontakte folk, og ikke alle er han tryg ved, så han har sit "værelse", hvor han kan trække sig tilbage og være tryg.

 

Hej,

 

Det lyder faktisk meget fornuftigt, det med dufte;-) og han kan jo til hver en tid trække sig. Og ja han gøer også:stupid:.

 

V.H. Sille

Link til indlæg
Del på andre sites

Du siger det også selv.. nogle aussies er bare reserveret, og det er din... MEN derfra og til ligefrem at knurre er jo ikke "okay". Forstå mig ret, han skal have lov at sige fra, men hans første reaktion burde være at fjerne sig fra de folk.

 

Kan en god idé være simpelthen at fjerne ham fra velkomsten? Altså luk ham ind i et andet rum, og når folk har sat sig, og kan ignorere ham, lade ham komme ind og tage kontakt til dem?

 

Og forsøge at undgå situationer hvor han kan opsøge gæsterne indtil han er mere tryg ved fremmede?...

 

Dexter (husky) er også reserveret, men netop på den "acceptable måde".. Han går bare væk fra folk.. Og opsøger de ham ligger han ørene ned og vsier han ikke gider dem... Det forstår folk jo ikke altid, og jeg forsøger at undgå den situation.

 

 

Hej,

 

Jeg har faktisk forsøgt lidt forskelligt mht velkomsten, både at have ham inde, så han kan se, at jeg synes, at det er ok at gæsterne kommer ind. Jeg har også prøvet at tage ham ind når alle sidder ved bordet og jeg tror egentligt at det sidste virker bedst, når jeg nu tænker over det.

 

Ville ønske at han bare gik som Dexter ;-)

 

V.H. Sille

Link til indlæg
Del på andre sites

Mår du mener han er utryg overfor fremmede er det ikke selvtillid du skal fokusere på, men tilllid til fremmede personer. Hvis du får øget han selvtillid, uden at tilliden følger med, kan det have nogle ret så uheldige virkninger. En hunds usikkerhed/utryghed/frygt er den der hæmmer en evt. aggression. Derfor er tillid så vigtig før det tages fat på selvtillid. Med tillid til at han kan håndtere de situationer han sættes i kommer selvtilliden af sig selv.

 

Umiddelbart tænker jeg, at den situation du fortæller med drengene som skulle ud af døren ikke nødvendigvis afspejler utryghed. Det er ikke den adfærd der ligger lige for at gå til nogen og true dem, når de er ved at fjerne sig, hvis man er utryg ved dem.

 

Jeg ved ikke hvordan han oplever grænser i hverdagen, men for lidt usikre hunde er faste regler omkring hvad de kan slippe afsted med og hvad de konsekvent bliver stoppet i en væsenlig del i arbejdet væk fra usikkerheden. Forudsigelighed giver tryghed og fornuftig grænsesætning er forudsigelig :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig med Ninjamor ..du skal arbejde med han tillid /tryghed ved fremmede og det kan jeg ikke umiddelbart se at i har gjort så meget i ud fra hvad du skriver?

 

Men det er godt nok svært at sætte noget konkret på du skal gøre uden at se ham og jer, men der er en del ting man kan gøre for at få ham til at forbinde fremmede mennesker med "gode ting":)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

Tak for alle jeres svar.

Jeg har faktisk forsøgt at arb med tillid til andre og da han var yngre udstyrrede jeg altid gæster med godbidder når de kom, så han forbandt det med noget positivt, måske vi skal til at genoptage det??

Men selv når folk eks min veninde "gjorde alt det rigtige" (satte sig ned,undlod øjenkontakt og smaskede lidt) var han stadig usikker/utryg til trods for at hun havde masser af godbidder og på det tidspkt. var han kun ca 5½ måned og hvalpe plejer jo at være lalleglade.

Han er også på mange måder en enmandshund-følger mig overalt og det har taget lang tid at overbevise ham om at han godt kan gå tur med mine store unger.

Faste regler/overskuelige regler har vi også og han er meget lydhør.........dog har jeg fået forskellige input mht om jeg skal stoppe hans knurren med et nej(det forstår han) eller om det skal ignoreres. Hvad er det rigtigste????

Gode forslag modtages;-).

V.H. Sille

Link til indlæg
Del på andre sites

det vigtigste må være at hunden IKKE bliver centrum, dvs lad gæsterne ignorere hunden, luk den gerne væk til folk er inde og har sat sig, luk den så ind men bed gæster om ikke at tage notits af den, man skal ikke lokke en bange/usikker hund, lad den selv komme hvis den vil og sørg for at den kan gå væk hvis det er det den vil, hjælp dig selv og hunden ved at den ikke er der når du skal hilse og tage imod, og husk ikke noget med at lokke og give godbidder, hvis der skal belønnes så gør det selv dvs beløn hunden for at forholde sig i ro når du lukker den ind, lad gæsterne ignorere med mindre den selv søger kontakt.

Link til indlæg
Del på andre sites

obs når folk går igen kan det være nødvendigt at lukke hunden væk igen eller måske at give den snor på, nogle hunde magter ikke fremmede som står tæt som man ofte gør i en afsked :) jeg ville IKKE skælde ud for knurren, men ville nok vælge at lukke hunden væk hvis den knurrer ikke som straf men som hjælp dvs en god håndfuld godbidder og en glad stemme, kom her vovse du får fred her i dit rum:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

Det du(Kleo) skriver bliver faktisk ofte udført d.v.s. at han ikke er der når gæsterne bliver lukket ind og når gæsterne eks. sidder ved bordet, får han lov at komme ind. I de tilfælde snuser han forsigtigt og lader dem være. ALLE gæster får udtrykkeligt at vide, at de skal lade ham være uanset hvad;-).

 

Problemet er egentligt størst når vores gæster tillader sig at bevæge sig og eks. gå fra bordet og hen i køkkenet eller som tidligere nævnt gå ud og tage tøj på. Min datter stod med sin veninde i køkkenet og fik en bid mad og pludselig stiller min aussie sig an og gøer uden grund helt vildt af hende.

 

Og problemet er at han jo at han opsøger vores gæster og skælder ud og knurrer(gøer kan jeg til nød leve med). Og det er et stort problem for jeg har 3 børn, der gerne vil have gæster på besøg og jeg synes det er lidt uholdbart(og meget stressende for mig) at han så skal være ude hele dagen, for at vi undgår konflikter.

 

Og det er jo også en meget stor kontrast til vores berner, der jo elsker alle og bare er lidt stor, skrumlet og voldsom, men bestemt venlig.

 

Og det går mig rigtig meget på, for min familie skal altså også kunne fungere og jeg er ved at være så træt af, at han ikke bare kan gå og ignorere dem, når de ikke kontakter ham, men at han ligesom opsøger balladen.

 

V.H. Sille

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej,

Det du(Kleo) skriver bliver faktisk ofte udført d.v.s. at han ikke er der når gæsterne bliver lukket ind og når gæsterne eks. sidder ved bordet, får han lov at komme ind. I de tilfælde snuser han forsigtigt og lader dem være. ALLE gæster får udtrykkeligt at vide, at de skal lade ham være uanset hvad;-).

 

Problemet er egentligt størst når vores gæster tillader sig at bevæge sig og eks. gå fra bordet og hen i køkkenet eller som tidligere nævnt gå ud og tage tøj på. Min datter stod med sin veninde i køkkenet og fik en bid mad og pludselig stiller min aussie sig an og gøer uden grund helt vildt af hende.

 

Og problemet er at han jo at han opsøger vores gæster og skælder ud og knurrer(gøer kan jeg til nød leve med). Og det er et stort problem for jeg har 3 børn, der gerne vil have gæster på besøg og jeg synes det er lidt uholdbart(og meget stressende for mig) at han så skal være ude hele dagen, for at vi undgår konflikter.

 

Og det er jo også en meget stor kontrast til vores berner, der jo elsker alle og bare er lidt stor, skrumlet og voldsom, men bestemt venlig.

 

Og det går mig rigtig meget på, for min familie skal altså også kunne fungere og jeg er ved at være så træt af, at han ikke bare kan gå og ignorere dem, når de ikke kontakter ham, men at han ligesom opsøger balladen.

 

V.H. Sille

 

Som Kleo siger kan det nemt give bagslag at lokke en hund ind i sociale situationer. Hunden er i et dilemma ml. at ville have guffen og ikke rigtigt turde. Dermed kan man få skabt en rigtig uhensigtsmæsig situation, hvor hunden tager godbidden, ofte med lang krop og lavt kropssprog, og går ud af situationen med en "pyha, det gik" følelse og dermed med en negativ forventning til næste lignende situation. Som når et overtroisk menneske går under en stige og bagefter er lettet over at der ikke skete noget. Denne lettelse øger ubehags/utryghedsfølelsen og selve lokkesituationen kan nemt blive en betinget aversiv stimuli, altså noget hunden bliver negativ overfor. Dermed bliver der skabt en negativ forventning til det man egentlig ville have en positiv stemning overfor.

 

Ydermere er "lokkesituationer" med hugsiddende personer, som smasker mv. ofte en alt for unaturlig situation. Man får skabt en meget intens situation med alt for meget fokus på hunden. Et fokus den tydeligt mærker, en stemning den tydeligt mærker. Ofte er sådanne figurantpersoner/gæster meget tavse og ejeren ligesådan hvilket i sig selv skaber en spændt stemning.

 

Uden at have set din hund, vil jeg anbefale at han sættes i line når du har gæster. Ja, jeg ved det er besværligt, men derved har du dels taget styringen dels er du hele tiden på forkant med situationen og ikke på baghjul, som du er, når han først er i gang. Når han knurrer og gør af gæster er skaden jo allerede sket og du kan ikke nå at rette op på det.

Kan du ikke have ham i line vil jeg foreslå at han tages væk når der er besøg og kun hentes ind i line når du har overskud til at arbejde med situationen gennem grænser og belønning for afslapning.

Vi må ikke overse den tendens visse hundeindivider kan have til at ville styre begivenhederne og parret med stærk vilje, høj intelligens og en hurtig opfattelsesevne, som din race kan have, kan det blive en uheldig cocktail, hvis du lader ham styre situationen selv.

 

Giver det mening?

Link til indlæg
Del på andre sites

Udover det Ninjamor skriver med at tage styring i gæste situationer, så har jeg flere gange haft glæde af at lære hunde at bruge mennesker som "target" og derved skabe en større tryghed ved folk.

 

Det skal ikke nødvendigvis læres ind med gæster, du begynder med familiemedlemmer og andre din hund er tryg ved. En fordel at lære ham at dutte næsen på en udstrakt hånd da det ofte vil være det han præsenteres for senere af folk der vil snakke med ham.

 

En klikker vil være super at bruge og så klikker du bare når han går hen og dutter hånden på den anden person. Han skal hente belønningen hos dig, da han så netop kommer ud af situationen igen på en god måde. Når han kan gøre dette sikkert med alle familie medlemmer og med signal, kan de begynde at opføre sig mere som en tilfældig fremmed der prøver at snakke med ham og du klikker stadig bare når han dutter hånden og får ham hen til dig og belønner.

 

Når han er sikker på dette også, så introduser en lidt fremmed der instrureres i at forholde sig passiv, bortset fra fremstrakt hånd. Stop mens legen er god. og så bygger du langsomt flere personer på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og så hedder det naturligvis en stimulus :oops: jeg håber ikke mine elever læser denne tråd for så skal jeg stå til regnskab for sådan en svipser!

ja se det så vi jo alle :engel:

sikke da en brøler:slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Problemet er egentligt størst når vores gæster tillader sig at bevæge sig og eks. gå fra bordet og hen i køkkenet eller som tidligere nævnt gå ud og tage tøj på. Min datter stod med sin veninde i køkkenet og fik en bid mad og pludselig stiller min aussie sig an og gøer uden grund helt vildt af hende.

 

Jeg syntes at de andre her i tråden er kommet med nogle rigtig gode råd, især angående "ikke at lokke" og "Target-træning" :5up:

 

Jeg bed bare lige mærke i den markerede sætning, og tænkte, det er jo ret sjældent at hunde gør noget uden grund :hmm:

 

Så for at kunne komme endnu mere på forkant med situationerne, så syntes jeg du skal være meget opmærksom på hvad der leder op til denne type situationer, idet at det kan hjælpe dig med at foregribe begivenhedernes gang.

 

Ved Baldur (som heldigvis bare slikkede folk til døde...) var det nok hvis folk lige kom til at skæve til ham ud af øjenkrogen, selv den lille smule opmærksomhed var mere en han kunne overskue, og hvis en ellers velkendt og tidligere "godkendt" person pludselig havde solbriller på, jamen så kunne vi starte hele processen forfra...

 

Så mit råd er, find ud af hvad det er der får ham til at reagerer så du har en bedre chance for at styre situationen.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 10 years later...

Hej Sille

Dette er jo en meget gammel tråd, og måske lever hunden ikke længere, men da du har nyere indlæg, har jeg lyst til at spørge, om I fik løst problemet med aussien? Jeg har en cocker, der har en tendens bliver usikker og gør af mindre børn, der kommer i huset (under 5). Større børn og voksne gør han kun af de første to sekunder, så er de 'lukket ind'.:) Han har også knurret ved en lejlighed. Pt lukker vi ham væk med godbidder, når der kommer børn, og når han kommer ud senere, går det fint, men han holder sig fra væk fra de mindste børn. Måske er det bare et vilkår, men jeg er nysgerrig på om du gjorde dig nogle gode/dårlige erfaringer.

vh, Trine

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...